D djac skrev:
Du förstod inte alls.

Det är väldigt enkelt, du vet med ganska stor säkerhet vad behovet blir nästa dag, vecka, månad, år, inklusive exportkapacitet, du ser såklart till att inte mätta marknaden med din billiga el, du avstår en liten bit av kakan, detta gör att du istället för några ören får några kronor för din produkt, ganska självklart.
Nej, det sker inte annat än i dina fantasier.
Om det sker skulle det upptäckas.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sker inte annat än i dina fantasier.
Om det sker skulle det upptäckas.
Det har ju uppmärksammat att man misstänkt manipulering, men det verkar svårt att bevisa. Jag tror jag länkat till det i denna eller nån annan av trådarna. Troligtvis är det väldigt riskfritt att manipulera, om det görs "snyggt".

Systemet är inte lämpligt utformat för de förutsättningar som råder nu.

Det är ju "fria val" i ryssland också. Om nåt skulle vara riggat så skulle de säkert åkt dit?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Ja, marknaden har granskats. Det betyder inte att den manipulerats. Granskningen är bra att den genomförs.
 
  • Gilla
Granebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, marknaden har granskats. Det betyder inte att den manipulerats. Granskningen är bra att den genomförs.
Jo marknaden har manipulerats politiskt av "vindkraftskramare" och kärnkraftsmotståndare.
Men jag är ganska säker på att den tiden är förbi nu, medelpriset på el kommer naturligvist att stiga men vi slipper en volatil marknad.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det tror jag inte. Vi får vänja oss vid att priset varierar.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, marknaden har granskats. Det betyder inte att den manipulerats. Granskningen är bra att den genomförs.
Det betyder heller inte att den inte går eller inte har manipulerats. Men att misstankar funnits. Så att det är fantasier, det håller jag för osannolikt. Snarare att det är sannolikt att mindre manipulation gjorts, men inte nog allvarlig för att sätta dit någon. Om man INTE skulle granska marknaden är jag helt övertygad om att det skulle utnyttjas och stora manipulationer göras.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det betyder heller inte att den inte går eller inte har manipulerats. Men att misstankar funnits. Så att det är fantasier, det håller jag för osannolikt. Snarare att det är sannolikt att mindre manipulation gjorts, men inte nog allvarlig för att sätta dit någon. Om man INTE skulle granska marknaden är jag helt övertygad om att det skulle utnyttjas och stora manipulationer göras.
Ska nån kunna manipulera så krävs det att man har en hyfsad size av marknaden. Ingen enskild är särskilt stor. Prissamarbete mellan konkurrenter (priskarteller) kan vi helt klart utesluta.
Traditionella marknader, typ aktier/räntor/råvaror gick att manipulera 20-30 år sen. Regelverket och övervakning var slappare men framförallt gjorde marknadens karaktär det lättare. (Insiderhandel, dålig likviditet, synliga bid/offers etc)
Elmarknaden med dolda bid/offers och EN fix gör det i praktiken omöjligt. Att man, trots tillgång till de mest avancerade övervakningsinstrument som finns, inte tagit någon med byxorna nere visar bara att marknaden fungerar som den skall.
 
P paralun skrev:
Jo marknaden har manipulerats politiskt av "vindkraftskramare" och kärnkraftsmotståndare.
Men jag är ganska säker på att den tiden är förbi nu, medelpriset på el kommer naturligvist att stiga men vi slipper en volatil marknad.
Tror tvärtom. Den låga volatilitet vi hade fram till sommaren 2021 ser vi nog aldrig igen.
Ökad andel vindkraft ökar volatiliteten.
 
Mer sol, vind och kärnkraft ökar variationen när andelen vatten, kol och gaskraft minskar. Så prisvariationer kommer vi absolut att få se även i framtiden.
 
Z Zodde skrev:
Tror tvärtom. Den låga volatilitet vi hade fram till sommaren 2021 ser vi nog aldrig igen.
Ökad andel vindkraft ökar volatiliteten.
Nej, Tyskland och Sverige drog ju ur proppen med nedläggning av 5 kärnreaktorer och blev vindkraftskramarnas paradis. Hursomhelst så kommer aldrig Frankrike att acceptera en situation där man har svåra lönsamhetsproblem med sin kärnkraft, aldrig mer, så det måste in en ny faktor för planerbar elproduktion.
Ett sätt är som att göra som i England, Hinkley Point C är att man garanterar ett pris per MWh.
Ganska säker på att Macron/Uffe kom in på det här igår.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sker inte annat än i dina fantasier.
Om det sker skulle det upptäckas.
Det har redan upptäckts att vi inte bygger ut elproduktionen.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Det betyder heller inte att den inte går eller inte har manipulerats. Men att misstankar funnits. Så att det är fantasier, det håller jag för osannolikt. Snarare att det är sannolikt att mindre manipulation gjorts, men inte nog allvarlig för att sätta dit någon. Om man INTE skulle granska marknaden är jag helt övertygad om att det skulle utnyttjas och stora manipulationer göras.
Det är väl som andra organisationer som utreder sig själv, massor av anmälningar men man kommer i princip alltid fram till att man är felfri :) Det betyder ju inte att den typen av enkel manipulation föregår, det handlar nog mer om strukturell manipulation.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej, Tyskland och Sverige drog ju ur proppen med nedläggning av 5 kärnreaktorer och blev vindkraftskramarnas paradis. Hursomhelst så kommer aldrig Frankrike att acceptera en situation där man har svåra lönsamhetsproblem med sin kärnkraft, aldrig mer, så det måste in en ny faktor för planerbar elproduktion.
Ett sätt är som att göra som i England, Hinkley Point C är att man garanterar ett pris per MWh.
Ganska säker på att Macron/Uffe kom in på det här igår.
Gaspriset är orsaken till höjd volla. Hade allt varit lugnt i Ukraina och Rysk gas flödat obehindrat till Europa hade vi haft lika lågt elpris 2021 o 2022 som vi haft decenniet innan. Det är i princip alla marknadsaktörer eniga om…
Men vad vet väl de som sitter i marknaden och handlar varje dag…?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Gaspriset är orsaken till höjd volla. Hade allt varit lugnt i Ukraina och Rysk gas flödat obehindrat till Europa hade vi haft lika lågt elpris 2021 o 2022 som vi haft decenniet innan. Det är i princip alla marknadsaktörer eniga om…
Men vad vet väl de som sitter i marknaden och handlar varje dag…?
Jo men här lyckades man ju göra två saker samtidigt.
- stopp av 5 kärnreaktorer... de tre man stoppade i Tyskland för ett år sedan är väl det mest korkade!?
- Sen fick då Putins gas "korthuset" att rasa ihop.
Kan inte bli annat är kaos...
 
P paralun skrev:
Jo men här lyckades man ju göra två saker samtidigt.
- stopp av 5 kärnreaktorer... de tre man stoppade i Tyskland för ett år sedan är väl det mest korkade!?
- Sen fick då Putins gas "korthuset" att rasa ihop.
Kan inte bli annat är kaos...
Även om Tyskland hade haft ALLA kärnkraftverk kvar hade vi fått samma volla. Det ör BARA om inga gaskraftverk kört öht som vi hade sluppit de största svängningarna. Marginalprissättning ger priset det kostar att producera den dyraste kWh
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.