K karlmb skrev:
Jag tänkte på tiden innan de ökade.
Tja, vi önskar väl alla god och stabil tillgång på energi till överkomligt pris.
 
F fribygg skrev:
Tja, vi önskar väl alla god och stabil tillgång på energi till överkomligt pris.
Tyvärr är det ju inte så enkelt. En del politiker vill ju faktiskt HA höga energipriser eftersom det enligt dem hämmar överkonsumption och slit och släng samhälle. I deras världssyn är det bara bra om energin är så dyr att folket nätt och jämnt har råd att bo och äta samt cykla eller möööjligen åka kollektivt till arbetet, överblivna pengar bör gå till stat i form av beskattning på den redan dyra energin och där fördelas enligt politikernas överlägsna förstånd, frikostighet och välvilja.

Så tro inte att alla ser höga energipriser som ett problem att lösa
 
  • Gilla
Lullejulle och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ingen marknad säljer varorna till snittpriset av allas produktionskostnad. Priset sätts av den dyraste produktionen som lyckas sälja. De som har lägre produktionskostnad gör vinst.

Det är så marknadsekonomi fungerar.
Ja vet, men det är det jag inte tycker är anpassningsbart med en elmarknad som sträcker sig 500 mil & bo i kalla Norden.
Och med ett konstant "underskott" så kan ju sista "dyra" producerade 10-20% styra "hela marknaden" konstant, för ALLA elproducenter vet ju att Europa har ett långt kaos framför sig & inte kan påverka situationen i närtid.
Dessutom kan marknaden "påverkas" av elproducenter som delvis "hjälper till & styr" produktionen "dit dom vill" dvs hålla det dyrare..
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
J jawen skrev:
Ja vet, men det är det jag inte tycker är anpassningsbart med en elmarknad som sträcker sig 500 mil & bo i kalla Norden.
Och med ett konstant "underskott" så kan ju sista "dyra" producerade 10-20% styra "hela marknaden" konstant, för ALLA elproducenter vet ju att Europa har ett långt kaos framför sig & inte kan påverka situationen i närtid.
Dessutom kan marknaden "påverkas" av elproducenter som delvis "hjälper till & styr" produktionen "dit dom vill" dvs hålla det dyrare..
Självklart är en sådan här marknad jättelätt att manipulera systematiskt, precis som du säger så är det enkelt att balansera produktion, anslutningar och flöden så att du nästan alltid har "några droppar dyrt i rören".

Brist på etik i bolagsledningarna kan du aldrig bygga bort och som bekant korrumperar absolut makt absolut. Det hade ju inte gjort så mycket om det gällde tillverkning av skosnören men nu är det ju en viktigare vara än så och därför får nog politiken ta ett större ansvar, det i sin tur innebär ju att man måste regera och det verkar också ha blivit obekvämt, åtminstone för stunden.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart är en sådan här marknad jättelätt att manipulera systematiskt, precis som du säger så är det enkelt att balansera produktion, anslutningar och flöden så att du nästan alltid har "några droppar dyrt i rören".

Brist på etik i bolagsledningarna kan du aldrig bygga bort och som bekant korrumperar absolut makt absolut. Det hade ju inte gjort så mycket om det gällde tillverkning av skosnören men nu är det ju en viktigare vara än så och därför får nog politiken ta ett större ansvar, det i sin tur innebär ju att man måste regera och det verkar också ha blivit obekvämt, åtminstone för stunden.
Njau nu är det väl så att huvudproblemet är en politisk manipulering av elhandeln.
Om vi bara fick undan tragiken i Ukraina så skulle vi nog se en rejäl batalj mellan Frankrike och Tyskland igen!
Frankrike kommer aldrig igen att tillåta att deras kärnkraft urholkas av miljöreligiösa i Tyskland och i EU-Bryssel.
 
Ja , det är galet!

jag tänk samma sits, snålat och dragit ner/in för fullt. Tankade Greenly appen nu för att se timförbrukning!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En del politiker vill ju faktiskt HA höga energipriser eftersom det enligt dem hämmar överkonsumption och slit och släng samhälle. I deras världssyn är det bara bra om energin är så dyr att folket nätt och jämnt har råd att bo och äta samt cykla eller möööjligen åka kollektivt till arbetet, överblivna pengar bör gå till stat i form av beskattning på den redan dyra energin och där fördelas enligt politikernas överlägsna förstånd, frikostighet och välvilja.
Då ska jag kanske formulera mig annorlunda.
Jag tror att de allra flesta på detta forum vill ha gott om prisvärd energi årets alla timmar. Om det i Sverige eller annorstädes finns politiker som vill/tycker annorlunda representerar de troligtvis inte besökarna på detta forum och förhoppningsvis kan de och deras partier inte få så orimligt stort inflytande på den svenska politiken fler gånger då vi faktiskt väljer folk både till riksdag och om 1,5 år till EU parlamentet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Optimist
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Då ska jag kanske formulera mig annorlunda.
Jag tror att de allra flesta på detta forum vill ha gott om prisvärd energi årets alla timmar. Om det i Sverige eller annorstädes finns politiker som vill/tycker annorlunda representerar de troligtvis inte besökarna på detta forum och förhoppningsvis kan de och deras partier inte få så orimligt stort inflytande på den svenska politiken fler gånger då vi faktiskt väljer folk både till riksdag och om 1,5 år till EU parlamentet.
Jag känner att vi varit nöjda fram till juni 2021, mer el än vad jag haft fram tills idag är jag inte betjänt av, det är bara priset som blivit ett problem. Det som saknas är etik, moral och ett ansvarstagande från politiken så att de förändrade förutsättningarna hanteras, att bygga infrastruktur är jätteenkelt, det har skett varje dag i hundratals år och kommer fortsätta, det är det första som är svårt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då ska jag kanske formulera mig annorlunda.
Jag tror att de allra flesta på detta forum vill ha gott om prisvärd energi årets alla timmar. Om det i Sverige eller annorstädes finns politiker som vill/tycker annorlunda representerar de troligtvis inte besökarna på detta forum och förhoppningsvis kan de och deras partier inte få så orimligt stort inflytande på den svenska politiken fler gånger då vi faktiskt väljer folk både till riksdag och om 1,5 år till EU parlamentet.
Inte för att det är något hemligthetsmakeri kring det men det basuneras inte direkt ut i klartext heller, men den stora- eller rent sagt av hela massan av våra nuvarande riksdagspartier arbetar ju med och mot en framtidsplan som "hela världen" har kommit överens om. Teknikaliteter och nationella variationer på vägen dit lär fortsatt förekomma men jargongen bygger i slutändan på att "vi alla" måste minska all vår konsumtion, så även el. Detta genomsyrar såväl nuvarande höger, vänster och givetvis miljöcirkusskaran och jag är inte allt för optimistisk kring att vi har en politisk garanti för gott om prisvärd el framöver.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då ska jag kanske formulera mig annorlunda.
Jag tror att de allra flesta på detta forum vill ha gott om prisvärd energi årets alla timmar. Om det i Sverige eller annorstädes finns politiker som vill/tycker annorlunda representerar de troligtvis inte besökarna på detta forum och förhoppningsvis kan de och deras partier inte få så orimligt stort inflytande på den svenska politiken fler gånger då vi faktiskt väljer folk både till riksdag och om 1,5 år till EU parlamentet.
Jo men vi svenskar har ju missat/förbisett att makten numera ligger i EU-Bryssel via överstatliga avtal.
Sen som ett "tidens tecken" så besökte då "Uffe" president Macron, Frankrike igår....
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Optimist
Japp, annars vore livet nu och i framtiden outhärdligt.
 
P paralun skrev:
Jo men vi svenskar har ju missat/förbisett att makten numera ligger i EU-Bryssel via överstatliga avtal.
Sen som ett "tidens tecken" så besökte då "Uffe" president Macron, Frankrike igår....
Som en av Europas större elexportörer och nettobetalare till EU kan och bör vi ställa krav och begära nationella undantag, i juni - 24 är det parlamentsval och då får vi se till att skicka folk som företräder våra intressen.
Det är väl utmärkt att vår nye statsminister träffar sina kollegor, även om vi kanske inte ska hoppas att besöket leder till franska reaktorer här.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart är en sådan här marknad jättelätt att manipulera systematiskt, precis som du säger så är det enkelt att balansera produktion, anslutningar och flöden så att du nästan alltid har "några droppar dyrt i rören".

Brist på etik i bolagsledningarna kan du aldrig bygga bort och som bekant korrumperar absolut makt absolut. Det hade ju inte gjort så mycket om det gällde tillverkning av skosnören men nu är det ju en viktigare vara än så och därför får nog politiken ta ett större ansvar, det i sin tur innebär ju att man måste regera och det verkar också ha blivit obekvämt, åtminstone för stunden.
Nja, det är knappast lätt att manipulera marknaden. Det är en av de mest genomlysta marknaderna.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Det är inte EU som hindrar oss från att införa åtgärder mot de skenande energipriserna. Tvärtom så bryter Sverige mot lagen genom att inte införa åtgärder.
https://www.dn.se/insandare/radda-svenskar-fran-konkurs-genom-att-folja-eus-elpristak/
https://www.regeringen.se/pressmedd...k-for-elproducenter-tidigast-i-mars-nasta-ar/

När intäktstak införs i andra europeiska länder så kan det absolut vara så att det underliggande priset går upp, en dubbelsmäll mot oss, men knappast EUs fel.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.