Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Har försökt med bågsåg till alla möjliga trädslag och olika grader av träfuktighet. Har fem olika bågsågar Alla fastnar .
Det enda som fulnkar att kapa med är fogsvansar av kvalitetsmärken.
Konstigt?
Byt blad
 
H Hällaborg skrev:
Byt blad
Redan gjort
 
Och funkade lika dåligt med nytt blad
 
Skulle du bor närmare skulle du få köpa en bra båge av mig för 100 kronor men frakten blir nog för dyr.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Och funkade lika dåligt med nytt blad
Frågan är om du köpte ett blad för färskt virke? Kolla här så ser du skillnaden.
https://g-man.se/sv/produkt-kategori/bagsagar-sagblad/sagblad
Olika sågblad med specificerade användningsområden och tandkonfigurationer, markerat G30BH för grönt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett blad för torrt virke funkar inte alls på färskt virke. Det nyper och går duktigt snett.
 
Det är några år sen. Men det var säkert fel.
Sicken okunnighet
 
F fribygg skrev:
Oerhört effektiv process du har om veden bara värmer 3ggr
I ett gammalt inlägg kom jag fram till att min ved värmer nio gånger. Alltså tre gånger bättre än @heimlaga 's ved. :rofl::crysmile::p
  • 1 Bära/lyfta stock till vagn
  • 2 Bära/lyfta stock från vagn till sågbock
  • 3 Stockbit till skottkärra
  • 4 Stockbit till klyv
  • 5 Vedträd till skottkärra
  • 6 Trava vedträd
  • 7 Lasta vedträd i korg/påse
  • 8 Bära in påse
  • 9 Lägga vedträd i brasa
Skulle jag ge mig på (vara galen nog) att kapa den med fogsvans skulle den nog värma 99 gånger... :surprised::rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Å lägg till fälla träd , kvista , såga till grövre grenar , kapa till i hanterliga längder - innan forsling till klyvning och kapning
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Och en grej till: bära in ettårstorkad ved i veboa
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mycket värme kanske det blir på vägen, men inte inomhus när man vill att det ska värma då är det bara veden i brasan som hjälper.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Frågan är om du köpte ett blad för färskt virke? Kolla här så ser du skillnaden.
[länk]
[bild]
Ett blad för torrt virke funkar inte alls på färskt virke. Det nyper och går duktigt snett.
Jag har uppenbarligen ett GH04, i den stilen iallafall. Men det var nog nästan omöjligt att såga med sågen då jag provade, sågen är såpass stor man borde använda båda händerna men då vill inte tbitarna ligga still i sågbocken för fem finska penni.

Bladet är förvisso gammalt och rostigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
I ett gammalt inlägg kom jag fram till att min ved värmer nio gånger. Alltså tre gånger bättre än @heimlaga 's ved. :rofl::crysmile::p
  • 1 Bära/lyfta stock till vagn
  • 2 Bära/lyfta stock från vagn till sågbock
  • 3 Stockbit till skottkärra
  • 4 Stockbit till klyv
  • 5 Vedträd till skottkärra
  • 6 Trava vedträd
  • 7 Lasta vedträd i korg/påse
  • 8 Bära in påse
  • 9 Lägga vedträd i brasa
Skulle jag ge mig på (vara galen nog) att kapa den med fogsvans skulle den nog värma 99 gånger... :surprised::rolleyes:
Det är nog en inte ovanlig hantering, kapar man direkt ut grip ner på tippvagn kan man minska den manuella hanteringen, har man plats kan man ju hoppa över travningen och kasta in den kapade veden under tak om man saknar elevator eller inte har möjlighet att tippa in veden som ska torkas under tak.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Och en grej till: bära in ettårstorkad ved i veboa
Vad ska det tjäna till? Tillför det mer värde än kostnad/ansträngning?
Har man möjlighet att täcka veden med plåt utomhus behöver den normalt inte bäras in i vedbod utan kan tas direkt in till eldstaden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har det mesta av veden ute under plåt.
Men har också en del i vedbodar vid båda fastigheterna. Men det är en skön nostalgisk terapi att fylla vedförråden. Min far hade däremot alltid årets förbrukning "float" utomhus på en betongplatta utanför pannrummet med en lucka för att kunna kasta ned en veckas eldning.
Blir lite gammal OT, men matchar ju bågsågen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tycker den blir fuktig av regn och snö under vintern.även om man har täckt med plåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.