Sänkte med ganska exakt 30% jämfört med förra december. Vi fick igång golvvärmen i vår nya tillbyggnad i andra halvan av december, gick från innertemperatur från 16 grader till 23 grader på ett dygn. Blev svettigt värre men har nu justerat ner till ca 19 grader. Elpatronen har nog jobbat hårdare (FLVP).
 
Minskat med 7% trots elbil som kom i mars och Attefallshus på 30m2 som stod färdigt i februari

Åtgärder:
  • Sänkt inomhustemperatur med ca 2 grader
  • Stängt av uppvärmningen av poolpumphuset (kan bli dyrt om filter eller pump går sönder ‍️)
  • Flyttat arbetsrummet från garaget och sänkt värmen från 21grader till ca 8.
Elanvändningsskärm visar minskad förbrukning med 7% i december 2022 jämfört med december 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AI_uu
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Här minskade förbrukningen med 6% mot föregående års december.
[bild]
Kallställde uthuset men laddar bil.
Japp, sänkte 13%, plus ytterligare 2% genom solceller. Så 15% totalt.
Vi har sänkt inomhustemperaturen en grad och trimmat pris-styrningarna i Homey ytterligare. Men egentligen så var det varmare i December än under fjolåret, så det betydde nog mest.
 
B Bimetallen skrev:
Södra Skåne, 1.5 vån hus från 1974, 200 m2, 4 pers (”barn 18&21), en LLVP
Det är verkligen bra gjort! Jämför med mitt hus, hälften så stort, samma landsända, en-personshushåll, 4500 kWh/år. Då är det väl din LLVP som drar mest skulle jag tro. Hur har ni fått fason på "barnen" ;)?
Mitt hus drar ca 8 kWh/dygnet om ingen maskin/apparat extra körs. Jag är imponerad!
 
N
F Fnularen skrev:
Notera, detta är ingen kritik till oss alla som försöker spara både pengar, miljö och solidariskt hjälpas åt för att vi inte ska stå utan el och jobb.....men jag tycker nog att vi svenskar är skrämmande fogliga och jag sitter här med långkalsonger och tre grader kallare än tidigare år och luftar mina tankar på sociala medier. - Som tack för våra ansträngningar så får vi ändå elräkningar som är fyra till fem gånger högre tack vare en nedmonterad koldioxidfri energiproduktion och ett dåligt samarbetsavtal där i huvudsak tyskland och danmark inte bidrar överhuvudtaget, - well, utom då det blåser förståss och ingen behöver behöver elen och då får vi ju som kompensation nästan betalt för energin vi använder
Någonting är iaf mycket knas och i en demokrati så borde vi ju snarare ge våra ansvariga politiker här hemma och eu "hett om öronen" för att de inte är intresserade av att både värna om det vi hade och naturligtvis bygga vidare på andra energikällor, när nu allt ska gå på elektricitet.
Nåväl, nu bränner iaf tyskland brunkol och vi bränner olja så det står härliga till så att den annalkande lågkonjunkuren inte ska bli så djup och lång
Vi får hoppas på en varm och blåsig vinter i år och god fortsättning till alla oss Elsparare
Även om jag inte gjort några direkta ansträngningar alls för att spara el (mer än att kapa förbrukningen under peaktimmarna för att hjälpa till att platta ut kurvan) eftersom min årsförbrukning redan är så pass låg (6500 kWh) "trots" att all värme och varmvatten produceras med el håller jag med dig fullständigt!
Skulle elpriserna ligga på samma nivå som idag när mitt avtal löper ut 2027 klarar jag det också men kan även ta min gamla vedpanna i bruk om så skulle vara. Just nu tycker jag inte det känns lockande dock med tanke på allt jobb vedeldning innebär (höll på med det i många år innan jag inverterade i en luftvärmepump).

Skulle aldrig stå ut med de inomhustemperaturer en del tvingas genomlida och t.o.m. säger sig tycka vara helt okej enligt vad man ofta läser här på Byggahus. Jag vill ha 21-22 grader inne och kunna ha lampor tända utan att behöva tänka på det. Vi bor i ett land där det är mörkt under en stor del av året så vi behöver ljus även om det är konstgjort.
Använder man LED är förbrukningen försumbar. En LED på 4 W (motsvarar en 40 W glödlampa enligt Osram) som är tänd sju timmar per dag drar 0,84 kWh på 30 dagar. Har man då säg fem st. sådana blir det 4,2 kWh på 30 dagar. Inte mycket att snåla på tycker i alla fall jag.

Avslutar med att säga att var och en givetvis gör sina egna val och att mitt inlägg INTE skall ses som någon form av kritik mot den som vill/måste spara.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
minus 26.6% men då kostade det ny fasad, nya dörrar, nya fönster, mer isolering. Medeltemperaturen utomhus sjönk 1.1 grad jämfört med -21 så det känns som relevanta siffror. Solcellerna producerade noll och intet

Återstår att se om Mälarenergi lyckats få med alla data för december tre dagar in på nya året.
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Här minskade förbrukningen med 6% mot föregående års december.
[bild]
Kallställde uthuset men laddar bil.
Enplansvilla med källare (130+130+50 kvm)
 
  • Diagram visar uppmätt elförbrukning i kWh, veckovis jämförelse mellan december 2021 och 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
Vi lyckades ganska bra tack vare att sänka inomhustemperaturen något och hålla dörrar stängda. Vi prioriterade uppvärmning med fjärrvärme och slå av golvvärmen (el) i hall och gästWC. Avfuktare i källare, tvättmaskin och torktumlare gick som vanligt samt ytterbelysning var igång på nätterna
December slutade på cirka 67% minskning mot 2021 (var bortresta 7 dagar så verkliga siffran är nog -55-60%)
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Sänkning med 42%. Installerade en luftvärmepump som kompletterar frånluftsvärmepumpen, högre innetemperatur än förra året.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Här minskade förbrukningen med 6% mot föregående års december.
[bild]
Kallställde uthuset men laddar bil.[/QUOTE


Sänkte med 39 % i december.
 
N Nalleman64 skrev:
Även om jag inte gjort några direkta ansträngningar alls för att spara el (mer än att kapa förbrukningen under peaktimmarna för att hjälpa till att platta ut kurvan) eftersom min årsförbrukning redan är så pass låg (6500 kWh) "trots" att all värme och varmvatten produceras med el håller jag med dig fullständigt!
Skulle elpriserna ligga på samma nivå som idag när mitt avtal löper ut 2027 klarar jag det också men kan även ta min gamla vedpanna i bruk om så skulle vara. Just nu tycker jag inte det känns lockande dock med tanke på allt jobb vedeldning innebär (höll på med det i många år innan jag inverterade i en luftvärmepump).

Skulle aldrig stå ut med de inomhustemperaturer en del tvingas genomlida och t.o.m. säger sig tycka vara helt okej enligt vad man ofta läser här på Byggahus. Jag vill ha 21-22 grader inne och kunna ha lampor tända utan att behöva tänka på det. Vi bor i ett land där det är mörkt under en stor del av året så vi behöver ljus även om det är konstgjort.
Använder man LED är förbrukningen försumbar. En LED på 4 W (motsvarar en 40 W glödlampa enligt Osram) som är tänd sju timmar per dag drar 0,84 kWh på 30 dagar. Har man då säg fem st. sådana blir det 4,2 kWh på 30 dagar. Inte mycket att snåla på tycker i alla fall jag.

Avslutar med att säga att var och en givetvis gör sina egna val och att mitt inlägg INTE skall ses som någon form av kritik mot den som vill/måste spara.
Kollar numera på timpriserna på el istället för att öppna väderAppen.
..så i morgon minskar elpriset till mindre än hälften vilket betyder att det kommer in en front och då kommer det att blåsa. Man kan oxå förstå att det kommer att vara 4-6 minusgrader eftersom elpriset stannar på ca 1kr/kwh för annars hade priset varit nere i 25-50öre.
Eftersom det är minusgrader så kommer fronten även att innebära snöfall så ta det försiktigt i trafiken!
Ps. min prognos gäller mälardalen och elpriset inkluderar moms och elcertifikat.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
minus 26.6% men då kostade det ny fasad, nya dörrar, nya fönster, mer isolering. Medeltemperaturen utomhus sjönk 1.1 grad jämfört med -21 så det känns som relevanta siffror. Solcellerna producerade noll och intet

Återstår att se om Mälarenergi lyckats få med alla data för december tre dagar in på nya året.
Jag hade Mälarenergi tidigare eftersom jag hade beställt timpris. Men det visade sig att det dom kallade Timpris hade nästan ingen effekt på om jag körde tvätten på kvällen, etc. Eftersom det dom kallar timpris också väger in ett "genomsnitt" för veckan. Så det innebar att timpriset blev högre ! Jag blev lurad. Nu har ja riktigt Timpris. Så se upp med Mälarenergi.....
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Sven Svensson3 skrev:
Jag hade Mälarenergi tidigare eftersom jag hade beställt timpris. Men det visade sig att det dom kallade Timpris hade nästan ingen effekt på om jag körde tvätten på kvällen, etc. Eftersom det dom kallar timpris också väger in ett "genomsnitt" för veckan. Så det innebar att timpriset blev högre ! Jag blev lurad. Nu har ja riktigt Timpris. Så se upp med Mälarenergi.....
Jag har inte så mycket tålamod kvar med dem. Däremot ett fastprisavtal tom 2405 (55öre inkl.) så jag blir kvar ett tag till men tack för varningen!
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
-15% jämfört med december förra året.
-16% totalt hela 2022 jämfört med förra året.
Dock var 2020 ännu lägre (se graf nedan), för att inte tala om mina två första år i huset, då FLVP var i princip ny och kallgaraget med dåligt isolerat förråd med elelement inte var byggt än, endast 5000 kWh!
Har ingen annan värmekälla än FLVP till 95 kvm (+förrådet).
Jag har kapar eltopparna åt kollektivet genom att koppla bort elpatronen just då samt kör tvätt- och disk-maskinen endast efter kl 21. Inomhustempen sänkte jag i höstas från 19,5 till 18,5 grader. Man vänjer sig fort, känns inte alls som någon uppoffring.

Stolpdiagram visar ökande årligt kWh-användning mellan 2014 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
Sett på helåret 2022 så sänkte vi förbrukningen med 28% och så även i december månad.

Framförallt har vi dragit ner på värmen i garaget så att LLVP bara går nattetid. Inomhus har vi sänkt från 21° till 20° LVVP. Det mesta tillskrivs nog att vi isolerat lite kring trappan som har ouppvärmd källare under. Så nu mer drar det inte i trappstegen. Men givetvis också att man kanske tänker lite mer på att köra fulla maskiner, inte halvfull tvätt- eller diskmaskin. Sen så vitt jag kan se på graferna så var det ju generellt en varmare december i år än i fjol. Vedspisen har dock använts flitigt, men det har vi gjort sen den installerades för 3 år sedan.

Men framåt så blir det fler energibesparande lösningar. Täta fler "hål" där kylan kryper in respektive värmen ut. Vår hall har källare som även den är ouppvärmd så med mer isolering så borde kylan hålla sig i just källaren. Det finns alltid något att förbättra.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.