A
A Alex Holmén skrev:
Du tjatar om avtal hela tiden. Har sagt att jag bara lämnat in en skiss som de ska bygga efter. De som har tagit fram ritningar
vilka är de?
Är det derome eller snickarna?
 
A Alex Holmén skrev:
Ritningen från Derome är med en stolpe till men där sade snickarna att Derome har ritat fel och att det inte är några problem att ta bort ena stolpen
Det var tydligen inte heller problem att skippa krysstag. Jag skulle inte ge mig där. Stå för besiktningen och låt snickarna göra det dom ska göra.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Aunty skrev:
vilka är de?
Är det derome eller snickarna?
Snickarna säger att derome ritat detta. Derome säger att det stämmer men att det är snickarna själva som bestämmer hur det ska byggas för de levererar bara taket och materialen

3D-modell av trästomme till en säng eller plattform, utan madrass eller beläggning, med företagslogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, byggmaterial, specifikationer, belastningar, och generella uppgifter på svenska. Construction-related diagram with Swedish text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, lastdiagram, bjälklag, mått uppgifter, belastningsvärden, säkerhetsfaktorer, konstruktion, snölast, vindlast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en byggkonstruktion med mått och lastinformation. Blått och gult färgschema, detaljerade specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av en konstruktion, inkluderar mått och layoutdiagram, sett framifrån och i sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Aunty skrev:
nä, klart dom inte gör.

hur tänker du egentligen så fall skulle ju en hantverkare aldrig kunna göra rätt.
Dom följer avtal det är det dom ska göra.

ritar du en underdimensionerad stolpe så får du en underdimensionerade stolpe något annat hade ju varit galet.

annars hade ju du som beställare hävdat fel på besiktningen när du helt plötsligt fått en mycket större stolpe?
Dessutom hur ska en hantverkare kunna kalkylera på det?
Ritningarnas korrekthet och därmed hållfadtighet åligger dig som beställare om det är du som tar fram dom.
Du babblar i nattmössan.

beställer jag ett badrum och säger att jag vill ha det enl gällande brachstandard är det inte min uppgift att skola/lära hantverkaren vad som gäller med vatten,avlopp,fuktspärrar.

beställer jag ett 150 m2 garage så är det inte min uppgift att skola snickarna i hur det skall byggas och om vilka hållfasthetskrav osv som gäller.

hade det vart som du säger finns ju inget behov av några hantverkare bara o plocka upp vilken sopa som helst på gatan o tala om vad som skall göra ansvaret är ju ändå beställarens att ritningar,standarder,utförande och kvaliten på utfört arbete blir korrekt samt såklart betala för allting + allting som behöver göras om när dom stackars hantverkarna misslyckas.
 
  • Gilla
Incoog och 11 till
  • Laddar…
A
A Alex Holmén skrev:
Asså nu får du ge dig. Jag förväntar mig inte att de ska betala, därför jag ställer frågan här och accepterar det ni säger.
Men jag ska inte behöva säga att jag vill ha med vindrutetorkare när jag beställer en bil för jag förväntar mig att de är med. Detsamma förväntar jag mig av att snickarna kan sitt jobb och har med krysstag eller liknade (som jag nu fått lära mig behövs för stabiliteten) för ett riktigt jobb.

Precis byggt ett hus med 3-4 milj i extra tillval och inte gnällt för där sitter grejerna fast och allt funkar. Varför tror ni ”proffsen” att alla amatörer gnäller? Vi amatörer är okunniga, därför vi ställer frågor här för att få hjälp av er som kan
men så funkar det inte.
Allt ska vara kalkylerbqrt.

du får inget extra utöver det som redovisas.
Såfall skulle ju alla offerter vara oändligt dyra för hur ska snickaren veta vad du förväntar dig ska ingå?

blir ju att snickaren får lägga en riskkostnad som är oändligt stor.

just därför man ändrat entreprenadjuridike att allt ansvar ligger på beställaren att redovisa och den som tillhandahåller en handling ansvarar för den.
Och man ska bara kalkylera det som framgår på handling allt annat är extra
 
A
P Peter Petterson skrev:
Du babblar i nattmössan.

beställer jag ett badrum och säger att jag vill ha det enl gällande brachstandard är det inte min uppgift att skola/lära hantverkaren vad som gäller med vatten,avlopp,fuktspärrar.



beställer jag ett 150 m2 garage så är det inte min uppgift att skola snickarna i hur det skall byggas och om vilka hållfasthetskrav osv som gäller.

hade det vart som du säger finns ju inget behov av några hantverkare bara o plocka upp vilken sopa som helst på gatan o tala om vad som skall göras.

fast nu blandar du äpplen och päron.

ta ditt exempel med badrum.
Då har du ju ställt kravet med branschregler då har ju snickaren något att förhålla sig till och räkna på.
Hade du inte ställt det kravet hade dom självklart inte behövt följa det och hade du efterfrågat det i efterhand hade du fått betala extra för det.

du bekräftar ju bara det jag säger
 
A Aunty skrev:
men så funkar det inte.
Allt ska vara kalkylerbqrt.

du får inget extra utöver det som redovisas.
Såfall skulle ju alla offerter vara oändligt dyra för hur ska snickaren veta vad du förväntar dig ska ingå?

blir ju att snickaren får lägga en riskkostnad som är oändligt stor.

just därför man ändrat entreprenadjuridike att allt ansvar ligger på beställaren att redovisa och den som tillhandahåller en handling ansvarar för den.
Och man ska bara kalkylera det som framgår på handling allt annat är extra
jaha du ville ha tak på huset, Ja men det har vi inte kalkylerat.
Du ville ha en entrédörr med, ja men det var inte heller kalkylerat.
Du skall ha ett kök oxå i ditt nyckelfärdigs hus det var inte heller kalkylerat.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 4 till
  • Laddar…
A
A Alex Holmén skrev:
Snickarna säger att derome ritat detta. Derome säger att det stämmer men att det är snickarna själva som bestämmer hur det ska byggas för de levererar bara taket och materialen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
jag fattade det hela tiden som att du tagit fram ritningen med derome och skickat till hantverkarna för att dom skulle prissätta och bygga.

väldigt skillnad om dom gjort det själva då ligger funktionsansvaret på entreprenören
 
A
P Peter Petterson skrev:
jaha du ville ha tak på huset, Ja men det har vi inte kalkylerat.
Du ville ha en entrédörr med, ja men det var inte heller kalkylerat.
Du skall ha ett kök oxå i ditt nyckelfärdigs hus det var inte heller kalkylerat.
precis så är det.
 
A Alex Holmén skrev:
Asså nu får du ge dig. Jag förväntar mig inte att de ska betala, därför jag ställer frågan här och accepterar det ni säger.
Men jag ska inte behöva säga att jag vill ha med vindrutetorkare när jag beställer en bil för jag förväntar mig att de är med. Detsamma förväntar jag mig av att snickarna kan sitt jobb och har med krysstag eller liknade (som jag nu fått lära mig behövs för stabiliteten) för ett riktigt jobb.

Precis byggt ett hus med 3-4 milj i extra tillval och inte gnällt för där sitter grejerna fast och allt funkar. Varför tror ni ”proffsen” att alla amatörer gnäller? Vi amatörer är okunniga, därför vi ställer frågor här för att få hjälp av er som kan
Jag som amatörer har även gjort research. Denna firma och även samma snickarna har byggt min grannes uterum för femton år sen, då förväntade jag mig att de lätt ska få upp en carport

En grej till som jag inte berättat. Snickarna bad mig beställa hem 60 kvm paneler. Jag räknade fram att det behövdes minst 90 kvm. Jag beställde 100 kvm. Mitt i bygget sade de att det saknas ca 10 kvm paneler. Jag insåg att de bara kapat och kapat utan att ta hänsyn till att använda spillbitarna. Jag beställde 15 kvm men i slutet så fattades det ändå tre paneler. Orkade inte beställa igen så dessa tre fick skarvas, som tur så var det i ett mindre synligt hörn
 
A Aunty skrev:
men så funkar det inte.
Allt ska vara kalkylerbqrt.

du får inget extra utöver det som redovisas.
Såfall skulle ju alla offerter vara oändligt dyra för hur ska snickaren veta vad du förväntar dig ska ingå?

blir ju att snickaren får lägga en riskkostnad som är oändligt stor.

just därför man ändrat entreprenadjuridike att allt ansvar ligger på beställaren att redovisa och den som tillhandahåller en handling ansvarar för den.
Och man ska bara kalkylera det som framgår på handling allt annat är extra
Hur svårt är det att kalkylera en byggnad med två väggar och ett tak?
Fick förfrågan om jag ville ha ett fast pris eller löpande, de sade att löpande ofta blir billigare för de behövde ta i lite extra i fast pris för oväntade utgifter. Som tur valde jag fast, skulle ta en vecka men tog över fyra veckor
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Aunty skrev:
precis så är det.
A Aunty skrev:
precis så är det.
A Aunty skrev:
jag fattade det hela tiden som att du tagit fram ritningen med derome och skickat till hantverkarna för att dom skulle prissätta och bygga.

väldigt skillnad om dom gjort det själva då ligger funktionsansvaret på entreprenören
Precis så skaffar man sig ett enormt dåligt rykte,en massa stämningsansökningar samt konkurs.

Och nej så är det inte.
Tar jag in en firma för att byta mitt kök och jag säger att jag vill det skall vara färdigt för att användas när dom är klara och byggt fackmannamässigt så är det inte mitt ansvar att se till dom bokar upp elektriker,rörmokare,ventilationsbolag.

Det är ju hantverkarens, samt se till att allt fungerar och är gjort fackmannamässigt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Du babblar i nattmössan.

beställer jag ett badrum och säger att jag vill ha det enl gällande brachstandard är det inte min uppgift att skola/lära hantverkaren vad som gäller med vatten,avlopp,fuktspärrar.

beställer jag ett 150 m2 garage så är det inte min uppgift att skola snickarna i hur det skall byggas och om vilka hållfasthetskrav osv som gäller.

hade det vart som du säger finns ju inget behov av några hantverkare bara o plocka upp vilken sopa som helst på gatan o tala om vad som skall göra ansvaret är ju ändå beställarens att ritningar,standarder,utförande och kvaliten på utfört arbete blir korrekt samt såklart betala för allting + allting som behöver göras om när dom stackars hantverkarna misslyckas.
Sjukt att han Aunty säger emot detta
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
A
A Alex Holmén skrev:
Hur svårt är det att kalkylera en byggnad med två väggar och ett tak?
Fick förfrågan om jag ville ha ett fast pris eller löpande, de sade att löpande ofta blir billigare för de behövde ta i lite extra i fast pris för oväntade utgifter. Som tur valde jag fast, skulle ta en vecka men tog över fyra veckor

Helt öppenbart är det svårt för man har olika förväntningar.

se bara på denna tråden.

nu är du orolig för att inte stolparna är doppade i olja.
Du förväntar dig det men hantverkarna gör inte det.
Och varför skulle dom?, dom kan inte gissa att du vill ha det
 
A Aunty skrev:
Helt öppenbart är det svårt för man har olika förväntningar.

se bara på denna tråden.

nu är du orolig för att inte stolparna är doppade i olja.
Du förväntar dig det men hantverkarna gör inte det.
Och varför skulle dom?, dom kan inte gissa att du vill ha det
Asså nu får du sluta måla in dig i ett hörn, är ju skrattretande.
Varför de ska göra det??? Jo för de ska väl bygga en carporten som håller mer än några år?
Så du menar jag jag måste precisera allt vad de ska göra, att de ska doppa i olja, ha krysstag etc. Om jag inte gör det så är det mitt eget fel?
Oj i så fall har jag glömt att säga att de ska ha tillräckligt långa och tjocka spikar, så skulle carporten rasa pga detta så är det mitt fel
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.