Maria T Maria T skrev:
Efter att ha läst detta inlägg var jag tvungen att påminna min barndomskompis om att Estelle faktiskt gick i hennes klass på högstadiet. Det hade min kompis glömt bort :rofl:
Wow!
Verkligen wow!
Coolt som f-n!
Funderade på varför hon egentligen var med i knesset. Hmmm.. Jo men hon var väl faktiskt vad man säger en supermodell? Förmodligen är hon väl det fortfarande.
Verkligen coolt!
 
Maria T
God fortsättning alla trådläsare!

Blev igår påmind om en sak jag sen länge glömt bort, och det handlade om att det var exakt 21 år sedan (natten mellan nyårsafton och 1 januari) som vi hade inbrott i bilen, parkerad på villatomt, avstånd mellan bil och husvägg ca 3 meter.. passagerarsidans ruta inslagen men tji fick tjuven för bilstereon hade vi tagit in.
Ja, vad hette det ens, den där säkerhetskassetten som var ett måste så man kunde ta med sig stereon och slippa inbrott för man hade en värstingstereo i bilen?
Det jobbiga för oss var att någon varit så nära huset under natten, gjort åverkan på bil och vi inte hört det minsta. Bilen var av årsmodell 1994 och senare bilar har alltid haft en inbyggd/integrerad stereo.
Fyra grannar till hade åverkan på sina fordon.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
God fortsättning alla trådläsare!

Blev igår påmind om en sak jag sen länge glömt bort, och det handlade om att det var exakt 21 år sedan (natten mellan nyårsafton och 1 januari) som vi hade inbrott i bilen, parkerad på villatomt, avstånd mellan bil och husvägg ca 3 meter.. passagerarsidans ruta inslagen men tji fick tjuven för bilstereon hade vi tagit in.
Ja, vad hette det ens, den där säkerhetskassetten som var ett måste så man kunde ta med sig stereon och slippa inbrott för man hade en värstingstereo i bilen?
Det jobbiga för oss var att någon varit så nära huset under natten, gjort åverkan på bil och vi inte hört det minsta. Bilen var av årsmodell 1994 och senare bilar har alltid haft en inbyggd/integrerad stereo.
Fyra grannar till hade åverkan på sina fordon.
Utöver kassetten som gjorde att man kunde ta med sig stereon hade man även ett separat installerat billarm.

Touch Guard, Car Gard, Defa mfl tillverkade larmen.

Idag är bilstereon integrerad i bilen, så man kan glömma idén att stoppa in en häftigare om man vill. DIN- uttaget för bilstereon som fanns på alla bilar under 80 och 90-talet finns inte heller kvar. Att stereon idag är en del av bilen gör att färre bilar behöver ett billarm, något som premium modellerna ofta har installerat.

Jag drabbades aldrig av det personligen, men det är många nätters nattsömn som förstörts av falsklarmande billarm.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag är glad att bo i ett landskap där man kan ha bilen med nyckeln i och olåst. Storstadsborna betalar ett mycket högt pris på alla sätt.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är glad att bo i ett landskap där man kan ha bilen med nyckeln i och olåst. Storstadsborna betalar ett mycket högt pris på alla sätt.
Tja, Blekinge passar väl annars bra under rubriken, "som vi glömt bort". ;)

Det är ju inte för inte som man hörde "Södra Sverige Norrland" som epitet lite nu och då när kommunikationer osv. diskuterades. ;)

P.S. Jag fick fö en cykel stulen i Karlskrona mitt på blanka förmiddagen. Det hade aldrig hänt i Göteborg! (Främst för att jag aldrig skulle ställt ifrån mig en cykel med så dåligt lås på ett sådan stället i "storstaden" ;))
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
God fortsättning alla trådläsare!

Blev igår påmind om en sak jag sen länge glömt bort, och det handlade om att det var exakt 21 år sedan (natten mellan nyårsafton och 1 januari) som vi hade inbrott i bilen, parkerad på villatomt, avstånd mellan bil och husvägg ca 3 meter.. passagerarsidans ruta inslagen men tji fick tjuven för bilstereon hade vi tagit in.
Ja, vad hette det ens, den där säkerhetskassetten som var ett måste så man kunde ta med sig stereon och slippa inbrott för man hade en värstingstereo i bilen?
Det jobbiga för oss var att någon varit så nära huset under natten, gjort åverkan på bil och vi inte hört det minsta. Bilen var av årsmodell 1994 och senare bilar har alltid haft en inbyggd/integrerad stereo.
Fyra grannar till hade åverkan på sina fordon.
Då är garage bättre än "stöldkasett"
 
kisumisu
K Keld skrev:
ja , Tänk att man började med Vic20, där var det kassettband om man ville spara nåt. Sen var det ett jättehopp till Compis. TVÅ 5 1/4" diskstationer 720?kB, 80186 processor (vilken miss).
I dag har jag, kanske vet ej, 20 TB. fördelat på ett par NASar o nåra datorer en del RAID o sen backupp på det.
Så kanske nån TB data. Skrämmande vad mycket "luft" det är i dagens data.
Ja det är nästan skrämmande. Det som nästan ännu mera skrämmande är att väldigt många appar i en android telefon kräver huneratals MB bara för att göra en "enkel uppgift". Vissa spel går på över GB...mycket enkla spel. Ska jag även nämna att dessa appar och spel kräver dessutom internet anslutning. Så ja ibland undrar man ju vad de samlar om oss också :thinking: Eller görs det helt enkelt med flit så vi inte ska klara oss med en 16GB lagringsminne mobil....

Skärmdump av mobilens lagringsutrymme; använd av totalt, intern lagring och SD-kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilappar och deras lagringsutrymmesförbrukning, inkluderar Firefox, Google Play-tjänster och andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilapp, Tibber, lagringsanvändning, möjlighet att rensa data och cache.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilappens lagringsinställningar, möjlighet att rensa data och cache.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av app-lagring på en mobil, visar olika applikationer och deras storlek i megabyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningsmeny för lagring av app, knappar för att rensa data och cache, storleksinformation för Kia Connect-appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningsskärm för appen "Bank Norwegian" visar lagringsdata och möjligheten att rensa cache och data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ja det är nästan skrämmande. Det som nästan ännu mera skrämmande är att väldigt många appar i en android telefon kräver huneratals MB bara för att göra en "enkel uppgift". Vissa spel går på över GB...mycket enkla spel. Ska jag även nämna att dessa appar och spel kräver dessutom internet anslutning. Så ja ibland undrar man ju vad de samlar om oss också :thinking: Eller görs det helt enkelt med flit så vi inte ska klara oss med en 16GB lagringsminne mobil....
"Det finns redan en app för att visa er information, ordna kontaktformulär och så vidare. Den kallas webläsare och har fördelen att den funkar på nästan alla operativsystem, inte tar extra plats för varje företag och har ordentliga säkerhetsuppdateringar."

Menmenmen, då kan vi ju inte låsa in er till just våran? Nä, just det.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Jag fick fö en cykel stulen i Karlskrona mitt på blanka förmiddagen.
Jaså, var det din cykel som stod där? Tänk på nästa gång att torka av sadeln, man blir ju totalt skitig!
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 10 till
  • Laddar…
kisumisu
kashieda kashieda skrev:
"Det finns redan en app för att visa er information, ordna kontaktformulär och så vidare. Den kallas webläsare och har fördelen att den funkar på nästan alla operativsystem, inte tar extra plats för varje företag och har ordentliga säkerhetsuppdateringar."

Menmenmen, då kan vi ju inte låsa in er till just våran? Nä, just det.
Det roliga var att just på 90 talet var appar och program ur tiden.
Var just som du skrev "varför ett program när java fungerar på alla system utan att behöva ta hårddisk utrymme".

Det andra roliga är att de flesta apparna länkar ändå till webbaserade sidor. Helt sjukt pch ännu sjukare att de ska ta så mycket plats!

Många sidor fungerar dock med firefox när man i mobilen väljer att visa sidan som det vore en dator.

Dock har sidor som facebook nåt som känner i alla fall igen att den är från en mobil och börjar kräva installation av "messenger".

Det som är dock väldigt tråkigt att vårat samhälle har blivit beroende av "vissa operativsystem". T ex att fylla i barnens närvaro i förskolan "kräver" en app och mobilt bankid. Lyckades dock reverse engineer så jag fick webblänken som appen arbetar mot så nu får jag sidan fungera utan app och även i min Linuxdator. Dock med mobilt bankid då...men i alla fall ett steg närmare slippa en app (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tänk om myndigheter hade som krav att system som köps in måste vara plattformsoberoende (i rimlig utsträckning)...
 
  • Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
Undrar vad som händer när en förskolebarnsförälder lämnar av barnen och helt enkelt förklarar att han/hon inte äger en internettelefon och sedan tar farväl av barnet och far till arbetet..........

Med motsvarande vis har jag tagit mig igenom många av samhällets och myndigheternas krav. Det är deras påhitt och därmed deras problem som de får lösa bäst de kan och vill.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Undrar vad som händer när en förskolebarnsförälder lämnar av barnen och helt enkelt förklarar att han/hon inte äger en internettelefon och sedan tar farväl av barnet och far till arbetet..........

Med motsvarande vis har jag tagit mig igenom många av samhällets och myndigheternas krav. Det är deras påhitt och därmed deras problem som de får lösa bäst de kan och vill.
Behöver du legitimera dig online när du lämnar barnen eller varifrån kommer behovet på en smartphone?!
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
kisumisu
H heimlaga skrev:
Undrar vad som händer när en förskolebarnsförälder lämnar av barnen och helt enkelt förklarar att han/hon inte äger en internettelefon och sedan tar farväl av barnet och far till arbetet..........

Med motsvarande vis har jag tagit mig igenom många av samhällets och myndigheternas krav. Det är deras påhitt och därmed deras problem som de får lösa bäst de kan och vill.
Dem fick helt enkelt registrera manuellt tider. Men i grund botten ska föräldrar göra med sin telefon.
 
kisumisu
FredrikR FredrikR skrev:
Behöver du legitimera dig online när du lämnar barnen eller varifrån kommer behovet på en smartphone?!
Jag behöver göra det för att göra ärenden som att söka förskoleplats, säga upp förskoleplats osv och framförallt lägga in tider när barnet ska vara där.

Sedan har dem en gemensam ipad i korridoren där du loggar in och loggar ut, som väldigt ofta ur funktion mest pga dåligt nät. Vi ska ha värsta hightech papperslöst och sen använder förskolan dåligt edge nät, har inte ens fiber indraget :crysmile: Ska bli intressant 2025 när GSM/Edge släcks...får man kanske byta operatör ifrån Felia när dem saknar 4G och 5G:thinking:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.