SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ber att få anmäla avvikande åsikt.
En krypgrund som går att inspektera och hålla koll på är ingenting att ducka för. Alla hus med kryp/torpargrund är inte hopplösa mögelhien!
Samma med källare; en källare är ett stort plus! Så länge man använder den som källare och inte boyta, för det blir sällan bra.
Platta på mark är en bra grundläggning. Om underarbetet är korrekt gjort, plattan är isolerad och det inte är en massa träreglar och syllar ingjutna överallt. Annars är platta på mark tämligen uselt.
Håller med, kan iofs för lite om krypgrund men föregående skribent verkar veta mer och är säkrare på sin sak.
Vill även påpeka att jag bott i två olika hus med bistadsinredda källare utan problem. Är de byggda på rätt sätt fungerar det utmärkt . Båda husen är från 71/72 och med väl utförd dränering felfria. Sedan är källare biyta och ger extra boarea jfr med 1 plans, 2planshus. Så vi hade en villa på 118+ 118 kvm vilket hade krävts 236 kvm 1- plans hus för att matcha. Vilket gör att priserna är väsentligt lägre. Sedan får man oftast en matkällare vilket gör att du har en " inbyggd" sval i huset att förvara matvaror typ sylt/ saft/ potatis/ rotfrukter/ grönsaker istället för att köpa eldrivna vitvaror som slits, drar el, tar bostadsyta.
 
  • Gilla
Matteus55 och 2 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?
Gör en kravlista för ditt framtida hus, vad är viktigast? Solläge, tyst utomhusmiljö, centralt läge, möjlighet att bygga ut, lite renoveringsbehov, underhållsfri fasad, låg uppvärmningskostnad, dubbelgarage, enplanshus, stort kök etc etc. Tumma inte på de krav som är viktigast för er. Det ”perfekta” huset dyker upp förr eller senare och flera gånger om. Kolla gärna detaljplaner för området, ska det byggas något nära, kommer skogen bakom skövlas för en väg eller kraftledning, ska allmänningen intill bli förskola m.m. Oavsett husköp, det dyker alltid upp något som man inte hade tagit med som prioriterat att fixa de närmaste åren i kalkylen, ha en buffert. Ha även en budget för diverse verktyg som är bra att inhandla när ni väl flyttar in i drömhuset, sånt kostar också en slant. Lycka till
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ber att få anmäla avvikande åsikt.
En krypgrund som går att inspektera och hålla koll på är ingenting att ducka för. Alla hus med kryp/torpargrund är inte hopplösa mögelhien!
Samma med källare; en källare är ett stort plus! Så länge man använder den som källare och inte boyta, för det blir sällan bra.
Platta på mark är en bra grundläggning. Om underarbetet är korrekt gjort, plattan är isolerad och det inte är en massa träreglar och syllar ingjutna överallt. Annars är platta på mark tämligen uselt.
ja men så är det, jag tänkte mer på det han skrev att han inte kan något om hus. Det är svårt och se felaktigheter i en krypgrund/källare om man inte vet vad man ska kolla efter. Det i kombination med att det finns så många hemmasnickare som rent ut sagt bygger fel/ inte vet vad de pysslar med när de renoverar tex källaren. Det ser fint ut med gipsade väggar och dolda rör men vad som sker där bakom är en helt annan femma. Det var ständigt återkommande problem på de visningar jag gick på.

Ett av husen jag var och tittade på, där hade de gömt/blockerat luckan samt skruvat igen luckan in till krypgrunden. Ingen verkade vara intresserad av att kika in där. Stod ensam av säkert 10 sällskap och gjorde rent framför, skruvade loss skruvarna och tittade in. Inte ventilerat, stank mögel och blött överallt samt isoleringen mot golvbjälklaget hade till 60% rasat ned på backen. Man såg golvspånet med golvvärmen underifrån
Besiktningsmannen hade bara skrivit ”ej åtkomligt” i protokollet.

Sällskap efter sällskap tittar in där och lämnade visningen..

Jag köpte ett hus med källare och är sjukt nöjd att ha den men när jag läste TS beskrivning så tänkte jag att det kanske är smartast att börja med platta på mark
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 3 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?
Köpte mitt första hus 91 på den tiden då inte Google fanns helt utan kunskap om renovering , under resans gån renoverade jag och byggde ut huset med minimal hjälp av hantverkare. Idag är min hobby mitt arbete och jobbar sen flera år som snickare.
 
  • Gilla
jani84 och 1 till
  • Laddar…
K Kim84 skrev:
Gör en kravlista för ditt framtida hus, vad är viktigast? Solläge, tyst utomhusmiljö, centralt läge, möjlighet att bygga ut, lite renoveringsbehov, underhållsfri fasad, låg uppvärmningskostnad, dubbelgarage, enplanshus, stort kök etc etc. Tumma inte på de krav som är viktigast för er. Det ”perfekta” huset dyker upp förr eller senare och flera gånger om. Kolla gärna detaljplaner för området, ska det byggas något nära, kommer skogen bakom skövlas för en väg eller kraftledning, ska allmänningen intill bli förskola m.m. Oavsett husköp, det dyker alltid upp något som man inte hade tagit med som prioriterat att fixa de närmaste åren i kalkylen, ha en buffert. Ha även en budget för diverse verktyg som är bra att inhandla när ni väl flyttar in i drömhuset, sånt kostar också en slant. Lycka till
Vår kravlista var bussförbindelse, hade avgångar var 10: de minut 10 minuter till centrum. Bra kvalitet på förskola/ skola, inget högljudt trafik buller/ brus, ingen förbipasserande trafik, lättskött, plan tomt med möjlighet till fruktträd/ bärbuskar, trädgårdsland, fanns 800 kvm tomt med jättestort äppelträd med plats för fler bla plommon, liten röda vinbärsbuske som kompletterades med svarta vinbär/ hallon och krusbär, rabarber trädgårdsland med enorm 2m Krondill, gräslök, plats för 2 kvm morötter/ sallad/ rödbetor etc.utgång från kök och sovrum till uteplatser i söderläge den utanför sovrum under tak, armerad genomskinlig plast.
Senare nätade jag in denna uteplats till en " Kattio"
Tänk kanske även på husets placering på tomten. Vi råkade ha det med gavlarna Ö/ V. Det är olika hur man vill ha det men jag föredrar att ha en långsida mot Söder, särskilt om det finns utgångar till uteplatser
 
  • Gilla
Kim84 och 1 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Just nu kikar jag på ett parhus, med källare.
Det där med källare...

Om det är en källare i ett äldre hus (äldre än -80 talet) som bara skall användas som tvättstuga, och hobby rum o liknande så är det OK. Men man bör undvika att ha sovrum och andra boutrymmen i en äldre källare.

Det är alltid lite (eller mycket) förhöjd fukthalt i luften i en källare, med stor risk för mögel om det finns organiska material i källaren.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Vår kravlista var bussförbindelse, hade avgångar var 10: de minut 10 minuter till centrum.
TS får nog sätta på sin lista att buss finns en gång om dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Gubbe 65 och 4 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
TS får nog sätta på sin lista att buss finns en gång om dagen.
Haha, ungefär så :crysmile:
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med källare...

Om det är en källare i ett äldre hus (äldre än -80 talet) som bara skall användas som tvättstuga, och hobby rum o liknande så är det OK. Men man bör undvika att ha sovrum och andra boutrymmen i en äldre källare.

Det är alltid lite (eller mycket) förhöjd fukthalt i luften i en källare, med stor risk för mögel om det finns organiska material i källaren.
Min erfarenhet är att hus byggda med bistadsinredda källare från 60/70- talet är oftast okej. Problemen uppstår när det i efterhand lagt till bostadsinredning i äldre hus. Dels har felaktiga metoder/ material användts utan kunskap med fukt,/ mögel som konsekvens Så håller med undvik äldre hus som i efterhand har byggts om med bostads delar de ursprungligen ej varit ämnade till...
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med källare...

Om det är en källare i ett äldre hus (äldre än -80 talet) som bara skall användas som tvättstuga, och hobby rum o liknande så är det OK. Men man bör undvika att ha sovrum och andra boutrymmen i en äldre källare.

Det är alltid lite (eller mycket) förhöjd fukthalt i luften i en källare, med stor risk för mögel om det finns organiska material i källaren.
Tack! Jag tänker mig inte källaren som boyta, utan mer som tvättstuga och förvaring. Eller vågar man inte förvara vinterkläder och julpynt i en källare heller?
 
B larry78 skrev:
TS får nog sätta på sin lista att buss finns en gång om dagen.
Jepp Norrlands Inland och bostadsområde i utkanten av Västerås är absolut inte jämförbara vad gäller lokaltrafik. 1 gång,/ dag är realistiskt med önsketänkande om 1 gång morgon,/ lunch/ eftermiddag ifall det går skolskjuts
 
F FiaS skrev:
Tack! Jag tänker mig inte källaren som boyta, utan mer som tvättstuga och förvaring. Eller vågar man inte förvara vinterkläder och julpynt i en källare heller?
Kläderna skulle jag helst skicka upp på kallvi inden, julpynt, matvaror ( normalt förvarade i sval) verktyg/ färgrester, oanvända möbler är som gjort att ha i oinredd källare!!!
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Tack! Jag tänker mig inte källaren som boyta, utan mer som tvättstuga och förvaring. Eller vågar man inte förvara vinterkläder och julpynt i en källare heller?
Kom på en sak källaren är utmärkt ill. Sätt in extra duschkabin/ badkar i " tvättstugan. Och motionsgrejer typ pingisbord ifall det är av intresse... Skapa ett " hemmagym" med moduler för styrketräning ,
Löpband, spinningcykel. I längden billigare än gymkort (nyårslöftet som aldrig håller) inte lika socialt om man inte bjuder över kompisen ...
Köp en begagnad tv och streama YouTube videor med träningspass till stepbrädan etc ifall du inte själv känner att du kan skapa varierade pass med olika övningar. Bygg agility bana för husdjuren. Hund eller katt.båda tycker det är kul köp den bilbana, modelljärnväg du önskade som barn att ni haft plats/ råd att ha! Ifall det roar så börja lägg pussel när du har utrymme att bre ut dig i källaren. Direkt på golvet går bra ifall du inte bryr dig om att skaffa bord
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?
Låter härligt! Jag tycker "Husets ABC" är lärorik och den tar upp saker att tänka på för olika typer på hus. ISBN: 9789113080413.

Lycka till!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Tack! Jag tänker mig inte källaren som boyta, utan mer som tvättstuga och förvaring. Eller vågar man inte förvara vinterkläder och julpynt i en källare heller?
En sval källare kan vara perfekt som extra sovrum på varma somrar. Jag skulle nog inte köpa hus utan källare. Nice för "gym" också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.