En sak att tänka på är om du vill ha litet jord runt omkring eller liter husbehovsskog. Det är lättare att hitta en sådan fastighet än att köpa till mer jord i efterhand av rågrannar som inte vill sälja. Behoven och önskningarna har ett lag att växa med åren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Gå på många visningar kan bli en utmaning i vissa områden när ett hus säljs vartannat år i bästa fall. Kan ju även vara så de bara dyker upp ett hus på 10 år med...
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Att äga och bo i hus är en resa där man får lära sig efter vägen. Och det finns ju många olika typer av hus, ingen vedertagen sanning som gäller alla.

Besiktiga med egen besiktningsman innan du köper för att undvika otrevliga överraskningar. För att få lite insikt i de olika bitarna man ska tänka på kring hus, riskkonstruktioner och annat, kan det vara bra att läsa igenom befintliga säljbesiktningsprotokoll på hus som ligger ute till försäljning. Men var medveten om att dessa ofta är slarvigt gjorda där man som köpare får en falsk trygghet. De utelämnar många saker och är ett jäkla hittepå om jag ska vara ärlig
Sant , senaste 2 husens säljbesiktningar var näst intill skämt, förra husets energi deklaration och åtgärdsförslag hade utförts bättre av min 13åriga dotter. Besiktning kvinnan föreslog bergvärme till ett hus från 1938 med oljepanna och sjäkvdragsventilation. Styvt 1m tjocka källare väggar av rödgrönt. Med en tomt så brant backe att körning i princip omöjligt. Hade slutat med läckande källarvägg mögel i huset för att ventulation inte fungerar och jag bankrutt på grund av kostnaden. Köpte en bättre begagnat kombipanna ved/el och acctank. Installerad och godkänd för 11000kr. Inga hål i källarens vägg under marknivå och fungerande ventilation på grund av en varm skorsten.
 
F FiaS skrev:
Jag är bosatt i Norrlands inland med väldigt billiga huspriser, och här verkar det inte vara så vanligt med besiktning om jag har förstått det rätt. Jag vet inte vad en besiktning kostar, men antar att man hellre väljer att gambla lite eftersom man ändå inte behöver lägga några större summor vid ett husköp och det därmed finns marginaler för renoveringar.
För egen del är jag dock väldigt ointresserad av större renoveringar som tar tid och energi. Vill därför hitta ett någorlunda ”stabilt” hus som inte kräver några större ingrepp
Då skall du anlita en egen besiktningsman kostar runt 4000kr och kan få med en försäkring mot dolda fel för en slant till Undvik Anticimex är min erfarenhet.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag var 22 år när jag köpte det hus jag ännu bor i och det har faktiskt varit tämligen bekymmersfria år.
Antar att du är 24 år nu? :p
 
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kan du få tag i denna bok nedan så köp den och läs. Du får kolla med antikvariat på nätet. Den nyaste upplagan den blå verkar redan vara slutsåld. Jag hade den röda när vi köpte hus. Pågen fick den när han skulle köpa hus. Bästa boken. :)

https://www.smakprov.se/sok/?sok=Åsa Holstein
 
N
M -MH- skrev:
Antar att du är 24 år nu? :p
Nästan.... :p
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
M mika m skrev:
Då skall du anlita en egen besiktningsman kostar runt 4000kr och kan få med en försäkring mot dolda fel för en slant till Undvik Anticimex är min erfarenhet.
Har du behövt nyttja din dolda fel försäkring?
 
namnbyte
Är alldeles för oerfaren för att komma med tips, men i övrigt är min situation snarlik fast några steg längre fram. 36 år och gick från hela livet i lägenhet till hus från '47 med fullständigt eftersatt underhåll senaste 10-15 åren.

1 september såg jag det som en bedrift att lufta elementen, det var dagen vi fick nycklarna.
Därifrån fram tills idag har jag bytt ut fogar i våtutrymmets duschzon, inte supersnyggt men är nu tätt som fan i rörgenomföring till källare, så att det duger tills badrummet ska helrenoveras.
Justerat in ett fjärrvärmesystem från att behöva ha jacka inomhus (i Skåne) under oktober månad till jämn 21-22* innevärme oavsett utetemp, även vid -15.
Grävt fram ena stuprännan som går ner i marken och har en plan redo för när våren kommer, läcker vattengenomsläpp i källarväggen där pga rötter/stopp i röret som även är sprucket. Till dess löst med strumpa.
Kapat ett träd och hackat bort en gammal snubbel-stubbe mitt i gräsmattan, hade nog aldrgi ens hållt i en yxa före detta.
Och det finns Mycket mer än nämnt att göra på detta huset (i princip enbart taket är helt 100%, sålänge...), kanske har vi tagit oss vatten över huvudet, absolut har vi haft både panik och ångest efterhand som problem kommit till ytan, men numera sover både jag och hemma-chefen gott om nätterna. Ingen oro.

Så vad jag vill få ut av detta är samma som en del redan kommenterat om; man lär sig med tiden när man är husägare. Under den tiden är att lusläsa detta forumet Rent guld kan jag lova.
 
  • Gilla
Eddd och 4 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Tack för ett informativt och bra inlägg! Men hej och hå, det låter som ett helt företag att köpa hus (vilket jag visserligen redan anat och därför dragit mig för att göra det)…
Att köpa hus är bland det mest riskfyllda du någonsin kommer att göra i livet - huvudsakligen för att du är mycket mer oskyddad än i nästan alla andra köp. Om något gick att upptäcka av en fackperson utan att göra sönder huset, eller om det kunde misstänkas med anledning av husets ålder/konstruktion/etc att det kan finnas att fel - då är det ditt problem, inte säljarens. (Så länge de inte ljugit på direkta frågor.)

Vad gäller besiktning, hur mycket kan man räkna med att en besiktningsman har koll på? Gör de någon fuktmätning?
Det brukar gå att beställa lite vad som helst, men en normal standardbesiktning innehåller nog inte fuktmätning och framför allt inte kontroll av elsystemet.

Sen kan du ta in vilken expert du vill om du tycker att det är värt det. Kanske en elektriker om elen ser skum ut, eller en fuktexpert etc.

Det viktiga tycker jag är vad du gör med informationen du eventuellt kan få av besiktningsmannen. Om det finns fem andra spekulanter som budat på huset, så kan du förmodligen inte använda en besiktning till att få ner priset men du kan använda det för att avstå köp.

Exempel på saker du kan göra med informationen du får:
  • Försöka förhandla ner priset
  • Avstå köp
  • Säkerställa att du har pengar nog att göra renoveringar som behövs
  • Planera vilka eventuella problem du vill åtgärda och vilka du kan leva med
  • Få bättre information om ditt eventuella nya hem, så att du vet vad du ska hålla koll på
  • Identifiera saker som kan behöva utredas vidare
Som ny husspekulant är det lätt att tänka på besiktning som en ok-stämpel och sen är allt bra, men i praktiken kommer nästan alla begagnade hem ha skavanker som man behöver värdera hur graverande de är.
 
  • Gilla
FiaS
  • Laddar…
Cheesen
F FiaS skrev:
Tack! Jag tänker mig inte källaren som boyta, utan mer som tvättstuga och förvaring. Eller vågar man inte förvara vinterkläder och julpynt i en källare heller?
Undvik just det. Kläder och julpynt förvaras lämpligen på kallvind eller liknande.
Räkna med att saker som förvaras i en källare blir förstört, det är för det mesta alldeles för hög fukthalt där för att vara ett bra förvaringsutrymme.
Tänkte ta med det 7 år gamla frysskåpet som vi hade i källaren när vi flyttade därifrån, men det fick bli kvar då jag hade tömt det och drog fram frysen. Det var rejält rostigt.
Som tvättstuga och pannrum funkar det bra, vissa källare är fantastiska matbodar men förvara inte saker som inte hör hemma i den miljön. Möbler, kläder verktyg och liknande mår inte bra i en källare.

En sak som jag inte tror någon nämnt i tråden är att förutom att besikta objektet så bör man fundera på några fler saker.

-Finns det uppvärmningssystem som jag väljer bort? Alla kanske inte uppskattar extrajobbet med pellets eller ved eller sållet med olja.

-Jag funderade alltid på hur jag skulle snöröja gården samt om det kommer att rasa snö nånstans där jag kanske ville parkera bil eller släpvagn.

-Vill jag ha en lättskött trädgård eller är jag intresserad av att ägna en hel del av min fritid där? Ett hus med etablerad trädgård kräver att att den passar dig om du inte vill lägga åratal på att gräva, göra om och fixa. Vad växer där? Att fixa en trädgård kan kosta åtskilliga hundra tusen.

- Hur ser infrastrukturen ut? Har huset bredband? Du nämnde att du har tonåring. I din lägenhet har du säker bredband, det är ingen självklarhet i en villa, framför allt inte i Norrlands inland.

-Service. Vart är närmsta "postombud". Vart kan jag handla mat, tanka bilen? Dagis,skolor? Det är inte alla som är beredda på att ha 6 km till butiken, eller två km promenad till skolan. Och det är en sak som är lätt att glömma bort när man hittar det där urgulliga huset.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?
Fokusera på det som kan ge stora utgifter, tak, fasad, elanläggning, uppvärmning, VA, dränering av huset
Är badrum och kök i acceptabelt skick utan renovering?
Be en besiktningsman att vara extra tydlig med risk för "stora utgiftsposter".
 
Redigerat:
  • Gilla
FiaS och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Undvik just det. Kläder och julpynt förvaras lämpligen på kallvind eller liknande.
Räkna med att saker som förvaras i en källare blir förstört, det är för det mesta alldeles för hög fukthalt där för att vara ett bra förvaringsutrymme.
Tror diskussionen kring just källare eller inte skall tas i en speciell tråd. Din åsikt baseras på dina erfarenheter och jag vet fler som inte har de problem du haft. Alla källare står inte i leråker helt under mark och odränerat utan ventilation mm.
 
  • Gilla
Fartland och 8 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Räkna med att saker som förvaras i en källare blir förstört, det är för det mesta alldeles för hög fukthalt där för att vara ett bra förvaringsutrymme.
Det där tycker jag är en alldeles för kategorisk ståndpunkt. Det finns massvis med källare med bra klimat och att påstå att "saker som förvaras i en källare blir förstört" är ett ganska extremt påstående!
 
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där tycker jag är en alldeles för kategorisk ståndpunkt. Det finns massvis med källare med bra klimat och att påstå att "saker som förvaras i en källare blir förstört" är ett ganska extremt påstående!
Jo men den frågan fångas ju mycket enkelt av en besiktningsman, det syns ju mycket tydligt i en källare om huset har en dålig dränering. Jag har flera exempel i området jag bor där förstagångsköpare missat punkten och får börja med en dyrbar omdränering för att kunna använda källaren som de tänkt sig.
 
  • Gilla
FiaS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.