F FiaS skrev:
Just nu kikar jag på ett parhus, med källare. Måste kolla upp hur det fungerar kring exteriören när man är två hushåll i samma hus. Vore ju lagom kul om taket måste bytas men den andra som bor i huset inte har råd eller något sådant…
Finns olika varianter, men ofta har jag varit med om att man antingen går ihop alla om saken och gör det gemensamt för att få ner priset per hushåll. Eller så är det någon som faktiskt skiter i det och då står utanför. Har exempelvis sett radhus målade i fyra olika kulörer för att hushållen inte kunde enas om en enda färg. Eller där man bytt halva taket. Blir ju inte så estetiskt tilltalande, men vad ska man göra?
 
  • Gilla
FiaS
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Välkommen till forumet och här är några tips från mig.

×Om du känner en med byggkunskaper eller en byggherre. Ta med den personen istället för att lägga onödiga pengar på en anticimexbesiktning.

×Våga fråga och våga ställa "dumma" frågor. Bra att du har hittat in till denna sidan redan nu.

× Det kostar mycket pengar att renovera men kan du stå för arbetsinsatsen själv så sparar man in mängder med pengar.

Lycka till
Tack för tips! Det enda jag kan uppfylla är det om dumma frågor, så ni lär nog se mig frekvent här ett tag framöver :D:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Flamman och 7 till
  • Laddar…
A
J Jeppan skrev:
Att äga och bo i hus är en resa där man får lära sig efter vägen. Och det finns ju många olika typer av hus, ingen vedertagen sanning som gäller alla.

Besiktiga med egen besiktningsman innan du köper för att undvika otrevliga överraskningar. För att få lite insikt i de olika bitarna man ska tänka på kring hus, riskkonstruktioner och annat, kan det vara bra att läsa igenom befintliga säljbesiktningsprotokoll på hus som ligger ute till försäljning. Men var medveten om att dessa ofta är slarvigt gjorda där man som köpare får en falsk trygghet. De utelämnar många saker och är ett jäkla hittepå om jag ska vara ärlig
Det stämmer. Fram tills i våras var det åtminstone i Sthlm i princip omöjligt att köpa ett hus mer besikningsklausul. Man ansågs besvärlig. Nu säger såklart varenda mäklare att det är en "självklarhet"

Mitt råd är att anlita en besiktningsman med deras absolut mest grundliga besiktning. Visst det kostar kanske 5000 mer än en vanlig besiktning men du dom lekman får bättre stöd och trygghet. Ingen kommer förvägra dig det idag.

Tänk på att Husmarknaden är ner -21% sen i våras och kommer falla ytterligare. Säljarna kommer gå med på mycket om du är seriös.

De flesta lägger upp sina hus till högre priser än någonsin, för de vet att de inte ens kommer fä utgångspris. Kolla vad hus i samma område gick för i våras och dra av minst 20% på det.

Lycka till!
 
  • Gilla
Janpyk och 1 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Det stämmer. Fram tills i våras var det åtminstone i Sthlm i princip omöjligt att köpa ett hus mer besikningsklausul. Man ansågs besvärlig. Nu säger såklart varenda mäklare att det är en "självklarhet"

Mitt råd är att anlita en besiktningsman med deras absolut mest grundliga besiktning. Visst det kostar kanske 5000 mer än en vanlig besiktning men du dom lekman får bättre stöd och trygghet. Ingen kommer förvägra dig det idag.

Tänk på att Husmarknaden är ner -21% sen i våras och kommer falla ytterligare. Säljarna kommer gå med på mycket om du är seriös.

De flesta lägger upp sina hus till högre priser än någonsin, för de vet att de inte ens kommer fä utgångspris. Kolla vad hus i samma område gick för i våras och dra av minst 20% på det.

Lycka till!
Tack för ditt råd, det tar jag med mig! Där jag bor (Norrlands inland) har huspriserna tvärtom stigit 23 % under år 2022. Det gör dock inte så mycket eftersom priserna varit och fortsatt är låga. Har hållit koll på husmarknaden under året som gått och ser att många får begärt pris, eller strax därunder.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Mitt stora tips

gå på så många visningar som du orkar. Kläm och känn på husen. Följ checklistorna för husvisningar. Lär dig

kommer vara de timmar med bäst timpeng i ditt liv
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 7 till
  • Laddar…
Många bra råd redan i den här tråden. Vi tittade på ca 100 fastigheter under 4 år. Att läsa alla dessa besiktningsprotokoll gav bra insikt i alla förekommande fel på hus av olika årgångar. Stryk radhus, parhus och samfälligheter. Då riskerar man samma problematik som i BRF. När radhus brinner så brinner ofta hela längan p g a obefintliga brandväggar mellan husen. Du kan inte välja dina grannar så det är bäst att ha dom på lämpligt avstånd. Läget läget läget som mäklarna säger är viktigast. Undvik de värsta årgångarna typ platta på mark utan isolering och inbyggda fuktproblem. Torpargrund kan fungera men kan också ge stora problem. Nyare hus har bättre isolering (under plattan, i väggar, i tak och fönster) och lägre driftskostnader. Alternativt köp äldre hus och renovera. Det passar dock inte för alla. Ha inte för bråttom. Köp inte innan ni förstår alla viktiga detaljer som är väsentliga för husets funktion och ekonomi. Det finns många trådar här som handlar om folk som inte har gjort läxan före köp.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
Kan någon berätta vad som inte kommer stå på ett besiktningsprotokoll på ett äldre hus? Allt nämns ju antingen som riskkonstruktion eller att de nått teknisk livslängd. Använd näsan och ögonen på allt är mitt förslag. Utrymmen man inte kommer åt är alltid en risk.
 
N
När det gäller besiktning är det viktigt att tänka på vad som ingår i den. Om du köper en fastighet med enskilt vatten och avlopp ingår sällan inspektion och bedömning av dessa anläggningar. Kommunerna gör inspektioner och risken finns alltid att en enskild avloppsanläggning döms ut och måste göras om vilket kostar pengar.
Själv lade jag 145 000:- på en ny avloppsanläggning för snart två år sedan. Det går troligen att komma undan billigare men pengar kostar det.
Elsystemet behöver kontrolleras grundligt i en äldre fastighet vilket sällan ingår i en "vanlig" överlåtelsebesiktning.
Samma sak med skorsten och eldstäder - kräver en separat inspektion av sotare.
Det skall dock finnas protokoll från den brandskyddskontroll som är obligatorisk om man använder eldstäderna.

Låt inte allt detta skrämma dig - jag har aldrig ångrat att jag köpte mitt hus för nu ganska många år sedan. Friheten är snudd på ovärderlig. Bor på vischan med grannar på "behagligt" avstånd.
 
  • Gilla
ellakulle och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
När det gäller besiktning är det viktigt att tänka på vad som ingår i den. Om du köper en fastighet med enskilt vatten och avlopp ingår sällan inspektion och bedömning av dessa anläggningar. Kommunerna gör inspektioner och risken finns alltid att en enskild avloppsanläggning döms ut och måste göras om vilket kostar pengar.
Själv lade jag 145 000:- på en ny avloppsanläggning för snart två år sedan. Det går troligen att komma undan billigare men pengar kostar det.
Elsystemet behöver kontrolleras grundligt i en äldre fastighet vilket sällan ingår i en "vanlig" överlåtelsebesiktning.
Samma sak med skorsten och eldstäder - kräver en separat inspektion av sotare.
Det skall dock finnas protokoll från den brandskyddskontroll som är obligatorisk om man använder eldstäderna.

Låt inte allt detta skrämma dig - jag har aldrig ångrat att jag köpte mitt hus för nu ganska många år sedan. Friheten är snudd på ovärderlig. Bor på vischan med grannar på "behagligt" avstånd.
Haha, jag tänkte precis skriva att jag överväger att kvarstanna i lägenhet :seenoevil: Helt ärligt talat så känns detta övermäktigt för mig att hålla koll på… En önskar ju att en hade något hum om hus, eller åtminstone någon i ens närhet som hade det.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
N
Som några varit inne på är ju läget viktigt. Tänk också lite på framtiden, gällande respektive och barn. Är det någorlunda nära till förskola, skola, IP, kompisar etc lär din framtid flyta smidigare än om det är långväga.
Besiktiga är klokt nu när det är köparens marknad, och delta om möjligt vid genomgången så du förstår vad protokollet betyder.
Yta är lätt och relativt billigt att ändra, men dålig planlösning kan vara tidskrävande eller dyrt att ändra, så fundera på hur passande huset är för dina behov.
I Norrland är det inte säkert att dyra investeringar återspeglas i försäljningens pris, så kika efter väl underhållna och välskötta hus. Norrlands inland är ju dock väldigt stort så det varierar säkert kraftigt :)
/NS
 
N NorraS skrev:
Som några varit inne på är ju läget viktigt. Tänk också lite på framtiden, gällande fru och barn. Är det någorlunda nära till förskola, skola, IP, kompisar etc lär din framtid flyta smidigare än om det är långväga.
Besiktiga är klokt nu när det är köparens marknad, och delta om möjligt vid genomgången så du förstår vad protokollet betyder.
Yta är lätt och relativt billigt att ändra, men dålig planlösning kan vara tidskrävande eller dyrt att ändra, så fundera på hur passande huset är för dina behov.
I Norrland är det inte säkert att dyra investeringar återspeglas i försäljningens pris, så kika efter väl underhållna och välskötta hus. Norrlands inland är ju dock väldigt stort så det varierar säkert kraftigt :)
/NS
Jag är ensamstående mamma med en tonåring, så läget är givetvis prio :)
Tack för övriga tips, det tar jag med mig!
 
Bästa tipset för en okunnig förstagångsköpare tycker jag är att köpa ett så nytt hus som möjligt. Även om det självklart finns risker så minskar de åtminstone. T ex behövs inte vitvaror bytas i närtid (beroende på huset ålder).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Haha, jag tänkte precis skriva att jag överväger att kvarstanna i lägenhet :seenoevil: Helt ärligt talat så känns detta övermäktigt för mig att hålla koll på… En önskar ju att en hade något hum om hus, eller åtminstone någon i ens närhet som hade det.
Nädå, det är inte övermäktigt! Du har fått en massa svar, men många skriver ungefär samma saker fast med egna ord.

Du får tänka att du är Beyoncé och Carl Bildt samtidigt när du kollar på hus. I'm a grown woman, I can do whatever I want och så lite milt överlägset Carl Bildt-stuk på det (sök inspiration på Youtube!).
Det viktigaste är faktiskt att du gillar det aktuella huset och vill bo där, och i det läget är du experten. Öppna ytterdörren, gå in och dra ett djupt andetag. Luktar det OK, kan du fortsätta dina undersökningar. Luktar det jordkällare, mögel eller unket tackar du mäklaren för visat intresse och åker hem till lägenheten i väntan på ett bättre hus. Fukt- och mögelskador är nästan alltid svåra och dyra att komma tillrätta med (om det ens går), och det är inte något en vill göra med sitt första hus!
Annars behöver du inte bli totalnörd på allt som har med alla hus att göra, det räcker att läsa på om den för tillfället intressanta hustypen. Ska du kolla på ett 1950-talshus med källare, läs på om just det, och strunta i andra hustyper.
 
  • Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Bästa tipset för en okunnig förstagångsköpare tycker jag är att köpa ett så nytt hus som möjligt. Även om det självklart finns risker så minskar de åtminstone. T ex behövs inte vitvaror bytas i närtid (beroende på huset ålder).
Tack för tipset! Här där jag bor finns det dock extremt få nybyggda hus, jag vet faktiskt inte om något alls. Majoriteten av husen är byggda kring 70-talet, en del tidigare och några få något senare.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nädå, det är inte övermäktigt! Du har fått en massa svar, men många skriver ungefär samma saker fast med egna ord.

Du får tänka att du är Beyoncé och Carl Bildt samtidigt när du kollar på hus. I'm a grown woman, I can do whatever I want och så lite milt överlägset Carl Bildt-stuk på det (sök inspiration på Youtube!).
Det viktigaste är faktiskt att du gillar det aktuella huset och vill bo där, och i det läget är du experten. Öppna ytterdörren, gå in och dra ett djupt andetag. Luktar det OK, kan du fortsätta dina undersökningar. Luktar det jordkällare, mögel eller unket tackar du mäklaren för visat intresse och åker hem till lägenheten i väntan på ett bättre hus. Fukt- och mögelskador är nästan alltid svåra och dyra att komma tillrätta med (om det ens går), och det är inte något en vill göra med sitt första hus!
Annars behöver du inte bli totalnörd på allt som har med alla hus att göra, det räcker att läsa på om den för tillfället intressanta hustypen. Ska du kolla på ett 1950-talshus med källare, läs på om just det, och strunta i andra hustyper.
Haha :crysmile: Men tack för att du ”kokar ner” det till detta, nu känns det mer överkomligt:)
 
  • Gilla
ellakulle och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.