Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Dudeish Dudeish skrev:
Med tex HA kan man ha matter, Zigbee och Z-wave i samma system. Ser det bara som ett till sätt att ansluta enheter med. Flera hubbar har såklart också stöd för mer än ett sätt att koppla sig till enheterna.
precis, liksom Homey, Samsung SmartThings och flera:cool:
 
  • Gilla
Dudeish
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Några få Plejdkunder som inte vet vad de ha köpt kanske blir irriterade. De övriga kommer fortfarande vara nöjda med att kunna styra sin belysning.

Jag var tvungen att se efter, idag står jag som elektriker hos 153 st kunder som jag sålt Plejd till. Ingen har hört av sig och undrat varför Plejd inte kan styra deras panna eller göra annat än styra belysning. Några av dem har frågat om jag kan hjäpa dem med att styra värmen till sommarstugan från hemmet och då har jag hjälpt dem med det. Utan inblandning av Plejd.
Jag har en granne som efter att ha sett och provat på mina billiga Zigbee enheter är beredd att kasta ut det rätt omfattande Plejd system som hans elektriker sålde på honom i samband med en renovering av huset för 2 år sedan.
Kommer aldrig att glömma hans fascination när han just fått till att han kunde tända några lampor med mobilen via sin nya Plejd gateway.
Men när han fick se allt man kunde göra till en bråkdel av kostnaden med Zigbee så ägnar han sig numera åt att påverka son kompanjon att sluta med Plejd till förmån för riktigt Zigbee system i de nybyggen de håller på med.
Inget fancy, men i strategiska dosor ska det sitta Zigbee puckar som i några fall styr dimmande LED-drivers 0-10V och i andra bara är on /off.
Sedan en enkel gateway för 200 och så får köparen av huset själv uppgradera till mer dimning, fler funktioner och ev annan gateway efterhand om hen är intresserad.

På så sätt sparar de pengar vid installationen som kan förenklas genom fjärrstyrning på strategiska ställen istf omfattande ledningsdragning för kronkopplingar, fönstersmygasLED, ytterbelydningar etc.
Och på själva enheterna förstås.
Samtidigt som den som flyttar in får ett flexibelt system som enkelt kan byggas ut vid behov med tex touchkontroller för dimmning, fjärrstyrning och omfattande automationer, bättre gateway etc etc när/om det intresset kommer.
 
Redigerat:
J Jonte Karlsson skrev:
typ en timer för 30 spänn på Jula.
Eller en WiFi plugg med timer,astro-ur, scenarior m.m för 50 spänn på DollarStore:D
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och det är inte någon generationsfråga, det är inte så att de yngre generationerna har något stort sug efter hemautomation. Det är så verkligheten ser ut oavsett vad man tycker om det. :)
Det här har jag sett dig påstå några gånger i plejdtrådarna. Vad baserar du det på?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det här har jag sett dig påstå några gånger i plejdtrådarna. Vad baserar du det på?
Min granne som är redo att kasta ut Plejd är 70+.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Min granne som är redo att kasta ut Plejd är 70+.
Säkert singel med!
Fast änkling då, same same
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Säkert singel med!
Fast änkling då, same same
Faktiskt inte!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Måste fråga er med styrning oavsett modell av styrning.Hur gör ni med värmepumpen med styrningen på varmvatten om ni styr varmvattenförbrukningen körning bara på natten?Borde väl bli rätt kallt eller inget varmvatten alls om ni bara kör varmvatten på natten exempel på kvällskvisten?Dom flesta nyare värmepumparna har ju så man kan göra eget schema och styra värmepumpen för den stora besparingen borde väl vara hur mycket/lite den är i drift.
 
V växelventil skrev:
Måste fråga er med styrning oavsett modell av styrning.Hur gör ni med värmepumpen med styrningen på varmvatten om ni styr varmvattenförbrukningen körning bara på natten?Borde väl bli rätt kallt eller inget varmvatten alls om ni bara kör varmvatten på natten exempel på kvällskvisten?Dom flesta nyare värmepumparna har ju så man kan göra eget schema och styra värmepumpen för den stora besparingen borde väl vara hur mycket/lite den är i drift.
Hur menar du? Man ställer bara om så att inget vv tillverkas dagtid. Det är ju ett förråd på över 100l i de flesta vp så det räcker ju bra över dagen.
 
K karlmb skrev:
Hur menar du? Man ställer bara om så att inget vv tillverkas dagtid. Det är ju ett förråd på över 100l i de flesta vp så det räcker ju bra över dagen.
Fast räcker det om du tar en dusch på eftermiddagen om du har haft avstängd hela dagen?Dom flesta vp kör en varmvattencyckel 3-6 gånger/dygn pga att värmen läcker ut lite ur beredaren. Vet bara att thermia online måste jag lägga in en körning på eftermiddagen för att kunden ska ha varmvatten på kvällen för duschen om den bara kör varmvatten på natten.
 
V växelventil skrev:
Fast räcker det om du tar en dusch på eftermiddagen om du har haft avstängd hela dagen?Dom flesta vp kör en varmvattencyckel 3-6 gånger/dygn pga att värmen läcker ut lite ur beredaren. Vet bara att thermia online måste jag lägga in en körning på eftermiddagen för att kunden ska ha varmvatten på kvällen för duschen om den bara kör varmvatten på natten.
Jag kör bara varmvatten på natten. Vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet, alla duschar inte varje kväll. Men de ggr vi gör det så räcker vattnet.
Metrotherm 200l
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Fast räcker det om du tar en dusch på eftermiddagen om du har haft avstängd hela dagen?Dom flesta vp kör en varmvattencyckel 3-6 gånger/dygn pga att värmen läcker ut lite ur beredaren. Vet bara att thermia online måste jag lägga in en körning på eftermiddagen för att kunden ska ha varmvatten på kvällen för duschen om den bara kör varmvatten på natten.
De kör så ofta för att maximera tillgången. Men behovet är oftast mkt mindre. Prova dig fram.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De kör så ofta för att maximera tillgången. Men behovet är oftast mkt mindre. Prova dig fram.
Ifall man har en bergvärmepump som inte har seperat behållare för varmvatten så räcker det inte.
Grafen kommer inte från PLEJD...
 
  • Graf med skarp nedgång följt av återhämtning; troligen finansiell eller statistisk data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf, temperaturvariation över tid, skarp nedgång, återgår sedan till tidigare nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram med två överlappande datakurvor, varierande värden över tid, datum- och tidsaxlar på grafen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dudeish Dudeish skrev:
Ifall man har en bergvärmepump som inte har seperat behållare för varmvatten så räcker det inte.
Grafen kommer inte från PLEJD...
Nej det måste vara en modell med förråd.
Men det har de allra flesta eftersom det krävs en mkt större vp om den inte får möjlighet att samla energi under en längre tid utan måste göra hetva3tten i realtid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.