Snabb fråga,

Är det någon mer skillnad än batteribackupen på

Spc 5320-3.1 (2220kr ex moms)

och

Spc 5330-3.1 (4371kr ex moms)
 
J JonteB skrev:
Snabb fråga,

Är det någon mer skillnad än batteribackupen på

Spc 5320-3.1 (2220kr ex moms)

och

Spc 5330-3.1 (4371kr ex moms)
Storleken på kapslingen. I 5320 får du bara plats med 7,2ah batteri, i den större 5330 17ah. Man väljer det som passar anläggningens strömförbrukning kontra krav på drifttid under strömavbrott bäst.
 
  • Gilla
JonteB
  • Laddar…
J JonteB skrev:
Snabb fråga,

Är det någon mer skillnad än batteribackupen på

Spc 5320-3.1 (2220kr ex moms)

och

Spc 5330-3.1 (4371kr ex moms)
Det är skillnad på larmklass också, 5320 - larmklass 2, 5330 - larmklass 3.
 
Hej!
någon som kan hjälpa mig hur jag kopplar denna magnet till larmet. Håller på att utöka lite och denna magnet var inte samma som installerades tidigare. Magneten ligger ensam på en sektion.
Anvisningsmanual för magnetkontakt, monteringsinstruktioner, teknisk data, kretsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Här kommer den vackraste inkopplingsanvisningen du kan tänka dig

Schematisk elektrisk krets med komponenter, inklusive batteri och brytare, handritad med röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
NomNom och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Här kommer den vackraste inkopplingsanvisningen du kan tänka dig

[bild]
snyggt! Tackar så mycket :D
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Tänkte jag skulle uppdatera min centralenhet. Kör ver 3.8.5 nu. Men hittar inte var man laddar ner senaste firmwaren?
 
H Helmersson skrev:
snyggt! Tackar så mycket :D
Hej om jag ska koppla in en MK2500 hur ser en sådan inkoppling ut mer motstånd?
V VikHe skrev:
Kabeln från magnetkontakten är bara att klippa, den kan vara 2 cm kort om du så vill :)
Du måste inte spara märkningen om vilka trådar som är sabotage heller, det mäter du samtidigt som du kontrollmäter funktionen efter montaget.

UTC(heter dom så fortfarande...?) har en rökdetektor som heter DP721R, samt tillhörande sockel DB702. Den detektor som heter R på slutet har ett relä för att avge larm, och fungerar fint mot de flesta inbrottslarm.


Ja, de två reläutgångarna går att använda fritt till vad du vill, så länge max ström eller max spänning inte överskrids förstås :)
Är vindsutrymmet en kallvind? I så fall kan det hända att expansionsenheten inte mår så bra efter en längre tid.. den är avsedd att monteras "inomhus".
Enligt manualen innebär det -10 - +50C och max 90% RF, icke kondenserande. Om dessa krav uppfylls så borde det inte vara några problem :)
RilleRock RilleRock skrev:
Tjena Forumet!

Nu har jag läst grundläggande larmteknik så att ögonen blöder... Har förkovrat mig i Siemens "värdelösa" installationsmanualer och hoppas jag börjar få lite grepp om det här med installationen av Siemens SPC 4320... Men jag har ändå några frågor. Jag har ritat upp kopplingsschemor (se bifogade PDF-er) på alla installationer jag har och hoppas att någon kan se om jag är på rätt väg...

Bilaga 1 (sektionsinkopplingar SPC.pdf) frågor:
1.Funkar det att koppla in deckare och MK enligt schema? Ligger motstånd rätt för en dubbelbalanserad slinga?
2. Om man dubbelbalansera en MK behöver man ändå använda sabotageslingan? Om ja! kopplar man in den på plintarna T1-COM alt T2-COM då? Nu har jag lagt MK-motstånd parallellt med MK...

T1 T2 använder ja till kapslingssabotage på plintar och dyligt.

3. Vid dubbelbalansering blir det en programmeringssak att få SPC-enheten att bevaka sabotagen 24H? Om man lagt sabotageslinga på sabotagekontakt så ställer man väl in så att sab-sektionen alltid ligger och övervaka (24h).
Det blir den automatiskt i en dubbelbalanserad slinga.

4. Är inkopplingen här brevid likvärdig med den som rek. av Siemsens (se ovan)?
5. Har det någon betydelse vart man lägger slutmotståndet (ändmotståndet) i seriekopplingen? Ser man vad Siemens rekommendera ska man lägga den sist innan inkoppling på COM...
6. Kopplingen kommer att bli 3 st MK på en sektion, 2 MK på sektion, och 1st IR-deckare/sektion. Finns det någon begränsning i hur många MK man kan ha per sektion? Hela slinga blir väl 15 meter ut och 15 meter tillbaka ungefär...


Ja har du för många MK öppna samtidigt så kommer moståndsvärdet bli för högt
så att centralen kommer tolka det som avbrott.
Men utgår man ifrån SSF 130 rekommendationer som Micke skriver så ligger man på rätt sida.
Ev byta 4,7K som följer med till 1K om man skall ha många MK i serie då ja tror gränsen ligger på 25K.


Bilaga 2 (x-bus-koppling SPC) frågor:

1. Hur kopplar man in sabotagekontakten? Finns ingen beskrivning av detta på installationsanvisningen. Ligger den i X-buskopplingen eller ska man använd SH?
>>>Finns intern "sab i bussen som blir komavbrott.
Eller vilken sab kontakt menar du?
SH = Sheild/Skärm och används ej.


2. Vad betyder egentligen "SH" på SPC eneheterna (MAP:en och centralenheten)
Se ovan.

3. Räcker det med 4 ledare mellan CA och MAP (2 par ström 2 par kommunikation)? Hade tänkt att köra med hederlig EKKX 1x4x0,5. Sträckan mellan MAP och CA är typ 5 meter.

Nu verkar du ha så korta avstånd så det bör inte ha någon betydelse men grundregel är att lägg alltid Bus i serie efter varandra.
För att enheterna i sig förstärker upp signalen till nästa enhet.
Blir det stjärna kommer inte centralen i större system orka sända ut till alla enheter utan man tappar då dem.
Stjärnätskoppling= runt 30-40m
Seriekoppling=400-500m
I ditt system går det bra med EKKX 1*4 men i större system SKALL busparet vara partvinnat och alltid endast bara ett par.
Strömmen däremot får gärna dubbleras beroende på avstånd.

4. Funkar det att koppla som schemat beskriver? Jag har tolkat att det borde gå ifrån Siemens installationsanvisning.

Utfrån centralen på 1a 1b in på 2a 2b ut på 1a 1b in på 2a 2b etc annars kommer du inte att få det att fungera.
Har du korta sträckor kan det gå att utifrån central 1a 1bsen in på 2a 2b i båda map.


Många Tack på förhand!!!!
 
V Variabel skrev:
Hej om jag ska koppla in en MK2500 hur ser en sådan inkoppling ut mer motstånd?
Schematisk inkoppling på sidan 4,
https://dms.vanderbiltindustries.com/assets/28712/download

Elanslutningar med WAGO-klemmor hänger från taket; kablar, isolering syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär har vi liknande MK inkopplad, lite provisoriskt inkopplat, ska renovera utrymmet framöver
 
Demmpa Demmpa skrev:
Schematisk inkoppling på sidan 4,
[länk]
Hej är inte riktigt med, från kontakten går det 4 kablar 2st är för kontakten och 2 st för sabotage på bilden ser jag endast 2 st vita som går från kontakten, gissar jag? Skulle du kunna göra en enkel skissa på hela installationen så jag även ser hur det är kopplat i centralen mvh Henrik
[bild]
Såhär har vi liknande MK inkopplad, lite provisoriskt inkopplat, ska renovera utrymmet framöver
Demmpa Demmpa skrev:
Schematisk inkoppling på sidan 4,
[länk]

[bild]
Såhär har vi liknande MK inkopplad, lite provisoriskt inkopplat, ska renovera utrymmet framöver
 
T
Han använder bara 2st trådar då han struntar i "Supervised loop"/sabotagen. Många ser den som överflödig (du får ju funktion utan den).
Se nedan för inkopplingsanvisningar enligt branschstandard....
För att veta vad som är Supervised loop (Superv./ljusgrå) och vad som är Larm(mörkgrå) så har du dörren öppen och sedan sumrar/ohm-mäter kabeln. Dom två som du får kontakt/0 ohm är supervised loop.

Enkelt ritad anatomisk illustration av en handflata med etiketterade nerver och strukturer, tecknad i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Variabel
  • Laddar…
Tackar då har jag koll, hur brukar man koppla dessa blir mycket i centralen finns det någon kopplings dosa man brukar nyttja som är anpassad för detta, för en snygg installation
 
T
  • Gilla
Variabel
  • Laddar…
RilleRock
  • Gilla
Variabel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.