Vi bor ca 30 min från Stockholm, 265kvm.(källare + garage inräknat) Luft/vattenpump värmepump. Den är 15 år gammal. 4 pers i hushållet, byggd 1965 och utbyggd 1977. Vi kommer landa på strax under 19000 kWh för 2022. Men tidigare år har vi haft 22000 kWh. Vi har i snitt 19-20 grader inne och

den utbyggda delen är 1-2 grader kallare och vi är tveksamma till om bergvärme skulle göra våran förbrukning så mycket mindre.

Vi funderar på om en luft/luft skulle vara ett alternativ till utbyggnaden.

Hur ser det ut för er andra?
 
Förstår inte riktigt... är det en del av huset som är 1-2 grader kallare å ni vill höja tempraturen där. Varför inte se om man kan sätta fler element eller höja tempraturen på luft vatten vp. Kan tycka att köpa en luft luft är sista alternativet då det blir en grej till som ska skötas å hållas i trim. Bättre att spara dom pengarna till att byta luft vatten eller bergvärme
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
V Vector skrev:
Förstår inte riktigt... är det en del av huset som är 1-2 grader kallare å ni vill höja tempraturen där. Varför inte se om man kan sätta fler element eller höja tempraturen på luft vatten vp. Kan tycka att köpa en luft luft är sista alternativet då det blir en grej till som ska skötas å hållas i trim. Bättre att spara dom pengarna till att byta luft vatten eller bergvärme
V Vector skrev:
Förstår inte riktigt... är det en del av huset som är 1-2 grader kallare å ni vill höja tempraturen där. Varför inte se om man kan sätta fler element eller höja tempraturen på luft vatten vp. Kan tycka att köpa en luft luft är sista alternativet då det blir en grej till som ska skötas å hållas i trim. Bättre att spara dom pengarna till att byta luft vatten eller bergvärme
Höja värmen är inte ett alternativ, då vi har rörligt pris och vill strypa där vi kan. Men eftersom vi har en sån hög förbrukning per dag (det gick 150 kWh vid -10) undrar vi om det bara är dåligt isolerat eller om luft/vatten VP är kass.
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Höja värmen är inte ett alternativ, då vi har rörligt pris och vill strypa där vi kan. Men eftersom vi har en sån hög förbrukning per dag (det gick 150 kWh vid -10) undrar vi om det bara är dåligt isolerat eller om luft/vatten VP är kass.
Är det inte så att elpatron kör vid -10 när det drar 150kwh? Då skulle väl bättre kapacitet på en ny pump, oavsett om det är bergvärme eller luft/vatten sänka förbrukningen.
 
Nej, den sätts igång vid -15. Men det kan mycket väl vara så att en bättre kapacitet på värmepumpen är det vi egentligen behöver.
 
Har ni gått igenom inställningarna på pumpen, tryck, radiatorerna osv ? Jag tror din elpatron går oftare än du anar:(
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har kollat igenom menyerna och tryckt på det man ”vågar”
Men hur ska man se/veta om elpatronen går mer än den ska?
 
Brukar finnas loggad tid för den i menyn
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Nej, den sätts igång vid -15. Men det kan mycket väl vara så att en bättre kapacitet på värmepumpen är det vi egentligen behöver.
150kwh på ett dygn, 6,25 kw konstant. Tror också elpatron har hjälpt till om ni inte har andra stora förbrukare.
Får du siffran -15 från broschyren? Många tror att en värmepump som ger värme ner till -15 klarar värma hela huset ner dit. I praktiken ger pumpen väldigt lite och huset behöver mycket mer när det är så kallt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brukar finnas loggad tid för den i menyn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brukar finnas loggad tid för den i menyn
så här ser menyn ut om nån kan tyda den lite bättre och tala om ifall patronen gått mer än den ska.
 
  • Digital display showing historical operation information, total operating hours, used heating power in kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digitalt kontrollpanel för värmesystem med skärminformation och navigationsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display för värmepump med temperaturinformation och knappar för inställningar, indikerar aktuell driftinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
P_e_P
  • Laddar…
Hijackar denna, har liknande frågeställning och ser ut som vi har samma pump (iaf panna). Hade en oväntat hög förbrukning igår och jämförde därför elvärme kWh mot ett foto jag tog den 27 december. Förbrukningen hade ökat med 99 kWh. Bor i Sthlm och det har vid något enstaka tillfälle varit nästan 10 grader kallt sedan dess, men inte riktigt. Merparten av tiden runt nollan skulle jag tro. Varför ökar förbrukningen på elpatronen? Är det så att den "delvis" hjälper till vid lägre temperaturer eller hur funkar det? Vår förbrukning har legat på 50-60 kWh/dag under perioden med några toppar. 190 kvm uppvärmt, 3 personer i hushållet.

Som jämförelse till dig Kent Quezada har vi en drifttid på 124 350 timmar och elvärme på 52 276 kWh, så rejält mycket mindre än er. Vad den infon nu är värd :)

Edit: inser att frågeställningen inte alls var liknande men det utmynnade iaf i diskussioner om elpatronen. Jag är också fundersam över den åldrade pumpens prestanda och framtida alternativ.
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
så här ser menyn ut om nån kan tyda den lite bättre och tala om ifall patronen gått mer än den ska.
117000kwh har pumpen tagit... Så det är rätt många KW / år extra... Pumpen verkar inte klara av att försörja huset speciellt bra! 112000h. 117k / 15 år = 7800kwh per år extra... Så i teorin med starkare pump kanske du kan få ner det till 1/3 del.. Man använder ofta el för spets för varmvattenberedare.

Jämnförelse så har min pump som gått närmare 70000h endast förbrukat 6400kw/h..

Skulle tro att du behöver gå upp ett par storlekar med värmepump för eltillsatsen har ju ingen utväxling på effekten... DVS 1kwh in blir 1kwh ut mot värmepumpen där du har 2,5-5x var du får in.
 
Maxizor Maxizor skrev:
117000kwh har pumpen tagit... Så det är rätt många KW / år extra... Pumpen verkar inte klara av att försörja huset speciellt bra! 112000h. 117k / 15 år = 7800kwh per år extra... Så i teorin med starkare pump kanske du kan få ner det till 1/3 del.. Man använder ofta el för spets för varmvattenberedare.

Jämnförelse så har min pump som gått närmare 70000h endast förbrukat 6400kw/h..

Skulle tro att du behöver gå upp ett par storlekar med värmepump för eltillsatsen har ju ingen utväxling på effekten... DVS 1kwh in blir 1kwh ut mot värmepumpen där du har 2,5-5x var du får in.
Nu vet vi inte vad förra ägaren hade för inställningar på pumpen. Det vi vet att hon hade stängt av eco-airen (den på utsidan) men inte hur länge den har varit avstängd. Ägaren har haft pumpen i 7 år och vi flyttade in 2014.
 
M Maria_G skrev:
Hijackar denna, har liknande frågeställning och ser ut som vi har samma pump (iaf panna). Hade en oväntat hög förbrukning igår och jämförde därför elvärme kWh mot ett foto jag tog den 27 december. Förbrukningen hade ökat med 99 kWh. Bor i Sthlm och det har vid något enstaka tillfälle varit nästan 10 grader kallt sedan dess, men inte riktigt. Merparten av tiden runt nollan skulle jag tro. Varför ökar förbrukningen på elpatronen? Är det så att den "delvis" hjälper till vid lägre temperaturer eller hur funkar det? Vår förbrukning har legat på 50-60 kWh/dag under perioden med några toppar. 190 kvm uppvärmt, 3 personer i hushållet.

Som jämförelse till dig Kent Quezada har vi en drifttid på 124 350 timmar och elvärme på 52 276 kWh, så rejält mycket mindre än er. Vad den infon nu är värd :)

Edit: inser att frågeställningen inte alls var liknande men det utmynnade iaf i diskussioner om elpatronen. Jag är också fundersam över den åldrade pumpens prestanda och framtida alternativ.
Vi hade 58 kWh med 19 grader inne. Den 27:e december. Hur lyckades ni få så hög?
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Vi hade 58 kWh med 19 grader inne. Den 27:e december. Hur lyckades ni få så hög?
Nej men elpatronens förbrukning har alltså ökat med 99 kWh sedan den 27 december, så på 8-9 dagar. Men jag hade ju inte förväntat mig att den skulle gå alls. Igår hade vi en total förbrukning här hemma på 75 kWh. Ingen elbilsladdning, ingen matlagning, ingen hemma dagtid, en tvättmaskin… jag tycker det känns mystiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.