Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Nissens Nissens skrev:
Problemet med det är att du och ett par andra här i tråden utgår ifrån sig själva och tror att alla förr eller senare vill koppla upp en massa saker i ett system.

Helt uppenbart finns det väldigt många som är 100% ointresserade av det. Att några har svårt att acceptera det är lite märkligt, för man förväntar sig att de egna åsikterna skall accepteras av alla som tycker något annat.

Och det är inte någon generationsfråga, det är inte så att de yngre generationerna har något stort sug efter hemautomation. Det är så verkligheten ser ut oavsett vad man tycker om det. :)
Jag tror ingen kan motstå den här utvecklingen men vill kunna välja bland olika märken utan "inlåsningar", 100% säker! ;)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag är helt säker på att även Plejd-kunder kommer att bli irriterade när man inte kan koppla ihop olika pryttlar som man vill. Det är ju det som är vitsen med nya Matter-standarden.
Några få Plejdkunder som inte vet vad de ha köpt kanske blir irriterade. De övriga kommer fortfarande vara nöjda med att kunna styra sin belysning.

Jag var tvungen att se efter, idag står jag som elektriker hos 153 st kunder som jag sålt Plejd till. Ingen har hört av sig och undrat varför Plejd inte kan styra deras panna eller göra annat än styra belysning. Några av dem har frågat om jag kan hjäpa dem med att styra värmen till sommarstugan från hemmet och då har jag hjälpt dem med det. Utan inblandning av Plejd.
 
Storsockret
Nissens Nissens skrev:
Problemet med det är att du och ett par andra här i tråden utgår ifrån sig själva och tror att alla förr eller senare vill koppla upp en massa saker i ett system.

Helt uppenbart finns det väldigt många som är 100% ointresserade av det. Att några har svårt att acceptera det är lite märkligt, för man förväntar sig att de egna åsikterna skall accepteras av alla som tycker något annat.

Och det är inte någon generationsfråga, det är inte så att de yngre generationerna har något stort sug efter hemautomation. Det är så verkligheten ser ut oavsett vad man tycker om det. :)
Förlåt, men om någon så är det väl just du som utgår från dig själv med alla påståenden du slänger om kring dig. Att du tror/tycker att Plejd är enklast och därför är det en sanning. Att du tror att man måste lägga till massa saker bara för att man har något annat än Plejd och därför är det en sanning att det är enklast. Att det bara är singlar som är intresserade osv osv.

Av alla inlägg i tråden så är det näst intill bara du som vägrar komma med sakliga argument utan bemöter varje inlägg och fråga med ”ni förstår inte poängen med Plejd, folk vill inte ha andra system för dom är krångligare än Plejd, min världsbild är sanningen.”

Återigen, man får ha Plejd, man får tycka det är fantastiskt, man får rekommendera det till andra. Ingen i tråden tar från dig det. Men det här är ett diskussionsforum och bemöter man frågan ”varför, när x kan det, eller hur menar du att y gör z?” med ”därför, du förstår inte” så får man förvänta sig lite mothugg.

Nej jag vet inte varför jag ens försöker :crysmile:
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Några få Plejdkunder som inte vet vad de ha köpt kanske blir irriterade. De övriga kommer fortfarande vara nöjda med att kunna styra sin belysning.

Jag var tvungen att se efter, idag står jag som elektriker hos 153 st kunder som jag sålt Plejd till. Ingen har hört av sig och undrat varför Plejd inte kan styra deras panna eller göra annat än styra belysning. Några av dem har frågat om jag kan hjäpa dem med att styra värmen till sommarstugan från hemmet och då har jag hjälpt dem med det. Utan inblandning av Plejd.
Jo men det handlar ju om mycket mer än att styra belysning.
Alla våra hushållsapparater kommer att bli styrbara. All uppvärmning kommer att vara styrbart.
Alla mätare för vatten, el, fjv, sol kommer att integreras.
Så Plejd är helt fel ute och sannolikt så inser de också att man vara Matter-kompatibel
(min elektriker berättade att han började bli klart trött på allt som är blått;))
osv...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det handlar ju om mycket mer än att styra belysning.
Alla våra hushållsapparater kommer att bli styrbara. All uppvärmning kommer att vara styrbart.
Alla mätare för vatten, el, fjv, sol kommer att integreras.
Så Plejd är helt fel ute och sannolikt så inser de också att man vara Matter-kompatibel
(min elektriker berättade att han började bli klart trött på allt som är blått;))
osv...
Vi håller ju egentligen med varandra. :)
Plejd sätter jag in hos de som vill ha en eller två dimmers, som bonus kan de få styra sin ytterbelysning efter solens upp och nedgång. Det är för vissa kunder helt fantastiskt, förvånansvärt många faktiskt.
Övriga kan använda andra produkter om de vill.
 
  • Gilla
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Problemet med det är att du och ett par andra här i tråden utgår ifrån sig själva och tror att alla förr eller senare vill koppla upp en massa saker i ett system.
Du måste verkligen hata Plejd eftersom du fetdissar deras nya kärnverksamhet i inlägg efter inlägg efter inlägg. Vi får lita på dig och hålla oss borta från detta företag som uppenbarligen inte kan bedöma marknaden.
Tack för varningen!
 
R
Nissens Nissens skrev:
Det går alltid att ta fram exempel som passar det ena eller det andra systemet olika bra.
Fast detta är ju ett ganska vanligt scenario i belysningssammanhang. Att dimra en golv- eller bordslampa kan knappast ses som ovanligt. Så att Plejd som ska vara ett system för att styra belysning inte klarar av det är ju en ganska stor nackdel.

Men du håller alltså med om att detta inte går att lösa på ett rimligt sätt med Plejd?

Nissens Nissens skrev:
När jag tar upp exemplet med värmepumpen som bevisligen fungerar med Plejd, så sågar du det fullständigt.
Hur f*n kom din värmepump in i denna diskussionen? Menar du att det inte är något problem att Plejd saknar dimbara "fristående" lampor om jag inte är imponerad av att du "tänder" och "släcker" din VP? :surprised:

Nissens Nissens skrev:
Att det går att lösa med andra system med diverse appar och hemautomationer är en helt annan sak.
Att vad går att lösa? Dimring av golvlampor eller styra VP (det är lite svårt att hänga med i dina inlägg idag)?

Dimring av golvlampor går som sagt att lösa bra för en hundring eller två om man har ett zigbee-system. Jag tycker inte att det är en "annan sak" om vi diskuterar belysningssystem.
 
Müssli Müssli skrev:
Vi håller ju egentligen med varandra. :)
Plejd sätter jag in hos de som vill ha en eller två dimmers, som bonus kan de få styra sin ytterbelysning efter solens upp och nedgång. Det är för vissa kunder helt fantastiskt, förvånansvärt många faktiskt.
Övriga kan använda andra produkter om de vill.
Jo det är ju en enorm landvinning, det har jag gjort i ett antal år med min gamla Telldus.
Men Telldusen behöver en värdig ersättare och Plejd styrker jag direkt när de inte behagar vara Matter-kompatibel.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är ju en enorm landvinning, det har jag gjort i ett antal år med min gamla Telldus.
Men Telldusen behöver en värdig ersättare och Plejd styrker jag direkt när de inte behagar vara Matter-kompatibel.
Jag förstår dig. Gick själv från Vera till Telldus till Homey Pro. Så nu har jag Wiser, Plejd (med gateway) och Homeyd som kör både Z-wave och Zigbee. Allt ihop med Google Home.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag är helt säker på att även Plejd-kunder kommer att bli irriterade när man inte kan koppla ihop olika pryttlar som man vill. Det är ju det som är vitsen med nya Matter-standarden.
det pratas en del om Matter i denna tråden, som att det är välsignelsen från framtiden, vår nya smarta hem Messias..;)

Vi ska inte glömma att Matter faktiskt är ytterligare en ny standard bredvid tex Z-wave och Zigbee, det kommer inte ersätta någon av dessa. Det är fortfarande väldigt oklart hur företagen kommer att hoppa på Matter tåget och det finns en överhängande risk att de blir just bara en till standard att förhålla sig till.

ta Philips Hue och IKEA som exempel, de har gått ut och sagt att de kommer fortsätta bygga sin mjukvara på Zigbee men att hubbarna kommer vara Matter kompatibla. Vilket innebär att man potentiellt fortfarande behöver flera olika hubbar för att binda ihop sitt smarta hem.

Nu bara killgissar jag här, men om nu Plejd kommer se till att deras enheter blir Matter kompatibla(någon gång om 5-8 år) så är säkert så att de bygger vidare på sin egna, låsta teknik, men öppnar upp att hubben blir Matter kompatibel, likt Philips Hue..
Som sagt, ren spekulation, rätta mig gärna om någon vet bättre:cool:
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det finns självklart andra scenarion, men att år 2022/2023 lägga tusenlappar på att pilla in puckar i hela huset för att kunna styra belysning känns ungefär lika modernt som att installera telefonjack i hela huset för att kunna koppla in hemtelefonen.
Jag är rätt övertygad om att många år 2023 och några år framåt kommer att fortsätta investera i puckar, både i nyinstallationer och befintliga installationer.. Puckar har stora fördelar i många scenarion där tex Zigbee lampor inte finns, alt för dyrt.

exempel 1: Utebelysning på hus, trall belysning etc.. mycket av utomhusbelysning kommer med färdiga, ej utbytbara led lampor.. antalet lampor motiverar inte individuella zigbee installationer

exempel 2: fönsterspotlights eller takspotlights (visst det finns takspotlights idag som kan individuell styras men har du tex 6 st så motiverar det återigen inte kostnaden)

+ många fler exempel som jag inte orkar skriva;)

sedan tror jag även att flera är intresserade av rena installationer, jag skulle då aldrig vilja ha mitt hus fullt med smarta uttag i varje eluttag..
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
det pratas en del om Matter i denna tråden, som att det är välsignelsen från framtiden, vår nya smarta hem Messias..;)

Vi ska inte glömma att Matter faktiskt är ytterligare en ny standard bredvid tex Z-wave och Zigbee, det kommer inte ersätta någon av dessa. Det är fortfarande väldigt oklart hur företagen kommer att hoppa på Matter tåget och det finns en överhängande risk att de blir just bara en till standard att förhålla sig till.
Välsignelse har jag inte sett nåt om. Däremot är Matter snart en verklighet man måste förhålla sig till och som kommer påverka kommande produkter och system. Med tanke på vilka som hakat på och utvecklat det tillsammans så kommer de som står utanför snabbt bli marginaliserade. Oavsett vad man själv tycker är bra eller dåligt. Det är definitivt inte bara "ytterligare en ny standard bredvid tex Z-wave och Zigbee". Matter är mer än bara ytterligare ett protokoll. Vi tar det igen:

Matter is a new smart home standard conceived by Project Connected Home Over IP (Project Chip) in 2019. It's now maintained by the Connectivity Standards Alliance (CSA), formerly known as the Zigbee Alliance.

Eller som Nissens har upprepat några gånger: "höhö, zigbee är inte med, höhö". Vad han nu menar med det är förstås obegripligt men han verkar använda det som nåt slags argument för att Matter är dåligt. Man kan sucka och tycka att det bara är ytterligare en ny standard eller så kan man försöka förstå att Matter uppstod från ett behov som jättarna i branschen identifierat efter många års erfarenhet med både misslyckanden och framgångar.

Tjoloho Tjoloho skrev:
ta Philips Hue och IKEA som exempel, de har gått ut och sagt att de kommer fortsätta bygga sin mjukvara på Zigbee men att hubbarna kommer vara Matter kompatibla. Vilket innebär att man potentiellt fortfarande behöver flera olika hubbar för att binda ihop sitt smarta hem.
Vilket förstås är helt rimligt, det finns ingen som helst anledning att svänga om till att avveckla exempelvis zigbee. Det kommer fortsätta vara populärt och fungera i väldigt många år framöver. Du verkar dock missförstå hur de flesta hubbar fungerar. Eller så blandar du ihop det med en controller för ett specifikt signaleringsprotokoll.

Tar vi Plejd så supportar Plejd bara Plejd. Att en hubb supportar Matter eller Zigbee betyder inte att de inte kan supporta annat. Tvärtom faktiskt, det är väldigt ovanligt att en hubb bara supportar ett specifikt protokoll. En stor del av poängen med hubbar numera är att i bakgrunden ha stöd för en massa olika protokoll och integrationer men att man som användare inte behöver bry sig. I gränssnittet så är en lampa en lampa, en diskmaskin en diskmaskin. Oavsett om det är zigbee, wifi, något api mot en molntjänst eller annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
det pratas en del om Matter i denna tråden, som att det är välsignelsen från framtiden, vår nya smarta hem Messias..;)

Vi ska inte glömma att Matter faktiskt är ytterligare en ny standard bredvid tex Z-wave och Zigbee, det kommer inte ersätta någon av dessa. Det är fortfarande väldigt oklart hur företagen kommer att hoppa på Matter tåget och det finns en överhängande risk att de blir just bara en till standard att förhålla sig till.

ta Philips Hue och IKEA som exempel, de har gått ut och sagt att de kommer fortsätta bygga sin mjukvara på Zigbee men att hubbarna kommer vara Matter kompatibla. Vilket innebär att man potentiellt fortfarande behöver flera olika hubbar för att binda ihop sitt smarta hem.

Nu bara killgissar jag här, men om nu Plejd kommer se till att deras enheter blir Matter kompatibla(någon gång om 5-8 år) så är säkert så att de bygger vidare på sin egna, låsta teknik, men öppnar upp att hubben blir Matter kompatibel, likt Philips Hue..
Som sagt, ren spekulation, rätta mig gärna om någon vet bättre:cool:
Med tex HA kan man ha matter, Zigbee och Z-wave i samma system. Ser det bara som ett till sätt att ansluta enheter med. Flera hubbar har såklart också stöd för mer än ett sätt att koppla sig till enheterna.
 
Tjoloho Tjoloho skrev:
Nu bara killgissar jag här, men om nu Plejd kommer se till att deras enheter blir Matter kompatibla(någon gång om 5-8 år) så är säkert så att de bygger vidare på sin egna, låsta teknik, men öppnar upp att hubben blir Matter kompatibel, likt Philips Hue..
Som sagt, ren spekulation, rätta mig gärna om någon vet bättre:cool:
Men hemska tanke hos Plejd om det smyger sig in en Schneider- hermelin bland allt blått...
Vi får se och vi kommer snabbt att se när produkter rullar in och vilka fabrikat som gör sina befintliga prylar Matter-kompatibla.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Välsignelse har jag inte sett nåt om. Däremot är Matter snart en verklighet man måste förhålla sig till och som kommer påverka kommande produkter och system. Med tanke på vilka som hakat på och utvecklat det tillsammans så kommer de som står utanför snabbt bli marginaliserade. Oavsett vad man själv tycker är bra eller dåligt. Det är definitivt inte bara "ytterligare en ny standard bredvid tex Z-wave och Zigbee". Matter är mer än bara ytterligare ett protokoll. Vi tar det igen:

Matter is a new smart home standard conceived by Project Connected Home Over IP (Project Chip) in 2019. It's now maintained by the Connectivity Standards Alliance (CSA), formerly known as the Zigbee Alliance.

Eller som Nissens har upprepat några gånger: "höhö, zigbee är inte med, höhö". Vad han nu menar med det är förstås obegripligt men han verkar använda det som nåt slags argument för att Matter är dåligt. Man kan sucka och tycka att det bara är ytterligare en ny standard eller så kan man försöka förstå att Matter uppstod från ett behov som jättarna i branschen identifierat efter många års erfarenhet med både misslyckanden och framgångar.



Vilket förstås är helt rimligt, det finns ingen som helst anledning att svänga om till att avveckla exempelvis zigbee. Det kommer fortsätta vara populärt och fungera i väldigt många år framöver. Du verkar dock missförstå hur de flesta hubbar fungerar. Eller så blandar du ihop det med en controller för ett specifikt signaleringsprotokoll.

Tar vi Plejd så supportar Plejd bara Plejd. Att en hubb supportar Matter eller Zigbee betyder inte att de inte kan supporta annat. Tvärtom faktiskt, det är väldigt ovanligt att en hubb bara supportar ett specifikt protokoll. En stor del av poängen med hubbar numera är att i bakgrunden ha stöd för en massa olika protokoll och integrationer men att man som användare inte behöver bry sig. I gränssnittet så är en lampa en lampa, en diskmaskin en diskmaskin. Oavsett om det är zigbee, wifi, något api mot en molntjänst eller annat.
vänligen notera att jag inte skrev ”ytterligare ett nytt protokoll”, jag skrev ”ytterligare en ny standard”! Det är en ganska stor skillnad på det och du säger ju faktiskt emot dig själv i ditt inlägg när du säger att det inte är enbart ytterligare en ny standard och sedan refererar du till:

J Jonte Karlsson skrev:
Matter is a new smart home standard conceived by Project Connected Home Over IP (Project Chip) in 2019. It's now maintained by the Connectivity Standards Alliance (CSA), formerly known as the Zigbee Alliance.
Det är en ny standard! Det ersätter inte tex Zigbee och Z-wave, det kommer fungera bredvid och förhoppningsvis i framtiden så kanske saker slås ihop ytterligare eller så får vi fortsätta lära oss att hantera olika saker för vad de är.

jag får väl också passa på och be om ursäkt för mitt ordval av Hubb när jag menar controllers, jag är mycket väl medveten om detta men tack för att du både passade på att påpeka detta och förminska på mig på samma gång, härligt!

Jag om någon hoppas på att Matter blir något att räkna med, som du säger är de stora drakarna med på tåget, men det innebär inte per automatik en succé! Det finns mängder av försök i historien att samla alla under ett tak, men tyvärr så fallerar det ofta! Låt oss hålla tummarna nu då!

passar även på att skicka in ett annat citat/text angående Matter:

”Matter is a very promising addition to the world of smart home. It has a lot of backing by large companies and makes clever use of existing technologies such as Ethernet, Wi-Fi and Thread (and BLE for pairing). However, Matter is currently mostly a promise. We've only just seen the release of Version 1.0. There's not a lot of Matter devices on the market right now, these are certainly not the cheapest options, and not all device types are supported. In the end, there will simply be a lot of products that use different technologies, especially as brands also look at back-wards compatibility.

At the end of the day, most smart home technologies have a lot to offer. Matter is just one, new option.”
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.