Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det räknar man inte med. Dock garanterar biltillverkarna att batterierna inte tappar mer på den tiden. Mer troligt ligger de på eller över 90 % kapacitet då.

Så nej, jag tror inte att batterierna kommer leda till att elbilar behöver skrotas tidigare än avgasbilar. Inte heller att man normalt kommer behöva byta batteripack under bilens livslängd.
Inte mer vanligt med batteribyten än koppling, kamremras, växellådsras och annat som på en +10 år gammal bil kan vara tveksamt om det är värt att laga. Vad det kommer kosta att laga radar, lidar, kameror, skärmar mm som sitter i nya bilar kan man också fundera på. Jag tror inte de behöver hålla sämre, men elektronikkomponenter i dem har kortare livscykel, dvs man måste designa om dem oftare än tidigare. Vilket gör att reservdelar bör bli dyrare/svårare att få tag på.

Tyvärr tror jag konsekvensen är att bilarna efter 12-15 år skrotas vid ganska små fel, oavsett typ av drivlina.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
En kapacitesminskning på ett batteri är ganska mycket med tanke på att det inte går att ta ur 100% ens ur ett nytt batteri.
Och det är därför elbilars batterikapacitet anges som nettokapacitet.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Bravo. Jag har länge hävdat att elbilarna kommer hålla länge, kanske längre än bensinbilarna. Dagens Leaf+ har ett 2.5 gånger större batteri än din och lär kunna rulla många mil innan batteriet är utslitet.

Däremot tycker jag inte att en tio år gammal elbil bör vara värd några stora pengar idag. Blocket håller dock inte med mig.
Medellivslängd på bilar är ca 17 år och det bör man kunna kalkylera med, som snitt. Men krångliga elektronikfel kan nog påverka.
Vi är också bara i början av utvecklingen av battericeller.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det tror jag. Om du inte nöjer dig med att kunna köra kortare och kortare sträcka utan att behöva ladda.
Har du råd med ett nytt batteri har du råd med en nyare bil. Det är lättare att byta bil än att byta batteri. Nya elbilar kommer vara fullt användbara vid 70% kapacitet kvar men första generationen elbilar som i-Miev, Leaf, Zoe, i3 22 kWh blir väldigt begränsande och kommer köras av folk med ont om pengar.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Har du råd med ett nytt batteri har du råd med en nyare bil. Det är lättare att byta bil än att byta batteri. Nya elbilar kommer vara fullt användbara vid 70% kapacitet kvar men första generationen elbilar som i-Miev, Leaf, Zoe, i3 22 kWh blir väldigt begränsande och kommer köras av folk med ont om pengar.
De blir perfekta stadsbilar, speciellt för de med hemmaladdning. Mellanstora städer med en mils radie kommer det fungera och där man behöver två bilar.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och det är därför elbilars batterikapacitet anges som nettokapacitet.
Det varierar från tillverkare till tillverkare. Renault uppger netto, Nissan brutto, Tesla anger bara en räckvidd.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det tror jag. Om du inte nöjer dig med att kunna köra kortare och kortare sträcka utan att behöva ladda.
Jag tror som andra varit inne på att äldre elbilar med tiden kan komma att byta funktion. Många kör väldigt sällan långt, så att en bil som initialt kom 30 mil i motorvägsfart efter tio pr eller mer ”bara” kommer strax över 20 mil tror jag inte kommer vara ett stort problem.

För vissa kommer det inte upplevas som bra nog, men då kan de sälja bilen och byta till en nyare. Det är klart att det kostar att ligga på topp, men det gör det ju för dem som byter bil var tredje år oavsett.
 
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Man räknar med att ett elbilsbatteri tappar 20-25% på 5 till 7 år enligt tillverkarnas gissningar. Ska vi skrota så "nya" bilar?
Vem är "man" som räknar med det?
Eftersom tillverkarna lämnar garantier bättre än så håller jag det för uteslutet att det är tillverkarna eftersom de då skulle tvingas till garantiarbeten på i stort sett varenda nionde säljer. Så dumma är de nog inte. Det låter helt enkelt som en av dessa påhittade saker som lätt får fäste som sanning. Det finns gott om sådana, men det betyder inte att de stämmer.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har du sett lastbilar från öst och tjeckien? Har sett massor av dessa fordon och det är ju sådana fordon som vi inte får köra yrkesmässigt längre här men öst får av nån anledning.
Det är dessa låglöneåkerierna som man undrar hur de ska lösa rent logistiskt.

Jag hade gärna sett det mesta på järnvägen, men Sverige vill inte frakta på järnvägen, den tiden är förbi sen långt tillbaka.
Jo, det är väl för dyrt att transportera på järnväg. När det gäller östländerna så handlar det nog om pragmatism? Dom bryter mot reglerna men EU ser mellan fingrarna tillsvidare? Ungerns lagvidriga regim med Viktor Orban i spetsen är ju ett annat exempel på det fast i en annan ” bransch” .
Men inga fossil-LB kommer att kunna rulla på vägarna när dieselstationerna är skrotade och ingen diesel finns att köpa.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nja, nu får du lugna dig. Jag har kört elbil sedan Leaf med första lilla batteriet...

Du behöver ingen adapter om du mätt hur mycket el som går i batteriet, vilket du uppenbarligen gjort. Renault listar tillgänglig kapacitet, till skillnad mot vissa andra tillverkare. 16kWh av 22 kWh är väl ungefär 75%?

Batterierna degraderas ganska linjärt ned till minst 80%, ofta betydligt längre än så innan degraderigen blir icke-linjär. Här är ett exempel:

[länk]
Hmm… Intressant! Fast jag hittade inget om LiFePo4, det är väl den kemin som gäller nu?
Skälet till att jag Vill ha obd2-interfacet är för att få tillgång till BMS-data som i min Prius Gen 3
Den levererade rubbet i en version jag tappat nu Soc, individuella celldata inklusive inre Resistans som är en indikator på cellhälsan.
En siffra på degradering borde också finnas i Kangoons 22 kWh BMS.
Jag har skaffat tre adaptrar 2 Wifi och en BT, och ett antal Appar för iPhone. Ingen av dom funkar på min Kangoo ZE…
 
Vi ska komma ihåg att batteritekniken utvecklas fortfarande, där energi/kg ökar och priset per energi minskar. Detta betyder ju batterierna blir lättare och billigare, så det är inte omöjligt att byte av batterier blir allt vanligare.
 
Redigerat:
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
En befintlig elbil med hyffsad grundräckvidd t.ex. e-niro lär inte få sitt batteri bytt förens en dålig cell havererar. Även vid 80% ska den ta sig 360km WLTP, och så snabb är inte degraderingen.

Batterier kan haverera, det finns redan begangade och restaurerade på marknaden för t.ex Zoe. Precis som att en del förbränningsmotorbilar råkar ut för totalt motorras. Det är liknande senario och inget att egentligen oroa sig för
 
  • Gilla
RogerHql och 5 till
  • Laddar…
Nått säger mig att man kanske inte behöver köpa ett dyrt orginal batteripack då det är dags att byta..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig en begynnande marknad för batteribyte av tredjepart men det dröjer nog några år till.
 
Eftersom det redan finns folk som reparerar batterier till både Leaf och Prius så tror jag definitivt att vi kommer se lösningar som inte kostar i närheten av skandalrubrikernas priser.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.