Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
J
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du.
Du har en egen definition av att ”kontrollera”, och ingenting säger att du har rätt och alla andra fel.

Jag är oerhört medveten om teknikutvecklingen som skett de senaste 10 åren.
Att du fortfarande tror att Plejd endast är en strömbrytare visar väl snarare att du inte vill förstå, eller kanske rentav inte förstår på riktigt.

Jag var ute efter en enkel lösning som ger mig möjlighet att ha KONTROLL över drifttiderna på värme och varmvattenproduktionen så att jag kan hålla nere elräkningarna.

DET är exakt det jag har gjort, och det fungerar utmärkt.

Att det finns andra lösningar spelar liksom ingen roll, jag tror inte att det finns någon enklare lösning, och sannolikt sparar man inte mer heller. Bara för att jag valt denna lösningen betyder INTE att jag tror att det inte finns andra lösningar… märklig slutsats du gör.

Att du tycker illa om lösningar som gör jobbet är ju ditt problem…
Varför tror du hela tiden, och upprepar det som ett mantra att alla som har en avvikande åsikt till dig har ett problem? Har du missförstått att det är ett diskussionsforum? Ingen, vad jag sett har ett problem med din lösning där hemma. Det är ingen som har en gnagande oro i kroppen för din vp eller pluggar. Vi diskuterar. Det är roligt. Och innan det andra mantrat dyker upp, jag är inte ordförande i vårt samarbetsorgan mot Plejd, så skulle någon ha ett problem, tala gärna om det så Nissens får be om förlåtelse, annars kan vi nog utgå från att övriga faktiskt bara tycker det är lite kul att diskutera.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Vad är problemet menar du? De har inga värmepumpar heller, men det går utmärkt att kontrollera dem med Plejd… du har efter alla dessa inlägg inte koll på vad Plejd?
Jag tror att du förstår problemet om du verkligen försöker. Men jag ska återigen hjälpa dig:

Jag har en golvlampa som står i ett hörn av vardagsrummet. Denna vill jag mestadels ha rätt låg ljusstyrka på när jag ser på TV. Men ibland sitter jag i en fåtölj jämte lampan och jobbar eller läser en god bok. Ibland städar jag rummet. Då vill jag kunna öka ljusstyrkan.

Lampan behöver m.a.o. dimmras. Jag löste det med en Philips HUE för ett par hundra kronor.

Hur löser du detta med Plejd och tycker du att din eventuella lösning är lika smidig och billig som min? Hur lätt blir det om jag i framtiden vill möblera om och ha lampan i ett annat hörn. Med min lösning flyttar jag bara lampan. Hur gör man med din?

Jag gissar att detta blir ytterligare ett inlägg du väljer att inte svara på ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att det finns andra lösningar spelar liksom ingen roll, jag tror inte att det finns någon enklare lösning, och sannolikt sparar man inte mer heller.
Ok...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
jag tror inte att det finns någon enklare lösning,
Så din lösning där du manuellt måste justera tiden utifrån kommande elpriser är enklare en lösning som helt automatiskt blockerar värmepumpen exakt de timmar då elen är dyrast utan någon som helst mänsklig inblandning?
I så fall har vi en helt annan definition av vad som är enkelt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Så din lösning där du manuellt måste justera tiden utifrån kommande elpriser är enklare en lösning som helt automatiskt blockerar värmepumpen exakt de timmar då elen är dyrast utan någon som helst mänsklig inblandning?
I så fall har vi en helt annan definition av vad som är enkelt.
En spade är ju enklare än en grävmaskin :rofl:
Nissens har dock betalat för en grävmaskin...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att det finns andra lösningar spelar liksom ingen roll, jag tror inte att det finns någon enklare lösning, och sannolikt sparar man inte mer heller.
Jag tänker inte ifrågasätta att din lösning är enkel och att du har all anledning att vara nöjd, jag kan tycka att det är en helt okej lösning.
Men, jag kan helt objektivt garantera att det finns både enklare och billigare lösningar för att tidsstyra ett till- och frånslag. Jag kan till och med påstå att det faktiskt är odiskutabelt. (Nej, man "sparar" inte mer med en annan lösning som gör samma sak, men själva lösningen kan du få för under 300kr inkl allt. Dvs billigare än plejdpuck med laglig installation.)

Edit: En lösning för 300kr förutsätter att apparaten man styr har stickkontakt. Annars blir det såklart dyrare eftersom man behöver en elektriker, men fortfarande billigare än plejd.
 
Redigerat:
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tänker inte ifrågasätta att din lösning är enkel och att du har all anledning att vara nöjd, jag kan tycka att det är en helt okej lösning.
Men, jag kan helt objektivt garantera att det finns både enklare och billigare lösningar för att tidsstyra ett till- och frånslag. Jag kan till och med påstå att det faktiskt är odiskutabelt. (Nej, man "sparar" inte mer med en annan lösning som gör samma sak, men själva lösningen kan du få för under 300kr inkl allt. Dvs billigare än plejdpuck med laglig installation.)

Edit: En lösning för 300kr förutsätter att apparaten man styr har stickkontakt. Annars blir det såklart dyrare eftersom man behöver en elektriker, men fortfarande billigare än plejd.
Som vanligt så vill man gärna veta vilka prylar du tänkte använda, annars så kan man slänga ur sig vad som helst...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
En spade är ju enklare än en grävmaskin :rofl: Nissens har dock betalat för en grävmaskin...
och fått en spade... :cry:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Som vanligt så vill man gärna veta vilka prylar du tänkte använda, annars så kan man slänga ur sig vad som helst...
Är det en anslutning via stickpropp det gäller så funkar valfri variant av Tuya-uttag och där pratar vi ett fåtal hundralappar. Annars tex Tuya, Shelly eller annan puck, där kostnaden för elektriker såklart försämrar den procentuella mängden pengar man kan spara.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Är det en anslutning via stickpropp det gäller så funkar valfri variant av Tuya-uttag och där pratar vi ett fåtal hundralappar. Annars tex Tuya, Shelly eller annan puck, där kostnaden för elektriker såklart försämrar den procentuella mängden pengar man kan spara.
Ungefär som en Plejd Wall plug...
 
F foppa skrev:
Ungefär som en Plejd Wall plug...
...som inte går att styra utifrån hemmet utan en gateway för typ 800-900? Jag antog att det var en önskad funktion.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Frågan var väl för övrigt specifikt om det fanns billigare lösningar, och där finns det billigare pluggar än Plejd. Oavsett om man vill kunna komma åt den utifrån eller inte.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kan dock tycka att det är läge att sluta klanka ner på Nissens lösning!

han har något som funkar för honom, han gillar Plejd och det måste få vara helt OK!

hade man kunnat lösa det billigare, på andra sätt etc.. absolut! Men han har fått sin funktion att fungera och är nöjd med det!

är det hem-automation, nej de e de inte för han måste manuellt gå in och ändra tiderna när VP ska köras, MEN han kan göra det skönt från sin soffa och det är troligen inte så ofta det behöver göras när han inte är hemma..

har han vilselett forumet med en lösning som är perfekt, njae, ni är många där ute som påpekat andra lösningar och även faror med hans lösning (med mekaniken i VP osv)

Plejd är bra!
Finns de bättre prylar? - Ja!
Men måste alla välja exakt samma setup? -Nej!

Plejd är stabilt, det är främst till att styra belysning men funkar utmärkt att styra andra saker som man vill stänga av eller sätta på! Men det stannar där!
Vill man styra på mer saker så är inte Plejd utrustningen man ska införskaffa!

jag kan ta ett liknande exempel som Nissens, fast i mitt fall ett SPA bad.. jag vill inte att de köra dygnet runt nu när det varit som dyrast(idag har jag brassat på för fullt dock :love:)

jag kör en hyfsat lik lösning som Nissens, kontaktor och smartpuck.. men när elektrikern var hemma och installerade kontaktorn ville han sätta en plejd.. jag bad honom undvika den och ta en fibaroplugg jag hade liggandes istället.. Anledningen? Jo för att jag vill kunna styra mer än av och på.. jag vill automatiskt veta när på dygnet som det är billigast.. då vill jag att spa badet ska värma upp vattnet och köra nödvändig vattenrening.. sen är frågan, hur ska jag veta när spabadet inte ska köra längre? Jo, de vill jag ju göra när vattnet är varmt och vattenreningen klar.. det kan Plejd aldrig veta.. Däremot en aeotec energi mätare veta när spabadet inte längre jobbar och vips så hade jag en automatiskt styrning av mitt spabadet..
var det billigare än Plejd? Nej det blev dyrare, men eftersom jag kan styra helt per automatik, varje dygn utan manuellt handhavande så sparade jag nog själv tid och efter 2 månader även ”tjänat ” in kostnaden av prylarna..

Plejd hade löst delar av mitt behov men inte totalen..

Var jag vill ha sagt är, Plejd är inte dåligt men det är inte bra om man vill ha det lite bättre;)
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
Var jag vill ha sagt är, Plejd är inte dåligt men det är inte bra om man vill ha det lite bättre;)
Jag kan tycka att det där är en bra sammanfattning av samtliga Plejd-trådar. (y)
 
  • Gilla
moonsire och 4 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Ungefär som en Plejd Wall plug..
Vi vet att Plejd har en wallplug. Den här tråden handlade dock om att jämföra olika lösningar.
Alla andra företag på marknaden har också wallplugs. Som oftast är mycket billigare, minst lika enkla att använda, minst samma kvalitet, släpptes minst 10 år innan Plejd fick ut sin, har betydligt fler funktioner man kan använda om man vill. Plejd är väl de enda som inte lyckats få in förbrukningsmätning vilket är ganska skrattretande. Och framförallt använder de flesta öppna standarder så att man inte låser in sig.

Att Plejd har en medioker wallplug har jag därför svårt att se som ett argument för Plejd.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.