Nissens Nissens skrev:
Man får vad man betalar för… det är dyrt att köpa billigt…
Du tycker 100kr var lite dyrt?
 
  • Gilla
Nisse-64
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur var det nu… schemaläggning är väl samma sak som en timer från Jula? :crysmile::crysmile:
Jo absolut. På sikt ska jag få in styrning som funktion av elpriset.
Finns det redan hos Plejd?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det största problemet med de smartaste sakerna är tyvärr att de bara fungerar när man är ensam i hushållet. När man skall anpassa för fyra personer så blir många saker mycket svårare...
Ja det är rätt bökigt. I mitt hem där vi är jag och två barn varannan vecka har jag kombinerat platsdetekteringen i våra telefoner och varsin input Boolean helper för barnen i Home Assistant. Helpern slår jag på manuellt när resp barn ska bo hos mig och den hjälper till att styra saker som gäller under dagar då barnet är hos mig, men inte kräver att barnen är hemma (tex på vintern när barnen kommer hem från skolan efter solnedgången kan jag inte kombinera mobilens position med tiden för solnedgång för att bestämma vila fönster som ska tändas). Platsdetekteringen tar hand om frågan huruvida barnen faktiskt är hemma eller inte och en del automatisering utgår från det (tex tycker barnen att det är störande att min Nexa-ringklocka kör en "big Ben" varje hel timme, så det görs bara då båda deras telefoner har lämnat huset).
 
  • Haha
  • Gilla
Jobri och 2 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Har själv vatten sensor under vasken och vid diskmaskinen.
Sen kan du göra dina vitvaror smartare, tex vibrations sensor på tvättmaskinen och torktumlaren. Så programmera att dom ska skicka notis när det slutar skaka= färdig.
Sen finns där vägguttag man kan koppla en del saker på.
Hade även ett brandlarm för några år sen, men den var så high tech att den körde brandövning ett par gånger om året
jag tänkte mig mer av/på sätta på ugnen när man är på ica eller samma sak med övriga maskiner
 
M
M maria01 skrev:
jag tänkte mig mer av/på sätta på ugnen när man är på ica eller samma sak med övriga maskiner
Varför ska du sätta på ugnen när du är på ica?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Också rätt skönt kunna tända och släcka lampor med rösten.
Där går gränsen för mig. Den dan jag börjar prata med mina lampor får ni gärna låsa in mig.
 
  • Haha
Fumble och 6 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Du menar att det gått dåligt för Apple?
Hur tycker du att det gått för Microsoft?

Dessa företag borde vara dödsdömda i din bubbla… :rofl::crysmile:
Du är bara för mycket. Hur många gånger ska jag behöva förklara att båda dessa företag för länge sedan fått ge upp sina proprietära protokoll och numera pratar med andra system, inte minst varandra.

Har du någon funktionsbegränsning som gör att du inte förstår det som skrivs? Många saker verkar ju inte gå in trots att det upprepas in absurdum.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Vad för problem har DU löst?
För egen del har jag två mål just nu.

Central styrning av vissa lampor, vilket sedan tillåter fjärrstyrning av dessa via tex mobilen. Att tända och släcka lampor inomhus via mobilen är jag dock helt ointresserad av, vill ha en knapp eller rörelsedetektor till det.

Datainsamling/övervakning av diverse orsaker - tex se och larma om en dräneringspump hängt sig och inte stänger av. Optimering av värmesystemets driftläge.

I ett senare skede kommer jag ha prio på styrning mot elpris men det får vänta tills jag bytt värmepump.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Där går gränsen för mig. Den dan jag börjar prata med mina lampor får ni gärna låsa in mig.
Sjukt nice när man tex vill fixa lite popcorn och det är helt bäcksvart i biorummet :)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Varför ska du sätta på ugnen när du är på ica?
så jag kan slänga i maten när jag kommer hem och inte vänta 20 minuter på att den ska bli varm
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Där går gränsen för mig. Den dan jag börjar prata med mina lampor får ni gärna låsa in mig.
Jo, min sambo funderade om jag blivit helt knäpp när jag satt och pratade med Google när jag fått fart på pryttlarna. Med Matter ska man inte behöva prata med Google/Siri/Polly utan det ska vara självvalt i sin hub hur de nu löser det? Mycket bekvämt är det iaf! ;)
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Central styrning av vissa lampor, vilket sedan tillåter fjärrstyrning av dessa via tex mobilen. Att tända och släcka lampor inomhus via mobilen är jag dock helt ointresserad av, vill ha en knapp eller rörelsedetektor till det.
Jag kanske missförstår dig men allt det går att göra med Nedis. Jag kan styra en lampa med telefonen, med en närvarosensor, klimatsensor eller strömbrytare.
 
M
M maria01 skrev:
så jag kan slänga i maten när jag kommer hem och inte vänta 20 minuter på att den ska bli varm
Ugn med wifi har väl funnits länge. Wifirelä att sätta på din-skenan i proppskåpet för ugnen kan nog en elektriker lösa för dig.
 
Trodde det var allmän riskbedömning att kolla en ugn innan den startas.
 
  • Älska
  • Gilla
Fumble och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.