Tomture61
R Rkarlsson skrev:
Nej och då fanns det inte så många människor heller på 60-70 talet med många bilar. Rätt tråkigt argument från gamla gubbar som är snåla och inte kan köpa bra däck eller åtminstone godkända däck.

Vill du köra sommardäck så köp en jänk :)
Nya däck har 8 till 10 mm mönsterdjup , mina friktions VINTERDÄCK har 6-7 mm mönsterdjup , helt ok .
De är 9 år gamla .
Vid 10 år är rekommendationen att byta till nya , men däck kan förvaras på många olika sätt (svalt o torrt eller ute i solskenet )
Har redan ett jänk ;)

Apropå gamla snåla gubbar , 1999 infördes lagen om vinterdäck .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nya däck har 8 till 10 mm mönsterdjup , mina friktions VINTERDÄCK har 6-7 mm mönsterdjup , helt ok .
De är 9 år gamla .
Vid 10 år är rekommendationen att byta till nya , men däck kan förvaras på många olika sätt (svalt o torrt eller ute i solskenet )
Har redan ett jänk ;)

Apropå gamla snåla gubbar , 1999 infördes lagen om vinterdäck .
Dina 9 år gamla däck har sprickor som du tror att olivolja fixar. Du är helt enkelt bara galen om du tror att däcken är bra att bruka när du själv sade att sist var de otrevliga.

Skiter fullkomligt i när däcklagen kom till den är oväsentlig. Alla med ett körkort idag vet att man inte kör på däck med sprickor (eller de som tänker något alls på säkerhet.)

Släng skiten köp nytt.
 
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
R Rkarlsson skrev:
Dina 9 år gamla däck har sprickor som du tror att olivolja fixar. Du är helt enkelt bara galen om du tror att däcken är bra att bruka när du själv sade att sist var de otrevliga.

Skiter fullkomligt i när däcklagen kom till den är oväsentlig. Alla med ett körkort idag vet att man inte kör på däck med sprickor (eller de som tänker något alls på säkerhet.)

Släng skiten köp nytt.
Shit jag som äger en bil (amerikansk veteranbil) där rattstången inte är kollapsbar .
Ska jag skrota den nu då ......

Skillnaden mellan microsprickor och sprickor till korden är rätt enorm ;)
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Shit jag som äger en bil (amerikansk veteranbil) där rattstången inte är kollapsbar .
Ska jag skrota den nu då ......

Skillnaden mellan microsprickor och sprickor till korden är rätt enorm ;)
Däck där de tappat sin väghållning mot ett däck som håller väghållning är enorm skillnad.

Du sa själv att de var otrevliga. Du kan ha däcken att köra på din egna tomt =)

Om rattstången spetsar endast dig om du kör in i ett träd påverkar inte medtrafikanterna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tomture61
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad jag vet så härsknar olivolja med tiden så jag skulle använda något annat till gummilisterna. Lägg 40 kronor på Listskydd,
[länk]
Har kört Sonax förut till däck / lister men lägger sig mest på ytan och försvinner efter ngr tvättar .
Nu kör jag Meguiars Endurance Tire Gel , fantastisk hållbarhet till däck .
Olivoljan som jag använde till gummilister på bilen verkar krypa in i gummit , dom är helt matta efter ngn dag .
Till vintern får jag kanske köra ngt annat som stannar på ytan .
T-sprit + glycerin har jag ej testat ännu till lister .
 
Redigerat:
Tomture61
Har nu testkört mina friktionsdäck från 2013 , ett tag (y)
Bra grepp och stannar som jag tycker är säkert .
Har kört på både asfalt - snö - is
Flaska med Zeta extra jungfruolivolja, klassisk etikett, 750 ml, balanserad och fruktig smak, olivolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har nu testkört mina friktionsdäck från 2013 , ett tag (y)
Bra grepp och stannar som jag tycker är säkert .
Har kört på både asfalt - snö - is
[bild]
Vilket skämt. Årets placebo.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F fsn skrev:
Vilket skämt. Årets placebo.
Tyvärr kan man inte behandla allt / alla med olivolja ;)
Jobbar i en bransch / yrke där man får använda all kreativitet man äger för att lösa fel , ibland .
Men alla är inte skapta på samma sätt .
 
Redigerat:
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tyvärr kan man inte behandla allt / alla med olivolja ;)
Jobbar i en bransch / yrke där man får använda all kreativitet man äger för att lösa fel , ibland .
Men alla är inte skapta på samma sätt .
Och jag har verkat i en branch där man gör allt, det ena dummare än det andra för att generera mer grepp mellan gummi och asfalt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.