Självklart ; det är sån man ska vara
 
Fundering, vad är orsaken till att du lägger så mycket tid på att kapa din ved med ska vi säga " inte helt optimala verktyg"? Du nämnde tidigare kostnad, är det bara ekonomi?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Bågsågarna funkade sämre än fogsvansen.
Motorsågen är för dyr med bensin, olja och för jobbigt med kedjeslipning ( alt köpa ny)
Och den funkar till både färsk och torr ved
 
Är du nöjd med fogsvansen är det ju inget att tala om. Men om den fungerar bättre än en bågsåg låter det som att något är fel med bågsågen. Mest troligt att det är ett gammalt och slitet blad.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Även nya blad med dålig skränkning är hemska att såga med. Jag har fått en heldel oanvändbara sågar i min hand som blivit användbara efter en snabb skränkning.
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är du nöjd med fogsvansen är det ju inget att tala om. Men om den fungerar bättre än en bågsåg låter det som att något är fel med bågsågen. Mest troligt att det är ett gammalt och slitet blad.
Har testat 5 st. Men jag hade en bra på 90-talet
 
Har kollat skränkningen eller testat att öka den?
 
Det får ju bli en fortbildningskurs i skränkning, för att bevisa att jag minnsan inte är inskränkt
 
  • Haha
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

hsd
Du kan komma hit och öva med bågsåg på min vedtrave ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Intershade och 2 till
  • Laddar…
Helst vill man såga med så smalt sågblad som möjligt. Det går fortast (japansåg och möbeltorrt virke). Ved har ofta spänningar som gör att ett smalsågande blad gärna nyper. Då behöver man ha skränkta tänder för att få lite större marginal. Mer trä behöver bort vilket också tar mer på krafterna. Men ett fastnypt sågblad är ännu värre...
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Har testat 5 st. Men jag hade en bra på 90-talet
Du skrev det redan tidigare. Men var alla bladen nya när du provade dem?

Under första halvan av 1900-talet var det såvitt jag förstår vanligt att använda fogsvans till att fälla träd. Men då med en helt annan tandning än vad som används till snickeri.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Min största bågsåg, tyvärr här med 90cm blad då jag inte hittade längre men tar en bit över 100 i bladlängd. Kan lova att detta är bra mycket effektivare än en fogsvans....
 
  • En stor bågsåg lutad mot en vit dörr, verktyg för träbearbetning eller beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Ofta är rätt verktyg med lite underhåll den snabbaste vägen, gäller bara att ta det lite lugnt och fundera.
Mina sågkedjor och klingor brukar jag fixa när jag får någon halvtimma över. Inte stå där med något slött och i värsta fall med någon stentouch när de ska användas för det är så jä... trist.
Bara att rycka från hyllan och köra.
Samma här , försöker hålla sågarna iordning med skarpa kedjor så det är bara
att ta en och såga. Gör ofta ren dom också från alla spånor , sen är det trevligare
när de ser någorlunda rena ut när de står i hyllan.

Bränsle och oljekostnaden har jag aldrig ens reflekterat över. Skulle aldrig stå och
såg ved med handkraft personligen med smaken är ju olika.

PS. AndersS hade Stihl 194,an i skogen senast :D lätt och fin , gillar den.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tomture61
H hapazard skrev:
Min största bågsåg, tyvärr här med 90cm blad då jag inte hittade längre men tar en bit över 100 i bladlängd. Kan lova att detta är bra mycket effektivare än en fogsvans....
Den tandningen bör passa bäst till färsk ved .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den tandningen bör passa bäst till färsk ved .
Ja, men vem ser inte till att såga medans den är färsk?

(Mjuk furu eller gran går snabbt det med även torrt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.