A AndersS skrev:
Även här hyfsat långt och gör vad jag vill;) Aldrig för sent att lära sig något nytt, men man måste vilja det.
Jag skränker även sågklingor till röjsågen, inte lika ofta som filning, men med annat verktyg. Sågar snabbare och sparar sågen/koppling så det håller längre.
Samma här. Det är inte mkt extrajobb att skränka klingan i samband med slipning.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Sågar med svansen cirka 100 tim/år. Vet ej om det är lite eller mycket
Sågar en timme om dan
Det är mycket, men du får ju träning;)
Beror ju också på grovlek.
 
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Även här hyfsat långt och gör vad jag vill;) Aldrig för sent att lära sig något nytt, men man måste vilja det.
Jag skränker även sågklingor till röjsågen, inte lika ofta som filning, men med annat verktyg. Sågar snabbare och sparar sågen/koppling så det håller längre.
ska bladen inte slipas ?
 
A AndersS skrev:
Det är mycket, men du får ju träning;)
Beror ju också på grovlek.
Dom riktigt grova tar jag med motorsågen
 
Fairlane
Jag har en BAHCO Ergo 607mm, finns till exempel på Hornbach för 249 kr. Vill man ha ett nytt sågblad för färsk ved så finns det att köpa för 65 kr, dvs inga stora pengar. Den gör jobbet riktigt bra för mig när jag inte kör kedjesågen. Fogsvansen används tills till annat. Jag gillar verkligen fogsvansen, men jag ingen av de jag har är tillräckligt grovtandade för att man ska kunna såga i närheten så fort som med bågsågen.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
ska bladen inte slipas ?
"Bladen" tänker du på t.ex. treuddsklingor till röjsågen? De slipar jag på maskin med vinkelslip och lamellskiva 40-80.
Fuskar också med att dra till yxor på det viset, inget för snidare men räcker för grovhuggning och om man rensat rötter.
 
AXS AXS skrev:
Köp en tigersåg om du inte vill köpa olja.
Du skämtar väl? Tigersåg till ved kan väl inte funka?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Varför inte?
 
Fairlane
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Du skämtar väl? Tigersåg till ved kan väl inte funka?
För bitar som är 5 cm i diameter fungerar det säkert, men även då jobbar jag hellre med en bågsåg (eller fogsvans). För grövre bitar så förstår jag inte heller vad tigersågen ska vara bra för.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en BAHCO Ergo 607mm, finns till exempel på Hornbach för 249 kr. Vill man ha ett nytt sågblad för färsk ved så finns det att köpa för 65 kr, dvs inga stora pengar. Den gör jobbet riktigt bra för mig när jag inte kör kedjesågen. Fogsvansen används tills till annat. Jag gillar verkligen fogsvansen, men jag ingen av de jag har är tillräckligt grovtandade för att man ska kunna såga i närheten så fort som med bågsågen.
 
Ja, 65kr är ingen förmögenhet
 
AXS
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Du skämtar väl? Tigersåg till ved kan väl inte funka?
Fungerar utmärkt och är snabbt med grovt blad. Du måste dra sågen lite fram och tillbaka för att få ut spån såklart.

Inget jag skulle göra själv, men om det var det eller en fogsvans...
 
AXS AXS skrev:
Fungerar utmärkt och är snabbt med grovt blad. Du måste dra sågen lite fram och tillbaka för att få ut spån såklart.

Inget jag skulle göra själv, men om det var det eller en fogsvans...
Har en konsumentvariant av tigersåg och ingen höjdare att stå och skaka med, är mera för snabbjobb inget att stå i timmar med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har en konsumentvariant av tigersåg och ingen höjdare att stå och skaka med, är mera för snabbjobb inget att stå i timmar med.
Kostar ju också med elströmmen. Min såg går på ärter å fläsk
 
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
AXS
Kanske missuppfattade tråden, trodde vi skulle lista icke optimala sätt att kapa ved. ;)

Kör på fogsvans du om du är nöjd med det, skulle nog själv behöva den motionen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.