A
Naiv som jag är deltog jag lite i den fullkomligt urspårade tråden "Plejd - Vad är grejen", med förhoppningar om meningsfulla diskussioner men det var nära nog uteslutande pajkastning, med direkta otrevligheter som svar på konstruktiva inlägg. Sorgligt!

Prövar därför skapa en ny tråd där jag hoppas att bli övertygad om hemautomationens förträfflighet. Jag har ännu inte blivit imponerad. :( Missförstå mig inte nu, det finns många bra automatiserade grejer jag gillar, rumstermostat, rumshygrostat, brand- och vattenlarm för att nämna några, men dessa finns ju som vanliga "dumma" prylar sedan tidens begynnelse.

Så: vad är grejen med hemautomation som jag missat? Vad för problem har DU löst?
 
  • Gilla
  • Älska
UffePlåtis och 24 till
  • Laddar…
Det var en mycket bra fråga som jag också är nyfiken på.
Jag tycker själv att det duger utmärkt bra att släcka och tända mina lampor manuellt.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael Karlsson4999 och 22 till
  • Laddar…
Min teori: Män (och vissa kvinnor) behöver en hobby. Vissa som har tid över och känner att något saknas i livet faller för just hemautomation.

Samma fenomen finns även för t.ex. solceller, robotgräsklippare eller elbilar.
 
  • Gilla
  • Älska
antonholm och 34 till
  • Laddar…
Jag köpte mitt hemmaautomationssystem för att göra egen kallvindsavfukting.
* Smarthub (Hubitat Elevation C7)
* 2st zwave sensorer som mäter både temperatur och relativ luftfuktighet.
* 1st zwave smart strömkontakt
* 1st IP44 klassad kanalfläkt.
( summa ca 3500 )

Sätter en av sensorerna ute och en på kallvinden
Låter sen smarthuben mha temp o relativ luftfuktighet räkna ut den absoluta fuktigheten.
( dvs gram / kubikmeter luft )
Om den absoluta fuktigheten är högre på vinden än ute startar smarthuben fläkten på kallvinden och låter den suga ut den fuktigare luften från kallvinden.

Detta är ungefär vad Trygghetsvakten vind gör och den lösningen kostar ca 10tusen.

Sen har jag satt upp styrning av VVB så att den aldrig går om det betyder att en av huvudsäkringarna går/löser

Satte även upp styrning av cirkulationspumpen för uppvärmning av poolen på sommaren. Den går bara då temperaturen i poolen är under vad jag nu vill ha.

mha rörelsesensor och smart lysknapp styrcjag även belysningen i uterummet.

Styr avfuktare i källaren så att den startar o stannar vid de luftfuktighets värden jag finner lämpligt

Kommer nu till våren att styra en egenbyggd solvärme anläggning så att den startar o stannar vid optimala förhållanden.

stoppat smarta strömkontakter lite över allt och logga till google sheets o därvid håller koll på elförbrukningen, inte för att det behövs utan för att det är kul.
 
  • Gilla
BiFuel och 17 till
  • Laddar…
F
Jag försöker göra hemmet lite smartare än vad jag är. Jag har en hel del automationer för att rädda mig från dyra eller dumma misstag.
  • Automatiskt stänga av motorvärmaren efter 4 timmar
  • Meddela mig om garagedörren är öppen efter tio på kvällen
  • Meddela mig om garagedörren är öppen längre än fem minuter om det är kallare än 10° ute
  • Varna om temperaturen i garaget eller förrådet går under 12°
  • Hålla koll på luftfuktighet på diverse vindar och förråd och varna om det är för högt för länge

Sen har jag massor av belysningsautomationer. Målet är att inte behöva tänka på att tända eller släcka lampor alls utan de sköter sig själva.

Men visst är det lite hobby över det, även om det sköter sig självt mestadels.
 
  • Gilla
Berndtan och 13 till
  • Laddar…
G
Frågan som jag brukar ställa mig när det gäller nymodigheter är : Kommer detta att underlätta min vardag eller orsaka mig bekymmer i ett längre perspektiv?
 
  • Gilla
nnika och 13 till
  • Laddar…
Min bästa funktion hemma i vår bostadsrätt är att forcering på frånluft aktiveras 10 sekunder efter att man tänt lyset i duschen (vi har endast på det när vi duschar) och återgår till grundflöde 5 min efter att lyset släckts.
Nu så är det alltid välventilerat i badrummet (aldrig immig spegel) oavsett om det är vi eller gäster som använder duschen.
Tidigare behövde man slå på forcering på köksfläkten innan man klev in i duschen och sedan komma ihåg att slå av den en stund efteråt. Detta glömdes naturligtvis oftast bort så att det blev rejält immigt i badrummet.

//Patrik
 
  • Gilla
Daggew och 6 till
  • Laddar…
R
Z ZipLock skrev:
Min teori: Män (och vissa kvinnor) behöver en hobby. Vissa som har tid över och känner att något saknas i livet faller för just hemautomation.

Samma fenomen finns även för t.ex. solceller, robotgräsklippare eller elbilar.
Så robotgräsklippare är det folk med "tid över" som köper? Jag köpte min för att jag just saknade tid för att klippa gräset.

Solceller vet jag inte hur du får ihop med tid över huvud taget.

Du verkar inte riktigt ha tänkt igenom ditt inlägg :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 582643 och 10 till
  • Laddar…
Det finns ett antal "problem" som går att lösa. En hel del går att lösa på ett enklare eller bättre sätt med automation eller smarta prylar.

Exempel:

Timerstyrd belysning. Inte något absolut som behövs, MEN har man haft inbrott någon gång eller har någon slags otrygghet i kvarteret man bor, eller bara är en orolig själ kan möjligheten att styra lampor och annat lite smart vara en trygghet. Även om det rent faktiskt varken gör till eller från.
Har man husdjur som en katt som tittas till när man är på semester är det en extra trygghet att ha koll på huset.

Styrning av diverse osmarta enheter för att spara kostnader på el. Med timavtal på elen kan man välja att styra även dumma enheter smart, om man har en hub och grunden. Ett smart element kan kosta någon tusenlapp extra, lägg till en specifik hub osv osv så blir det klart billigare med något man kopplar in i befintlig styrning.

Bekvämlighet. Vår sovrumsbelysning tänds 2 minuter före klockan ringer på morgonen. Innebär att jag alltid vaknar före klockan och inte längre får de bryska uppvaknande man fick ibland när klockan tjuter och man sov djupt, med hjärtklappning och svettning till följd!

Gardiner som stängs enligt schema gör att det kan vara öppet och trevligt i huset på dagarna men när sommarsolen går över på andra sidan rullas gardinerna ner och det är inte varmt när man kommer hem på eftermiddagen.

Möjlighet att logga och se vad som kostar pengar eller vad som orsakar problem. Såsom solproblemet ovan, med loggning kan man se exakt när det är dags att dra ner gardinerna.

Brytare/dimmers/rörelsevakter på udda platser är superenenkelt. Så länge man har ström fram kan man ha en rörelsevakt i trädgården som tänder fönsterlampan i sovrummet eller vad man nu vill. Eller en vakt i hallen så att gårdsbelysningen tänds så jag ser allt utanför innan jag öppnat dörren. KAN ju göras med kabeldragning men är oerhört mycket enklare med smarta enheter.


Sen håller jag med om att i många fall går det till överdrift. Man automatiserar saker för att det går, inte för att det underlättar något. Man ska bara automatisera när det finns ett behov och det är enklaste/bästa sättet att lösa problemet. Skulle säga att hemautomatisering kvalar in i den långa raden flugor/aktiviteter som rastlösa män (och kvinnor) ägnar sig åt, surdegsbak, ölbryggeri, gin/tonic, padel för att nämna några av de senaste...
 
  • Gilla
Fumble och 10 till
  • Laddar…
När vi reste till lantstället på 70-talet så kopplade farsan in timers på vissa strategiskt placerade lampor i huset för att det skulle se ut som nån var hemma. Detta var ju typ ett halvt sekel sedan.
I min profession så jobbar jag med automation inom processutveckling av kemiska processer. Där kan man lätt räkna hem teknoekonomin vad gäller investeringar i styrsystem och övervakning. Men i ett vanligt hem?
 
  • Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
. Skulle säga att hemautomatisering kvalar in i den långa raden flugor/aktiviteter som rastlösa män (och kvinnor) ägnar sig åt, surdegsbak, ölbryggeri, gin/tonic, padel för att nämna några av de senaste...
Håller inte med om just den biten.
Visdt finns det många som gör det av den anledningen, men ofta har man ett behov man vill lösa och tycker att automatisering verkar smidigast/billigast sättet att göra det på.

Ta min kallvindsavfukting tex.
Sparade ca 5-6tusen med att göra det själv med smart prylar än att köpa färdig lösning.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Bara lite enklare hantering av lampor i fönster och på bord. Vardagar tänds de 530-600 beroende på rum och släcks vid soluppgång, har du soluppgång redan inträffat tänds de inte alls. När solen går ner tänds lampor och släcks sen vid läggdags, olika på vardagar och helger. Funkat klockrent året om i några år nu.

Hög WAF på den, enkelt och smidigt
 
  • Gilla
SverreK och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte automatiserat något än, men har använt utrustningen till att kolla på hur bergvärmepumpen och inomhustemperaturen beter sig. Nu har jag några idéer på styrning för värmepumpen, tex att den skulle sänka huskurvan tillfälligt när den ligger på gränsen till att behöva eltillskott, eller att med en knapptryckning i mobilen tillfälligt höja huskurvan ett steg under X timmar (tex för att det blåser ute). Vi skulle även kunna använda den för hemmabyggd tariffstyrning om vi hade timdebitering för el.

Jag skulle även vilja släcka vissa lampor i källaren automatiskt när man larmar på, men jag har inte satt mig in i sånt alls ännu.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Så: vad är grejen med hemautomation som jag missat? Vad för problem har DU löst?
Under perioden vi är just nu är det klart bekvämt att låta min Telldus sköta tända/släcka för utomhusbelysning där den själv håller reda på solupp/nedgång. Sen inomhus är det att slippa gå runt i huset och tända/släcka allting, julgran, ljustakar mm. Sen jag själv säger åt Google att tända/släcka, mycket bekvämt men hon som bestämmer i huset vägrar prata med Google så då får hon använda fjärrkontrollen.
Sen styr jag en badrumsfläkt dels med tid men även vilken fukthalt det är i rummet, klart bekvämt.
Jag har sedan ett antal temperaturmätare i huset på diverse ställen kopplat till både Telldus samt HomeAssistant och får då total koll på den dyra värmen. Mycket bra uppfinning med smarta hem.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Så: vad är grejen med hemautomation som jag missat? Vad för problem har DU löst?
För att svara på TS fråga så kom jag nu på att jag nyligen använt loggningen av min värmepump för att identifiera ett fel som gjorde att min värmepumpskompressor behövde avfrosta och omstarta flera gånger per dag och som förmodligen skulle förkortat dess livstid. Gröna kurvan visar avluftstemperaturen som ska vara mellan 2-5°C om allt står rätt till och aldrig under noll...
Diagram med temperaturförändringar över tid, noteringar om avfrostningar och kompressorstarter, variabel avluft BT21.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är dock "bara" dataloggning som ett mänskligt öga med lätthet kan värdera och bedöma och inte - i min värld i alla fall - automation.
 
  • Gilla
jsiei97 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.