Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Det sker ju inte med magi, utan det krävs hårdvara i fastigheten. Då är det bra med system som är öppna och som ständigt utvecklas där nya tankesätt och funktioner kan lyftas in i befintlig infrastruktur i en bostad/fastighet i stället för att man ska behöva bygga upp flera separata system.
Där kommer Plejd in.

//Patrik
Ja, men det är nog varken plejd eller shelly vi pratar om.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tänker tvärtom att det har helt och hållet med Plejd att göra. Dessa "tjänster" måste vara kompatibla med vad de nu ska styra, och det är ju det hela den här tråden gång på gång hamnar i.
Absolut, jag tror bara inte lösningen är shelly, plejd eller HA. Lösningen finns redan men det är det nog inget i forumet som skulle vilja betala för.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, men det är nog varken plejd eller shelly vi pratar om.
KNX :cool:

//Patrik
 
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Absolut, jag tror bara inte lösningen är shelly, plejd eller HA. Lösningen finns redan men det är det nog inget i forumet som skulle vilja betala för.
Samtidigt, om ingen vill betala för lösningen så är den förmodligen inte lösningen... :D
 
David Wallin David Wallin skrev:
Samtidigt, om ingen vill betala för lösningen så är den förmodligen inte lösningen... :D
Så då är det ju inte så viktigt...
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
KNX :cool:

//Patrik
Jag jobbar som elektriker och det är rätt skönt att veta att villor som vi gjort med KNX 2016, där det inte ens fanns en tanke om energihantering, elpris och laddboxar, nu går att bygga vidare för att få in den nya funktionaliten som nu finns/kommer.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag jobbar som elektriker och det är rätt skönt att veta att villor som vi gjort med KNX 2016, där det inte ens fanns en tanke om energihantering, elpris och laddboxar, nu går att bygga vidare för att få in den nya funktionaliten som nu finns/kommer.
Kollade precis knx-modul till min nibe. 1600:-... Inte så farligt ändå. Redan automatiserad dock.

Svårt att säga såklart men mellan tummen och pekfingret, vad går en installation för belysning med KNX på för en normalvilla?
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så då är det ju inte så viktigt...
Det är såklart inte antingen eller, man måste ju alltid väga nytta mot pengar. Tex tyckte jag inte att det var värt att köpa Hue, men sedan Trådfri kom har jag köpt rejält många lampor.
När en helhetslösning blir tillräckligt prisvärd så blir det såklart fler som köper.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag jobbar som elektriker och det är rätt skönt att veta att villor som vi gjort med KNX 2016, där det inte ens fanns en tanke om energihantering, elpris och laddboxar, nu går att bygga vidare för att få in den nya funktionaliten som nu finns/kommer.
Det där är HELA poängen vi försökt att få fram i den här tråden! :rofl:(y)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det där är HELA poängen vi försökt att få fram i den här tråden! :rofl:(y)
Inte riktigt... KNX är inget många fler än jag som nämnt. Det är egna hemmasnickrade lösningar mot plejd.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
J Jonte Karlsson skrev:
Med Plejd hade man kunnat skicka ut frågeformulär till samtliga familjemedlemmar där de får svara på när och hur länge de tänkt titta på tv och lyssna på musik. Sedan sammanställer man resultatet i Excel och börjar klura på dagens timer-världen som man sedan matar in i appen så att belysningen stängs av vid rätt tillfälle. Många användare uppskattar enkelheten i detta, som inte går att få i andra system.

Jag har inte gjort matten men med Plejd kostar en puck eller wallplug ett antal hundringar. Vad en elektriker tar för att installera puckar i hela huset har jag inte koll på. Vad jag vet är att på Ikea kan man köpa en zigbee-styrd dimbar ljuskälla för 79 spänn, som går att använda med Trådfri-systemet eller vilken annan Zigbee-kontroller som helst. Alla som vet hur man skruvar i en glödlampa kan installera dem själva. Sedan krävs förstås avancerad programmering för automationen, och omfattande utbildning för alla användare om att på/av-knapparna knapparna på fjärrkontrollen betyder tänd respektive släck.
Hur funkar detta med Renova? Åker jag på att använda Ikeas knappar?
 
yoloboi skrev:
Hur funkar detta med Renova? Åker jag på att använda Ikeas knappar?
Om det är något som syns eller inte går att använda som vanligt efter installationen kommer det inte in i min frus hem. Mitt spelrum undantaget för man måste ha grön belysning när man flyger för att matcha belysningen på kontrollerna
 
A
yoloboi skrev:
Hur funkar detta med Renova? Åker jag på att använda Ikeas knappar?
Alltså jag menar trådfri-grejen!
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Inte riktigt... KNX är inget många fler än jag som nämnt. Det är egna hemmasnickrade lösningar mot plejd.
Nej, det har inget med KNX att göra. Poängen är att ett system som installerades för sex år sedan fortfarande är kompatibelt med dagens teknik. Alltså vad Plejd inte kommer att vara om det fortsätter som tidigare.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, det har inget med KNX att göra. Poängen är att ett system som installerades för sex år sedan fortfarande är kompatibelt med dagens teknik. Alltså vad Plejd inte kommer att vara om det fortsätter som tidigare.
Jo, det handlar om kvalité och support. Tråden handlar om Plejd och inte annan hemautomation.
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.