Barnen har varsin dator, den ena betydligt äldre än den andra. Den äldre genererar vid normalt spelande mycket mer värme. Sonen vill gärna ha den igång även när han tex äter eftersom man annars (antar jag) loggas ut frn nån server, så han försöker lägga nåt på tangentbordet för att lura AFK (och därmed förbruka mer el). Om datorn drar 400w så är det ju ett par kronor i timmen, förutom på lov kan det inte bli så många timmar totalt. Men att ha en äldre speldator som always on filserver är nog mindre smart...

Jag tänker att om vi har mycket styrbar förbrukning, tex laddning av elbilar eller tillverkning av vätgas så går det att styra till när det blåser, då är vindkraft (eller solkraft) helt ok. Men för basbehovet som vi inte kan flytta i tiden måste det finnas nog vatten/kärnkraft. Givetvis kan vattenkraften stå stilla så fort det blåser om man kan lagra vatten i magasin.
 
J JohanLun skrev:
Barnen har varsin dator, den ena betydligt äldre än den andra. Den äldre genererar vid normalt spelande mycket mer värme. Sonen vill gärna ha den igång även när han tex äter eftersom man annars (antar jag) loggas ut frn nån server, så han försöker lägga nåt på tangentbordet för att lura AFK (och därmed förbruka mer el). Om datorn drar 400w så är det ju ett par kronor i timmen, förutom på lov kan det inte bli så många timmar totalt. Men att ha en äldre speldator som always on filserver är nog mindre smart...

Jag tänker att om vi har mycket styrbar förbrukning, tex laddning av elbilar eller tillverkning av vätgas så går det att styra till när det blåser, då är vindkraft (eller solkraft) helt ok. Men för basbehovet som vi inte kan flytta i tiden måste det finnas nog vatten/kärnkraft. Givetvis kan vattenkraften stå stilla så fort det blåser om man kan lagra vatten i magasin.
Jo jag tror benhårt på vätgasens framtid men då i kombo med kärnkraft/vattenkraft/ samt vindkraft.
Sen är det en teknisk utmaning och stora kostnader att bygga vätgasförråd.
Verkningsgraden sedan för att tillverka vätgasen gör att man måste ha ett överskott av el.
SSAB's pilotanläggning i Luleå är invigd.
https://www.ssab.com/sv-se/nyheter/...ndd--pilotanlggningen-fr-vtgaslagring-i-drift
Sen ur det här kommer det att skapas många spin-off men det behövs ny kärnkraft i Luleå för att få energiekvationen att gå ihop, likaså på finska sidan , Pyhäjoki för finska stålverk.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag tror benhårt på vätgasens framtid men då i kombo med kärnkraft/vattenkraft/ samt vindkraft.
Sen är det en teknisk utmaning och stora kostnader att bygga vätgasförråd.
Verkningsgraden sedan för att tillverka vätgasen gör att man måste ha ett överskott av el.
SSAB's pilotanläggning i Luleå är invigd.
[länk]
Sen ur det här kommer det att skapas många spin-off men det behövs ny kärnkraft i Luleå för att få energiekvationen att gå ihop, likaså på finska sidan , Pyhäjoki för finska stålverk.
Vätgas eller batterier för att buffra värme i huset tror jag inte på, men för fordon eller industriellt bruk går det nog att göra ett bra case av det.

För hus tror jag på värmepumpar och överdimensionerade varmvattenberedare, det kan ta de värsta peakarna och om många har det så blir dessutom peakarna mindre dyra. Det mesta borde vara uppkopplat och gå att styra på elpris, tex tvätt, disk mm. Jag tänker att man både på bilen och tvätten vill sätta en färdigtid. Om det är på en peak kunde displayen visa att man sparar x kr på att sätta en senare färdigtid. Så får man välja själv.
 
J JohanLun skrev:
Vätgas eller batterier för att buffra värme i huset tror jag inte på, men för fordon eller industriellt bruk går det nog att göra ett bra case av det.

För hus tror jag på värmepumpar och överdimensionerade varmvattenberedare, det kan ta de värsta peakarna och om många har det så blir dessutom peakarna mindre dyra. Det mesta borde vara uppkopplat och gå att styra på elpris, tex tvätt, disk mm. Jag tänker att man både på bilen och tvätten vill sätta en färdigtid. Om det är på en peak kunde displayen visa att man sparar x kr på att sätta en senare färdigtid. Så får man välja själv.
Jo du kan ju gå till Toyota och köpa dig en vätgasbil...
https://www.toyota.se/bilar/mirai?gclsrc=ds&gclsrc=ds

Sen finns det massvis att göra med hus och inte lägga ett öre av statens pengar på solceller med en usel kalkyl.
 
K karlmb skrev:
Nej, roten är prismodellen, alt att den tillåts verka över så stora områden som den gör nu. I kombination med kraftiga ökningar av överföringskapaciteten i dessa stora områden
Håller med dig fullständigt här.
Att den tillåts verka över så stora områden som den gör nu är förundransvärt att ingen har tagit med i ekvationen "prismodell" då det är 500 mils olika klimatzoner området täcker.

Ha "samma" pris från Portugal/Lissabon som just nu har 18 plusgrader, ända upp till Gällivare i Sverige som just nu har minus 30 grader dvs en temperaturskillnad om HELA 48 grader.

HUR kunde ens en "gemensam elprismodell" skapas när länderna som ingår har så enormt olika förutsättningar bara för "folket" ska kunna överleva i sina hus?

Var det investerare som skapade prismodellen eller?


 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon annan vara som blir billigare för att du bor på ett ställe där du har större behov av något?

Ni har ju inte ens grundläggande koll på hur nuvarande prismodell fungerar.
 
J JohanLun skrev:
För hus tror jag på värmepumpar och överdimensionerade varmvattenberedare, det kan ta de värsta peakarna och om många har det så blir dessutom peakarna mindre dyra. Det mesta borde vara uppkopplat och gå att styra på elpris, tex tvätt, disk mm. Jag tänker att man både på bilen och tvätten vill sätta en färdigtid. Om det är på en peak kunde displayen visa att man sparar x kr på att sätta en senare färdigtid. Så får man välja själv.
Problemet är ju att problemet existerar just nu!

I framtiden om 15-20 år absolut, men att Sverige som redan ligger längs fram i energisparande ska "dra hela lasset själva" med energieffektivisering bli patetiskt ohållbart.

Inget kallt land är i närheten av Sverige när det gäller redan åtgärdade saker så som tilläggsisolering, fönsterbyten, värmepumpar, regelverk mm, vi har i praktiken inte så många % kvar total att kunna "spara in" i närtid.

Buffra värme/energi, det går på hushållsnivå om man bygger nytt hus idag men är extremt kostsamt.
Och att "hela Sveriges" villaägare just nu ska börja "investera" i 5000 liter´s varmvattenmagasin, är inte rimligt.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon annan vara som blir billigare för att du bor på ett ställe där du har större behov av något?

Ni har ju inte ens grundläggande koll på hur nuvarande prismodell fungerar.
Problemet är just hur nuvarande prismodell fungerar.
Gemensam marknad inom EU har spelat ut sitt berättigande. Hög tid att begära utträde ur EU och se till att statskassan berikas av råvaruexport (EL) till övriga EU.
När EU:s elpriser slår igenom så att vi Sverige riskerar företagsnedläggningar, arbetslöshet och lågkonjunktur kan vi inte heller bidra till Sveriges eller EU:s "välfärd". En skilsmässa är bäst för alla parter.
J JohanLun skrev:
Barnen har varsin dator, den ena betydligt äldre än den andra. Den äldre genererar vid normalt spelande mycket mer värme. Sonen vill gärna ha den igång även när han tex äter eftersom man annars (antar jag) loggas ut frn nån server, så han försöker lägga nåt på tangentbordet för att lura AFK (och därmed förbruka mer el). Om datorn drar 400w så är det ju ett par kronor i timmen, förutom på lov kan det inte bli så många timmar totalt. Men att ha en äldre speldator som always on filserver är nog mindre smart...

Jag tänker att om vi har mycket styrbar förbrukning, tex laddning av elbilar eller tillverkning av vätgas så går det att styra till när det blåser, då är vindkraft (eller solkraft) helt ok. Men för basbehovet som vi inte kan flytta i tiden måste det finnas nog vatten/kärnkraft. Givetvis kan vattenkraften stå stilla så fort det blåser om man kan lagra vatten i
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon annan vara som blir billigare för att du bor på ett ställe där du har större behov av något?

Ni har ju inte ens grundläggande koll på hur nuvarande prismodell fungerar.
Hur du nämner ordet "behov" går väl att diskutera, men om arbetare i ett land behöver kunna "överleva & vara friska" för att kunna jobba på olika företag inom landet som sedan i slutänden "bibehåller" Svensk välfärd, så finns ju knappast "grundförutsättningarna" om arbetarna inte har sin "hälsa" i behåll.

Nej Daniel jag har inte tillräckliga kunskaper om hur nuvarande prismodell fungerar, MEN jag ser resultatet av DEN.

Du som är fullt insatt, finns det några klausuler eller hänsyn taget i prissättningen som inkluderar klimatzoner ?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Hur du nämner ordet "behov" går väl att diskutera, men om arbetare i ett land behöver kunna "överleva & vara friska" för att kunna jobba på olika företag inom landet som sedan i slutänden "bibehåller" Svensk välfärd, så finns ju knappast "grundförutsättningarna" om arbetarna inte har sin "hälsa" i behåll.

Nej Daniel jag har inte tillräckliga kunskaper om hur nuvarande prismodell fungerar, MEN jag ser resultatet av DEN.

Du som är fullt insatt, finns det några klausuler eller hänsyn taget i prissättningen som inkluderar klimatzoner ?
Vi flyttar all industri till Kina så kan vi inom EU sitta och diskutera prismodeller och att rädda jorden....:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon annan vara som blir billigare för att du bor på ett ställe där du har större behov av något?

Ni har ju inte ens grundläggande koll på hur nuvarande prismodell fungerar.
Att varor minskar i pris för att man har stort behov har ingen I tråden påstått.
Däremot om tillgången till varor i närområdet är stort minskar priset, dock inte el som ökar i pris när vi exporterar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Hur du nämner ordet "behov" går väl att diskutera, men om arbetare i ett land behöver kunna "överleva & vara friska" för att kunna jobba på olika företag inom landet som sedan i slutänden "bibehåller" Svensk välfärd, så finns ju knappast "grundförutsättningarna" om arbetarna inte har sin "hälsa" i behåll.

Nej Daniel jag har inte tillräckliga kunskaper om hur nuvarande prismodell fungerar, MEN jag ser resultatet av DEN.

Du som är fullt insatt, finns det några klausuler eller hänsyn taget i prissättningen som inkluderar klimatzoner ?
Nej, det gör det inte. Det finns inte heller något som tvingar ner priset på ylletröjor och raggsockor i norr. Man får inte lägre pris på något för att man bor i ett kallare klimat. Man får de för och nackdelar det medför.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon annan vara som blir billigare för att du bor på ett ställe där du har större behov av något?
En förutsättning för att bo i kallt klimat är tillgång till stabil tillgång till el/energi. Det blir då myndigheter och politikers ansvar att säkerhetställa det. Detsamma gäller vattentillgång och annan liknande infrastruktur.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det inte. Det finns inte heller något som tvingar ner priset på ylletröjor och raggsockor i norr. Man får inte lägre pris på något för att man bor i ett kallare klimat. Man får de för och nackdelar det medför.
Okey

Men om detta fortsätter tillräckligt länge så kommer ju så småningom Sverige att " dö ut", så ska vi bara sitta och vänta på att det sker eller?

Vad tycker du ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Flytta då, om det inte passar. Det är kallare här än längre söder ut. Det medför dyrare hus, större värmekostnader och att man behöver ha fler saker inom klimatskal. Det innebär inte att du ska ha subventionerade byggvaror, isolering, el. mm. Det är så det är, lev med det.
 
  • Arg
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.