Perfekt nu börjar vi komma nånvart, nu behöver bara @eliles samla all info och få en besiktningsman att inspektera stödmuren och presentera det för försäkringsbolaget. Åtgärder utförs sen efter försäkringsbolagets anvisningar. Som sagt om jag är skyldig till att åtgärda nåt så är det här fortfarande ett försäkringsfall och det troliga blir nog att föregående ägares försäkringsbolag blir inkopplad då jag knappt rört varken huset utvändigt eller tomten. Men ännu har inga krav kommit in till försäkringsbolaget av @eliles.
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad fan har du gått in och fotat grannens hus riktigt läskigt specielt om det finns barn i huset hoppas din grannen anmäl dig direkt
Maria enligt många här är det fullt normalt! Alltså det är bara att traska in hos vem som helst inte när jag är hemma dåra för då åker man ner i backen förmodligen med huvet före.
 
Claes Sörmland
E eliles skrev:
@Claes Sörmland:
Ja men läs det väsentliga förbehållet på rad 2, 3!!!!!

Det står också: "Dagvatten får inte ledas till någon annan fastighet.
Du som är fastighetsägare ansvarar för att dagvattnet tas om hand på din egen fastighet."
Det kan ju vara genom att beställa anslutning till kommunens Dagvattensavlopp.
Ja men det är upp till din granne och inte dig att tolka. D v s fokusera på din egen fastighet där du har ansvaret för dagvattenhanteringen. Du har inget ansvar för din grannes dagvattenhantering.

Jag tror det är detta som du har svårt att ta till dig - du är ingen dagvattenpolis i grannskapet. Du har inget sådant uppdrag.

E eliles skrev:
Claes Sörmland: "När jag undersöker saken tillåter inte Stockholm stad att
Alearis kopplar sina stuprör till det allmänna dagvattensystemet:"
Är du säker på att din tolkning är rätt?
Tydde också texten så att detta gällde lov för nybygge.
Av vad som framgår på huvudmannens hemsida och ABVA så är det LOD som gäller. Jag gissar att huvudmannen kommer att hänvisa till detta. Särskilt som era fastigheter och deras bebyggelse är så gammal, har det funkar i alla år så kan det knappast ha uppstått ett nytt behov nu av att ansluta fastigheterna till dagvattenavloppet. Men vill du testa att ansluta din fastighet till dagvattenledningen så ansök för all del. Din granne verkar inte vara intresserad.

E eliles skrev:
"Stuprören går rakt ut så att de kan infiltrera på hans tomt."
Nej infiltrationen fungerar inte genom stenplattor & betongytor, och mängden vatten som mättar jorden i min slänt och bildar en mera lättflytande sörja skulle inte minska av detta, ja det blir bara bara en liten fördröjning.
Slänten är ju mjukmark där vattnet kan infiltrera. Ännu bättre vore om du anlägger ett avskärande dike längst ned i slänten på din mark. Då kan slänten bevattnas genom det naturliga regnvattnet och ta upp en del vatten medan överskott vid störtregn hanteras av din dagvattenledning i ett grusdike. Se inlägg ovan för teknisk lösning för denna typ av LOD.

E eliles skrev:
Claes Sörmland:" Men jag har också kollat på flygfoto och det ser ut som att det finns mjukmark/gräsmatta mellan Aleari uteplats och TS tomt. Alltså möjlighet för vattnet att infiltrera enligt LOD-principen."
Visst det finns många möjligheter, men det har inte gjorts och som både du och jag förstår bara skulle ge en liten fördröjning av vattnet förändrar inget.
Klart bara regnvatten fördröjs och omvandlas till markvatten, det är hela principen med LOD. Det finns inget krav att trolla bort den nederbörd som faller på en tomt man ska bara se till att det inte leda i dike eller ledning till en olämplig plats.

Jag är inte övertygad om att det finns ett problem i ert fall. I allt väsentligt syns inga tecken på att slänten utsätts för så mycket vatten att du har vattenflöden som tar med slänten ned till dig. Markytan ser helt intakt ut på ditt foto.

Jag sitter naturligtvis inte på detaljerad information, jag bor inte där. Jag noterar bara att du inte har visat att det finns ett problem i denna tråd och bevisbördan vid den stämning som du hotar med ligger på dig.


E eliles skrev:
Nej det var jag som anmälde att kantsten saknades till Trafikkontoret det dröjde bara några veckor tills de kom & åtgärdade. Detta måste väl betyda att de känner till lagtexter & inser sitt stora ansvar för att rätta till.
Är dock besviken på att det blev ynklig höjd (ca 3cm höjd ) på kantstenen.
Klarar väl ett lätt regn men inte ett åskregn.
De har inte heller svarat på mina mail på > 4 månader.
Inte gör de kostsamma arbeten enbart för goodwill. Tycker att Aleari borde kunna förstå detta och ta efter.
Det är väl utmärkt att gatukontoret har ordnat detta. Det är bara att gratulera att du har fått kommunen att åtgärda detta problem med utformningen av den allmänna platsen. Därmed torde ju dina dagvattenproblem ha lösts till del. Att kommunen inte riktigt har utfört det till den standard som du önskar får du nog leva med. Skulle kommunen följa alla enskildas råd och tyckandet så skulle vi behöva öka kommunalskatten drastiskt och samhället skulle haverera.

E eliles skrev:
Skogsmarken som du sett på flygfoto ligger lägre i förhållande till våra tomter och det kommer inget vatten därifrån. Inget vatten ska heller längre kunna komma från de ännu högre belägna husen bakom, om Trafikkontorets fix verkligen räcker.
De har en stor del av ansvaret för skadorna på min mur. Kanske börjar jag begära ersättning från dem.
Så du menar att det finns andra vattenflöden som skadar din mur. Mitt råd kvarstår, ägna inte energi och pengar åt detta, det drar dig bara ned i olycka och mörker. Det har redan nu orsakat dig två infekterade grannkonflikter. Lös det tekniska problemet istället, anlägg en avskärande dike bakom muren och reparera den. Sen är det bra med det.

E eliles skrev:
Claes Sörmland: "Det är ju den lösning som det är nu. Vattnet rör sig ut på mjukmarken och infiltrerar där.
Eller har jag missförstått" JA, tyvärr är min erfarenhet att man kan inte lita på några uttalanden från Aleari.
Varför gå till personangrepp på din granne när det gäller en enkel fråga om dagvattenhantering? Det hjälper dig inte. Oc h visst infiltrerar dagvattnet i slänten, det är bara att du inte är nöjd med det. Du har ju uppgett att du inte vill att vatten rör sig i den marken för du menar att det skadar din mur.

E eliles skrev:
Det är i stället längs högra gaveln som det stora flödet kommer och rinner hela vägen ner över stenbeläggning
och betongytor & över denna mur.
Och en mindre del hinner infiltreras där på denna plana platå, men det är alldeles för nära min tomt.
Kanske är det vad du får leva med. Hade du inte gjort dig omöjlig med grannen så hade han säkert varit mer benägen att rikta om vattenflödet. Det ser inte ut att vara svårt. Några rör som grannen sticker på stuprören och leder vattnet bort från den hårdgjorda ytan. Det är löst på en halv dag.

E eliles skrev:
"Jag tror det är enklare och mer ekonomiskt för TS att ordna med ett avskärande dike på sin tomt"
Det blir för sent i kedjan. Inte så lämpligt att kolla på ett otydligt flygfoto för att avgöra detta.
Se mina bilder i stället. Trådens första bild
Längs vänstra gaveln.

Längs högra gaveln
Mitt råd kvarstår efter att ha sett ditt foto. Du har rådighet över din egen tomt så lägg de tekniska lösningarna där. Satsa på ett avskärande dike. Ett bra projekt för våren. Sen är dina vattenproblem lösta.

E eliles skrev:
"Att en gammal knäckstensmur från 80-talet (?) måste läggas om då och då säger sig väl lite självt."
Som jag skrivit tidigare: Jag har 3 till samtida lika dana murar som är i det närmaste nyskick.
Det är väl en rätt självklar slutsats då att den stora skillnaden är orsakad av allt extra vatten som leds dit
Slutsatsen är väl snarare att denna mur har anlagts med för stort jordtryck bakom och inte anpassat för omständigheterna. Hur ser dräneringslösningen ut för denna mur? Om det saknas avskärande makadamdike och dräneringsledning på din tomt så är den inte fackmässigt utförd. Då är det dags för dig att genomföra underhållsåtgärder.

Om muren verkligen är instabil och du inte underhåller muren så kan byggnadsnämnden ingripa. Bättre att du åtgärdar detta innan någon granne som inte gillar dig gör en tillsynsanmälan gällande din instabila mur.

E eliles skrev:
#138 lite sammanblandning?
"Det är inte TS som har ansvar för sin grannes dagvattenhantering. TS sköter istället dagvattnet på sin egen fastighet.
Mit förslag kvarstår, anlägg ett avskärande dränerande grusdike. TS, beställ tjänsten redan nu efter nyår!"
Beställningsråd bör riktas till Aleari i.s.f. mig. jag har alltid haft denna tjänst.
Nej ingen sammanblandning. Det är här du har hamnat fel i tanken. Du har inget ansvar för dina grannars dagvattenhantering. Du är inte dagvattenpolisen. Ledsen om jag upprepar detta men det är här du har tänkt helt fel.

E eliles skrev:
Claes Sörmland:" Det är inget man bara freestylar på det sättet."
Naturligtvis inte, men eftersom enda möjligheten att ansluta är över min tomt,
så kommer det i så fall sannolikt bli samma anslutning som min inkoppling.
Det var för att kunna planera dragningen dit, vi diskuterade detta.
Denna möjlighet har du stängt genom ditt agerande. Att din granne nu skulle be dig om en tjänst att få dra en dagvattenledning över din tomt låter som en ren fantasi. Och enklast är ju om du hanterar dagvattnet på din egen tomt helt utan din grannes inblanding.

E eliles skrev:
En del felaktigheter, men TACK ändå för jag ser ju att du m.fl. ansträngt er mycket & försökt ge bra råd,
om än lite slarvigt i brist på fakta,
till skillnad mot många andra som inte tillfört annat än trams.
Efter att ha gått igenom ditt långa inlägg så ser jag inte att jag har hamnat så fel. Det är mer en fråga om att du måste inse att du har ansvar för dag- och markvatten på din tomt och att du måste lösa det inom din tomts gränser. Du ska inte lösa grannarnas dagvattenhantering och de ska inte lösa dina dagvattenproblem.
 
  • Gilla
vespaman och 19 till
  • Laddar…
Utan att tillföra ett skit till tråden men tack gode gud att jag bor på landet. Att ni ens orkar.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fyra skrev:
Utan att tillföra ett skit till tråden men tack gode gud att jag bor på landet. Att ni ens orkar.
Brukar vara hundra gånger värre på landet. Säger bara vägföreningar.
 
  • Gilla
  • Haha
vespaman och 15 till
  • Laddar…
Jag vill tacka alla för visat intresse, det har minst sagt varit intressant.
Vill tacka @Claes Sörmland som verkligen varit saklig i sina svar och ihärdig :)
Och jag har faktiskt både pratat med juristen hos Folksam och en extern jurist som båda bekräftat att grannen inte har ett case så jag har inte legat sömnlös om nätterna direkt.

Jag ska öppna en ny tråd där jag funderar på att lägga upp mina bygglovsärenden i hoppet om att ni kan hjälpa mig med att hitta en lösning för den där våningen ska ta mig fan upp :)

Vad är det för information som är känsligt att lägga upp? Jag tänkte lägga upp ritningar, bygglov underlag och svaret från byggnadsnämnden.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Bluppidupp och 5 till
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Vad är det för information som är känsligt att lägga upp? Jag tänkte lägga upp ritningar, bygglov underlag och svaret från byggnadsnämnden.
Du kan maskera sådant som gör det lätt lokaliserbart: namn, fastighetsbeteckning, gatunamn, kvartersnamn, diarienummer och liknande.

Notera att jag skriver lätt lokaliserbart. Du behöver inte gå till överdrift, men ta bort sånt du ser och tänker på.

Sen vet jag inte om ett öppet forum där den som kan vilja hindra/begränsa ditt bygge också är aktiv är bästa platsen för det du vill diskutera. Men det är ditt val.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag är team Eliles nu.

Skälet: Aleari är för stridslysten. Planerar för ny tråd för ny fight. Sluta föra privat konflikt här. Ni kan få rådgivs tips från er hemkommun.

Ni har inget mer att hämta här förutom att tillfredsställa er själsliga tomhet.
 
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
Jag tar ingens parti för detta är ett stort skämt. En gubbe med rasistiska tendenser och nu grannen som ska fortsätta med detta i en ny tråd. Skärp er.
 
M Matte Bygg skrev:
Jag är team Eliles nu.

Skälet: Aleari är för stridslysten. Planerar för ny tråd för ny fight. Sluta föra privat konflikt här. Ni kan få rådgivs tips från er hemkommun.

Ni har inget mer att hämta här förutom att tillfredsställa er själsliga tomhet.
Ett forum är väl plats för diskussioner och jag har ärligt fått uppfattning av att det finns folk med bra kunskap som kan hjälpa mig här.
Sen har det ju varit lite Kalle Anka emellanåt men det är så på öppna forum man får ta vissa med nypa salt.

Jag har läst lite andra trådar där folk har fått bra tips för att fullfölja sina planer och sajten heter väl bygghus? Dessutom så har vi haft tillbyggnad planer ända sen vi köpte huset och vi behöver mer plats.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Är så nöjd med att jag bor på landet med 150 m till närmaste granne. Så förbannat skönt och vinka på grannen någon gång i veckan bara! Men detta är förbannat rolig läsning!! Hoppa det löser sig eller….
 
  • Gilla
Aleari
  • Laddar…
D Denimhead skrev:
Jag tar ingens parti för detta är ett stort skämt. En gubbe med rasistiska tendenser och nu grannen som ska fortsätta med detta i en ny tråd. Skärp er.
Hej, gubben här. Nej jag är inte rasist. Vilken ras är invandrare? Nämnde invandrare för att läsare skulle ta i beaktande de speciella problem som finns i umgänget oss emellan pga språkproblem , inte lätt att känna till & kunna tolka alla lagar, olika sedvänjor och kulturkrockar.
Jag har själv arbetat en tid utomlands och förstår nog dessa problem bättre än de flesta.
 
  • Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E eliles skrev:
Vilken ras är invandrare?
Homo Sapiens...

Eftersom det bara finns en ras människor (Homo Sapiens) och det uppenbart finns rasister i världen, så blir det givet att rasism inte har något med raser att göra.

Huruvida du är rasist, har rasistiska tendenser eller uttrycker dig rasistiskt vet jag inte, men just frågan om raser har en tendens att komma från personer som inte anser sig vara rasistiska, men som ändå lätt framstår som det. Som sagt, jag vet inte om det senare gäller dig.
 
  • Gilla
  • Haha
vespaman och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker ni skall fortsätta att använda denna tråden till att framföra era åsikter och argument, på detta sätt närmar ni ju er varandra på något sätt och kan kanske till och med tänkas ta den korta promenaden mellan era fastigheter och lösa problemen?

Lätt att säga, men förhandling är bättre än krig där inga vinnare finns...
 
Jisses vilken tråd. Två stridande parter som vägrar ge sig en millimeter för att komma närmare en kompromisslösning, några som är genuint inställda på att hitta faktabaserade lösningar, och en part som försöker få uppmärksamhet genom onödiga upprepningar av de stridandes identiteter och irrelevanta kommentarer om nekad medling. Fantastiskt...

Som jag ser det har båda sina poänger och båda har sina fel. Alearis vill bygga en attefallare nära Eliles tomgräns, Eliles har rätt att inte godkänna placeringen. Där är egentligen den frågan utagerad. Alearis kan ju välja mellan att acceptera läget och skita i attefallaren eller hitta en ny placering, eller så kan han söka bygglov för den. Mig veterligen finns inga andra alternativ så länge Eliles säger nej tack.

Dagvattnet är ju lite svårare, men om man för en liten stund bortser från vad lagar och regler säger så är det för mig ganska uppenbart att Alearis med små medel kan göra en hel del för att hjälpa situationen. Det är för mig ganska uppenbart att takavvattningen inte kan dräneras ner i någon icke hårdgjord yta att tala om förrän slänten, och då är det för sent. Visst kan slänten ta emot en del vatten, men för det första är ytan begränsad, och för det andra säger det sig självt att en slänt kommer inte behålla vattnet på samma sätt som en plan yta, och för det tredje, slänten verkar till absolut största del ligga på Eliles mark.
Så Alearis, om du är bara lite inställd på att hitta en väg framåt; lös vattenproblemet.
Den bästa lösningen? Kolla med kommunen om du kan och får ansluta till dagvattennätet.
Det bästa alternativet om ovanstående skiter sig? Gräv ner en stenkista.
Quick and dirty? Led bort vattnet från taket ut i den obebyggda marken bredvid. Nej, du får inte, men vem ska klaga?
Oavsett vilken lösning du väljer, se till att bli av med den oerhört fula och egentligen ganska meningslösa gröna plasten.

Eliles, mitt råd till dig blir att avbryta all kontakt med Alearis för stunden. Avvakta våren och hoppas att Alearis löser dagvattnet. När och om det är gjort, fixa din mur och gör vad du kan för att skydda den för framtiden.

Till båda: Låt eventuella pågående ärenden hos kommuner eller andra instanser pågå, och acceptera utfallet. Sen kan ni gå vidare om det fortfarande är aktuellt. Som ni håller på nu kommer ingen av er vidare...
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.