L L.M.Olsson skrev:
Nu var det ju faktiskt du som skrev "om räntan går upp skiter jag i" som svar till att jag är skeptisk till att solceller är en så lönsam affär. Mina fem övriga reflektioner ignorerade du helt i ditt svar.
Så den som började vara otrevlig var faktiskt du och då svarade jag i samma tonläge.
Jag har inga lån, alltså påverkas jag inte av räntan. Ber om ursäkt om du tycker att det är otrevligt av mig att inte vara solidarisk med dig och låna pengar till mina inköp. Men jag förstår inte hur du kan ta min brist på lån som ett personangrepp?
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
L
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har inga lån, alltså påverkas jag inte av räntan. Ber om ursäkt om du tycker att det är otrevligt av mig att inte vara solidarisk med dig och låna pengar till mina inköp. Men jag förstår inte hur du kan ta min brist på lån som ett personangrepp?
Fast din privata ekonomi är ju totalt irrelevant för huruvida solceller ur ett generellt perspektiv är en lönsam affär eller inte. Faktum är ju att genomsnittssvensken inte är skuldfri och skulle inte klara av att göra investeringen i exemplet med likvida medel. Det är väl ändå ur perspektivet genomsnittssvensken som diskussionen bör hållas?


Jag kan ärligt talat inte se hur dina utläggningar kring din privata ekonomi besvarade någon av mina reflektioner överhuvudtaget utan jag tolkade det enbart som att du försökte hävda din egna förträfflighet. Därav påpekade jag att nu har du fått detta sagt och gratulerade dig att du är nöjd med den biten. Jag önskade i samma inlägg även att du kunde besvara fråga nr 1 eftersom du uppenbart hade svaret men totalt ignorerade den

Du känner inte själv att det hade varit både lämpligare och trevligare att från första början besvara mina reflektioner istället för att i ditt svar till mig ignorera dessa och istället helt sonika börja prata om din egen ekonomi?


För övrigt så har jag aldrig påstått att du gått till personangrepp eller att det skulle vara osolidariskt att vara skuldfri. Dessa påhitt får stå för dig.
 
L
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är inte helt ovanligt att nya medlemmar på forumet försöker "pissa in" sitt territorium. Jag tycker det räcker med dina långa och irrelevanta inlägg om hur du tycker hon skulle svarat. Move on...
Nu är jag ju varken ny på forumet eller försöker "pissa in något"...

Det enda jag gjort är att jag förklarat varför jag svarat tillbaka i samma tonläge till en användare som vederbörande tilltalat mig i.

För övrigt är jag i den här tråden för att diskutera solcellskalkyler och det har jag gjort tills dess att användaren i sitt svar till mig inte bara ignorerade det jag skrivit utan även använde sig av svordomar. När jag svarade i samma tonläge och för att återgå till ämnet bad om att få svar på åtminstone den första av mina frågeställningar blev jag anklagad att vara otrevlig.
Då kände jag att det var min fulla rätt att förklara att jag svarade på det sätt jag själv blev bemött.


Så snälla, kan vi gå tillbaka till trådens ämne nu och diskutera argumenten sakligt även om vi bevisligen är av olika ståndpunkt i ämnet?
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
QED
Nu är även du en del av sidodiskussionen :D undra hur länge den kan hålla igång.
 
  • Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
L L.M.Olsson skrev:
Fast din privata ekonomi är ju totalt irrelevant för huruvida solceller ur ett generellt perspektiv är en lönsam affär eller inte.
Det är i högsta grad relevant var pengarna kommer ifrån. Är det lånade pengar, är det pengar från räntefritt konto, är det pengar från konto med bra ränta elelr har man sålt fonder för att köpa solceller? Dvs vad hade du haft istället om du inte hade köpt solcellerna.

Men ska man bara ta det generellt så är solceller enligt min mening en självklarhet.
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är i högsta grad relevant var pengarna kommer ifrån. Är det lånade pengar, är det pengar från räntefritt konto, är det pengar från konto med bra ränta elelr har man sålt fonder för att köpa solceller? Dvs vad hade du haft istället om du inte hade köpt solcellerna.

Men ska man bara ta det generellt så är solceller enligt min mening en självklarhet.
Håller med och det gäller dom allra flesta inköp/investeringar och inte bara solceller.

Jag spar på börsen men har även en viss del investerade i ett säkrare räntesparande, och det var av dessa pengar jag norpade lite ifrån till min solcellsanläggning. Har fått bra avkastning på dessa pengar nu, ser det som en relativt säker investering och även att det höjer husvärdet så jag ligger inte direkt ute med några pengar.

Köpte solcellerna far 1.5 år sedan för ca 150k
Just nu har jag ca 10.500kr kvar i min pott och jag får dessutom ca 4000kr tillbaka på skatten för den el jag sålt och sedan elprisstöd så jag behöver inte betala en krona för min el som jag använder till husets uppvärmning och hushållsel.

Men det finns säkert mycket avundsjuka bland folk som har tak i fel läge eller inte har råd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
C Crank skrev:
Håller med och det gäller dom allra flesta inköp/investeringar och inte bara solceller.

Jag spar på börsen men har även en viss del investerade i ett säkrare räntesparande, och det var av dessa pengar jag norpade lite ifrån till min solcellsanläggning. Har fått bra avkastning på dessa pengar nu, ser det som en relativt säker investering och även att det höjer husvärdet så jag ligger inte direkt ute med några pengar.

Köpte solcellerna far 1.5 år sedan för ca 150k
Just nu har jag ca 10.500kr kvar i min pott och jag får dessutom ca 4000kr tillbaka på skatten för den el jag sålt och sedan elprisstöd så jag behöver inte betala en krona för min el som jag använder till husets uppvärmning och hushållsel.

Men det finns säkert mycket avundsjuka bland folk som har tak i fel läge eller inte har råd.
precis… riskspridning till nåt som visade sig bli en synnerligen bra affär. Min situation ser liknande ut som din. Har mer än x10 i fonder och aktier jämfört med vad solcellerna kostade. Betalade solcellerna med pengar från lönekontot med nollränta för 3,5 år sen. Har 11500-12000kr kvar i potten och det kommer med marginal att räcka för december-räkningen och sen kommer 4500-4700kr i form av 60-öring vid deklarationen. Det går inte att vara annat än nöjd. Hade jag inte haft några solceller så skulle mina rörliga elkostnader ha varit 20865kr till sista November.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
precis… riskspridning till nåt som visade sig bli en synnerligen bra affär. Min situation ser liknande ut som din. Har mer än x10 i fonder och aktier jämfört med vad solcellerna kostade. Betalade solcellerna med pengar från lönekontot med nollränta för 3,5 år sen. Har 11500-12000kr kvar i potten och det kommer med marginal att räcka för december-räkningen och sen kommer 4500-4700kr i form av 60-öring vid deklarationen. Det går inte att vara annat än nöjd. Hade jag inte haft några solceller så skulle mina rörliga elkostnader ha varit 20865kr till sista November.
Visst känns det skönt att slippa betala elräkning på kanske 30+år oavsett vad elpriserna ligger på, för om elpriserna är höga så säljer man dyrare också . Jag ser det som en pengamaskin som sitter på taket och tickar på…

Spelar ingen roll hur många anti argument folk har, för jag är nöjd och sitter här i mitt varma hus och småler när andra klagar på både höga elpriser och dessutom förklarar att solceller är värdelösa.
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Visst känns det skönt att slippa betala elräkning på kanske 30+år oavsett vad elpriserna ligger på, för om elpriserna är höga så säljer man dyrare också . Jag ser det som en pengamaskin som sitter på taket och tickar på…

Spelar ingen roll hur många anti argument folk har, för jag är nöjd och sitter här i mitt varma hus och småler när andra klagar på både höga elpriser och dessutom förklarar att solceller är värdelösa.
Solceller är inte en bra affär OM man betalar för mycket för anläggningen och elpriserna blir lägre än man räknat med.
Precis som en investering i Whisky fast där kan man ju alltid dricka upp den själv om priserna mot förmodan skulle bli så låga att man inte vill sälja av en andel eller två och få resten "gratis"
Fan ... jag har glömt att investera i Whisky!!!

PS jag hade turen att göra min solcells investering för 1.5 år sen så personligen tickar det in $$
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M
Lite kul att vissa saker blir lite svart eller vitt, eller sektliknande beteende. Måste man hata solceller bara för man har en annan uppfattning? Jag som inte har några tycker det är superbra att alla andra skaffar det, ju fler som skaffar ju lägre elkostnad får jag, i synnerhet på sommaren så poolen blir billigare att hålla 32gr varm (y)
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Lite kul att vissa saker blir lite svart eller vitt, eller sektliknande beteende. Måste man hata solceller bara för man har en annan uppfattning? Jag som inte har några tycker det är superbra att alla andra skaffar det, ju fler som skaffar ju lägre elkostnad får jag, i synnerhet på sommaren så poolen blir billigare att hålla 32gr varm (y)
Det går väl rätt mycket åt båda hållen. Rätt många som har nån form av ideologisk övertygelse att det är värdelöst och vrider och vänder på alla begrepp för att i efterhand, när man redan har gjort plusresultat på årsbasis skall visa att det hände inte egentligen, pengarna på kontot finns inte i verkligheten och prisutvecklingen kunde inte förutses och priset kommer naturligtvis att vara en bråkdel av 2022 års priser nästa år. Det faktum att jag har en avkastning på 8-ish% även om elpriset är noll säger väl allt.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
TRJBerg
Har någon gjort en beräkning på solceller på ett tak som måste bytas/renoveras först?
Dvs kan det motiveras ekonomiskt när taket annars skulle hålla ca 20 år till?
I mitt fall handlar det om tegeltak där pannorna är lite sköra och det är från 1995. (Har fått det inspekterat och trasiga pannor utbytta.)
Nu finns det andra problem för solceller här men om man gör principiell bedömning enligt ovan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har någon gjort en beräkning på solceller på ett tak som måste bytas/renoveras först?
Dvs kan det motiveras ekonomiskt när taket annars skulle hålla ca 20 år till?
I mitt fall handlar det om tegeltak där pannorna är lite sköra och det är från 1995. (Har fått det inspekterat och trasiga pannor utbytta.)
Nu finns det andra problem för solceller här men om man gör principiell bedömning enligt ovan?
vem frågar du?
 
TRJBerg
F fsn skrev:
vem frågar du?
Vem som helst som varit i den situationen.
 
  • Gilla
Ajsomfan
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Det faktum att jag har en avkastning på 8-ish% även om elpriset är noll säger väl allt.
Det låter ju helt fantastiskt(y)
Har du lust att utveckla dom siffrorna lite?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.