Ett tecken i tiden när det diskuteras hur pass detaljerade planerna är för hur bortkoppling kommer ske.
 
P PatrikJo skrev:
Är det här något du vet, eller något du spekulerar kring?
Eftersom tekniken kommit på plats under dom två senaste åren i större delen av Sverige så är det upp till programmering av algoritmer för att välja abonnent, och viktigast utesluta dom som har behov av el.
 
L Leif i Skåne skrev:
Eftersom tekniken kommit på plats under dom två senaste åren i större delen av Sverige så är det upp till programmering av algoritmer för att välja abonnent, och viktigast utesluta dom som har behov av el.
En kraftig nackdel med att använda mätarnas brytare är att man inte är säker på att det går slå till igen. Mätarna vi använder går inte heller slå till fysiskt om dom slagits ifrån via fjärr. Det vore väldigt olyckligt att ha tusentals elmätare som man inte lyckas slå till igen, därför är det säkrare, och enklare för den delen att använda enstaka brytare i fördelningsstationer.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Eftersom tekniken kommit på plats under dom två senaste åren i större delen av Sverige så är det upp till programmering av algoritmer för att välja abonnent, och viktigast utesluta dom som har behov av el.
Det är alltså du som spekulerar kring att det kommer göras på det här sättet. Tack för svaret.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jo. Det vet dom, en abonnent i en lägenhet har kanske några tusen kWh i hushållsel medan en villa med ren elvärme ligger på 20’000 kWh eller mer om den är byggd för några decennier sedan.
Så elnätsleverantör vet med sina datorer vilka som kan kopplas bort, så det blir största påverkan på effekt belastningen.
de kan ju börja med att koppla bort max 4 i lund
 
T tergo skrev:
de kan ju börja med att koppla bort max 4 i lund
Drar man det till sin spets så skulle man väl kunna göra en idelogisk frånkoppling?
Det förefaller ju finnas de som inte ser det så viktigt med el.
Södermalm är nog en bra start att koppla bort!?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur går det?
Har någon börjat kika lite på siffror än?
Nu vill jag åka på en smäll snart. Bevisa med siffror att Sverige har mer brist på el, lägre produktion, mer import, senaste året, än några år innan (t.ex. fr.o.m 2018, så man får med ett par år med både R1 och R2 igång).
Det är lätt, alla siffror finns publikt.
Plocka upp den slängda handsken nu, någon som anser att vi har elbrist, någon som anser att vi kan komma att få roterande avstängningar pga denna elbrist.
Som jag har uppfattat det så är skillnaden i år jämfört med tidigare år att det inte alls är säkert att det går att importera el i södra Sverige under just de dagar då behovet är störst, dvs. de kallaste och med minst vind. Vanliga år så sätter t.ex. Tyskland igång lite fler kolkraftverk för att täcka upp när Sverige och Danmark behöver importera men nu går väl de kraftverken redan för att täcka upp Tysklands gasbrist. Kring hälften av Frankrikes kärnkraftverk fungerar inte heller osv. Det finns alltså inte tillräckliga reserver i Europa om det blir smällkallt och vindstilla i några länder.så det är inte bara ett svenskt problem utan i t.ex. Tyskland och Frankrike pratar man också om effektbrist, energibesparingar och frånkoppling av abonnenter.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Kommer en förvarning om manuell förbrukningsfrånkoppling i en period med knapphet på effekt då bör vi snarare minska än öka effektuttaget.
Jag saknade att du tydligt påpekade detta.
Hej Martin Lundmark!!!
Det här är riktat till dig personligen.
I övrigt skriver vi alla här till alla i tråden.

Trots att jag postat en artikel om att värmlänningarna varit duktiga och minskat sin förbrukning med 20% och att risken för frånkoppling därmed minskat kraftigt saknar du alltså information från mig om att man behöver minska förbrukningen för att slippa frånkoppling?

Personligen saknar jag information från dig om att du läst och tagit till dig det som tidigare skrivits i tråden och i andra trådar på forumet om elsituationen.

Jag är tacksam om du slutar med dina fåniga lektioner till mig nu.

Att jag inte skriver ut så självklara saker som du nu skriver till mig personligen i varje inlägg betyder inte att jag inte känner till det, och det betyder inte att du behöver känna något tvång att hålla lektioner i detta för mig.

Det betyder bara att jag insett att det blir helt orimligt långa trådar om alla i varje inlägg ska skriva en hel kursbok innan man kommer till saken.

Jag VET hur frånkopplingen fungerar! Jag har bara inte lust att hålla någon föreläsning i det för dig för att bevisa att jag vet det!
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Gör man på detta sätt en roterande bortkoppling då måste villaägare utan annan källa till värme än elkraft, acceptera en temperatursänkning om effektuttaget från elnätet skall minska.
Hej igen Martin Lundmark.

Du har fel.
Det är nämligen så att det är under ett fåtal timmar på dygnet vi kan drabbas av effektbrist, nämligen några timmar på morgonen när alla industrier är igång samtidigt som folk gör sig i ordning för att åka till kontoret, och några timmar på kvällen när förbrukningen i samhället fortfarande är hög samtidigt som folk lagar mat, badar, städar, tvättar osv.

Dagtid är förbrukningen hög, men inte kritisk, och nattetid är förbrukningen låg. Effektskulden kan därmed utan problem tas igen mellan 22 och 05.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var har du hört att det jobbet gjorts nu? Det har funnits en planering mycket länge.
Det har funnits länge, men de speedar upp bytet nu, grannen och övriga på gatan utan solceller får nya mätare inom någon vecka. Vi tre som har solceller har givetvis redan dessa mätare.
 
D Dilato skrev:
Elbolaget vet väl inte vilken uppvärmning man har så att dom skulle koppla bort eluppvärmda bostäder är väl bara en bieffekt av att dom kopplar bort alla i ett visst område?
Det ser de på förbrukningen såklart. De som inte har elvärme har i allmänhet mycket lägre förbrukning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns färdiga planer för exakt vilka områden som ska kopplas bort i vilken ordning. De är dock hemliga.
Så är det, så om man bor tillräckligt nära viktiga och elintensiva verksamheter (tex ett av världens större pappersbruk) kan man räkna med att risken för bortkoppling är liten, just för att de kopplar bort större områden i taget och inte enstaka hus eller gator. Det är ju för att de ska slippa får problem som de vill stänga ner för bostäder.
 
Pappersbruk är så stora att de har egna högspänningsanslutningar. Även om man bor nära ligger man inte på samma matning. Pappersbruk är nog inte i närheten av de högst prioriterade abonnenterna. Det finns många verksamheter där skadan i förhållande till effektbegränsning är mycket större än där.
 
D Daniel 109 skrev:
Pappersbruk är så stora att de har egna högspänningsanslutningar. Även om man bor nära ligger man inte på samma matning. Pappersbruk är nog inte i närheten av de högst prioriterade abonnenterna. Det finns många verksamheter där skadan i förhållande till effektbegränsning är mycket större än där.
De räknar skadan i kronor och det blir ett produktionsbortfall på hundratusentals kronor för att stoppa fabriken en timme elelr två. Man gör helst bara ytterst välplanerade stopp, som påverkar hela samhället, den så kallade stoppveckan, som dessutom samplaneras med övriga pappersbruk i landet eftersom det i princip är samma inhyrda personal som servar alla bruken.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Det är inte bara några fåtal timmar det är risk från frånkoppling det rör sig om längre. Redan nu i vinter har vi haft flera dagar då vi behövt importera konstant under hela dagar.

Men med det sagt så verkar det som om vi och resten av Europa har lyckats dra ner så pass mycket på konsumtionen att gaslagrena håller sig på höga nivåer och nu sjunker gaspriset ordentligt.

Kanske är det för tidigt att ropa hej men jag ser iaf betydligt mer positivt på att vi nu kommer få se bättre priser (men fortfarande skyhöga förstås) och risken för frånkoppling måste nu ha gått ner betydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.