Anna_H Anna_H skrev:
De räknar skadan i kronor och det blir ett produktionsbortfall på hundratusentals kronor för att stoppa fabriken en timme elelr två. Man gör helst bara ytterst välplanerade stopp, som påverkar hela samhället, den så kallade stoppveckan, som dessutom samplaneras med övriga pappersbruk i landet eftersom det i princip är samma inhyrda personal som servar alla bruken.
Ja, industri generellt är högre prioriterad än bostäder. Men att just pappersbruk skulle vara extra prioriterade kan inte stämma. Om det blir elbrist och elpriser på 40kr/kWh så lär de stänga ner produktionen även utan att bli bortkopplade.
 
Anna_H Anna_H skrev:
De räknar skadan i kronor och det blir ett produktionsbortfall på hundratusentals kronor för att stoppa fabriken en timme elelr två. Man gör helst bara ytterst välplanerade stopp, som påverkar hela samhället, den så kallade stoppveckan, som dessutom samplaneras med övriga pappersbruk i landet eftersom det i princip är samma inhyrda personal som servar alla bruken.
Är det spill/restvärmen du tänker på när du skriver att ett stopp påverkar hela samhället, eller den förlorade produktionen?
Här lades pappersbruket ner, Borlänge Energi köpte pannan för att säkra fjärrvärmetillgången.
 
J JockeHX skrev:
Det är inte bara några fåtal timmar det är risk från frånkoppling det rör sig om längre. Redan nu i vinter har vi haft flera dagar då vi behövt importera konstant under hela dagar.

Men med det sagt så verkar det som om vi och resten av Europa har lyckats dra ner så pass mycket på konsumtionen att gaslagrena håller sig på höga nivåer och nu sjunker gaspriset ordentligt.

Kanske är det för tidigt att ropa hej men jag ser iaf betydligt mer positivt på att vi nu kommer få se bättre priser (men fortfarande skyhöga förstås) och risken för frånkoppling måste nu ha gått ner betydligt.
Mm. Är det något ovanligt då, om man kollar historiskt?
Jämför med exempelvis slutet på augusti 2018. Att vi importerar el för en stund betyder inte att vi är nära en frånkoppling. Jag köper inte heller din hobbyanalys om att det skulle röra sig om längre än några timmars möjlig frånkoppling. Kom med ett officiellt uttalande istället för att gissa.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är det spill/restvärmen du tänker på när du skriver att ett stopp påverkar hela samhället, eller den förlorade produktionen?
Här lades pappersbruket ner, Borlänge Energi köpte pannan för att säkra fjärrvärmetillgången.
Nej, jag tänker på bilköer, fullsatt på restaurangerna, lukten och oväsendet som uppstår under vissa rengöringsprocesser och sådant. De brukar inte lägga stoppveckan under säsonger när det behövs värme, vanligtvis är det mitt i sommaren när mycket av den ordinarie personalen kan ta semester så att man slipper kostnad för att friställa dem också.

Men det tar många timmar att göra en planerad avstängning och ännu fler timmar att starta upp igen. Så man undviker att göra det för att minska effekten en timme, det är bättre då att stänga av någon annan stans i närheten.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Men det tar många timmar att göra en planerad avstängning och ännu fler timmar att starta upp igen. Så man undviker att göra det för att minska effekten en timme, det är bättre då att stänga av någon annan stans i närheten.
Jo det är lika inom stålbranschen, där jag livnär mig.
Ugnar som håller uppemot 1000grader och mer är inget man stänger ner i en handvändning, även om inte ugnarna är elektriska så är dom beroende av el för drifter och kylning.
Får hoppas vi slipper hamna i läget där frånkoppling blir aktuellt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jo det är lika inom stålbranschen, där jag livnär mig.
Ugnar som håller uppemot 1000grader och mer är inget man stänger ner i en handvändning, även om inte ugnarna är elektriska så är dom beroende av el för drifter och kylning.
Får hoppas vi slipper hamna i läget där frånkoppling blir aktuellt.
Jo men det problemet har vi nog inte länge när alla stålverk flyttar till Kina. (omöjligt för en elintensiv fabrik i längden att vara i Sverige)
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det problemet har vi nog inte länge när alla stålverk flyttar till Kina. (omöjligt för en elintensiv fabrik i längden att vara i Sverige)
Hittills är det väl inte så många som flyttat, men visst är jag lite fundersam över hur den gröna omställningen ska gå till, H2Green och HYBRIT.
Där behövs det massor med el.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hittills är det väl inte så många som flyttat, men visst är jag lite fundersam över hur den gröna omställningen ska gå till, H2Green och HYBRIT.
Där behövs det massor med el.
Jovisst men jag tror inte vi kan ta oss samman och inse den stora chansen med Hybrit ihop med ny kärnkraft.
Så de stålverken hamnar också säkert i Kina inkl fossilfri stålframställning.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, industri generellt är högre prioriterad än bostäder. Men att just pappersbruk skulle vara extra prioriterade kan inte stämma. Om det blir elbrist och elpriser på 40kr/kWh så lär de stänga ner produktionen även utan att bli bortkopplade.
Det kan ju bli så att de tycker att det är för dyrt att köra det ja, men då är det ju deras eget val. Bortkopplade kommer de inte att bli.
 
Nej, som sagt industrier är högt prioriterade. Men det påverkar inte mig om jag råkar bo nära ett pappersbruk.

Det är snarare om jag bor nära vårdcentraler, butiker eller liknande som jag kan dela anslutning med som jag får säkrare el. De som kopplas bort i första hand är rena bostadsområden utan något sådant.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, som sagt industrier är högt prioriterade. Men det påverkar inte mig om jag råkar bo nära ett pappersbruk.

Det är snarare om jag bor nära vårdcentraler, butiker eller liknande som jag kan dela anslutning med som jag får säkrare el. De som kopplas bort i första hand är rena bostadsområden utan något sådant.
Alla som fått de nya elmätarna som stödjer timdebitering kan kopplas bort hushåll för hushåll utan att koppla bort vårdcentral mm. Dvs vi med timdebitering, som troligen gjort mest (relativt sett) för att minska elnätets belastning, är de ryker först.
 
pacman42 pacman42 skrev:
... Dvs vi med timdebitering, som troligen gjort mest (relativt sett) för att minska elnätets belastning, är de ryker först.
Det gör väl inget, ni förbrukar ju ändå inget under dessa timmar med extrem belastning (pris).;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Alla som fått de nya elmätarna som stödjer timdebitering kan kopplas bort hushåll för hushåll utan att koppla bort vårdcentral mm. Dvs vi med timdebitering, som troligen gjort mest (relativt sett) för att minska elnätets belastning, är de ryker först.
Jag tror inte att rutinerna är ändrade till ett sådant upplägg. Även om det naturligtvis är fullt möjligt. Det kanske kommer.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det går tydligen få ut mycket mer energi ur Norrlandsälvarna om kraftverksägarna skulle samarbeta bättre:

Skellefteå Kraft har också haft en dialog med politiker för att få förståelse att en optimering av vattenkraften är värd att se över.

– Vi har simulerat de tio största älvarna. Då kom vi fram till att vi borde få minst lika mycket ny effekt som kärnkraftverket i Forsmark med sina totalt nästan 3 300 MW. Det borde gå att få ut lika mycket av alla stora älvar. Problemet är att det är så många som äger och förvaltar kraftstationer i dem. Vi investerar i Skellefteälven där vi har de allra flesta stationerna. Det är lite svårare med en älv där kraftstationerna kan ha åtta olika ägare. Törs någon gå först och investera? undrar Joachim Nordin.
Detta skulle ju kunna användas för att lösa en del av behovet som Hybrit, H2 G-S, Facebook och Northvolt (bara för att nämna några) har i alla fall...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Läs en gång till. Det står INTE att det går att få ut mer energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.