T tergo skrev:
ev här Åtta myter om energibesparing – stämmer de eller inte? | SVT Nyheter

Punkt 1) har de fel på ( iom att de inte säger att det finns ett litet undantag)
Testat via MythBusters av alla
om jag kommer ihåg rätt så är undantaget gammal lysrörsarmaturer med glimtändare.
De har en extra startström som motsvarar 20-30s lyse av armaturen
dvs ska du gå ut ur rummet och tillbaka igen inom 30s så kan du lika gärna låta lyset vara på.
För alla andra belysningar var extra strömmen försumbar har jag för mig

EDIT:
https://www.vanderbilt.edu/sustaina...s-test-the-effects-of-turning-off-the-lights/
lysrör 23s
led 1.5s
halogen 0.5s

punkt 3) har diskuterats hör flitigt just med tanke på höga och låga elpriser över dygnet och man kan igen konstatera att journalisten har fel igen iom att han blandar in "pengar" sin mening.
 
Redigerat:
J plywoodskiva skrev:
var hittar du att gamla timers drar mer ström?
Om prylarna är varma drar de ström svårare än så är det inte
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
J
K kortis skrev:
Om prylarna är varma drar de ström svårare än så är det inte
Ja, men googlade och kunde inte hitta att gamla analoga dimmers förbrukar mycket.
De fyller en annan bra funktion också, att det ser ut som någon bor i huset.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Analoga timers där man klickar i tiden med små stift i kanten för på och av, drar knappt mätbart alls. Typ samma drivning som en klocka(?). Digitala timers drar ungefär som en led, mina 4-5 w. Så, diskussion om timers drar nåt bör vara avslutad. Gott nytt år.

Säkerhetskopior och adapterar för elektriska uttag i svart väska, utspridda på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontorsarbetsplats med lampor, fönsterutsikt över snö, julkort, energimätare och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterutsikt mot snöigt landskap, inomhusdetaljer inklusive julhälsningskort, lampa, energimätare och köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bromma1927 och 4 till
  • Laddar…
J
M Micke B2 skrev:
Analoga timers där man klickar i tiden med små stift i kanten för på och av, drar knappt mätbart alls. Typ samma drivning som en klocka(?). Digitala timers drar ungefär som en led, mina 4-5 w. Så, diskussion om timers drar nåt bör vara avslutad. Gott nytt år.

[bild] [bild] [bild]
Då hade jag rätt. Tack
 
M Micke B2 skrev:
Analoga timers där man klickar i tiden med små stift i kanten för på och av, drar knappt mätbart alls. Typ samma drivning som en klocka(?). Digitala timers drar ungefär som en led, mina 4-5 w. Så, diskussion om timers drar nåt bör vara avslutad. Gott nytt år.

[bild] [bild] [bild]
Rejält bagage det där! Är det den väskan du använder vid tidsresor? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Rejält bagage det där! Är det den väskan du använder vid tidsresor? ;)
Skit åxå. Du kom på mig. :rofl::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag blev även lite nyfiken på strömförbrukningen hos timers, så jag mätte några olika jag hade liggandes med en Luxorparts Energymeter. Osäker hur exakt den är, men fick utslag på alla enheter.

Fick följande resultat, med powerfacor inom parates.
Nexa remote brytare: 0.62W ( 18)
Cotech digital timer: 0.67W ( 12)
ICA mekanisk inomhustimer: 0.90W ( 95)
Anslut mekanisk utomhustimer: 1.02 ( 87)
Energiförbrukningsmätare i vägguttag, visar låg effekt i watt, tidsstämpel och energiförbrukning i kilowattimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag provade även att mäta en biltema ljusslinga, och den förbrukade 4,59W ( powerfactor 59).
Etikett för Biltema ljusslinga, artikelnummer 88-0627, 31V DC, 3.6W maxeffekt, IP44, CE-märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det betyder ju ungefär att har jag min slinga igång mindre än 18,6667h med hjälp av utomhustimern så blir totalförbrukningen lägre. Förutsatt att mätmakapären från Kjell visar rätt resultat då

Data i tabellform som visar timmar i drift och energiförbrukning i watt.

Men om slingan är igång tex 12h, så tjänar jag bara 30Wh per dygn eller ca 1kW per månad. Även med ett elpris på 10sek per kWh så tar det mer än 10 månader att tjäna ihop till en ny timer för 99sek.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 3 till
  • Laddar…
J
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag blev även lite nyfiken på strömförbrukningen hos timers, så jag mätte några olika jag hade liggandes med en Luxorparts Energymeter. Osäker hur exakt den är, men fick utslag på alla enheter.

Fick följande resultat, med powerfacor inom parates.
Nexa remote brytare: 0.62W ( 18)
Cotech digital timer: 0.67W ( 12)
ICA mekanisk inomhustimer: 0.90W ( 95)
Anslut mekanisk utomhustimer: 1.02 ( 87)
[bild]

Jag provade även att mäta en biltema ljusslinga, och den förbrukade 4,59W ( powerfactor 59).
[bild]

Det betyder ju ungefär att har jag min slinga igång mindre än 18,6667h med hjälp av utomhustimern så blir totalförbrukningen lägre. Förutsatt att mätmakapären från Kjell visar rätt resultat då

[bild]

Men om slingan är igång tex 12h, så tjänar jag bara 30Wh per dygn eller ca 1kW per månad. Även med ett elpris på 10sek per kWh så tar det mer än 10 månader att tjäna ihop till en ny timer för 99sek.
vad är powerfactor?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Svårt att säga då detta är första vintern i huset och vi har gjort flera åtgärder på en gång. Men både cellplasten och thermo cover känns varmare än utan. Men den där thermo cover var överprisat, det är bara en tunn plastfilm och tejp. Vilken plast som helst funkar säkert lika bra.
Bubbelplast fungerar bra
 
K kortis skrev:
Kanske inte energi elller.
Jag gjorde i dag eget maskindiskmedel
2 delar bikarbonat en del salt tre droppar yes
Funkade över förväntan, 50 år för sent
Vad kostar en disk?
Själv delar jag tabletterna i två delar.
Blir halva pris..
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Svårt att säga då detta är första vintern i huset och vi har gjort flera åtgärder på en gång. Men både cellplasten och thermo cover känns varmare än utan. Men den där thermo cover var överprisat, det är bara en tunn plastfilm och tejp. Vilken plast som helst funkar säkert lika bra.
Themocover är en typ av krympfilm och blir 100% slätt på fönstret. Men ur isolationssynpunkt kan man tejpa vilken plast som helst.
 
raveper raveper skrev:
Vad kostar en disk?
Själv delar jag tabletterna i två delar.
Blir halva pris..
1 kg bikarbonat kostar runt 80kr
Salt typ 10kr/kg
Tre fyra droppar yes det får du räkna på
 
F
K kortis skrev:
Kanske inte energi elller.
Jag gjorde i dag eget maskindiskmedel
2 delar bikarbonat en del salt tre droppar yes
Funkade över förväntan, 50 år för sent
Blir det inte mycket skumm/bubblor?

Sen det här med att alltid fylla maskinen. När vi gör det blir inte all disk ren och man får antingen diska för hand eller köra en maskin till..
 
F Fideliox skrev:
Blir det inte mycket skumm/bubblor?

Sen det här med att alltid fylla maskinen. När vi gör det blir inte all disk ren och man får antingen diska för hand eller köra en maskin till..
Hur det är inne maskinen när den går vet jag inte av förklarliga skäl men inget skum när jag öppna.
Vår maskin är alltid proppfull och det blir rent kanske inte exakt som med maskindiskmedel men helt ok för oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.