Z Zodde skrev:
Du kan inte jmf med detaljhandel lr olika länder.
Bilar i Sverige och bilar i Norge är 2 olika marknader
Men olika priser på olja går bra?
 
K karlmb skrev:
Nej. Exporten kommer att bli densamma, allt annat lika. Varför skulle inte tysken vara intresserad att köpa precis som idag?
Hur sänker det priset här då?
Tyskarna får bara köpa den dyra elen?
Låter som ett exporthinder...
 
Karlmb: Det är en fråga om skatter.

Med tanke på att du missförstått prissättningen fullständigt är den diskussionen tämligen meningslös. Att du skulle komma på ett bättre system när du inte förstår det nuvarande är uteslutet.
 
K karlmb skrev:
Men olika priser på olja går bra?
Olja finns det massa olika sorter av
Brent är benchmark för Nordsjöolja
WTI West Texas Intermediate benchmark för Sydstatsolja. Sen har du transportkostnader etc.
Finns få varor som är så homogena som elektricitet.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Olja finns det massa olika sorter av
Brent är benchmark för Nordsjöolja
WTI West Texas Intermediate benchmark för Sydstatsolja. Sen har du transportkostnader etc.
Finns få varor som är så homogena som elektricitet.
Nu menade jag olja av samma kvalitet. Försök inte.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur sänker det priset här då?
Tyskarna får bara köpa den dyra elen?
Låter som ett exporthinder...
Det sänker priset lokalt i Sverige eftersom tyskens pris inte smittar våra elområden. Men tysken får köpa precis lika mkt som idag, för alla i Sverige vill ju sälja till så högt pris som möjlgit. Det är bara 70% av elkablarnas kapacitet som sätter taket. Precis som idag.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu menade jag olja av samma kvalitet. Försök inte.
Vad du menar är inte lätt att veta om du inte säger det.
Samma olja har samma pris på börsen
 
K karlmb skrev:
Det sänker priset lokalt i Sverige eftersom tyskens pris inte smittar våra elområden. Men tysken får köpa precis lika mkt som idag, för alla i Sverige vill ju sälja till så högt pris som möjlgit. Det är bara 70% av elkablarnas kapacitet som sätter taket. Precis som idag.
Okej, jag ställer frågorna en åt gången istället...

Hur sänker det priset? :thinking:
 
Z Zodde skrev:
Vad du menar är inte lätt att veta om du inte säger det.
Samma olja har samma pris på börsen
Det finns olika börser i världen som handlar precis samma olja.
 
Z Zodde skrev:
Du kan inte jmf med detaljhandel lr olika länder.
Bilar i Sverige och bilar i Norge är 2 olika marknader
Varför kan jag inte jämföra? Norge är kanske inget bra exempel för det är inte med i EU. EU är en gemensam marknad med fri rörlighet, precis som Dalarna och Skåne är en gemensam marknad. Och visst kan man ha olika priser på en gemensam marknad, vem förbjuder det?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, jag ställer frågorna en åt gången istället...

Hur sänker det priset? :thinking:
Därför att det svenska priset ges av vad någon vill betala här, vilket är lägre än vad de vill betala i Tysklnad.
 
Uppenbarligen inte. Eftersom elen köps till dessa priser.
 
K karlmb skrev:
Därför att det svenska priset ges av vad någon vill betala här, vilket är lägre än vad de vill betala i Tysklnad.
Men hur är detta inte ett handelshinder?
Tyskarna får inte köpa till samma pris som svenskarna låter som ett handelshinder.
 
D Daniel 109 skrev:
Karlmb: Det är en fråga om skatter.

Med tanke på att du missförstått prissättningen fullständigt är den diskussionen tämligen meningslös. Att du skulle komma på ett bättre system när du inte förstår det nuvarande är uteslutet.
Man behöver inte förstå nuvarande elprissystemet till sista punkt för att förstå att det är sjukt och att det finns andra bättre system.
Jag har ställt frågan hundra gånger men inte fått ett svar:
Vad hindrar ett vattenkraftbolag i Sverige att sälja sin vattenkraft billigt (kostnad plus påslag) till svenska kunder? Det enda tänkbara svaret är vinstmaximering dvs girigheten.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det finns olika börser i världen som handlar precis samma olja.
Men hur blir det relevant här? Olja kostar olika i olika delar av världen pga transportkostnader.

VÅR diskussion rör sig om EN börs så att dra in ett resonemang med flera börser blir totalt irrelevant och direkt meningslöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.