A AndersS skrev:
Den var rolig, satte bvp i tvättstugan och kunde tömma ett helt pannrum vid byte för 20 år sedan:crysmile:
Du glömmer ... Killen har säkert lyssnat på/haft en bergvärmepump med trasig kompressor eller nått liknande.
Mao den stod säkert och skakade som en torktummlare med trasigt lager ;)

Eller så trollade han bara ;)
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gigantisk? En VP har ju samma yttermått som ett ordinärt kylskåp.

Vill man ha nått stort, tyst, tungt som värmer även när det är strömlöst eller när elen är för dyr för att driva värmepump köper man väl en finsk täljstensugn?
Åh nej nej spraket från veden är ju öronbedövande.....
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
G gamlahulta skrev:
Åh nej nej spraket från veden är ju öronbedövande.....
Stackare, prova tyst, barkfri lövved?
 
  • Gilla
arnel och 1 till
  • Laddar…
Vi minskade någon grad i början av säsongen men har nu åter valt den temperatur vi mår bra av och som ligger runt 21 grader.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
K Kungen och 38 till skrev:
Det är tuffa tider nu.
Skorsten har jag byggt själv. Vedboden har jag byggt! Pannan begagnad.
Har du tips på hur man fixar en skorsten (eller alternativ) till ett hus som är helt utan?
 
Redigerat:
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
därför var det så många barn på landsbygden förr i tiden
 
  • Gilla
Tjureda och 2 till
  • Laddar…
Jag har upptäckt ett problem med BVP: den drar för lite el. Enligt mätaren i den kommer den att ha förbrukat ca 600 kWh och levererat ca 2500 kWh värme och tappvarmvatten i december. Det är bara 30% av elförbrukningen. Därför hjälper det föga att sänka temperaturen inomhus ännu mer.

Nästa års projekt blir istället att bygga om vattensystemet för att dra mindre el, både till pumpning och frostskydd.
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
GeKås i Ullared rekommenderas varmt!
Billiga underställ och strumpor i både bambu och merinoull.
Kombinera med båda så fryser man i princip aldrig. Klädpaket och shoppingkasse på trägolv: strumpor, underkläder, bambu-material, Ullared-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi förbrukar idag under 10t kWh / per år, räknar idag med ca 1200 kWh denna månad (på månadens förbrunking och dagarna som är kvar). Månadens medelpris är nu 3,60, det blir över 4000papp för december månad för vår del (och så skall nätavgiften komma till). Nu har vi råd, men....
Jag sörjer med er som förbrukar mer och inte har fast pris (vilket vi inte har).
Varför gör Sverige inte som i Norge? 0,79kr / kWh och sedan stöttar staten med 90% av allt däröver.
Det är ju ändå staten som äger vattenfall, och de andra kan man ju extrabeskatta för övervinster. Allt annat är ju orimligt. Politikerna sänker ju vårt land genom att inte agera. Företag efter företag lämnar nu in handduken, konkurserna ökar. Samtidigt räknar man att januari skall bli värre.
De sänker ju vårt land utan att agera. Det framtida el-stödet som gäller retroaktivt och är ju en p... i mississippi.
Fy vad flata de är. Och de förra var ju de som startade detta, hur kunde det ske? FInns det ingen expertis att ta till, utan bara sandlåde-tyckare?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bergvärme är kass för du måste ha en gigantisk bullrande maskin (tänk åskmuller snarare än behagligt fläktsus) i huset, som kan gå sönder när som helst och med väntetid på ett halvår för reparation eller utbyte.
Borriggen är bara på plats när man borrar hålet...
 
  • Gilla
  • Haha
dolle64 och 10 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Jag räknar med runt 12 000kr för december. Har samma förutsättningar som ni. Hade kunnat lega på runt 24 000kr.

Pengarna vi sparar på att snåla med värmen går till en kamin. Nu är det ju också dyrt med ved, men man får i alla fall något för pengarna.

Sen har man ett visst datorspelsbehov, så ett av rummen blir runt 20 grader när datorn har tuggat på några timmar.
 
  • Gilla
Maggan-77
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Ja, det är tufft för oss ensamstående. Lite beroende på var du bor så har vi klarat av en månad av iskallt hus men det är bara två kalla månader kvar och sen blir det bättre. Det är bara att bita ihop och kämpa vidare tänker jag nedbäddad i sängen med värmedyna, vetesäck och dubbla duntäcken.
Jag känner igen allt ni skriver. Det är dock svårt att tänka positivt och tro på vår om några månader. Jag är ensamstående pensionär och tycker att det känns väldigt tråkigt att mina sparpengar bara "rinner" iväg på höga elräkningar.
 
  • Gilla
  • Älska
Nette och 6 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Kläder har hon och en elfilt på 120 W borde inte dra så mycket tänker jag. Tänker att hon kan svepa in sig en stund när det är som kallast.
Tack för din omtanke och bra tips :heart:
Nej den drar ju precis 120W.
Fantastiskt bra uppfinning. Inga problem att ha 17 grader i sovrummet när man kan värma upp sig med en el-,filt under täcket.
 
A Ankikatt skrev:
Jag känner igen allt ni skriver. Det är dock svårt att tänka positivt och tro på vår om några månader. Jag är ensamstående pensionär och tycker att det känns väldigt tråkigt att mina sparpengar bara "rinner" iväg på höga elräkningar.
Precis. Några månader räcker föga. Tänk på att det idag tar minst 10år (om inte betydligt mer) innan vi har ny planerbar kraft (som kärnkraft) på plats.
Var på en häftig föreläsning om el, och de två killarnas vision (för att i rimlig tid) kunna reda ut situationen vi hamnat i är batterilagring. MP tror, tyvärr, att det alltid blåser eller att de misskalkylerar mängden vi kan producera på ett år mot när den behövs, vilket tyvärr inte är samma sak. Det har satt oss i detta läge (ihop med S).
Batterilagring kommer att bli dyrt ja, men som det ser ut nu är det nog det enda rimliga framöver i minst 10 år.
De (MP) har nog lekt färdigt nu, för visionen fallerar. Verkligheten är en annan än de "trodde" och nu står vi här. Glöm höga elpriser 22/23, räkna nu på vad det blir till minst 2033 (vi har många dyra vintrar framför oss, detta är bara början).
Tycker det är sorgligt att politiker bara är en massa tyckande pajaser med 4års tänk (inte ens 5års planer som i forna Sovjet). Förr hade politiker betydligt längre horisont, det var mer äkthet och råg i ryggen. Idag bara skor de sig själv, och då blir det så här. De tänker fan inte på landet (och i synnerhet inte på lång sikt), bara på sig själva.....
Tyvärr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.