Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Nissens
R RoAd skrev:
Jag pudlar. Borde skrivit "sämre".



Nej. TS väljer ju mellan dessa två system så det borde vara hens krav i första hand och systemen i jämförelse i andra hand som är viktiga. Inte att just du har låga krav ;)



Har faktiskt inte sett någon idiotförklara någon för att gilla Plejd. Har däremot sett folk ifrågasätta (inte idiotförklara) de som målar upp Plejd till att vara något det inte är. Skillnad.



Nja, att inte erkänna att Plejd är mycket begränsat jämfört med de flesta andra system anser jag vara "typ" fel.
Du är så präglad av att hata Plejd att du inte ser klart…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Du är så präglad av att hata Plejd att du inte ser klart…
Svara på den ganska raka frågan. Hur styr du din värme automatiskt förutom med timer?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Så du styr automatiskt baserat på mer än tid? Hur?
Vad snackar du om?
Jag har en lösning med Plejd som fungerar fantastiskt bra och jag går med bra vinst varje månad tack vare den.

Om det finns andra mer komplicerade lösningar så är jag fullständigt ointresserad av dem. :)
 
Nissens
R RoAd skrev:
Svara på den ganska raka frågan. Hur styr du din värme automatiskt förutom med timer?
Jag har redan beskrivit flera ggr vad jag gör, och jag förstår att det stör dig att det finns enklare lösningar än de du förespråkar. Men det är liksom inte mitt problem.

Hur mycket har du sparat med din lösning?
Det viktiga är hur mycket man sparar, det är det som är nyttan.

Bevisa gärna med offpeak.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Oro? Jag försöker bara förstå varför man skulle vilja betala mycket när man kan betala lite. Är inte det en rimlig fråga?

Det är givetvis upp till var och en att avgöra om man vill slösa pengar eller om man helt enkelt inte bryr sig, det lägger jag mig inte i. Men eftersom Plejd-anhängarna fortsättar att upprepa att man får så mycket mer genom att betala 3 gånger mer för Plejd än för annan lösning så skulle jag gärna vilja veta vad det är. Hittills har jag inte fått ett enda konstruktivt argument och därför fortsätter jag att fråga för jag är faktiskt genuint intresserad. Genom att syna den bluffen kanske till och med någon som velar mellan Plejd och annan lösning får lite bättre underlag för sitt val.

Och nu när Nissens själv faktiskt lyfter fram kostnadsbesparing som argument så tycker åtminstone jag det är fullt rimligt att diskutera just kostnadsfrågan. Att köpa ett av det dyraste systemet på marknaden, där i princip varenda pryl dessutom kräver tusenlappar till elektriker för att installera, och sen skriva raljerande inlägg om kostnadsbesparing på några hundralappar, ja då är det faktiskt fullt rimligt att man förklarar sig.

Att vilseleda potentiella köpare och få dem att tro att Plejd innebär enkla kostnadsbesparingar är inte schysst. Att dessutom lyfta fram Plejd som nyckeln till elbesparing genom mätning är rent hyckleri då det i princip är det enda system på marknaden som inte klarar av detta.
En fråga. Hur Installerat du dina saker? Sitter dom monterad bakom en strömbrytare eller vägguttag eller har du trådlösa brytare (som jag tycker är ful) och trådlösa vägguttag kanske? Du som anlitar elektriker men har ändå inte denna kostnad :thinking:
 
R
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Jag har en lösning med Plejd som fungerar fantastiskt bra och jag går med bra vinst varje månad tack vare den.

Om det finns andra mer komplicerade lösningar så är jag fullständigt ointresserad av dem. :)
Du höll inte med om att en vanlig timer kunde ersätta din lösning så då måste du väl ha en mer avancerad?

Jag tror att din läsförståelse är handikappad av ditt fanatiska försvar av plejd. Märker du inte det själv?
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Oro? Jag försöker bara förstå varför man skulle vilja betala mycket när man kan betala lite. Är inte det en rimlig fråga?

Det är givetvis upp till var och en att avgöra om man vill slösa pengar eller om man helt enkelt inte bryr sig, det lägger jag mig inte i. Men eftersom Plejd-anhängarna fortsättar att upprepa att man får så mycket mer genom att betala 3 gånger mer för Plejd än för annan lösning så skulle jag gärna vilja veta vad det är. Hittills har jag inte fått ett enda konstruktivt argument och därför fortsätter jag att fråga för jag är faktiskt genuint intresserad. Genom att syna den bluffen kanske till och med någon som velar mellan Plejd och annan lösning får lite bättre underlag för sitt val.

Och nu när Nissens själv faktiskt lyfter fram kostnadsbesparing som argument så tycker åtminstone jag det är fullt rimligt att diskutera just kostnadsfrågan. Att köpa ett av det dyraste systemet på marknaden, där i princip varenda pryl dessutom kräver tusenlappar till elektriker för att installera, och sen skriva raljerande inlägg om kostnadsbesparing på några hundralappar, ja då är det faktiskt fullt rimligt att man förklarar sig.

Att vilseleda potentiella köpare och få dem att tro att Plejd innebär enkla kostnadsbesparingar är inte schysst. Att dessutom lyfta fram Plejd som nyckeln till elbesparing genom mätning är rent hyckleri då det i princip är det enda system på marknaden som inte klarar av detta.
Det är ju positivt att du försöker förstå, men du verkar ha en bra bit kvar…

Det är väl snarare du som vilseleder. Det du fortfarande inte förstått är att Plejd satsat stenhårt på kundupplevelsen och att det skall vara användarvänligt.
Plejd bara fungerar, det är en skön känsla.

Kolla forumen för de andra systemen, vilken marsröm jämfört med Plejd forumen…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Jag har redan beskrivit flera ggr vad jag gör, och jag förstår att det stör dig att det finns enklare lösningar än de du förespråkar. Men det är liksom inte mitt problem.

Hur mycket har du sparat med din lösning?
Det viktiga är hur mycket man sparar, det är det som är nyttan.

Bevisa gärna med offpeak.
Sparar inte någonting för jag styr ingenting. Men jag har en känsla av att jag kan implementera din lösning rätt lätt i mitt system. Det verkar inte vara så avancerat ;)
 
Nissens
R RoAd skrev:
Du höll inte med om att en vanlig timer kunde ersätta din lösning så då måste du väl ha en mer avancerad?

Jag tror att din läsförståelse är handikappad av ditt fanatiska försvar av plejd. Märker du inte det själv?
Så, du menar att en vanlig dum timer går att styra från en app? Vilken timer tänker du på då?

Du verkar ha ett stort problem med att acceptera att andra tycker något annat än vad du tycker.

Vet du? Det är inte någon annans problem.

Så låt mig vara nöjd med den superenkla lösningen jag har som sparar mig 20% av elräkningen.

Jag ser fram emot din presentation av dina besparingar, gärna med bevis från offpeak.

Visar du inte det så är det ett svar också…
 
J
Nissens Nissens skrev:
Helt obegripligt resonemang från din sida. Jag sparar bevisligen 20% av min elkostnad när jag använder Plejd att styra mitt värmesystem.

Har du problem med det?
Det är lite gulligt när du gör dig till talesman för ett antal hängivna användare och elektriker.
 
S
Finns det någon annat system än Plejd som kan ha flera olika vriddimmerknappar som kontrollerar en lampa?
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Det är lite gulligt när du gör dig till talesman för ett antal hängivna användare och elektriker.
Det gör jag inte, helt obegripligt hur du kom fram till det.
Struntar fullständigt i elektriker och vad det nu är du menar med hängivna användare.

Jag bara presenterar en lösning som bevisligen ger ett bra resultat. Uteblivna presentationer från resultatet av besparingar med hjälp av mer komplicerade lösningar visar att det står sig bra.

kanske kan jag spara mer än en tusing nästa månad. :)
 
J
Nissens Nissens skrev:
Det gör jag inte, helt obegripligt hur du kom fram till det.
Struntar fullständigt i elektriker och vad det nu är du menar med hängivna användare.

Jag bara presenterar en lösning som bevisligen ger ett bra resultat. Uteblivna presentationer från resultatet av besparingar med hjälp av mer komplicerade lösningar visar att det står sig bra.

kanske kan jag spara mer än en tusing nästa månad. :)
Det är mycket som är obegripligt ser jag. Jag är dock glad för att du är nöjd med din glorifierade timer.
Har du tur kanske du sparar ännu mera om elpriset går upp.
 
S STB skrev:
Finns det någon annat system än Plejd som kan ha flera olika vriddimmerknappar som kontrollerar en lampa?
Verkar som Nexa MRYT-1805 kan gör det du vill. Själv använder jag knappar och sedan uppkopplade lampor(huq och Trådfri). Ett tryck ger av/på, två tryck toggle mellan 50% och 100%. Har nästan aldrig behov av andra dimmer värden än 50% eller 100%
 
R RoAd skrev:
Jag pudlar. Borde skrivit "sämre".



Nej. TS väljer ju mellan dessa två system så det borde vara hens krav i första hand och systemen i jämförelse i andra hand som är viktiga. Inte att just du har låga krav ;)



Har faktiskt inte sett någon idiotförklara någon för att gilla Plejd. Har däremot sett folk ifrågasätta (inte idiotförklara) de som målar upp Plejd till att vara något det inte är. Skillnad.



Nja, att inte erkänna att Plejd är mycket begränsat jämfört med de flesta andra system anser jag vara "typ" fel.
R RoAd skrev:
Jag pudlar. Borde skrivit "sämre".
Också
R RoAd skrev:
Jag pudlar. Borde skrivit "sämre".



Nej. TS väljer ju mellan dessa två system så det borde vara hens krav i första hand och systemen i jämförelse i andra hand som är viktiga. Inte att just du har låga krav ;)



Har faktiskt inte sett någon idiotförklara någon för att gilla Plejd. Har däremot sett folk ifrågasätta (inte idiotförklara) de som målar upp Plejd till att vara något det inte är. Skillnad.



Nja, att inte erkänna att Plejd är mycket begränsat jämfört med de flesta andra system anser jag vara "typ" fel.
subjektivt ;)

R RoAd skrev:
Jag pudlar. Borde skrivit "sämre".



Nej. TS väljer ju mellan dessa två system så det borde vara hens krav i första hand och systemen i jämförelse i andra hand som är viktiga. Inte att just du har låga krav ;)



Har faktiskt inte sett någon idiotförklara någon för att gilla Plejd. Har däremot sett folk ifrågasätta (inte idiotförklara) de som målar upp Plejd till att vara något det inte är. Skillnad.



Nja, att inte erkänna att Plejd är mycket begränsat jämfört med de flesta andra system anser jag vara "typ" fel.
"Sämre" är också subjektivt ;) Men färre funktioner kanske?

Klart att det är hens krav som är det viktiga. Och just därför delar vi med oss av våra erfarenheter. Sedan får hen göra ett val. Det perfekta valet för en person kan vara totala motsatsen för en annan.
Jag har inte "låga" krav. Jag har krav. Sedan om dom är lägre än någon annans är helt orelevant.
Jag kanske har missat några inlägg i tråden beträffande vad TS vill ha för info.. i så fall tar jag på mig dumstruten och ställer mig i hörnet.
Valet av "idiotförklara" kanske inte va rättvist.. fan! Tar på mig pudeltröjan där..

Jag låter det vara osagt om huruvida någon annan inte återger korrekt fakta om PLEJD och dess funktioner. Jag kan bara intyga att jag inte är en av dem.

Jag erkänner direkt att PLEJD i många avseenden kan vara begränsat i funktioner mot många av sina konkurrenter.

Med allt detta sagt igen så vill jag ändå avsluta med att PLEJD faktiskt KAN vara ett bra val :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.