Z Zodde skrev:
Vem är då ”dom”

”Dom får el-stöd om 3.300 miljarder d.v.s. 8% av Tysklands BNP ”
Tysklands företag & hushåll
 
D Daniel 109 skrev:
Jawen: Plocka fram foliehatten och sluta skriva dumheterna här.
Mm, fanns "folk" som kallade dom som inte ville ta hur många Convid vaccinationsdoser som helst för just det du kallar mig.....Jag tog 2 men ville inte ta mer och när jag "förvarade min ställning" så vart jag en sån som du skriver.

Fast dom är rätt tysta nuförtiden.
Och med dödligheten bland dom äldre som vi fortfarande ser ( trotts 6-7 doser), och övriga med alla långvariga biverkningar av alla vaccinsdoser som kastat om deras liv....Man kanske ska vara lite försiktigare med det ordet & inte missbruka det.

Och vad i min tidigare "skrift" skulle aldrig kunna hända eller är en "parallell värld" & varför?
 
J jawen skrev:
Mm, fanns "folk" som kallade dom som inte ville ta hur många Convid vaccinationsdoser som helst för just det du kallar mig.....Jag tog 2 men ville inte ta mer och när jag "förvarade min ställning" så vart jag en sån som du skriver.

Fast dom är rätt tysta nuförtiden.
Och med dödligheten bland dom äldre som vi fortfarande ser ( trotts 6-7 doser), och övriga med alla långvariga biverkningar av alla vaccinsdoser som kastat om deras liv....Man kanske ska vara lite försiktigare med det ordet & inte missbruka det.

Och vad i min tidigare "skrift" skulle aldrig kunna hända eller är en "parallell värld" & varför?
Whataboutism är en relativt nytt begrepp. Kom sannolikt med internet och sociala media.

Det är något jag totalt föraktar för det har noll existensberättigande.

Vad har covid men något som helst vi diskuterar att göra…?
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Elen är dyr. Allt blir dyrare och se till att ha marginal för allt.. Stäng ner den här tråden för den är löjlig och har totalt tappat alla begrepp. Kommer förbruka 3500kwh i primäraboendet i elområde
4.. 2000kwh i fritidsboende 1 i elområde 4. Gör av med ca 2000kwh i elområde 2 i fritidsboende 2. Fritidshus utomlands är ca 1500kwh till dubbla svenska elpriser. Jag överlever då jag/vi har marginal. Vi ser även på att köpa boende i Åre. Både min fru och jag är anställda tjänstemän, ok löner men inga lån, lite ”tur”med
investeringar.. Jag fattar inte vad fan ni andra håller på med som svar 16-17 grader inne????? Idioter?
 
  • Arg
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
J Jocke789 skrev:
Elen är dyr. Allt blir dyrare och se till att ha marginal för allt.. Stäng ner den här tråden för den är löjlig och har totalt tappat alla begrepp. Kommer förbruka 3500kwh i primäraboendet i elområde
4.. 2000kwh i fritidsboende 1 i elområde 4. Gör av med ca 2000kwh i elområde 2 i fritidsboende 2. Fritidshus utomlands är ca 1500kwh till dubbla svenska elpriser. Jag överlever då jag/vi har marginal. Vi ser även på att köpa boende i Åre. Både min fru och jag är anställda tjänstemän, ok löner men inga lån, lite ”tur”med
investeringar.. Jag fattar inte vad fan ni andra håller på med som svar 16-17 grader inne????? Idioter?
”Stäng ner den här tråden för den är löjlig och har totalt tappat alla begrepp.”


Ett bättre förslag är att du slutar läsa och kommentera om det inte passar dig…
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J
Z Zodde skrev:
Ok

Jag provar.

Du säger att exportkablarna var ”mättade ” under lång tid INNAN Ringhals blev nedlagda (aldrig hört om så då bes du bevisa detta)

Sverige slår exportrekord i sommar men samma kablar är inte ”mättade ”.

Låter som en paradox. Kan du skingra dimmorna?
Fick vi svar på detta från dig @paralun ? Försökte hitta, men missade kanske... Länka gärna till det!
 
Z Zodde skrev:
”Stäng ner den här tråden för den är löjlig och har totalt tappat alla begrepp.”


Ett bättre förslag är att du slutar läsa och kommentera om det inte passar dig…
Absolut ska jag göra det, tack för tipset och tur jag har dig för tips och råd. Tycker du ska göra detsamma.
 
J Jotsat skrev:
Fick vi svar på detta från dig @paralun ? Försökte hitta, men missade kanske... Länka gärna till det!
Blir svårt att svara på.
I somras slog vi nytt exportrekord (länkat) UTAN att kablarna var ”mättade”

Att de då skulle varit ”mättade” innan sista Ringhals nedläggelsen UTAN något som helst exportrekord faller på sin egen orimlighet.

Väntar också på svar ;)
 
J Jocke789 skrev:
Elen är dyr. Allt blir dyrare och se till att ha marginal för allt.. Stäng ner den här tråden för den är löjlig och har totalt tappat alla begrepp. Kommer förbruka 3500kwh i primäraboendet i elområde
4.. 2000kwh i fritidsboende 1 i elområde 4. Gör av med ca 2000kwh i elområde 2 i fritidsboende 2. Fritidshus utomlands är ca 1500kwh till dubbla svenska elpriser. Jag överlever då jag/vi har marginal. Vi ser även på att köpa boende i Åre. Både min fru och jag är anställda tjänstemän, ok löner men inga lån, lite ”tur”med
investeringar.. Jag fattar inte vad fan ni andra håller på med som svar 16-17 grader inne????? Idioter?
Innan du kallar oss "Idioter" nån mer gång kan du väl försöka lära dej hur kilowattimme förkortas, skriver du fel flera ggr framstår du själv som lätt imbecill;)
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
J Jocke789 skrev:
Absolut ska jag göra det, tack för tipset och tur jag har dig för tips och råd. Tycker du ska göra detsamma.
Jag skriver och läser för bland mindre smarta kommentarer finner man guldkorn ibland. Du ska veta att några skribenter här är riktigt kunniga och själv lär jag mig nåt nytt varje dag.
 
F fribygg skrev:
Innan du kallar oss "Idioter" nån mer gång kan du väl försöka lära dej hur kilowattimme förkortas, skriver du fel flera ggr framstår du själv som lätt imbecill;)
Ja tur jag har dig att förklara förkortningar. Även intressant att du tycker jag kallar alla idioter. När jag tydligt satte ett ? min ( om jag får säga det själv idiotiska) kommentar/påstående. Allt var vara för att säga att tråden spårat och givetvis samtidigt provocera.
 
J Jocke789 skrev:
Ja tur jag har dig att förklara förkortningar.
Det lönar sig inte att förklara för den som inte begriper, lär dig förkortningen själv eller skriv ut hela ordet är du snäll.
 
  • Haha
Jocke789
  • Laddar…
Lite Intressant läsning om att EU kommissionen redan år 2006 ser likheter med dagens utveckling i Europa på energiområdet & Standard Oil tidigt 1900-tal (under ledning av John D. Rockefeller) som i början av 1900-talet kontrollerade 90 procent av petroleumtillverkningen i USA.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/revolt-mot-elbolagen-6729313
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@karlmb och @jawen problemet med liknelsen med aktiemarknaden är att gällande elen så måste man matcha utbud och efterfrågan, där är ingen som kan vara utan el utan att man kommit överrens om det.
Hur avgör man vem som ska vara utan el?
Menar ni att vid högre efterfrågan än utbud stryker alla som la för låga köpbud och sedan matchar högsta köpbudet mot högsta säljbudet?
Då kommer nästan garanterat säljbuden kommer vara väldigt lika nästa dag.
Det sitter ju myndigheter och säkerställer att tillräcklig produktion finns för varje timme.
Så normalt möter alltid tillgång efterfrågan vilket verkar vara liberalernas våta dröm.
Men det märkliga är bara att när det högsta budet hittat en köpare på Nordpool så är handeln över och alla får detta pris som en enda desperat köpare accepterat.
Tänk om aktiehandeln fungerat så?
 
Nej, alla köpare accepterar budet. Annars blir det inget avslut. Har du ett lägre acceptpris så blir du utan el.

Hur kan du fortfarande efter så många förklaringsförsök ha missat det?

Edit: Skulle du kunna sluta påstå saker om hur marknaden fungerar tills du har förstått åtminstone det mest grundläggande? Du har uppenbarligen noll koll på hur elbörsen fungerar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.