13th Marine 13th Marine skrev:
Nä verkligen inte raketkunskap...
Hur många brukar sälja sina aktier till 1/10 av marknadsvärdet?
Det är just det som aldrig blir någon fråga där.
Vilket är tecken på en sundare marknad.
Om jag vill köpa 100 aktier för 10 kr så nappar alla som kan, för alla andra vill ge mindre.
Men när jag fått mina 100 aktier så får de som inte hann slå till nöja sig med de övriga bud som ligger, eller vänta med sina köp om de tror det kommer att gå upp.
Vad är problemet?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Zodde du verkar bara vilja ha "rätt" hela tiden & daniel109 försvarar systemet ( vilket i alla fall är korrekt info, även om man ogillar det)
Men vore ju rätt trevligt om ni "smarta" ville komma med förslag om hur vi gör för att komma tillbaka till "normala" elpriser i Sverige.
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur många brukar sälja sina aktier till 1/10 av marknadsvärdet?
Tvångsförsäljningar när folk försöker "rädda det som går" är väl inte direkt "jätteovanliga" på aktiemarknaden eller?....Inte heller försäljningar som inkluderar stora "förluster"

Du kanske utgår ifrån att alla som köper aktier går med vinst
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Och ingen bransch mig veterligen får "samma betalt" för "i praktiken samma" produkter.

Klädbranschen för exempel, dom eldar ju upp kläder för att "hålla upp" priserna & "en tröja" kan kosta allt från 10 kr till 10.000 kr.
Matbranschen, bilbranschen osv, osv

Vilka branscher får lika mycket betalt för sina producerade produkter ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Zodde du verkar bara vilja ha "rätt" hela tiden & daniel109 försvarar systemet ( vilket i alla fall är korrekt info, även om man ogillar det)
Men vore ju rätt trevligt om ni "smarta" ville komma med förslag om hur vi gör för att komma tillbaka till "normala" elpriser i Sverige.


Tvångsförsäljningar när folk försöker "rädda det som går" är väl inte direkt "jätteovanliga" på aktiemarknaden eller?....Inte heller försäljningar som inkluderar stora "förluster"

Du kanske utgår ifrån att alla som köper aktier går med vinst
Har inget med ”vilja ha rätt ” mer att korrigera direkt felaktiga uppgifter så att diskussionen kan föregå på rätt premisser.
Har tidigare flera gånger skrivit mina åsikter på kort sikt.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
J jawen skrev:
Och ingen bransch mig veterligen får "samma betalt" för "i praktiken samma" produkter.

Klädbranschen för exempel, dom eldar ju upp kläder för att "hålla upp" priserna & "en tröja" kan kosta allt från 10 kr till 10.000 kr.
Matbranschen, bilbranschen osv, osv

Vilka branscher får lika mycket betalt för sina producerade produkter ?
De som har enhetliga produkter. Något som dock inte är helt vanligt. Men tex bensin, spannmål, potatis. Det finns inga stora skillnader där.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
J jawen skrev:
Och ingen bransch mig veterligen får "samma betalt" för "i praktiken samma" produkter.

Klädbranschen för exempel, dom eldar ju upp kläder för att "hålla upp" priserna & "en tröja" kan kosta allt från 10 kr till 10.000 kr.
Matbranschen, bilbranschen osv, osv

Vilka branscher får lika mycket betalt för sina producerade produkter ?
J jawen skrev:
Och ingen bransch mig veterligen får "samma betalt" för "i praktiken samma" produkter.

Klädbranschen för exempel, dom eldar ju upp kläder för att "hålla upp" priserna & "en tröja" kan kosta allt från 10 kr till 10.000 kr.
Matbranschen, bilbranschen osv, osv

Vilka branscher får lika mycket betalt för sina producerade produkter ?
Öppning och stängningscall på börser. All bookbuilding. Alla riksbankens reporänta auktioner.
All fixing på valuta och råvarumarknader


Du kan inte jmf med konsumtionsvaror som vanliga privatpersoner kan handla.
På Nordpool får du inte handlat nåt som privatperson.
 
D Daniel 109 skrev:
Men tex bensin, spannmål, potatis. Det finns inga stora skillnader där.
Är du säker på det ;)

Om vi tar Bulgarien för ex så kostar Bensin 17, 58 kr/lit medans det i Sverige kostar 20,68 kr/lit & Dieseln 18,36 kr/lit vs 24,42.

Blir ju rätt många %
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Öppning och stängningscall på börser. All bookbuilding. Alla riksbankens reporänta auktioner.
All fixing på valuta och råvarumarknader


Du kan inte jmf med konsumtionsvaror som vanliga privatpersoner kan handla.
På Nordpool får du inte handlat nåt som privatperson.
På mitt inlägg om "samma betalt" ???
 
J jawen skrev:
Är du säker på det ;)

Om vi tar Bulgarien för ex så kostar Bensin 17, 58 kr/lit medans det i Sverige kostar 20,68 kr/lit & Dieseln 18,36 kr/lit vs 24,42.

Blir ju rätt många %
Du kan ju inte jmf konsumentpriser som inkluderar moms å andra skatter+ avgifter…? Hur tänker du

istället får du jmf på råvarumarknaden
 
Ja, det är olika skatte satser. Där spelar även reduktionsplikten in, men ja. Bränslen har väldigt enhetligt pris, eftersom det är en enhetlig vara.
 
J jawen skrev:
På mitt inlägg om "samma betalt" ???
Att du inte hört om ”fixing” ” opening+closing call eller ”bookbuilding” är ej detsamma som att de inte existerar. Tvärtom, vanligt på finans och råvarumarknaderna
 
Z Zodde skrev:
Öppning och stängningscall på börser. All bookbuilding. Alla riksbankens reporänta auktioner.
All fixing på valuta och råvarumarknader
Ja definitionen på ordet "råvara" kan bli många & luddiga beroende på många olika saker, & olika människors egenintressen.
 
J jawen skrev:
Ja definitionen på ordet "råvara" kan bli många & luddiga beroende på många olika saker, & olika människors egenintressen.
Det har liksom inte med saken att göra.
 
J jawen skrev:
Ja definitionen på ordet "råvara" kan bli många & luddiga beroende på många olika saker, & olika människors egenintressen.
Handlas på råvrubörserna, varför börja krångla till det. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.