Normalt en fråga för en styrelse att hantera skulle jag säga. Jag förstår det som att de tekniska förutsättningarna redan finns? Då är det ju en smal sak att justera priset.
 
Åsa Lund
D Daniel 109 skrev:
Är folk verkligen så okunniga?
Jajamän :rofl:
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är folk verkligen så okunniga?
Vanligt sunt förnuft, det är inte så vanligt....
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Inte nödvändigtvis? Finns ju både trådad o trådlös m-bus?
OKI det förenklar ju dataöverföringen men det brukar tex vara flera olika värmestammarl/lägenhet i ett flerbostadshus. Från varje stam in till resp lägenheten måste man skära in flödes och temperaturmätare. Det kan vara allt från väldigt bökigt till ogörligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför förutsätter du en sådan lösning? Jag gissar man tänker sig ett abonnemang och "interndebitering".
Alfredo Alfredo skrev:
Varför förutsätter du en sådan lösning? Jag gissar man tänker sig ett abonnemang och "interndebitering".
Jag förutsätter ingenting.
Jag gissar heller ingenting.
Jag fastslår att det är dyrare med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal abonnemang som föreningen står på.
 
A A-Man_08 skrev:
Den tekniska lösningen finns redan.
Problemet är att få folk att förstå att dom redan betalar för elen.
Jag tolkar ditt svar som att det finns individuella mätare till de boende i någon/några fördelningscentraler. Då är frågan om stadgarna tillåter förbrukningsbaserad avisering av el.

Om det gör det så sänk avgiften symboliskt och inför IMD utan att fråga medlemmarna. Kanske vänta tills månaden efter föreningsstämman.

Om stadgarna inte tillåter det så särredovisa och dela efter andelstal.

Problemet här är ju en utbildningsfråga, man får förklara så gott det går. Men man får nog välja tidpunkten noga och man kan ju alltid skylla avgiftsökningar på ökade elkostnader.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Jag förutsätter ingenting.
Jag gissar heller ingenting.
Jag fastslår att det är dyrare med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal abonnemang som föreningen står på.
Boende i lägenhet i Ellevios nät behöver inte betala ca 1200kr per år på att inte ha eget abonnemang om man även räknar in abonnemanget för elleverans.
 
A A-Man_08 skrev:
För föreningen där el ingår så vet jag inte vad som står i stadgarna.
Dock har grannföreningen haft ett möte för att rösta om individuell debitering.
Det spårade ur folk vällde dit och kaos utbröt alla skulle rösta nej innan ens representanten hann öppna presentera mötet.

Folk skrek att dom inte ville betala och det vart nej, samma människor som inte förstår avgiftshöjningen.
Folk som borde bo i HR alltså. Märkligt att så många i BR inte fattar vad de bor i.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jag förutsätter ingenting.
Jag gissar heller ingenting.
Jag fastslår att det är dyrare med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal abonnemang som föreningen står på.
I lägenheten jag bodde i för tjugo år sedan hade vi individuella elmätare, men gemensamt abonnemang. Föreningen hade rätt att debitera extra för elförbrukning utöver det vanliga, enligt elavtalet. Jag tror aldrig att det skedde dock. Men detta var innan AC och elbilar var vanligt...

Jag hade nog rekommenderat er styrelse att fixa sig den rättigheten istället. Enklare och billigare....
 
M merbanan skrev:
Boende i lägenhet i Ellevios nät behöver inte betala ca 1200kr per år på att inte ha eget abonnemang om man även räknar in abonnemanget för elleverans.
Det var väldigt många negationer i den meningen, kommer du från Tornedalen ;) ?
Men tyvärr...jag kan inte påstå att den citerade meningen var helt obegriplig, men det var inte långt ifrån.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
A A-Man_08 skrev:
"Kylen har gått sönder kan när kan jag få en ny?"
Jag lider med dig. Personer på den nivån är hopplöst att ha i en BRF. Man får väl svara som det är "Det är ditt ansvar att köpa en ny kyl. Vilken du köper och när den levereras är helt upp till dig och vad du vill betala.". Jag misstänker dock att samma person kommer tillbaks igen med en lika idiotisk fråga...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
En liten updatering.
Föreningen kommer gå över till individuell debitering av el, och då kommer även månadsavgiften minska med motsvarande schablonkostnad, vilket jag skulle gissa är runt 2-300kr för bostaden det gäller.
Elkostnaden för 2022 var lite över 2 600 000kr. (drygt 350 lägenheter + lokaler)

Det står inget om att detta röstades igenom på ett års eller extra medlemsmöte, det införs nog med stöd av den nya lagen att alla hushåll ska ha individuell debitering.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
A-man: För att representera bostadsrättsägarna och se till att den löpande skötseln genomförs. Varför ser du det som ett problem att diskutera saken med övriga boende innan beslutet tas?
Visst kan jag det, men vad ska jag diskutera om dom vill betala för elen eller ej?
Dom med 3 or och 4or med inglasad balkong är nog inte så intresserade av att betala för sin el.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall du inte planerar att sälja så är väl värdet på bostaden relativt ointressant. Själv planerar jag att bo kvar i min bostad till jag dör så värdet är för mig fullständigt ointressant.

Sen är det väl månadsavgiften + övriga kostnader som t.ex. el som är intressant. Om bostaden anses värdefullare för att elen betalas separat och man bara tittar på månadsavgiften så är det ju helt galet. Givetvis måste man lägga ihop kostnaderna,
Men höjda månadsavgiften är ju en konsekvens av elen, ökade kostnader innebär höjd avgift.
Folk hushåller inte när något ej kostar så fort man betalar själv så blir det omvänt.
Att föreningen har ett abonnemang och man enbart betalar för sig förbrukning är det bästa alternativet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
...månadsavgiften minska med motsvarande schablonkostnad, vilket jag skulle gissa är runt 2-300kr för bostaden det gäller.
Elkostnaden för 2022 var lite över 2 600 000kr. (drygt 350 lägenheter + lokaler)
Det var billigt, ~7500 kr/år/lägenhet undantaget lokaler.
Varför skulle schablonskostnaden vara hälften av verklig kostnad,är lägenheten i fråga ovanligt liten och/eller används hälften av all el utanför lägenheterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.