N NSS skrev:
Skönt att höra att du har bundit och klarar dig för närvarande i alla fall. Hur gammal är din VP? Ska en FLVP verkligen dra 8000 kWh per år för 76 kvm? Det är ju vad jag ligger på med ett hus på 280 kvm (med bergvärme)

Om du har möjlighet att spara undan lite pengar varje månad nu tack varje ditt bundna elpris så kanske det kan vara värt att lägga undan till en ny effektivare pump?
Ofta, speciellt i äldre radhus, är FLVP:n rätt underdimensionerad och är mest att betrakta som ett tillskott. I praktiken värms huset med direkt el när det är kallt. Har en polare i Göteborg som har radhus på 112 kvm och det är inte gavel, han gör av med 12.000 kWh per år. Bergvärme är en helt annan värld.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
N NSS skrev:
Skönt att höra att du har bundit och klarar dig för närvarande i alla fall. Hur gammal är din VP? Ska en FLVP verkligen dra 8000 kWh per år för 76 kvm? Det är ju vad jag ligger på med ett hus på 280 kvm (med bergvärme)

Om du har möjlighet att spara undan lite pengar varje månad nu tack varje ditt bundna elpris så kanske det kan vara värt att lägga undan till en ny effektivare pump?
18 år gammal Nibe 310. Står på kö för byte, vi har 30 pannor i föreningen, byter varefter de får ett större haveri eller det finns pannor att tillgå, just nu är tillgången begränsad.
Just våra små hus har ett litet problem, de är överventilerade, det går inte att strypa fläkten mera, stryper man i tilluften börjar det vissla i ventiler o rör.
Så pannan drar in mer kalluft än nödvändigt, å andra sidan är det nyttigt för huset och innomhus klimatet.
De som redan fått ny panna säger att årsförbrukningen gått ner 1000-1500 kWh i motsvarande storlek.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ofta, speciellt i äldre radhus, är FLVP:n rätt underdimensionerad och är mest att betrakta som ett tillskott. I praktiken värms huset med direkt el när det är kallt. Har en polare i Göteborg som har radhus på 112 kvm och det är inte gavel, han gör av med 12.000 kWh per år. Bergvärme är en helt annan värld.
Jag förstår! Låter så konstigt i min värld att radhuslängor i Göteborg eller andra storstäder värms upp på det viset. Dra dit fjärrvärme för guds skull så vi kan använda elen till vettigare saker än att göra ljummet vatten.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja men det är MINST 50gr som gäller, inte MAX 50gr.
Ja, visst är det det. Men det inte max 65, det ärmax 60.
 
N NSS skrev:
Jag förstår! Låter så konstigt i min värld att radhuslängor i Göteborg eller andra storstäder värms upp på det viset. Dra dit fjärrvärme för guds skull så vi kan använda elen till vettigare saker än att göra ljummet vatten.
Detta var vanligt i början av 80-talet i mer perifera områden. Kärnkraften började komma online i massiv skala och fjärrvärme var dyr att dra ut till förorterna.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst är det det. Men det inte max 65, det ärmax 60.
Okej, du har alltid rätt(y)
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Detta var vanligt i början av 80-talet i mer perifera områden. Kärnkraften började komma online i massiv skala och fjärrvärme var dyr att dra ut till förorterna.
Ja man hade ju hoppats att det kunde hänt något sedan 80-talet. Bara att bygga en panna i dessa förorter och leverera fjärrvärme. Synd att ingen fört en politik för att gynna denna typ av infrastruktur
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N NSS skrev:
Ja man hade ju hoppats att det kunde hänt något sedan 80-talet. Bara att bygga en panna i dessa förorter och leverera fjärrvärme. Synd att ingen fört en politik för att gynna denna typ av infrastruktur
Det du beskriver kallas närvärme, när man har en central i varje område. Fjärrvärme innebär att man centraliserar produktionen till ett fåtal stora (kraft)värmeverk i varje stad.

Jag satte ”kraft” inom citationstecken för när man dessutom producerar el vid förbränningen visar det sig att man får ut 30% el, 60% värme och 10% förluster, ofta från att bränna sopor och med dessa prestanda kan den av gud skapade, heliga, vindkraften inte konkurrera så MP lät lägga en skatt på kraftvärmeproduktionen så den skulle bli olönsam så att alla skulle sjunga den av gud fader instiftade heliga vindkraftens lov.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Tycker det känns så tråkigt att läsa om alla som har problem med ökade kostnader när jag själv tycker det är tråkigt men som tur är(för mig med familj) inte påverkar mig. Vi har stora marginaler så länge vi båda jobbar och försöker allt vi kan hjälpa så mycket vi kan. Vi är dock en del av problemet med villa och flera fritidsboenden.
 
Bergvärme till folket! Alla till Rosenbad imorgon, jag tar med kottar vi kan kasta!
 
  • Gilla
Jocke789 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Bergvärme är kass för du måste ha en gigantisk bullrande maskin (tänk åskmuller snarare än behagligt fläktsus) i huset, som kan gå sönder när som helst och med väntetid på ett halvår för reparation eller utbyte.
 
  • Haha
Janetgorgis och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bergvärme är kass för du måste ha en gigantisk bullrande maskin (tänk åskmuller snarare än behagligt fläktsus) i huset, som kan gå sönder när som helst och med väntetid på ett halvår för reparation eller utbyte.
Gigantisk? En VP har ju samma yttermått som ett ordinärt kylskåp.

Vill man ha nått stort, tyst, tungt som värmer även när det är strömlöst eller när elen är för dyr för att driva värmepump köper man väl en finsk täljstensugn?
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Det är tuffa tider nu.

Jag bor i villa 170 m2. Renoverad och utbyggd i omgångar sedan 30 talet. Jag förväntas förbruka strax under 400kw i december.
Räkningen hamnar nog på runt 1000 lappen för December.
Jag eldar ved från egen skog. Pannrummet har jag byggt själv. Skorsten har jag byggt själv. Vedboden har jag byggt! Pannan begagnad.

Har alltid blivit utskrattad av folk med värmepumpar. Inte nu länge..

Jag fyller ett varmt bad några gånger i veckan. Långduschar med takdusch 15-20 min varje dag och har runt 20-22 grader inne.

Lider ändå med er som får så sjuka belopp på elräkningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K Kungen och 38 till skrev:
Det är tuffa tider nu.

Jag bor i villa 170 m2. Renoverad och utbyggd i omgångar sedan 30 talet. Jag förväntas förbruka strax under 400kw i december.
Räkningen hamnar nog på runt 1000 lappen för December.
Jag eldar ved från egen skog. Pannrummet har jag byggt själv. Skorsten har jag byggt själv. Vedboden har jag byggt! Pannan begagnad.

Har alltid blivit utskrattad av folk med värmepumpar. Inte nu länge..

Jag fyller ett varmt bad några gånger i veckan. Långduschar med takdusch 15-20 min varje dag och har runt 20-22 grader inne.

Lider ändå med er som får så sjuka belopp på elräkningen.
Du är före din tid helt enkelt. Oj vad folk skrattade här i byn när en inflyttad elektriker satte in skyddsjordade eluttag överallt i sitt hus. Det var standard i hans hemland. Nu är det standard här också och han var före sin tid.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bergvärme är kass för du måste ha en gigantisk bullrande maskin (tänk åskmuller snarare än behagligt fläktsus) i huset, som kan gå sönder när som helst och med väntetid på ett halvår för reparation eller utbyte.
Den var rolig, satte bvp i tvättstugan och kunde tömma ett helt pannrum vid byte för 20 år sedan:crysmile:
 
  • Gilla
Bromma1927 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.