Vedspis med träved, öppen lucka, blå IKEA-kasse, spegel och köksutrustning på glashäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF och kärnfuru får värma upp skogsstugan denna jul!
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
LoweW
A atomlab skrev:
[bild] MDF och kärnfuru får värma upp skogsstugan denna jul!
Är du inte rädd för eventuella gifter som släpps fria när du eldar MDF?
 
LoweW LoweW skrev:
Är du inte rädd för eventuella gifter som släpps fria när du eldar MDF?
Det är väl snarare förbipasserande fåglar, som bör vara på sin vakt. :thinking:
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Är du inte rädd för eventuella gifter som släpps fria när du eldar MDF?
Inte ett dugg. Hade man eldat i en öppen kamin så kanske eventuellt. Men nu är den ju inte speciellt öppen..

Mer orolig för murstocken så det blir orimligt varm. Blandar mdf, furu och vanlig ved för att hålla temperaturen någotlunda normal.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Ett husentré med tegelväggar, träddörr, belysning, trappa och vit räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde ett räcke lite snabbt då besök som inte är helt stabila när de går längre väntades komma. Hade tänkt göra detta i vår. Så har lite backjobb pga felmått som jag får ta då istället innan jag gör klart det...
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
besök som inte är helt stabila när de går
Varför är man alltid stabilare när man kommer än när man går?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ramnemark Ramnemark skrev:
Aldrig är svaret :)
Det som tar mest plats är skruvarna. Köper man Elkos regelfäste så har det hullingar i sig och då bygger det mindre.
Fast jo, råkar det finnas bra verktyg liggandes nära, t.ex en handcirkel som går att ställa i 2mm skärdjup, så är det ju snabbt gjort med några spår tvärs regeln och sen Moran.
Så Jo, nog kan jag kosta på mig detta ibland. Men annars är jag som dig, spikar eller skruvar gärna (med sådana där enormt långa skruvar)
Regelskruv kallas de väl?
https://www.hornbach.se/p/regelskruv-fxtb-3-5x100-mm-fzb-100-styck/8498106/
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är man alltid stabilare när man kommer än när man går?
Om det bara var av den anledningen:crysmile:
Mest för mormödrar 80+ å compani dock.
Bra för mig också iof då jag ofta åker på blodtrycksfall (y)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast jo, råkar det finnas bra verktyg liggandes nära, t.ex en handcirkel som går att ställa i 2mm skärdjup, så är det ju snabbt gjort med några spår tvärs regeln och sen Moran.
Så Jo, nog kan jag kosta på mig detta ibland. Men annars är jag som dig, spikar eller skruvar gärna (med sådana där enormt långa skruvar)
Regelskruv kallas de väl?
[länk]
Funkar fint med vanlig försänkt 5x100 med :).
I min renovering nu så reglade jag på alla ytterväggar 45mm och då kan du skruva dosan i rakt framifrån :)
 
  • Väggisolering med el- och rörinstallationer i byggnadsstomme, synlig träram, kablar, ventilationsrör, oavslutad konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Inte ett dugg. Hade man eldat i en öppen kamin så kanske eventuellt. Men nu är den ju inte speciellt öppen..

Mer orolig för murstocken så det blir orimligt varm. Blandar mdf, furu och vanlig ved för att hålla temperaturen någotlunda normal.
Den största risken är väl att du blir anmäld för att du eldar avfall när du blandar i MDF, de rena träbitarna borde nog inte ens miljötallibanerna ha nått emot men MDF innehåller väl en hel del lim?
 
A
F fribygg skrev:
MDF innehåller väl en hel del lim?
Visst gör det, men ändå betydligt mindre än tex spånskiva. Vad jag har förstått, så kan man använda mindre lim eftersom det återfuktar/återupplivar ligninets egna limegenskaper vid pressprocessen. En sak som är lite lustig är ju stora snickeriers egna brikettpressar, de pressar ju ihop allt spån från tillverkningen och eldas hej vilt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi blev riktigt jäkla tråkig nog sjuk lagom till julafton. Dock låg jag något före så idag var jag lite rastlös. Sambon har velat ha ett soffbord ett tag så jag letade reda på lite material i gömmorna. Blev helt ok. Fortfarande ny på handöverfräsen. Å så hade jag bara väggfärg i rätt kulör. Men allt ska klarlackas så det blir nog skapligt ändå;
Ett köksbord täckt med ett mönstrat vaxduk i ett hemtrevligt inrett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
En sak som inte gjorts på över tre år. Rullade fram våra flyttbara hyllor för att mäta, fotografera och kontrollera lönnrummet bakom.
Troligtvis kommer allt rivas och rökkanalen som är uppmurad i kakelugnsnischen knackas ned och en kamin installeras, återstår att se om den blir vattenmantlad eller inte

Vitmålad bokhylla med böcker och föremål. Kristallkrona. Trägolv. Vägg i halvpanel. Hemtrevlig inredning. Dörrhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit bokhylla framför hemlig dörröppning, kristallkrona, trägolv, inredningsdetaljer, ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd skåp med hyllor, kartonger, renoveringsarbete pågår, sliten vägg, dörröppning, golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över en rumsplanlösning med måttangivelser och detaljer som dörr, fönster och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 20 till
  • Laddar…
Ibland är det de små sakerna som gör det...

Träbit i hörnet av en vit, tom hylla, minimalistisk, neutral bakgrund, enstaka föremål, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av skärbrädorna tyckte inte om att ligga och dra i vatten utan delade på sig. Nu saknades det helt ursäkt att inte göra färdigt hållaren för övriga skärbrädor.

Träskärbrädor står staplade i ett vitt skåp. Naturligt material, använda, slitspår. Hygieniska köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu slipper vi att de välter och slår omkull allt annat som står inne i skåpet.
 
  • Gilla
David Wallin och 8 till
  • Laddar…
Uterummet har också klätts med ny panel, jag såg ett jättesnyggt projekt på nätet där man hade använt 3 olika bredder på panelen och tänkte att det var fint - så det var så jag formulerade bygglovet.

Så kan det ibland gå när man inte gör sin efterforskning, panel säljs bara i 120 och 145 mm bredder, och jag ville ju utöver dessa har en större. Lösningen blev att köpa en fräs och göra dem själv.

Verktyg och trä på arbetsbänk, utomhus snickeri, spånigt, grönt häckbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet att det finns en liten större risk att dessa kommer att vrida sig, men jag hoppas på det bästa! Som tur var är det inte allt för många som jag har behövs fräsa till, klockade det till cirka 14 minuter per planka inkl "runtomtid". Känns ändå värt att göra det själv då.

Träspån och sågspån på en träplanka, snickeriarbete i närbild, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.