Du kanske missade min fråga men har du begärt särskild handräckning av kronofogdemyndigheten än?
 
RoTe
T TommyK72 skrev:
Måste man stängsla in all sin mark för att undvika detta? Det är ju rimligtvis inte mitt ansvar att stängsla in flera hektar mark och skog för att undvika en granne som väljer att bryta mot lagen.

Ska stängsla in i sommar. Nu har vi flera meter tjäle i marken, och har haft tjäle sen oktober då detta elände började.
I en perfekt värld... Men som du märkt finns det massor av defekter i denna värld, bland annat att vi måste dela den med folk som inte respekterar ens ägor.

Din mark är uppenbarligen extremt betydelsefull för dig, vilket fick mig att fråga varför du inte gör något för att visa att den är din.
 
T TommyK72 skrev:
Måste man stängsla in all sin mark för att undvika detta? Det är ju rimligtvis inte mitt ansvar att stängsla in flera hektar mark och skog för att undvika en granne som väljer att bryta mot lagen.

Ska stängsla in i sommar. Nu har vi flera meter tjäle i marken, och har haft tjäle sen oktober då detta elände började.
Varför gräver ni inte ett typ krondike runt hans tomt och vid vägen så han inte kan parkera eller lätt kunna utnyttja er mark
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
T
RoTe RoTe skrev:
I en perfekt värld... Men som du märkt finns det massor av defekter i denna värld, bland annat att vi måste dela den med folk som inte respekterar ens ägor.

Din mark är uppenbarligen extremt betydelsefull för dig, vilket fick mig att fråga varför du inte gör något för att visa att den är din.
Det är ju helt uppenbart för alla inblandade att marken är vår. Sen tar det mycket tid och pengar att inhägna flera hektar mark. Det är inget någon gör i en handvändning direkt. Speciellt inte när det redan uppförts en byggnad på marken som måste bort innan vi inhägnar den.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
en byggnad på marken som måste bort innan vi inhägnar den.
Måste den?
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Måste den?
[QUOTE="Ann-Christin Ahl, post: 5053022,


Nej, kanske inte. Men ändå
 
RoTe
T TommyK72 skrev:
Det är ju helt uppenbart för alla inblandade att marken är vår. Sen tar det mycket tid och pengar att inhägna flera hektar mark. Det är inget någon gör i en handvändning direkt. Speciellt inte när det redan uppförts en byggnad på marken som måste bort innan vi inhägnar den.
Du tror inte att bara gränsen mot grannen skulle göra att grannen fattar vinken? Inte minst om hen måste demontera stängslet för att kunna nyttja din mark?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
T
RoTe RoTe skrev:
Du tror inte att bara gränsen mot grannen skulle göra att grannen fattar vinken? Inte minst om hen måste demontera stängslet för att kunna nyttja din mark?
Jo så klart! Men som sagt, tjäle just nu. Jag kan inte sätta upp något förrän i maj tidigast. Planen är att stängsla in. Men jag kan inte göra det just precis nu
 
RoTe
T TommyK72 skrev:
Jo så klart! Men som sagt, tjäle just nu. Jag kan inte sätta upp något förrän i maj tidigast. Planen är att stängsla in. Men jag kan inte göra det just precis nu
Ändå rätt imponerande att du hellre kämpar med myndigheter och skit istället för att montera upp det billigaste och enklaste av stängsel.
 
T
RoTe RoTe skrev:
Ändå rätt imponerande att du hellre kämpar med myndigheter och skit istället för att montera upp det billigaste och enklaste av stängsel.
Går inte informationen in? Det går inte att driva ned pålar i marken för att det är tjäle.
Tjäle betyder att marken är frusen.
 
  • Gilla
marjorlar och 4 till
  • Laddar…
RoTe
T TommyK72 skrev:
Går inte informationen in? Det går inte att driva ned pålar i marken för att det är tjäle.
Tjäle betyder att marken är frusen.
Var det tjäle när växthuset byggdes alltså? När grannen dränerade? När grannen parkerade?
 
T
RoTe RoTe skrev:
Var det tjäle när växthuset byggdes alltså? När grannen dränerade? När han parkerade?
1. Ja efter att grannens månad som han hade på sig att avlägsna växthuset var över så var det tjäle.
2. Ja det var tjäle när grannen dränerade, jag har själv precis grävt in kablage för bergvärme och då gnällde gubbarna här på tjäle.
3. Grannen parkerar sin bil på en föredetta samfälld väg som ligger på vår mark. Lantmäteriet kan inte avgöra om den finns kvar som samfällighet eller inte. Det skulle kosta oss runt 20k för att slå fast huruvida den finns kvar eller ej. Det är väldigt oklart. Han skottar även ut ca 1,5m från den samfällda vägen in på vår mark och väljer att använda hela vägen samt vår mark som parkeringsplats. Det går inte att bara stängsla in hela det området. Alla ägare i den så kallade samfälligheten måste vara överens om det i så fall.
 
Jag börjar misstänka att hela den här diskussionen bara är troll. Varför inte göra det uppenbara och anmäla till KF om särskild handräckning?
 
  • Arg
Bengt Numelin
  • Laddar…
T
L Lukt skrev:
Jag börjar misstänka att hela den här diskussionen bara är troll. Varför inte göra det uppenbara och anmäla till KF om särskild handräckning?
Läs inläggen i tråden
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Det är väldigt lång tråd och jag kan ha missat, därav min fråga ifall du har ansökt om särskild handräckning. Ett enkelt ja eller nej hade ju funkat...
 
  • Gilla
MariaBK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.