Nästan fusk att nämna för jag har inte använt ett enda verktyg (förutom dator).
Men nu har jag fukt- och tempsensorer på alla plan.
RPi4 med Home Assistant och Sonoff Zigbee-sticka.
Aqara-sensorer.
Vinden är mest intressant så klart - kallvind och en sällan använd skorsten.
 
  • Skärmbild av hemautomationssystem som visar batteristatus, temperatur och luftfuktighet för olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Nästan fusk att nämna för jag har inte använt ett enda verktyg (förutom dator).
Men nu har jag fukt- och tempsensorer på alla plan.
RPi4 med Home Assistant och Sonoff Zigbee-sticka.
Aqara-sensorer.
Vinden är mest intressant så klart - kallvind och en sällan använd skorsten.
Funkar det med vilken gateway som helst med Zigbee för att få in olika fabrikat i HomeAssistant?
 
richardtenggren
A atomlab skrev:
Ett stycke stomme. Det vart en redig pjäs 106x75x70 gjord i 19mm mdf. Men stabilt vart det iaf. Nu bara 5st till.

Nu är bara frågan hur jag skall få till ett bra droppskydd i botten.
Snyggt!
Jag hade ambitionen att bygga mina stommar själv också, men frun sa ifrån där. Tycker mitt skåp blev rätt cleant, men ditt var väldigt prydligt! :)
Öppet underskåp under diskbänk, synliga rör, tomt, blå skyddstejp, diskmedel, del av korg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick ju ge mig på väggmonterat avlopp… (inser så här i efterhand att jag borde ha placerat fördelningsskåpet i skåpet bredvid istället så hade det blivit ungefär som hos dig :)

Jag beställde iaf ett kit från Tollco, men hittade även botteninsatser i aluminium hos Vedum som såg trevliga ut :)
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Snyggt!
Jag hade ambitionen att bygga mina stommar själv också, men frun sa ifrån där. Tycker mitt skåp blev rätt cleant, men ditt var väldigt prydligt! :)
[bild]
Jag fick ju ge mig på väggmonterat avlopp… (inser så här i efterhand att jag borde ha placerat fördelningsskåpet i skåpet bredvid istället så hade det blivit ungefär som hos dig :)

Jag beställde iaf ett kit från Tollco, men hittade även botteninsatser i aluminium hos Vedum som såg trevliga ut :)
Har du skvallerrör under skåpet ? Varför inte skvallra ut i skåpet, underlaget är ju gjort för det.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
richardtenggren
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du skvallerrör under skåpet ? Varför inte skvallra ut i skåpet, underlaget är ju gjort för det.
Problemet är höjden, utloppet är under skåpbotten, annars hade det varit en given lösning :)
Jag har funderat på att låta dem rinna ut under diskmaskinen också, där det finns ett skydd, eller bara plugga dem och sätta en sensor till vattenfelsbrytaren istället.
Jag har inte bestämt mig riktigt, kanske blir en kombo, utlopp i sockeln och sensor.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Problemet är höjden, utloppet är under skåpbotten, annars hade det varit en given lösning :)
Jag har funderat på att låta dem rinna ut under diskmaskinen också, där det finns ett skydd, eller bara plugga dem och sätta en sensor till vattenfelsbrytaren istället.
Jag har inte bestämt mig riktigt, kanske blir en kombo, utlopp i sockeln och sensor.
Typiskt…
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säkert...
Det kommer troligtvis storhelger även när huset en dag ska säljas..
 
tippz tippz skrev:
Funkar det med vilken gateway som helst med Zigbee för att få in olika fabrikat i HomeAssistant?
Ingen aning. Är helt ny på HA.
 
A atomlab skrev:
Ett stycke stomme. Det vart en redig pjäs 106x75x70 gjord i 19mm mdf. Men stabilt vart det iaf. Nu bara 5st till.

Nu är bara frågan hur jag skall få till ett bra droppskydd i botten.
Givetvis plastar du botten och en bit upp. En liten kan vid dörren. Rymmer lätt ett par liter. Glasfiber ftw!
 
pjgb pjgb skrev:
Ingen aning. Är helt ny på HA.
Har inte de någon form av inträdes test? Man måste väll börja som Prospect? :thinking:(y)
 
  • Gilla
  • Haha
MrJozk och 4 till
  • Laddar…
S
A atomlab skrev:
Ett stycke stomme. Det vart en redig pjäs 106x75x70 gjord i 19mm mdf. Men stabilt vart det iaf. Nu bara 5st till.

Nu är bara frågan hur jag skall få till ett bra droppskydd i botten.
Plastmatta tex.

Jag byggde mitt diskbänkskåp i 15 mm Tricoya. Skönt att inte behöva oroa sig över en läcka. De andra skåpen är 19 mm melaminbelagd spånskiva.
Vattenlås och rör under diskbänk, kopparledningar, avloppsslangar, osäker installation, trolig köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Såklart det är plastmattan man kör på. Var så inpräntad på att ha ett skydd så som man köper. Men plastmattan med uppvik blir ju kanon!
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har inte de någon form av inträdes test? Man måste väll börja som Prospect? :thinking:(y)
Det står HD på tv:n så jag tror det är lugnt.
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Funkar det med vilken gateway som helst med Zigbee för att få in olika fabrikat i HomeAssistant?
De flesta gateways brukar väl vara ganska inlåsta, men med typ valfri usb-sticka + deconz/zha/zigbee2mqtt så är du hemma.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Börjat ordna med julvärme.
Eld flammar inuti en modern braskamin med glasfront, omgiven av en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

God jul!
 
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.