M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar det i praktiken? Hörde en intervju på radion med nån insatt i somras. Minns inte vem människan var eller hans yrke. Men han hävdade att det som planeras med kontrollerade avstängningar inte går att genomföra i praktiken för det skulle krävas att energibolagens personal behövde åka ut till varje elstation och bryta elen fysiskt för detta går inte att fjärrstyra.

Eller hur hänger det ihop? Kan man bestämma kl.16 dagen innan att imorgon fimpar vi hela Örebro mellan 12-19 och så trycker en anställd på en konapp "Örebro off"?
Det lät konstigt, i princip alla fördelningsstationer/ställverk utom uråldriga kan fjärrstyras från en driftcentral. Tanken är att man har listor på vilka utgående grupper i fördelningsstationer som inte har prioriterade användare som sjukhus, äldreboenden osv. Sen väljer man bara att slå från ett visst antal brytare för att få ner önskad förbrukning. Man kommer dock inte slå från hela kommuner i stöten, utan man tar mindre delar. På varje utgående grupp i fördelningsstationer brukar det vara några hundra kunder. Vill man däremot koppla i från enskilda nätststationer (plåtkiosker man brukar se i kvarter) måste det oftast göra fysiskt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Vi har oplanerade strömavbrott i våra nät mer eller mindre ofta, oavsett hur kallt det är. Visst får man lasta på grupp för grupp i fördelningsstationerna och inte slå till allt direkt, men det är inget problem i praktiken, ens när det är som kallast
Hej, ViktorHg
Elnätsbolagen kopplar varje år sommar som vinter från och till elnät av olika orsaker t.ex. ombyggnation. Det går oftast bra.

Det förekommer då och då att det blir strömavbrott i elnät när man t.ex. gräver av en kabel eller ett träd faller över en friledning. När man reparerat kopplar man till elanvändarna igen. Det går oftast bra.

Att koppla bort ett elnät (ett område) på grund av effektbrist är en lita annan sak, speciellt vid hög kyla och mycket elvärmelast.

Har man då effektbrist före bortkopplingen och temperaturen är detsamma vid återinkopplingen. Då riskerar man att elanvändare vill kompensera temperaturfallet som uppstått i bostaden under strömlösheten genom extra elvärme.

Består kylan under lång tid, (flera dagar, en vecka) och elanvändarna vill återställa temperaturen inomhus utan att ha alternativa värmekällor då kan det bli problematiskt, om effektlasten, redan redan innan den manuell förbrukningsfrånkopplingen, var (alltför) stor.

Men eftersom vi inte har prövat manuell förbrukningsfrånkoppling ännu så vet vi inte riktigt vad som händer. Det finns en ganska stor osäkerhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej, ViktorHg
Elnätsbolagen kopplar varje år sommar som vinter från och till elnät av olika orsaker t.ex. ombyggnation. Det går oftast bra.

Det förekommer då och då att det blir strömavbrott i elnät när man t.ex. gräver av en kabel eller ett träd faller över en friledning. När man reparerat kopplar man till elanvändarna igen. Det går oftast bra.

Att koppla bort ett elnät (ett område) på grund av effektbrist är en lita annan sak, speciellt vid hög kyla och mycket elvärmelast.

Har man då effektbrist före bortkopplingen och temperaturen är detsamma vid återinkopplingen. Då riskerar man att elanvändare vill kompensera temperaturfallet som uppstått i bostaden under strömlösheten genom extra elvärme.

Består kylan under lång tid, (flera dagar, en vecka) och elanvändarna vill återställa temperaturen inomhus utan att ha alternativa värmekällor då kan det bli problematiskt, med effektlasten som redan var (alltför) stor redan innan den manuell förbrukningsfrånkoppling.

Men eftersom vi inte har prövat manuell förbrukningsfrånkoppling ännu så vet vi inte riktigt vad som händer. Det vinns en ganska stor osäkerhet.
Tack jag vet hur strömavbrott går till. Det jag kommenterade var hur du jämförde med hur avbrott i industrin kan ställa till det, och då ville jag förklara hur bra det går att ta igång delar av elnätet som varit avstängda ett tag.
 
V ViktorHg skrev:
Tack jag vet hur strömavbrott går till. Det jag kommenterade var hur du jämförde med hur avbrott i industrin kan ställa till det, och då ville jag förklara hur bra det går att ta igång delar av elnätet som varit avstängda ett tag.
ViktorHg

Vi kanske missförstod varandra
Jag ser egentligen inte industrialster som ett bekymmer, det framgick av mitt inlägg #8

Däremot elanvändare med elvärmelaster där man vill återställa temperaturen inomhus efter ett antal manuella förbrukningsfrånkopplingar och inte har alternativa värmekällor.

Att ha en sakta sjunkande inomhustemperatur, och inte kunna (inte få göra) något åt det, under ett antal dagar, är nog irriterande för många.
 
M Martin Lundmark skrev:
Men eftersom vi inte har prövat manuell förbrukningsfrånkoppling ännu så vet vi inte riktigt vad som händer. Det vinns en ganska stor osäkerhet.
Jo jag är ganska säker på att råder en större osäkerhet kring om bortkopplingsplaneringen stämmer i praktiken...

Men inget skäl till att köpa reservelverk, Made in China.... och kanske till på köpet betala via lån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Njau...Det är väl bara Kina som jublar om varenda kotte springer iväg och köper elverk!
Sen har du alldeles rätt om bluffmakare men de största bluffmakarna avgick med svansen mellan benen.
Sen behöver man inte nödvändigtvis köpa nytt från Kina..
Vad jag hörde så var det de nya och maktkåta som lovade sänkt el, bränsle och energistöd redan i november samt börja bygga nya kärnkraftverk "inom några veckor efter valet"
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Sen behöver man inte nödvändigtvis köpa nytt från Kina..
Vad jag hörde så var det de nya och maktkåta som lovade sänkt el, bränsle och energistöd redan i november samt börja bygga nya kärnkraftverk "inom några veckor efter valet"
Jo du får väl besöka några ställen och kolla vad det står på lådorna.
Endera står det Made in China eller Made in PRC på de flesta.
Sen är det ganska tröttsamt att se tjötet om alla stöd.
Stöden löser inga problem mer än kortvarigt som ett plåster.
 
F
P paralun skrev:
Jo du får väl besöka några ställen och kolla vad det står på lådorna.
Endera står det Made in China eller Made in PRC på de flesta.
Sen är det ganska tröttsamt att se tjötet om alla stöd.
Stöden löser inga problem mer än kortvarigt som ett plåster.
Behöver inte eftersom jag redan har sen länge tillbaka.
 
F frasen_36 skrev:
Behöver inte eftersom jag redan har sen länge tillbaka.
Om vi samlade ihop alla pengar som nu helt i onödan läggs på reservelverk så skulle vi gemensamt kunna köpa något mycket bättre, men men
Spännande om Magda kan lägga fram några konkreta förslag på energilösningar eller har fastnat i elstödet?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Om vi samlade ihop alla pengar som nu helt i onödan läggs på reservelverk så skulle vi gemensamt kunna köpa något mycket bättre, men men
Spännande om Magda kan lägga fram några konkreta förslag på energilösningar eller har fastnat i elstödet?
Jag antar att det är REGERINGEN som ska lösa det som sprattelgubben och hans finansminister lovade?
 
F
P paralun skrev:
Om vi samlade ihop alla pengar som nu helt i onödan läggs på reservelverk så skulle vi gemensamt kunna köpa något mycket bättre, men men
Spännande om Magda kan lägga fram några konkreta förslag på energilösningar eller har fastnat i elstödet?
Hur bedömer du vilka elverk som köpts i "onödan"?
 
F frasen_36 skrev:
Hur bedömer du vilka elverk som köpts i "onödan"?
I princip alla, stormkök duger mycket väl som en nödlösning.
Sen poängen är ju att om vi nu har ställt till att vi har ett dåligt elsystem så får vi väl då hellre lägga pengarna på att gemensamt bygga upp elsystemet igen, mycket bättre.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du när O3 var stoppad för fix av turbinen?
O3 ligger dock i sydöst.
Vad jag minns skulle Stenungsund kunna ersätta nån av Ringhalsreaktorerna, det verkar behövas nu när de är så få.
 
F frasen_36 skrev:
Jag antar att det är REGERINGEN som ska lösa det som sprattelgubben och hans finansminister lovade?
Nejdå Magda och S kan öppet berätta att det blev fel med nedläggningar av kärnreaktorer isf att gömma sig bakom Putin och elstöd. Så Magda måste tydliggöra hur S ser på kärnkraft!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Var det inte en omröstning om hur vi skulle ha det med kärnkraften? Så rikta kritiken mot det korkade Svenska folket för den här gången ligger största skulden hos "oss".
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.