Kanske redan har besvarats men...

"Off grid" i all ära men speciellt miljövänligt är det väl egentligen inte att laga mat och värma vatten med ved. Att göra det utomhus, där man verkligen eldar för kråkorna är ett enormt slöseri med resurser. NI kanske har tänkt på det men det är bättre - i så fall - att ha elden inne i huset och att se till att ni verkligen använder så mycket av den värmen som möjligt.
Att släcka en modern LED-lampa sparar nästan ingen el - det är en ren symbolåtgärd. En sådan lampa drar vanligen under 10W så den kan stå tänd i över 4 dygn innan ni har en kWh.
En omodern frys drar massor men det kanske ni är OK med.
Ert miljöavtryck minskar inte med de åtgärder du har beskrivit - men visst är det ett annat sätt att leva.
 
  • Älska
perror
  • Laddar…
Att gå offgrid handlar ju mer om att vara förberedd när ryssen kommer....
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att gå offgrid handlar ju mer om att vara förberedd när ryssen kommer....
I ett sådant läge skall man nog verkligen se till att hushålla med sina resurser.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Kanske redan har besvarats men...

"Off grid" i all ära men speciellt miljövänligt är det väl egentligen inte att laga mat och värma vatten med ved. Att göra det utomhus, där man verkligen eldar för kråkorna är ett enormt slöseri med resurser. NI kanske har tänkt på det men det är bättre - i så fall - att ha elden inne i huset och att se till att ni verkligen använder så mycket av den värmen som möjligt.
Att släcka en modern LED-lampa sparar nästan ingen el - det är en ren symbolåtgärd. En sådan lampa drar vanligen under 10W så den kan stå tänd i över 4 dygn innan ni har en kWh.
En omodern frys drar massor men det kanske ni är OK med.
Ert miljöavtryck minskar inte med de åtgärder du har beskrivit - men visst är det ett annat sätt att leva.
jag hoppas verkligen inte att jag trampar på någon tå här, men vi gör detta för enbart för oss och våra närmsta. Inte för miljön. Hade det varit för miljönsskull så hade vi säkerligen gjort annorlunda. Dock avböjer jag disskusion gällande miljöpåverkan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, stor skillnad på 80 grader som en del helt felaktigt har den ställd på, och 60 som är fullt tillräckligt
"Felaktigt" och "fullt tillräckligt"? Det beror väl helt på hur mycket varmvatten man vill ha tillgängligt?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Johan H skrev:
5kWh om dagen, om den inte används? Är du säker?

Jag har en Nibe 200 Compact, installerad 2021, kopplad på 3000W 2-fas, ställd på ~65 grader.
Under December månad fram till idag, den 23:e, har den dragit 72kWh.
Mäter förbrukningen på en MID-godkänd mätare som är fast monterad i elcentralen.
Det är 3kWh om dagen, inklusive användandet av varmvatten för dusch (nästan varje dag), lättare disk och hygien, för 1 person.
Nej är inte helt säker men hyfsat.
Har ingen 2/3 fas mätning på VVB , men iom att jag nu styr den med kontaktor så har jag uppskattat vad den drar. den är på 3kW 2-fas och är på ca 1.5h timme om dan(eg mitt i natten nuförtiden). Tror att det är att jag kör upp den till 80 som gör att den dar det där extra.
Även om jag vill 3-fas mäta den så är inte det värt 1000 spänn bara för att få mätning och integrera med smarthuben. Liiiiiite overkill om man säger så.
 
Vi har två varmvattenberedare för två vuxna, 200 l till dusch o övre toalett och 30 l till kök o nedre toalett. Allt drar 2,5 KWh per dag. Tycker inte det är särskilt betungande avseende kostnad o förbrukning.
 
  • Gilla
Bell Bell
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nej är inte helt säker men hyfsat.
Har ingen 2/3 fas mätning på VVB , men iom att jag nu styr den med kontaktor så har jag uppskattat vad den drar. den är på 3kW 2-fas och är på ca 1.5h timme om dan(eg mitt i natten nuförtiden). Tror att det är att jag kör upp den till 80 som gör att den dar det där extra.
Även om jag vill 3-fas mäta den så är inte det värt 1000 spänn bara för att få mätning och integrera med smarthuben. Liiiiiite overkill om man säger så.
Det kanske inte är overkill, om man vill veta istället för att gissa?
Jag tycker det låter galet om du gör av med 5kWh per dag, utan att använda varmvatten.
Min drar i princip ingenting alls, om jag inte använder varmvatten.
Med en mätare kanske du skulle kunna fimpa kontaktorn, ha VVB på dygnet runt, ställa ner temperaturen ill 65 och tjäna in pengarna mätaren kostar.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"Felaktigt" och "fullt tillräckligt"? Det beror väl helt på hur mycket varmvatten man vill ha tillgängligt?
Ja, om man tror den ska tömmas på vv är det ju en annan femma. De flesta verkar vara rädda för Legionella bara.
 
useless useless skrev:
Fast man duschar knappast i vatten från en avstängd beredare?
Legionella körning behövs bara varannan vecka.....
 
G gamlahulta skrev:
Legionella körning behövs bara varannan vecka.....
Undrar varför folkhälsomyndigheten är oroliga över att förekomsten av legionella ökar?
 
S sunqan skrev:
Undrar varför folkhälsomyndigheten är oroliga över att förekomsten av legionella ökar?
Kan väl bero på att de tror folk inte fattar att se till att höja tempen regelbundet i sina vvb.
 
K karlmb skrev:
Kan väl bero på att de tror folk inte fattar att se till att höja tempen regelbundet i sina vvb.
Och det har de helt korrekt i.
Har tyvärr ett antal släktingar som antingen inte vill veta,(de väljer aktivt bort allt som kan tänkas på något sätt vara jobbigt) eller andra som tex vägrar tro på vetenskap.
Dessa personer skulle fullkomligt skita i att någonsin höja temp på VVB om de fått för sig att lägre temp är bra.

Det tråkiga är att då jag pratar med mina vänner så säger de samma sak. Allt för många runt i kring är tillräckligt otänkta för att legionella ska kunna bli ett problem.

De flesta här på BH är nog inte det... men antalet medlemmar här vs antalet nötter med hus... tja ni ser problemet ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Kan väl bero på att de tror folk inte fattar att se till att höja tempen regelbundet i sina vvb.
du menar att förekomsten av legionella ökar på grund av att FoHM inte tror folk fattar? det vore ju ganska märkligt.

det är alltså inte att FoHM är oroliga över att det kommer att öka, utan att det FAKTISKT ökar.
 
S sunqan skrev:
du menar att förekomsten av legionella ökar på grund av att FoHM inte tror folk fattar? det vore ju ganska märkligt.

det är alltså inte att FoHM är oroliga över att det kommer att öka, utan att det FAKTISKT ökar.
Det var väl det jag skrev?
Vilket ändå inte är något skäl till att inte ordna lägre temp i alla vvb. (Med regelbundna höjningar alltså)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.