Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
ARJU ARJU skrev:
Försök att styra en Wiser termostat med någon av Ikeas hubbar.

Bara som exempel på vad som sannolikt avses.
Det måste höra till ovanligheterna.
Dessutom är ju just Ikeas hubbar välkänt usla.
Det finns massor av andta hubbar, billiga som dyra och de klarar nästan alla enheter.
 
K karlmb skrev:
Det måste höra till ovanligheterna.
Dessutom är ju just Ikeas hubbar välkänt usla.
Det finns massor av andta hubbar, billiga som dyra och de klarar nästan alla enheter.
Du driver iväg från sakfrågan.
Du undrade vad som avsågs med att märkesbundna fabrikat inte integrerar konkurrerande fabrikats enheter och jag gav dig ett tydligt exempel där samma protokoll används men det inte fungerar att använda en viss typ av hub.

Har bara använt ikeas av nyfikenhet en kortare stund, tycker den fungerade som förväntat, gör det den ska men knappast någon wow faktor.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lycka till med att få tag på en Raspberry Pi 4. Jag har stått i kö i flera butiker sedan början av september...
Uff har den också sinat i lagren nu? Trängtar efter en Zero 2 W själv men den har ju knappt ens kommit ut på marknaden över huvud taget. :(
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Stödet i homey är just ett tredje parts hack. Från den officiella sidan på homey.app "It uses an unsupported method for communication using bluetooth."

[länk]

Det kan m.a.o. sluta fungera precis när som helst utan att användarna kan göra något åt det.

Går man dessutom in på deras supportforum så ser man direkt att det inte verkar fungera sådär premium som Plejd-fanboys hela tiden skryter med. Detta står redan i välkomsttexten till forumet (så illa verkar problemet vara):

[länk]

"Known issues
There is a known problem with BLE on all Homey models with id homey4d reported to Athom here: BLE - Connection problem
"

Nej, du har två val om du vill integrera Plejd med något annat. Google home och Apple homekit. Och inte ens där har du några egentliga garantier för om Plejd slutar supporta det så kan du inte göra annat än gnälla.
R RoAd skrev:
Stödet i homey är just ett tredje parts hack. Från den officiella sidan på homey.app "It uses an unsupported method for communication using bluetooth."

[länk]

Det kan m.a.o. sluta fungera precis när som helst utan att användarna kan göra något åt det.

Går man dessutom in på deras supportforum så ser man direkt att det inte verkar fungera sådär premium som Plejd-fanboys hela tiden skryter med. Detta står redan i välkomsttexten till forumet (så illa verkar problemet vara):

[länk]

"Known issues
There is a known problem with BLE on all Homey models with id homey4d reported to Athom here: BLE - Connection problem
"

Nej, du har två val om du vill integrera Plejd med något annat. Google home och Apple homekit. Och inte ens där har du några egentliga garantier för om Plejd slutar supporta det så kan du inte göra annat än gnälla.
Gnälla när jag nu tycker allt fungerar bra utan massa extra prylar. Och ingen annan erbjuder det jag vill ha.

Och nu går det går att koppla ihop. Och utan större svårigheter. Vad det händer i framtiden vet ingen. Många system som finns idag kommer nog försvinna.
 
enjikaka enjikaka skrev:
Uff har den också sinat i lagren nu? Trängtar efter en Zero 2 W själv men den har ju knappt ens kommit ut på marknaden över huvud taget. :(
Såg att den nu är på gång in (uppdatering på deras hemsida på Lucia). Får jag mer än en så kan jag vidarebefordra de jag får över till självkostnadspris. Jag står i kö på fyra butiker, bla Electrokit som är officiell svensk säljare så det är där jag mest hoppas på få en.
 
  • Gilla
enjikaka och 1 till
  • Laddar…
R
Bjor Bjor skrev:
Gnälla när jag nu tycker allt fungerar bra utan massa extra prylar
Nej det skrev jag inte, eller hur?

Bjor Bjor skrev:
Och nu går det går att koppla ihop.
Ja, NU går det. När som helst kan det inte gå.

Bjor Bjor skrev:
Vad det händer i framtiden vet ingen. Många system som finns idag kommer nog försvinna.
100% sant. Det är faktiskt min poäng (även om jag inte tror att den gick fram). Därför bör man välja öppna system och inte låsta system som exempelvis Plejd.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Många system som finns idag kommer nog försvinna.
Fast system som jag äger och kontrollerar försvinner inte innan de rent tekniskt går sönder eller när jag bestämmer att de ska försvinna.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Du driver iväg från sakfrågan.
Du undrade vad som avsågs med att märkesbundna fabrikat inte integrerar konkurrerande fabrikats enheter och jag gav dig ett tydligt exempel där samma protokoll används men det inte fungerar att använda en viss typ av hub.

Har bara använt ikeas av nyfikenhet en kortare stund, tycker den fungerade som förväntat, gör det den ska men knappast någon wow faktor.
Nja, att det finns undantag som bekräftar regeln att en massa olika fabrikat faktiskt fungerar ihop i Zigbee-världen är nog snarare att lämna ämnet om jag ska vara helt rak.
 
ARJU ARJU skrev:
Och att det är stabilt köper jag inte som argument alls, det kan omöjligt vara stabilare än konkurrenterna med tvåvägskommunikation då det inte finns några tekniska förutsättningar som kan skilja dem åt på den punkten.
Vad menar du? Inga "tekniska förutsättningar"? Plejd kan väl vara mycket bättre (eller sämre) konstruerade än konkurrenterna både avseende hårdvara och mjukvara. Det kan naturligtvis göra Plejd avsevärt mycket stabilare (eller instabilare) än konkurrenterna.

Det du skriver är ju i princip som att skriva att alla bilmärken är precis lika bra då det inte finns några tekniska förutsättningar som kan skilja dem åt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Inga "tekniska förutsättningar"? Plejd kan väl vara mycket bättre (eller sämre) konstruerade än konkurrenterna både avseende hårdvara och mjukvara. Det kan naturligtvis göra Plejd avsevärt mycket stabilare (eller instabilare) än konkurrenterna.

Det du skriver är ju i princip som att skriva att alla bilmärken är precis lika bra då det inte finns några tekniska förutsättningar som kan skilja dem åt.
Vad jag menar är att både Plejd, Zigbee ,Z-wave och Matter kommunicerar åt båda hållen, "Tänd lampan - "Jag har tänt". Det finns naturligtvis vissa skillnader i egenskaper. Men sett till tillförlitlighet är systemen likvärdiga, att hävda att det ena är mer tillförlitligt än det andra är som att hävda att hjulen snurrar tillförlitligare på en Mercedes än en Volvo.

Båda har lika bra förutsättningar att snurra på hjulen och att hävda något annat beror sannolikt på okunskap eller en extremt djup kunskap på statistisk nivå vilken inte är märkbar för användare.

Det blir en ren *host*mätartävlig.
 
  • Gilla
  • Haha
Bjor och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
[bild]

* [länk]
Ja hajar inte vad "percent recieved" betyder. Vill man inte ta emot 100% ? :thinking::p
 
J
Menar ni plejdpleasers att alla dessa killar alltså är nördiga? Vafalls???
Eller går det lösa enkelt med en puck?
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja hajar inte vad "percent recieved" betyder. Vill man inte ta emot 100% ? :thinking::p
Summan av samtliga sändningar är 100%
Inget protokoll klarar att leverera 100% av sändningarna med identisk fördröjning.

Jag skulle inte kalla latens för tillförlitlighet.
Såg ingen mätning gällande förluster vilket jag skulle kalla tillförlitlighet.

Skulle gärna se att de redovisade antalet sändningar, de har säkert följt någon standard för statistiskt fastställande... Nördigt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast system som jag äger och kontrollerar försvinner inte innan de rent tekniskt går sönder eller när jag bestämmer att de ska försvinna.
Självklart inte. Fins föremål som är tusentals år och kvar än. Försvinner från marknaden, att köpa nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.