GK100 GK100 skrev:
Jag ska hjälpa en bonde här i närheten med en kontroll av hans reservkraft, blir nog nu i veckan. Det är ett traktordrivet verk och inte överdrivet dimensionerat för anläggningen snarare tvärtom. Tänkte då på din tråd även om det inte direkt är en bostad även om den också matas i detta fallet.

Då du brukar vara intresserad av diverse mätningar mm tänkte jag fråga om det är något du skulle vilja ha gjort när vi ändå kör olika prov där? Tex frågorna som brukar dyka upp om den känsliga elektroniken, reservnätets mer svaga karaktär osv. Det finns en hel del utrustning där som jag skulle beteckna som lika eller mer känslig än normala konsumentprodukter samtidigt större laster både direkt-, mjukstartade och omformarstyrda som kan agera fiender
Hej GK100

Intressant, jag ska fundera ett ögonblick.
Det kan bli en dialog utanför denna tråd där ev. resultat kan redovisas här.
Hur når vi varandra?

Jag skulle behöva, direkt, är hjälp med, en manual (kopplingsschema, datablad) för en Stamford generator type PC164E, 400 V, 22 kVA. Generatorn sitter på ett traktoraggregat tillverkat av Electronic ab, Östersund ca 1985.

Jag tror att spänningsregulatorn är trasig (A.V.R. type series 6), den har 3 kablar anslutna. Den nya spänningsregulatorn heter AS480UL AVR och har 4 kabelanslutningar som inte har samma bokstavsbeteckningar som den gamla.

Den gamla A.V.R. har XX, P2, P1 (samt A som inget har anslutet)

Den nya AVR har 8, 7, F1, F2
 
Du kan ju skicka PM här om du vill.
 
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Det tar tid för temperaturen inomhus att sjunka efter ett strömavbrott. Tidigare erfarenheter är ca 0,5 grader/timmen vid ca 10 minusgrader Denna hastighet minskar med sjunkande inomhustemperatur, eftersom skillnaden i temperatur inne/ute minskar.
Hittade denna analys som säkerligen inte är perfekt, men som ger en fingervisning om hur snabbt temperaturen sjunker om det är +20 inomhus och nollgradigt utomhus.

https://www.tado.com/gb-en/press/uk...o-three-times-faster-than-european-neighbours

Tyvärr fick Finland inte vara med.
 
Hej

De förberedelser vi gör för att klara denna vinter, får vi nog planera för att ha nytta av även nästa vinter.
”Larmet: Räkna med skyhöga elpriser länge till – vattenmagasinen sinar”
https://www.tn.se/naringsliv/24327/...ga-elpriser-lange-till-vattenmagasinen-sinar/

”Vattenmagasin och gaslager töms sakta men säkert samtidigt som bristande snö har skapat en skuld i vattenkraften. Det skapar en än mer ansträngd elförsörjning. ”Höga elpriser kan hålla i sig länge och prognoserna pekar på att vi kommer gå mot nästa vinter med sämre förutsättningar”, säger Tor Reier Lilleholt, chefsanalytiker hos Volue, till TN.”

Om analytikerna har rätt vet vi inte ännu, men vi bör lyssna på dem och redan nu fundera och planera hur vi hanterar om nästa vinter blir lika besvärlig eller värre.

Desto längre planeringshorisont vi har desto större möjligheter har vi att ta bra beslut. Vi kommer redan denna vinter att märka vad vi borde gjort tidigare. Om vi noterar detta allteftersom vi försöker klara denna vinter och planerar för nästa vinter, månaderna framöver, då har vi bättre möjligheter att göra det bästa av situationen.

Bristen på värmepumpar, kaminer, ved, hantverkare etc. blir rimligen inte mindre om situationen fortsätter så här, men det ska inte hindra oss från att göra det bästa vi kan av situationen.

Vi får nog revidera många planer vi haft t.ex. gällande investeringar. Detta bl.a. med tanke på de prognoser som vi får t.ex. i artikeln.

”Han har två nuvarande prognoser för vintern. Blir vädret väldigt vått, blåsigt och milt tror han att elpriset i vinter kan ligga runt en krona kilowattimmen. I det motsatta scenariot tror han snarare på fem kronor. Därutöver tillkommer förstås skatt, moms och elnätsavgifter. Knappast några reapriser med andra ord men läget är betydligt bättre än det hade varit om vi haft otur i höst. Att nivåerna i vattenmagasinen ligger under medianvärdet är dock desto mer oroande i det längre perspektivet. Det innebär sannolikt att höga elpriser kommer att ligga kvar längre under våren samt att vi går mot en tuff nästa vinter. – Väder och vind kan förstås ändra saker och ting fort men i dagsläget ser det ut som att april och maj kan bli ganska dyra trots att elpriserna i normala fall sänks dessa månader, berättar Tor Reier Lilleholt.”

Uppvärmning brukar för de flesta bostäder vara den största kostnaden, och om vi utgår från att elpriset åtminstone inte blir lägre än de senaste åren så måste många fundera hur de flyttar kostnader för elräkningar till investeringar i minskad elanvändning. Detta samtidigt som det kommer att vara en brist på yrkesmän och utrustning på energiområdet. Det blir inte lätt.

Jag fortsätter min mångåriga plan för att klara strömavbrott. Det som jag gärna skulle vilja göra, men som blir en större investering, vore att byta batterierna från bly till litium (eller motsvarande). Det bytet finns i den långsiktiga planen men har hitintills inte känts nödvändigt än eftersom ”jag klarar mig”. Men det finns (förutom investeringskostnaden) många fördelar med ett batteribyte!

Jag kommer att fortsätta fundera och planera för ”bistra” tider.

Jag hoppas verkligen, att även ni orkar och klarar av att förbättra er krisförberedelse..
 
Redigerat:
Här finns bara el, så blir det ett längre strömavbrott på vintern blir det att stänga av vattnet ute i gatan, tömma rören så gott det går och dra iväg till pappa som har vedpanna. Men risken för ett sådant avbrott är rätt låg när man bor några hundra meter från en samhällsviktig industri. Det blir några timmar på sin höjd.

Vattenavbrott kan det ju bli på några dagar, men det har vi både vana och beredskap för.
 
Idag utför nätägaren förstärkningsarbete i nätet och vi har ett planerat avbrott mellan 8-13 idag.
Skönt att man får använda sina prylar för vad de är inköpta för.

Energihanteringssystem som visar generator, AC-belastning, batteriladdning och solenergiproduktion med realtidsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Laddar du batteriet med reservkrav eller hur ska man tolka siffrorna?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Laddar du batteriet med reservkrav eller hur ska man tolka siffrorna?
Korrekt, det är negativa siffror när man drar energi från batteriet.
 
Hej xLnT
Intressant.

Jag tolkar att du laddar batterierna och levererar till AC-loads från generator.

Men vad innebär PV inverter och PV charger?

Om båda handlar om effekt från PV vart går den effekten?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT
Intressant.

Jag tolkar att du laddar batterierna och levererar till AC-loads från generator.

Men vad innebär PV inverter och PV charger?

Om båda handlar om effekt från PV vart går den effekten?
Det är korrekt, generatorn förser förbrukarna och batteribanken samtidigt med ström. Det gör även solcellerna, jag har en AC ansluten växelriktare (froniusen) och flera DC anslutna MPPTer.

Skulle man ha överskott av solenergi så startar inte generatorn utan strömmen går då istället i första hand till förbrukare, i andra hand till batteriet och i tredje hand ut på nätet när det finns tillgängligt.
Systemet håller balansen mellan batteri, överskott och förbrukning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hej xLnT
Så PV inverter är effekt till last?

Och PV charger är effekt till batteriladdning?

I så fall totalt 291 W från solcellerna till ditt system?

Eller vad?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT
Så PV inverter är effekt till last?

Och PV charger är effekt till batteriladdning?

I så fall totalt 291 W från solcellerna till ditt system?

Eller vad?
Precis så, i detta ögonblicket.
Men när batteriet blir fullt, så går PV Charger till förbrukarna och eventuellt överskott ut på nätet.
Och PV Inverter går primärt till förbrukare och i andra hand batteri och i tredje hand ut på nätet.

Skulle batteribanken laddas ur helt (i något felscenario för det finns skydd för det) så kommer systemet starta när/om solen lyser tillräckligt på PV Charger, så det är en design feature.
 
X xLnT skrev:
Precis så, i detta ögonblicket.
Men när batteriet blir fullt, så går PV Charger till förbrukarna och eventuellt överskott ut på nätet.
Och PV Inverter går primärt till förbrukare och i andra hand batteri och i tredje hand ut på nätet.

Skulle batteribanken laddas ur helt (i något felscenario för det finns skydd för det) så kommer systemet starta när/om solen lyser tillräckligt på PV Charger, så det är en design feature.
Hej xLnT

Om ögonblickseffekten från solcellerna var ca 300 W, är det en representativ siffra för årstiden?

Några har här i tråden förordat att använda solceller som reservkraftkälla när det är vinter och ett strömavbrott inträffar.

Hur långt skulle du klara dig med det du har, utan elverket?


Med tanke på det som hänt den senaste tiden och med de antaganden om vi får om framtida elpriser (energiscenarier) så kan jag tänka mig att några av de som för ett år sedan tyckte att du hade gjort en överdriven satsning ”och borde lagt pengarna på ett nytt kök i stället”, idag tänker annorlunda.

Jag tror många kan vara intresserade att du presenterar vad du gjort (byggt), hur (länge) du klarar ett strömavbrott etc.

Det kan vara bra att lära av varandra.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Om ögonblickseffekten från solcellerna var ca 300 W, är det en representativ siffra för årstiden?

Några har här i tråden förordat att använda solceller som reservkraftkälla när det är vinter och ett strömavbrott inträffar.

Hur långt skulle du klara dig med det du har, utan elverket?


Med tanke på det som hänt den senaste tiden och med de antaganden om vi får om framtida elpriser (energiscenarier) så kan jag tänka mig att några av de som för ett år sedan tyckte att du hade gjort en överdriven satsning ”och borde lagt pengarna på ett nytt kök i stället”, idag tänker annorlunda.

Jag tror många kan vara intresserade att du presenterar vad du gjort (byggt), hur (länge) du klarar ett strömavbrott etc.

Det kan vara bra att lära av varandra.
Vad som är representativt för årstiden varierar ju väldigt från dag till dag och man måste ju se till installerad kWp (inkl vädersträck) för att kunna dra några slutsatser.

PV Inverter är 12x300W (3,6kWp) på tak åt söder med en lutning på 20gr.
PV Charger är idag 8x450W (3,6kWp) på tak åt öster med en lutning på 45gr, plus 10x450W (4,5kWp) på ställning åt söder i 45gr.
När bilden togs var det ganska mulet och det finns dagar där solcellerna inte genererar någon energi öht.

Jag har två batteristrängar på 190Ah vardera och en systemspänning på 48V. Så i runda slängar 18kWh.
Men eftersom det är blybatterier så laddar jag inte ur dom mer än till 50% normalt, och detta bara vid nätbortfall.
Så det ger ju ca 9kWh reservkraft vid batteridrift, nu vintertid så ligger jag runt 2-3kW med peakar upp mot 6-7kW beroende på vilka förbrukare som är igång.
Så jag klarar mig ungefär 2-3 timmar på batteridrift om solcellerna inte ger något och elverket kan vara igång i veckor (1kbm tank).

Jag har inte installerat detta systemet för att på något sätt spara pengar, jag vill bara ha en driftsäker lösning för att slippa bli påverkad vid nätbortfall. Sen tyckte jag det var en intressant utmaning och möjlighet att lära mig mer då det är ett område som intresserar mig.

Jag får se om jag kan motivera att lägga ner tiden på att skriva en projekttråd då det är en rätt nischad lösning som jag inte tror många vill betala för. Även om många kanske tycker det är intressant att läsa om det. Det finns rätt bra dokumenterat i andra trådar (framförallt denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-pen-vad-saeger-reglerna.375021/ även om den börjar i en annan frågeställning)
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
Hej

Idag hade regeringen en pressträff med budskapet ”Förbered dig för bortkoppling av elen”
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-forbered-dig-for-bortkoppling-av-elen/

Ingen nyhet egentligen men samtidigt viktigt att vi tar åt oss och undviker att bli handfallna om manuell förbrukarfrånkoppling måste tillgripas.

”Ebba Busch och Carl-Oskar Bohlin uppmanar befolkningen att förbereda sig på frånkoppling av elen, som också kallats planerade strömavbrott och som innebär att elbolagen på order av Svenska kraftnät stänger av elen för vissa kunder för att avvärja en kris eller ohållbar situation.

– Det här är en situation som Sverige aldrig varit i, vi vet inte om vi behöver göra det, men vi kan behöva det, säger Carl-Oskar Bohlin. – Den som i vanliga fall kan klara sig själv måste också kunna göra det i en kris, även vid en bortkoppling av elen, fortsätter han.

Han räknar upp en rad råd om hur man ska agera vid en bortkoppling. Det är samma råd som gäller vid ett vanligt strömavbrott och handlar dels om att tappa upp vatten och lyssna på P4. Han radar även upp en rad saker som kan vara bra att ha hemma. – En radio som är oberoende av yttre strömförsörjning, vatten, möjlighet att laga mat och att ha mat som inte förfars kan vara lämpligt, säger Carl-Oskar Bohlin. Utöver saker som förenklar tiden utan el behöver man också tänka över hur man ska utföra sina vanliga rutiner, säger ministern. Det kan handla om att ha en plan för hur man tar sig hem om man vanligtvis är beroende av kollektivtrafik och den inte går eller för hur man gör om man inte kan kommunicera med sina nära och kära som vanligt.”

Det är i elfte timmen, men fortfarande så finns det flera steg av förberedelser och anpassningar man kan göra.

Det sämsta är att fokusera sina krafter på att gnälla på vilka som tidigare gjort fel och glömma bort sina egna förberedelser för att klara en eventuell manuell förbrukarfrånkoppling.

Glömmer man bort sina egna förberedelser, då är man nog inte bättre än dem som man gnäller på, har gjort fel tidigare.

Det saknas inte tips på hur man skall förbereda sig. Det är nog bra satsad tid att nu ta tag i frågan har jag en bra hemberedskap.

”Regeringen: Reell risk att Sverige blir strömlöst”
https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-reell-risk-att-sverige-blir-stromlost/

”Kommuner förbereder föräldrar på skola utan el – med ficklampor, filt och grillar”
https://sverigesradio.se/artikel/ko...skola-utan-el-med-ficklampor-filt-och-grillar

”Så förbereder vi oss och minskar risken för frånkoppling av el”
https://www.orebro.se/nyheter/nyhet...ch-minskar-risken-for-frankoppling-av-el.html

”6 av 10 svenskar är inte förberedda – här är vad som krävs för att klara krisen: ”Inte tillräckligt””
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/6-av-10-svenskar-är-inte-förberedda-här-är-vad-som-krävs-för-att-klara-krisen-inte-tillräckligt/ar-AA15nT2b?getstaticpage=true&automatedTracking=staticview&parent-title=nya-lagar-att-ha-koll-på-2018&parent-ns=ar&parent-content-id=BBHqYWn


En manuell förbrukarfrånkoppling liknar visserligen ett ”vanligt strömavbrott” men det är oprövat. Även om man rimligen får en förvarning så kan det finnas problem med ”energiskulden” som uppstår när återinkoppling sker. Kopplar vi in mer effekt vid inkoppling än den effekt son fanns vid frånkoppling så riskerar vi att kopplas ifrån igen.

”På en presskonferens uppmanade regeringen svenska folket att se över sin personliga krisberedskap på grund av risken för strömavbrott under elkrisen. – Terrängen är ospårad. Vi vet inte exakt hur ett strömavbrott gestaltar sig, säger Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar. Risken för att strömmen försvinner helt är fortfarande låg. Men risken finns, enligt honom. Behovet av en god personlig hemberedskap med hänsyn till att det värsta kan hända är viktigt, enligt regeringen. – Det är viktigt att ha en plan för hur man hanterar sig själv och de människor man ansvarar för, säger han.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...civilt-forsvar-uppmanar-se-over-krisberedskap
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.