Mikael_L
Ja kol och gas ska ju bort, och helst snart och snabbt.

Och då har vi problemet i fullt dagsljus.
Visst kan vi under ett antal år låta allt mindre kol och gas agera mer eller mindre ren baskraft, men till sist ska även det bort.
Jag har känslan av att politiker har svårt att lyssna på ingenjörer, forskare och sakkunskap här. Att det finns ett så stort mått av ideologi att man hellre bortser från naturlagar och tekniska begräsningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
För dom har ingen produktion i sina södra elområden. Du är sjukt okunnig och resonerar som din Führer Bolund.
Men snälla....
 
Det här är förmodligen en korkad fråga, som kanske redan är besvarad tidigare, men det slog mig efter att tittat på nordpool och ser att priserna sjunker inte nämnvärt, vind till trots. Vilket är incitamentet för ett elhandelsbolag att köpa el till ett lågt pris? Kunden står för kostnaden vilket som. Elhandeln kan möjligen gå back på de med bundna avtal, men killgissar att majoriteten sitter med rörliga avtal vilket borde vara lukrativt för elhandlare eller... äh, jag tror jag snurrat till det för mig själv.
 
harry73
Litengubbe Litengubbe skrev:
Det här är förmodligen en korkad fråga, som kanske redan är besvarad tidigare, men det slog mig efter att tittat på nordpool och ser att priserna sjunker inte nämnvärt, vind till trots. Vilket är incitamentet för ett elhandelsbolag att köpa el till ett lågt pris? Kunden står för kostnaden vilket som. Elhandeln kan möjligen gå back på de med bundna avtal, men killgissar att majoriteten sitter med rörliga avtal vilket borde vara lukrativt för elhandlare eller... äh, jag tror jag snurrat till det för mig själv.
Nu är det inte riktigt möjligt för ett elhandelsbolag att köpa el på Nord Pool för ett annat pris än just spotpriset. Så de har kanske inte incitament att köpa den billigaste elen, men inte hellre möjlighet att köpa dyrare eller billigare el än just spotpriset.

Och säljer elhandelsbolaget till fastpris, ja då finns det såklart ett incitament att köpa in elen billigare än på Nord Pool
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu är det inte riktigt möjligt för ett elhandelsbolag att köpa el på Nord Pool för ett annat pris än just spotpriset. Så de har kanske inte incitament att köpa den billigaste elen, men inte hellre möjlighet att köpa dyrare eller billigare el än just spotpriset.

Och säljer elhandelsbolaget till fastpris, ja då finns det såklart ett incitament att köpa in elen billigare än på Nord Pool
Och vem bestämmer spotpriset, den utgår väl från någons villighet att betala det priset?
(Känns som jag borde fattat hur det funkar vid det här laget...)
 
Spotpriset är en auktion med förlagda köp- och säljpriser. Vid den volym el där lika många vill köpa för det priset eller högre som vill sälja för det priset eller lägre hamnar priset. Och alla affärer hamnar på samma pris.

De som ville köpa billigare eller sälja dyrare får ingenting.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spotpriset är en auktion med förlagda köp- och säljpriser. Vid den volym el där lika många vill köpa för det priset eller högre som vill sälja för det priset eller lägre hamnar priset. Och alla affärer hamnar på samma pris.

De som ville köpa billigare eller sälja dyrare får ingenting.
Ok, börjar klarna i min dimma. Men, vem sätter "förlagda köp- och säljpriser"?
 
Elproducenter, elköpare och elhandlare. För din del är det ditt elhandelsbolag som lägger budet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Aha, då är jag med!
Tack för alla svaren.
 
D
EON ändrar på ersättningen för oss som producerar el hemma, undrar om detta är en förändring som kommer även för de större producenterna, att nätnytta ska börja värderas?

"Den 1 januari 2023 ändrar vi namnet på den ersättning du får för att din produktionsanläggning avlastar elnätet, från förlustersättning till nätnytta. Vi inför samtidigt ett nytt sätt att räkna ut denna ersättning till dig som producerar el.

Förändringen kommer att synas på fakturan från och med februari och gäller enbart den ersättning som du får från oss som elnätsägare.

I den nya beräkningsmodellen kommer ersättningen att utgå ifrån var du bor. Det innebär att du som producerar el i ett område där elnätet är högt belastat, till exempel i södra Sverige, kommer att få mer betalt."
 
D
100 dagar har gått, det är en stor dag idag, kommer hålla ett öga på Kontrollrummet och hoppas vara den förste som upptäcker Jimmies, via Svantesson, utbyggda kärnkraft. Ni kan skruva upp era termostater nu, -nu kör vi Sverige!
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
100 dagar har gått, det är en stor dag idag, kommer hålla ett öga på Kontrollrummet och hoppas vara den förste som upptäcker Jimmies, via Svantesson, utbyggda kärnkraft. Ni kan skruva upp era termostater nu, -nu kör vi Sverige!
Tomten kommer också! Du börjar bli tjatig...
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tomten kommer också! Du börjar bli tjatig...
Förväntansfull!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spotpriset är en auktion med förlagda köp- och säljpriser. Vid den volym el där lika många vill köpa för det priset eller högre som vill sälja för det priset eller lägre hamnar priset. Och alla affärer hamnar på samma pris.

De som ville köpa billigare eller sälja dyrare får ingenting.
Som om en tysk anländer till torget i Svedala med en lastbil och bjuder 10 kr kilot för potatis och alla plötsligt måste betala samma pris så ingen köper utan han fyller sin bil och åker hem.
Hur tycker du det borde fungera om han anländer med en folkabuss istället?
 
D djac skrev:
I den nya beräkningsmodellen kommer ersättningen att utgå ifrån var du bor. Det innebär att du som producerar el i ett område där elnätet är högt belastat, till exempel i södra Sverige, kommer att få mer betalt."
Ojdå, betyder att man får _mindre_ i Norrland då? Det är ju lite intressant att spotpris inte tar lokala förhållanden i beaktande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.