Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
@masterjohn
Spontana tankar från en som renoverat lite (men inte kunnat byta eldosor) och provat lite olika system.
Jag började med Zwave då jag tyckte det verkade bäst tekniskt sett, men främst köpte jag puckarna då det kostade lika mycket som ett impulsrelä (jag började på ställen där jag behövde ett impulsrelä).
Dock tyckte jag responsen på Fibaros Zwave puckar var alldeles för slött, jag tyckte inte riktigt heller om Domoticz som jag körde då med.
Har även kört Sonoffs väggpluggar, men de har börjat dö för mig.

Så nu kör jag Home Assistant istället för Domoticz, och har bytt Zwave till Wifipuckar från Shelly och utökat installationen en del (en Shellydimmer är billigare än en "vanlig" dimmer). HA gör att alla lampor tänds/släcks beroende på när solen går upp och ned. I övrigt styr jag halvmanuellt värmepumpen via HA samt övervakar temperaturer runt om via sonoffs Zigbee-baserade sensorer.

Min slutpoäng är iaf att se till att ha plats i dosorna! Gärna såna med ett fack åt sidan så har du någonstans att sätta pucken du väl väljer =)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nu började jag fundera på riktigt... Det var flera år sedan jag använde Homekit (eftersom det helt enkelt sög) så där vet jag verkligen inte hur det är numera. Men angående att automatisera belysning, är det ens möjligt att göra vettiga automationer på annat än tid, sol eller möjligen "ingen använder för tillfället telefonen" med Google Home eller Homekit? Såvitt jag vet är dessa system mest till för röststyrning?
 
R
Bjor Bjor skrev:
Har du kopplat plejd till home så du vet att det är komplicerat?
Nej jag har inga Plejd. Och om du nu menar Google home så har jag redan skrivit att det är ett av de två system som plejd stödjer så det borde inte vara svårt nej.

Bjor Bjor skrev:
Du vill bara vara negativ mot plejd och tycket det är skrot
Jag har aldrig skrivit att Plejd är skrot, det har du hittat på. Jag har kritiserat deras stängda protokoll, långsamma utvecklingstakt, och minimala utbud.

Bjor Bjor skrev:
det är din inställning fast att det fins enkla lösningar om man vill ha flera system.
Det finns två. Om man inte vill ha något av dem så blir det värre.

Bjor Bjor skrev:
Jag valde plejd för dom andra inte hade det jag ville ha och har fortfarande inte kommit med det, och du valde nå annat för dom hade det du ville ha.
Fine. Man får förstås välja precis vad man vill. Väljer man Plejd efter man förstått dess begränsningar så ser jag inget problem i det.

Bjor Bjor skrev:
Nu sa jag ex. brandvarnaren, inte någon termometer.
Det var bara ett exempel på något som är rätt vanligt att man vill ha i sitt system och som Plejd inte kan lösa, ens med externa tredjepartsprylar.

Bjor Bjor skrev:
Jag känner ingen som vill styra något annat än lite belysning.
Ok. Det är nog inte representativt för världen i stort med tanke på hur smarta hem utvecklas idag. De stora aktörerna lägger knappast ner enorma resurser för att sälja någon enstaka enhet till "nördar" på en minimal marknad.

Bjor Bjor skrev:
Mer behov har inte dom flesta.
Jag tycker det är ganska arrogant att uttala sig så kategoriskt kring "de flestas behov". Du gissar ju bara.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Bara för sakens skull, Ikea har så vitt jag vet inga RGB-lampor. De har lampor med lite olika färger, men det går inte att steglöst ställa in vilken man vill. De kallar dem inte heller för RGB.
R RoAd skrev:
Bara för sakens skull, Ikea har så vitt jag vet inga RGB-lampor. De har lampor med lite olika färger, men det går inte att steglöst ställa in vilken man vill. De kallar dem inte heller för RGB.
okaaay! Det är förvisso helt sant! Jag skulle helt enkelt skrivit ”Några IKEA lampor med möjlighet att justera färgen enligt det urval som IKEA valt att tillhandahålla, alternativt en annan RGB lampa från annat märke”

jag tror dock att för gemene man så är en RGB lampa en lampa där man kan byta färg.. men definitionsmässigt så böjer jag mig och säger att du har helt rätt!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Tjoloho Tjoloho skrev:
okaaay! Det är förvisso helt sant! Jag skulle helt enkelt skrivit ”Några IKEA lampor med möjlighet att justera färgen enligt det urval som IKEA valt att tillhandahålla, alternativt en annan RGB lampa från annat märke”

jag tror dock att för gemene man så är en RGB lampa en lampa där man kan byta färg.. men definitionsmässigt så böjer jag mig och säger att du har helt rätt!
Det var inte för att vara besserwisser utan för att ingen skulle missa det. Jag har nämligen gjort det misstaget ;)

De är dessutom inte RGB för de saknar grön färg :)
 
  • Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag känner ingen som vill styra något annat än lite belysning. Och då är plejd ett billigt alternativ. Likaså som jag enbart vill styra belysning och kanske starta en mtorvärmare o värmefläktar. Mer behov har inte dom flesta.
jag skulle dock vilja påstå att Plejd inte är en särskilt billig lösning, jämfört med allt annat som finns på marknaden. Kollar man på enskilt protokoll/teknik så ligger Plejd snarare i premium segmentet.

Nästan varje zigbee/z-wave puck är billigare eller kostar lika mycket som en plejdpuck. Enskilda gateways är ofta billigare än Plejds gateway.

Pratar vi billigt är de nog snarare typ Shelly vi ska prata om
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det var inte för att vara besserwisser utan för att ingen skulle missa det. Jag har nämligen gjort det misstaget ;)

De är dessutom inte RGB för de saknar grön färg :)

det är visst någon som glömt berätta det för min Ikea lampa:rofl:
 
  • Övre del: sex färgade cirklar. Nedre del: akvarium utomhus med grön ljuskälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Tjoloho Tjoloho skrev:
det är visst någon som glömt berätta det för min Ikea lampa:rofl:
Ok, jag fick svaret att det bara var vissa förkonfigurerade färger som gick att använda. Men när jag läser informationen på deras hemsida så ser jag att de själva skriver 16 miljoner färger med deras gateway.

Kanske damen i deras lampavdelning missförstod min fråga och trodde att jag pratade om knappen de hade uppsatt som demo.

Är det denna lampa du har och vad styr du den ifrån?

https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfr...mbar-faergat-och-vitt-spektrum-klot-70439158/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, jag fick svaret att det bara var vissa förkonfigurerade färger som gick att använda. Men när jag läser informationen på deras hemsida så ser jag att de själva skriver 16 miljoner färger med deras gateway.

Kanske damen i deras lampavdelning missförstod min fråga och trodde att jag pratade om knappen de hade uppsatt som demo.

Är det denna lampa du har och vad styr du den ifrån?

[länk]
just den specifika lampan på bilden är en GU10 lampa:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfr...es-dimbar-faergat-och-vitt-spektrum-80439228/

men jag har även några av den som du hänvisar till och även den har grön färg + några miljoner till ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, jag fick svaret att det bara var vissa förkonfigurerade färger som gick att använda. Men när jag läser informationen på deras hemsida så ser jag att de själva skriver 16 miljoner färger med deras gateway.

Kanske damen i deras lampavdelning missförstod min fråga och trodde att jag pratade om knappen de hade uppsatt som demo.

Är det denna lampa du har och vad styr du den ifrån?

[länk]
Jag har märkt att mina IKEA-lampor är väldigt begränsade när det gäller vilka färger man kan välja. Kanske är det äldre modeller, men de klarar definitivt inte "alla" färger.
 
R
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har märkt att mina IKEA-lampor är väldigt begränsade när det gäller vilka färger man kan välja. Kanske är det äldre modeller, men de klarar definitivt inte "alla" färger.
Kan det vara så att det finns olika revisioner av dem? Det var ett tag sedan jag fick svaret så det kanske var rätt då.
 
R RoAd skrev:
Kan det vara så att det finns olika revisioner av dem? Det var ett tag sedan jag fick svaret så det kanske var rätt då.
Det kan det helt säkert. Mina är flera år gamla.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det kan det helt säkert. Mina är flera år gamla.
nu är ju detta lite off topic, men har du dem kopplade till IKEA gateway eller direkt kopplade till någon annan gateway?

Om du inte har den via IKEA så får de inte de nödvändiga uppdateringarna.

Jag körde en hel drös IKEA lampor parade direkt med Homey Pro i några år och tillslut slutade de fungera som de skulle pga att de inte fick firmware uppdateringen.. så nu kör jag dem via IKEAs gateway istället och har sedan bryggat den med Homeyn och vips så funderar allt lite bättre..

jag har några av de första utgåvorna av IKEAs färgglada lampor och jag märker inget större färgbortfall
 
R RoAd skrev:
Nej jag har inga Plejd. Och om du nu menar Google home så har jag redan skrivit att det är ett av de två system som plejd stödjer så det borde inte vara svårt nej.



Jag har aldrig skrivit att Plejd är skrot, det har du hittat på. Jag har kritiserat deras stängda protokoll, långsamma utvecklingstakt, och minimala utbud.



Det finns två. Om man inte vill ha något av dem så blir det värre.



Fine. Man får förstås välja precis vad man vill. Väljer man Plejd efter man förstått dess begränsningar så ser jag inget problem i det.



Det var bara ett exempel på något som är rätt vanligt att man vill ha i sitt system och som Plejd inte kan lösa, ens med externa tredjepartsprylar.



Ok. Det är nog inte representativt för världen i stort med tanke på hur smarta hem utvecklas idag. De stora aktörerna lägger knappast ner enorma resurser för att sälja någon enstaka enhet till "nördar" på en minimal marknad.



Jag tycker det är ganska arrogant att uttala sig så kategoriskt kring "de flestas behov". Du gissar ju bara.
Bra du skrev ni inte det var krångligt att koppla ihop systemen som du postod tidigare :rofl:
Fast att du inte har någon erfarenhet av det, bara tyckande ock lite tro

Det att jag skrev om skrot var att jag råkade blanda ihop dig med en annan.

Jag känner då inte en enda som vill ha det. Kanske är annat där du bor. Men jag tror det, men jag kan ha fel förstås.
 
Tjoloho Tjoloho skrev:
Om du inte har den via IKEA så får de inte de nödvändiga uppdateringarna.
Helt novis på detta så kanske en dum fråga men hur kan en ljuskälla behöva "nödvändiga uppdateringar"? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.