Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
M masterjohn skrev:
Tack för alla svar. I nuläget är det mer styra belysning men vem vet vart det tar vägen i framtiden…

måste man inte ha separat Gateway eller hub?? Tänker ex Wiser och Ikea dirigera. Kan man lägga in Hue i Dirigera eller Wiser??
Eller är det ex Athom Homie som gäller då?
Zigbee kräver hub. Men det är ju en ickefråga när det duger bra med billiga sådana från Lidl tom för 2-300.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
toppen, då har jag fått svar på det. Som jag letat. Alla säger att Zigbee är så käckt och kompatibelt. Men då är det en Homie PRO som hub som gäller om man vill blanda??

lek med tanken Wiser, Ikea Trådfri och någon Hue, vad är lämpligast då?
HA på någon RPi eller gammal tv-box eller dator. Eller tex Hubitat om du vill det ska fungera från början.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Vad kan man köra med för Controler om det ändå skall vara enkelt?? Tänker att om man kör Wiser, Hue och Ikea så är alla Zigbee men ändå stängda verkar det som...?
Finns billiga GW på Ali eller tex Lidl.
 
K karlmb skrev:
HA på någon RPi eller gammal tv-box eller dator. Eller tex Hubitat om du vill det ska fungera från början.
Kör en Home Assistant-installation på en Raspberry Pi 4 själv med en Zigbee radio (RaspBee II). Det rullar på fint men det är inte det enklaste om man är ovan programmering och linux. Stött på en hel del problem jag nog inte löst utan den kompetensen.

Home Assistant säljer också färdiga enkla kit som kanske är en bättre väg om man inte känner sig så haj på att få saker att lira själv. "Home Assistant Yellow" är dessutom redo för Matter! https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-yellow#products
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev tidigare, alla stöder Zigbee som är en öppen standard. Däremot så integrerar varje tillverkare enbart sina prylar i sin gateway. Därför behövs en generisk gateway som Smartthings eller HomeAssistant eller Domoticz.

Är du relativt ny i området (vilket du verkar vara) så rekommenderar jag dock hellre en färdig lösning som Smartthings än HA. Även jag som är rätt avancerad väljer bort HA pga den handpåläggning som den i praktiken kräver (jag har USB-sticka med Zigbee, men det kräver många timmar att få allt att fungera som man vill). Allt sådant slipper du med Smartthings (eller Homey, eller ...).
Vadå integrerar? De flesta Zigbee gw (om inte alla) fungerar ju med alla andra tillverkares Zigbee enheter.
 
K karlmb skrev:
Vadå integrerar? De flesta Zigbee gw (om inte alla) fungerar ju med alla andra tillverkares Zigbee enheter.
Försök att styra en Wiser termostat med någon av Ikeas hubbar.

Bara som exempel på vad som sannolikt avses.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Kolla in Peter Esse på YouTube vet ja
"stor genomgång - så fungerar Wiser" och avsnittet "därför installerar jag Wiser i hela hemmet"
mycket gött info!
 
Nissens
M masterjohn skrev:
Måste du säga så, jag hade ju nästan bestämt mig så säger du att det är såhär.. ;)

Hur är det med rörelsesensorer, de får du koppla till en puck då eller finns det batteridrivna som man kan sätta lite här och var? Vilka funkar med Plejd?
:)
Ja, jag kopplar oftast sensorerna till en REL-02 som har två utgångar och två ingångar. Den ena utgången går till sensorn, den andra till lampan om en sådan skall anslutas. Den ena ingången går till strömbrytare, den andra kommer från den aktuella sensorn. Det som är anslutet till en ingång kan användas av vilken puck som helst i systemet.

Tex kan jag låta ljussensorn släcka/tända belysning vid skymning/gryning, och ett antal timmar på natten släcks belysningen och rörelsesensorer aktiveras så att belysningen tänds om någon rörelse detekteras. Valfri sensor kan tända valfri belysning.

Alla ”vanliga” sensorer som finns i handeln fungerar, jag använder ofta Steinel, men som sagt det går att använda vilka som. :)

Den största tjusningen tycker jag är enkelheten, som jag nämnde förut, går du in och kollar användarforum för de olika systemen så får du en inblick i hur användarvänliga systemen är. På Wise och liknande är det oändliga diskussioner om diverse sensorer, och hur saker o ting skall kopplas/konfigureras/programmeras.
I Plejdforum är det ett helt annat fokus, det är mest användare som bara vill att det skall fungera på ett visst sätt, och man är inte speciellt intresserad av full hemautomatisering och all tid en sådan kräver av användaren…
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
enjikaka enjikaka skrev:
Kör en Home Assistant-installation på en Raspberry Pi 4 själv med en Zigbee radio (RaspBee II). Det rullar på fint men det är inte det enklaste om man är ovan programmering och linux. Stött på en hel del problem jag nog inte löst utan den kompetensen.

Home Assistant säljer också färdiga enkla kit som kanske är en bättre väg om man inte känner sig så haj på att få saker att lira själv. "Home Assistant Yellow" är dessutom redo för Matter! [länk]
Lycka till med att få tag på en Raspberry Pi 4. Jag har stått i kö i flera butiker sedan början av september...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lycka till med att få tag på en Raspberry Pi 4. Jag har stått i kö i flera butiker sedan början av september...
Varför just Pi?
Kolla på Odroid N2+
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Varför just Pi?
Kolla på Odroid N2+
Pris, färdiga tillbehör, formfaktor, inbyggd WiFi --> allt detta talar för Raspberry Pi. Det enda som talar emot är tillgängligheten.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vilka andra system förutom google home och (numera) homekit kan du utan svårighet kombinera med plejd? Utan svårighet = officiellt stöd och inte fulhackat in av tredje part.
Vad är svårigheten med tredje part? Har du erfarenhet av ex. Home? Vill man hitta svårigheter med ett system så går det att göra det med alla system. Jag valde plejd för dom andra hadde inte det jag behövde. Sen går det att koppla ihop andra systems prylar med en kabel, men då krävs det en extra plejd puck. Och de är så jag har tänkt gjort för ex. brandvarnare.
 
Mitt första automatiseringsprojekt var att övervaka spilltanken till bergvärmepumpen, året var 2014 och systemet Vera Edge + fibaro flood detector. Vad har hänt sen dess? Jo Vera slutade att upatera sin mjukvara runt 2019, jo visst företaget blev uppköpt och de nya ägarna ville att man skulle slänga en massa pengar på sin nya "mycket bättre version"! Så i det läget stod jag med jag lås, fläktstyrningar, lampstyrningar, tom en ventil för att stänga av huvudvattenledningen plus annat för c:a 25 - 30 kkr. Allt styrt via Z-Wave. I det läget så valde jag att satsa på HA (home assistant) då jag faktiskt kunde lägga in Veran som en integration! (alla mina devices blev tillgängliga som entyties i HA). Så gissa att jag blev glad är jag kunde köra alla mina devices i princip direkt efter övergången till HA. Numer så har jag flyttat över alla Z-Wave devices direkt till HA, funkar perfekt. Konsolen (UI) i Z-Wave JS är det bästa icke proffesionella verktyget som finns. Shellys 3EM effektmätare är integrerad via wifi till HA (kan även integreras via MQTT). Nu leker jag med ESP-home som nu kan ansluta ESP32/8266 på ett smart sätt till HA, Har en CO2 detektor i sovrummet som baseras på IKEAS vindriktning där jag bytt ut styrkortet mot ett med ESP32. Jag har enheter från Aeon, Aeotech, Cleverio, Danalock, Fibaro, Heatit, Nexa, Nodon, Qbino, Shelly, Xiaomi i mitt HA-nät.

Så vad är mina tankar om framtiden?

1. Skippa allt vad molntjänster heter, koppla bort WAN sladden från din router, funkar nu allt som det ska?

2. Sätt dig in i Matter och Thread, finns flera bra filmer på nätet!

3. Tycker du att det verkar för besvärligt, köp nåt som du trivs med men förstå att du just har börjat en resa innebär att du måste vara beredd på att ompröva dina beslut, lycka till!
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Nackdelen med Plejd är att de saknar förbrukningsmätning.

Fördelen är att det är enkelt, stabilt och trots vad många säger enkelt att använda i hem automation.
Styr allting via home assistant vilket också gör att vill jag kan jag få den att samverka med t.ec wiser
 
R
Bjor Bjor skrev:
Vad är svårigheten med tredje part?
Om Plejd å ena sidan ska vara superenkelt så kan det väl å andra sidan inte krävas att man ska använda hack från tredje part för att integrera det i ett system. Det gör det för alla system förutom google home och homekit.

Bjor Bjor skrev:
Har du erfarenhet av ex. Home?
Menar du google home? Ja en del, hur så?

Bjor Bjor skrev:
Vill man hitta svårigheter med ett system så går det att göra det med alla system
Att integrera plejd i system de inte stödjer (nästan alla) ÄR svårt eftersom deras protokoll är stängt.

Bjor Bjor skrev:
Sen går det att koppla ihop andra systems prylar med en kabel, men då krävs det en extra plejd puck. Och de är så jag har tänkt gjort för ex. brandvarnare.
Ok, hur kopplar jag in en termometer på detta vis. Termometer, inte termostat. Jag vill gärna se hur varmt det är i rummen här hemma. Vill gärna att fuktigheten visas också.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.