• Wow
Dilato
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Vi kan konstatera att om man inte dragit ner sin förbrukning av kWh jämfört med för ett år sedan så hade det blivit ännu dyrare.

känns ologiskt att det blir ett nollsummespel när man istället borde få slantar över som belöning för att man sparat/snålat/minskat.

Men så är det inte. Det är en elektrisk förslavning av abonnemangsägare som inte enbart beror på inflation och krig. En stor bov i detta är alla elbilsägare som skall ladda fanskapet och dra upp elanvändningen i riket…. med dyrt elpris som följd.
Måste jag välja är jag hellre en elektiskt förslavad abonnemangsägare än på samma sätt förslavad av oljebehovet och i klorna på ägarna till den skitiga oljemarknaden.

Det ena fryser vi av kortsiktigt. Det andra dör vi av långsiktigt.
 
Frågorna är många:
- Vad har ni gjort för att försöka sänka förbrukningen?
-Vad har ni för elavtal?
- Kan ni styra er uppvärmning?
- Kan ni styra er varmvattenproduktion?
- Hur stort bor ni?
- Är huset välisolerat?
- Storlek på hus?
- Elbil(ar)?

mm mm
 
Vi bor i radhus och har bara 2 ytterväggar.
Markplan och en övervåning samt en källare c:a 75% under marknivå.
Huset har nya 3-glasfönster sen några år tillbaka.
Uppvärmning sker med hjälp av en LVVP och en braskamin i vardagsrummet.
Vi har haft värmen i radiatorerna och värmegolven helt avstängda sen i somras och kör bara eldning i kaminen morgon och kväll.
På mornarna är det 14-15 grader på markplanet och efter eldning kommer vi upp i 19-21 grader, helt okej.
På övervåningen blir det 17-18 grader.
I källaren är det runt 12-13 grader men det är inga problem med det förutom att tvätten torkar väldigt långsamt.
Vi har halverat vår elförbrukning i november mot förra året och gjorde bara av med 748 kwh. December ser ut att bli ännu mer besparing.
Vi har timpris på elförbrukningen och kör LVVP bara 2 timmar på natten då elen är billigast.
Detta för att värma upp vår 300 liters tank så vi får varmt vatten i duschen och kranarna.
Vi har tillgång till väldigt billig ved och det är vår räddning.
Vi klarar oss helt okej men det är massa meck med att hantera all ved men det är det värt.
 
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
fattas lite info här -
hur många kWh räknar du med att förbruka under December? Hur mycket var det i November?
Vilken värmepump har du?
Hur stort är huset.
Har du golvvärme eller radiatorer eller blandat.

Har du tänkt tanken att din LVVP inte fungerar som den ska?

det finns många trådar i forumet där folk skryter om hur kallt de har eller inte har och hur lite el de förbrukar. själv försöker jag övertyga pannan om att sänka temperaturen (en nibe f370 frånluftsvärmepump) och det går ju sådär, tyvärr. som tur är har vi till mars -24 att fundera på vad vi ska göra, och vi kan experimentera lite denna vinter.
 
Här ligger jag runt 19-20 grader inomhus i december med en elförbrukning på 171 kWh (839 kr) hittills. Denna låga förbrukning tack vare vedpannan som jag lyckligtvis behöll när bergvärmen installerades i februari. När elpriset sjunker under 3 kronor är elen billigare än veden jag köpte så nu är faktiskt bergvärmen på och rullar igen. För första gången i december! Skönt att få lite användning för den stor utgiften..

På medeltidsveckan på Gotland för några år sedan fick jag lära mig att man förr i tiden hade lin närmast kroppen och toppade med ull ovan detta vid behov. Kör denna kombination hemma och märker knappt någon kyla ens när jag springer ut i -10 för att ge gässen nytt vatten. Går hur bra som helst utan jacka. Så är nog inte helt omöjligt att sänka temperaturen inomhus än mer både vid pumpning och eldning för att istället nyttja passiva metoder som ordentliga kläder.
 
  • Gilla
Decorator och 2 till
  • Laddar…
Om man får fråga… så har jag några frågor till de som också bor i område 4:

1. Hur många är ni i hushållet?
2. När är huset byggt/ hur stort är det?
3. Hur gammalt är ert värmesystem?
4. Hur mycket förbrukar ni månaden alt. per år?
5. Hur gamla är tvättmaskiner/kyl etc?

Jag hade varit jättetacksam för de som velat svara så jag kunnat få en uppfattning om hushåll likande vårt ligger snarlikt oss i förbrukning.
Jag förstår inte varför jag som husägare i Skåne inte tvingas ha 16grader inomhus, som så många andra (tycker fruktansvärt synd om er, stackare, ingen ska behöva frysa i sitt eget hem) Är det för vårt hus är ”litet” som vi kan ha det varmare?
Min systers (2 vuxna 2 småbarn) trähus är nämligen mer än 3 gånger så stort (hela vårt hus är typ i storlek med deras kök och matsal) och trots att de har solceller, nästan hela huset helt avstängt från värme (enbart vardagsrum varmt, där inne de bor just nu), eldar i vedspis och låg inomhustemperatur i det aktiva vardagsrummet så har de räkningar på betydligt många fler tusenlappar än oss. Hur kan det var sådan skillnad?

Vi är 2 vuxna 1 barn.

Vårt hus är byggt i slutet på 60-talet (södra Skåne) putsad tegel, ca 100kvm på bottenplan och ca 60kvm av källaren är numera inredd boyta.

En ny panna installerades när vi flyttade in i fjol (vatten-el). I badrummet ov har vi golvvärme på el (är avstängd sedan i fjol) annars är det vanliga, gamla element som värmer huset.

Ingen vedkamin, enbart 2 etanol som det aldrig eldas i.

Vår förbrukning är 350-1300kwh/mån beroende på månad/årstid. Så här långt i år är vi uppe i 8160kwh enligt eons app dvs det kommer i årsskiftet betyda ett snitt på 700kwh/månad.

Ny torktumlare, men i övrigt är alla andra maskiner från 2009-2011.

Som sagt, jättetacksam för svar. (Endast hjälpsamma och inga onödigt elaka kommentarer tack)
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Satt LVVP på 8 grader i stugan när jag inte är där (varannan vecka). När jag är där eldar jag i den gamla vedpannan på dagarna och på nätterna går Ebersprächerkopian från Kina som jag kör på biodiesel. Får begagnad frityrolja från de lokala pizzeriorna som jag filtrerar och förestrar. Järnhandlaren trodde väl att jag fått en knäpp när jag beställde en 25l dunk metanol :) Får se vad han säger när jag beställer ett fat nästa gång. Vete f-n vad jag skall göra med glycerinet jag får som biprodukt. Göra tvål?
 
  • Wow
  • Gilla
JockeHX och 3 till
  • Laddar…
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Japp, kloke Morgan myser med 20grader inomhus.
Grattis till honom !⭐
Det är därför våra politiker numera kallas "den nya adeln"
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Alltså jag förstår att elräkningen är en utmaning - men finns det inte risk att man gör något värre här i sparivern? Cornucopia skriver att en del villaförsäkringar slutar gälla om man har under en viss temperatur i ett rum? Har ni alla koll på era villaförsäkringar? Mest så att inte utgifterna blir ännu större pga någon skada på huset pga för låg temp som då försäkringsbolaget vägrar ersätta… :(
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Alltså jag förstår att elräkningen är en utmaning - men finns det inte risk att man gör något värre här i sparivern? Cornucopia skriver att en del villaförsäkringar slutar gälla om man har under en viss temperatur i ett rum? Har ni alla koll på era villaförsäkringar? Mest så att inte utgifterna blir ännu större pga någon skada på huset pga för låg temp som då försäkringsbolaget vägrar ersätta… :(
Detta kommer drabba en massa pensionärer som inte har någon buffert. När man inte har råd rasar det ena efter det andra utan att man kan göra något åt det. Därför just nu så många pensionärer som är självmordsbenägna.
 
Jag undrar hur ni som påstår att ni får pengar över när ni sparar in på elen räknar egentligen?
Själv har jag i det närmaste halverat min förbrukning jämfört med förra året men ändå är räkningarna bra mycket högre i år än för samma perioder året innan
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
4 4092 skrev:
Installera en Kina dieselvärmare
kan det vara något
Dyr värme och besvärliga avgaser. Stor servicebehov, även om man har dyra europeiska värmare.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Jag undrar hur ni som påstår att ni får pengar över när ni sparar in på elen räknar egentligen?
Själv har jag i det närmaste halverat min förbrukning jämfört med förra året men ändå är räkningarna bra mycket högre i år än för samma perioder året innan
Med rejält drastiska åtgärder såsom att förbruka en tiondel av ström jämfört med normalt.
 
Läskigt att läsa... jag bor ju i jämtland. har luftvärmepump och eldar ved... mitt dilemma är att jag inte vet vad det kostar just nu . Jag får väl se vad räkningen landar på nästa månad. Brr.. just nu befinner jag mig i Florida, även här är det rekordkyla. Trots det klär jag mig i T-shirt, funderar dock på att festa till det med något ulligt eller fleasigt ikväll, ..
 
K Kurtivan skrev:
tror ni att de levererar ärliga svar?
Nope, bara publikt larv... Jag har bott i hus som är omöjliga att få varmare än 18 grader hur man än eldar. Inget plus för miljön eftersom vi, förutom den tveksamma värmen i huset, värmde upp halva Skåne...
Så - visst - bor de så kanske 17/18 grader är "ärligt". 15? Njae... Han kanske bor i tält?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.