Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
M masterjohn skrev:
Grymt bra med alla infallsvinklar. Finns ju verkligen många för och nackdelar med de flesta systemen.

Om man skulle köra på shelly, är det deras app som gäller då?? Verkar vara varierade recensioner om man kikar runt.
Jag kör som sagt mina via Home assistant, inte jätteklurigt att få in dem. De kör på wifi, så initial konfiguration gör man direkt på enheten, behövs ingen app (jag har aldrig använt den).
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kör som sagt mina via Home assistant, inte jätteklurigt att få in dem. De kör på wifi, så initial konfiguration gör man direkt på enheten, behövs ingen app (jag har aldrig använt den).
Det är svårt att välja nät och knappa in lösenordet direkt på enheten, så appen behövs de första 30 sekunderna.
 
useless useless skrev:
Det är svårt att välja nät och knappa in lösenordet direkt på enheten, så appen behövs de första 30 sekunderna.
Va? Nä, enheten skapar ett eget wifi, anslut, gå till 192.168.33.1 och fyll i SSID.
Ingen app behövs, tro mig, jag har 10-15st.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker den stora frågan är - varför ska du bygga in något över huvud taget? Planerar du fasta installationer av spotlights över hela huset? Ok då är det en relevant fråga men om du planerar för vanliga DCL så är IKEA Trådfri med den nya Matter-kompatibla Dirigera hubben given i min mening. Har hus, fasad och garage täckt med Trådfri på schemaläggning och rörelsesensor-styrt. Totalt närmare 150 enheter fördelat på två Dirigera hubbar. Sedan har jag Qubino och Fibaro för fasta spotlights I badrummen.
 
Jag funderade på plejd då jag dels kör mest appleprylar och att plejd för några år sedan sa att de ”strax skulle ha en homekitintegration klar”…. Det tog några år men häromdagen läste jag att de har den klar. Iom det så går det att enkelt få in automation i homeassistant via de enheter som är kopplade till homekit och kunna styra brytare etc utan att installera några appar el dyl i varken dator eller telefon.

Jag har inte skaffat några plejddimmers el dyl än men funderar i alla fall på det igen nu då de fått till homekitkopplingen.

https://teknikveckan.se/plejd-far-stod-for-apple-homekit-via-gatewayen
 
Jag skulle vilja "tycka" att jag nog aldrig skulle leta efter ETT system som klarar ALLT. Hur man än gör så kommer man att fastna på något. Jag tänker mer att man ska välja ett system som kan kommunicera med andra system. Jag har tex en IKEA Trådfri genvägsknapp utanför dörren hemma. Den pratar Zigbee direkt med min Home Assistant. Trycker man på den skickar HA signal via Tellstick att plinga med Nexa-ringklockan. Samtidigt skickas en avisering via Discord till min telefon. JA, det är nog en onödigt krånglig lösning, men den är inte begränsad till en enda produktlinje.

Klarar man sig med vad Google Assistant och Apple Homekit kan automatisera så funkar väl Plejd utmärkt, men risken är väldigt stor att man förr eller senare slår i taket på vad man skulle vilja göra.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Va? Nä, enheten skapar ett eget wifi, anslut, gå till 192.168.33.1 och fyll i SSID.
Ingen app behövs, tro mig, jag har 10-15st.
Jo, så är det nog. Det är ett par år sen jag installerade mina prylar och jag körde nog med appen för att det var enklare att "bulk-konfigurera" och slippa skriva in allt en massa gånger.
 
useless useless skrev:
Jo, så är det nog. Det är ett par år sen jag installerade mina prylar och jag körde nog med appen för att det var enklare att "bulk-konfigurera" och slippa skriva in allt en massa gånger.
Låter rimligt, jag tvärvägrade när de försökte få mig att skaffa ett konto.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men nu tappar du mig när du skriver "smart-hem styrning". Vad inbegriper du i det? Med Plejd så handlar det i huvudsak om att tända och släcka belysning, skriv då belysningsstyrning. Så fort du vill styra något mer än belysning så går det snabbt utför när det gäller Plejds användbarhet (vilket även en stor del av Byggahus forum verkar hålla med om). Flera automatiseringar som jag har för min belysning hemma går inte heller de att göra med Plejd. De är inte särskilt svåra att lösa, men de kräver beslut baserat på flera källor.

@Bjor jag har redan brandvarnare kopplad, jag får dessutom meddelanden när den triggas och den tänder belysningen i hela huset och låser upp ytterdörren om folk är hemma.
Vad känner den brandvarnaren av för nå? Är det värme, rök, kolmonoxid eller nå kombination? Kolmonoxid och rök är det jag vill ha, och då i samma. Men hittar det bara i brandvarnare som inte går att koppla till något system om man inte skruvar upp och gör liten egen lösning. Jag låser aldrig, och skulle jag det så måste jag byta till ett digitalt lås "dom är inte fin" och lysen kan ju plejd starta automatiskt vid en brand om nu inte proppskåpet brinner.
 
R
enjikaka enjikaka skrev:
Nej till bägge. Läs mitt svar här: [länk]
Håller inte med dig. Varför måste saker stödja matter för att inte bli "skräp"? Slutar mina shelly och zigbee-prylar helt plötsligt att fungera och kommunicera med andra system bara för att det kommer ännu en standard?

Eftersom svaret är nej så har du fel.

Dessutom är schneider med på tåget och deras produkter att gå att uppgradera för att vara kompatibla med matter i framtiden. Om jag minns rätt har även shelly planer på att stödja matter via firmwareuppdatering.

https://teknikveckan.se/wiser-fran-schneider-electric-nu-matter-certifierad
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Från egen erfarenhet och min väg till ett smart hem/villa:
- Om du är bara vill styra lampor och inte är teknikintresserad så skulle jag satsa på lösa shelly vägguttags pluggar för fönster- och golv-lampor samt komplettera de mekaniska väggbrytarna med shelly strömbrytarpuckar för takbelysning där du behöver det. Som nubliven villaägare så finns det ändlösa hål att stoppa pengarna i så denna lösning blir betydligt billigare än om du ska ha en elektriker som kopplar in ett tekniskt tveksamt system som om/när du blir mera intresserad och dina behov ökar - kanske då ändå måste bytas/göras om.
Kombinera plejd med ett annat system är inte nå svårigheter. Så det är inget som behövs bytas. Och om man bortser från elektriker så är dom jättelätt att Koppla in.
 
R RoAd skrev:
Håller inte med dig. Varför måste saker stödja matter för att inte bli "skräp"? Slutar mina shelly och zigbee-prylar helt plötsligt att fungera och kommunicera med andra system bara för att det kommer ännu en standard?

Eftersom svaret är nej så har du fel.

Dessutom är schneider med på tåget och deras produkter att gå att uppgradera för att vara kompatibla med matter i framtiden. Om jag minns rätt har även shelly planer på att stödja matter via firmwareuppdatering.

[länk]
Matter använder Thread vilket är en vidareutveckling av Zigbee där enheter identifieras med IP istället för hexadecimalt ID som är fallet idag. På grund av detta är inte systemen kompatibla med varandra, och att köra två nätverk parallellt är inte heller stabilt då de stör ut varandra. Det har jag själv fått erfara. Det ska bråkas om våglängder med både WiFi och andra Zigbee-nätverk. Gamla Zigbee-enheter funkar endast med en översättningsbrygga. Shelly kan funka över WiFi, det har du rätt i. Matter går över WiFi och Thread. Men Plejd är å andra sidan helt ute och cyklar. Utan hjul till och med!

Mycket bättre att vänta på och inköpa rena Matter och Thread-grejer så man slipper behovet av översättningsbryggor och att felsöka störningar. Det lanseras förmodligen en hel del på CES i januari.
 
Redigerat:
  • Gilla
mudroom och 1 till
  • Laddar…
R
Bjor Bjor skrev:
Kombinera plejd med ett annat system är inte nå svårigheter. Så det är inget som behövs bytas. Och om man bortser från elektriker så är dom jättelätt att Koppla in.
Vilka andra system förutom google home och (numera) homekit kan du utan svårighet kombinera med plejd? Utan svårighet = officiellt stöd och inte fulhackat in av tredje part.
 
M masterjohn skrev:
Skall jag satsa på Plejd eller Schneiders Wiser i samband med en större renovering??

börjar från scratch, inte jätteintresserad av automationer men ser en del fördelar. Plejd verkar sjukt enkelt med integrerade driver så som nya Led75.

Samtidigt vill man inte sitta för begränsad i framtiden. Vilket skall jag satsa på??
Plejd enkelt val
 
  • Haha
  • Gilla
Bjor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.