Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
M mrmlz skrev:
Spendera en kväll med homeassistant.
Men då måste jag väl ändå ha Gateway från resp. tillverkare??
 
M masterjohn skrev:
Men då måste jag väl ändå ha Gateway från resp. tillverkare??
Som jag skrev tidigare, alla stöder Zigbee som är en öppen standard. Däremot så integrerar varje tillverkare enbart sina prylar i sin gateway. Därför behövs en generisk gateway som Smartthings eller HomeAssistant eller Domoticz.

Är du relativt ny i området (vilket du verkar vara) så rekommenderar jag dock hellre en färdig lösning som Smartthings än HA. Även jag som är rätt avancerad väljer bort HA pga den handpåläggning som den i praktiken kräver (jag har USB-sticka med Zigbee, men det kräver många timmar att få allt att fungera som man vill). Allt sådant slipper du med Smartthings (eller Homey, eller ...).
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det du ska styra? Personligen röstar jag på alt nr 3: nada ;)
Jag röstar också på alt 3 nada. Vad är det du vill styra? Helt onödigt köp tycker
 
  • Gilla
  • Wow
Staffanchamp och 1 till
  • Laddar…
Jag har både plejd och shelly hemma hos mig för att testa/utvärdera vad som fungerar bäst.

Båda fungerar för det dom är ämnade att göra för stunden.
Dock vet jag inte hur det ser ut för dessa om 10 år, 20 år.

Det räcker med att någon slutar uppdatera sin app och då gäller det att samla på sig gamla telefoner, jailbreaka dem och se till att man kan köra gammalt OS på dessa så att man kan installera dom gammla osupporterade apparna.

Förr (pre 2000-talet) så installerade elektrikern knappar och uttag och dom är gångbara än idag 30-40 år senare. Du kan tända och släcka lampan på din knapp och det bara fungerar år efter år. Går den sönder köper du en ny och den är kompatibel med elsystemet i huset.

Så här kommer det inte vara med dom här smarta hemprylarna. Dom kräver konstant underhåll i form av uppdateringar, byta ut dem för att dom går sönder lättare, man byter WiFi-nät eller lösenord, hubben går sönder och man måste skaffa ny, finns det att få tag på likadan hub just det året den går sönder eller blir man tvungen att byta till en nyare eller kanske måste man byta allt? Ny WiFi standard om 10 år som dessa puckar inte stöder? Måste man hålla liv i sin gamla WiFi 2.4GHz för att hålla dessa uppkopplade?
Jag ni ser, problemen hopar sig i framtiden oavsett vad man väljer.

Jag har därför valt att endast köra smart styrning på få utvalda delar, styrning utav värmen/varmvatten, motorvärmare, fasadbelysningen och några tempsensorer. Detta kopplat till Home Assistant för att utvärdera/testa och lära mig. Och det jag kommit fram till är att detta kräver ständig underhåll. Kanske inte dagligen, men åtminstone varje vecka är det något. Det är en uppdatering, dålig täckning, en omstart, tappat WiFi, en konfigurationsändring, trasig enhet, backupper o.s.v.... o.s..v...

Det jag vill säga är att: Jag skulle aldrig någonsin bygga hela mitt hus kring någon form utav smarta-hem lösning. Men för vissa utvalda delar fungerar det kanon för stunden. Man ska vara beredd att kunna sätta sig in själv i prylarna, dess funktion och underhåll. Annars kommer elektrikerna/teknikern behöva vara hemma hos en oftare än vad ens sambo är. :D

Om jag idag skulle välja någon utav Plejd eller Shelly så skulle jag välja Shelly. Dock så stör jag mig lite på Shellys kopplingsscheman, dom är inte riktigt helt hundra enligt mig.
 
När jag jordade huset rekommenderade en vän mig Plejd vilket jag tog. Det är smidigt att kunna byta last på pucken då jag hade en blandning av gamla lampor, halogen och led. Nu när typ det bara är led lampor kvar så hade det varit lite roligare med ett system som är mer öppet. Dock så är Plejd mycket stabilt och funkar fint efter strömavbrott. Dock så svär Elektrikern på jobbet att Malmbergs är prisvärdast och ett mycket bra alternativ till Plejd.
 
C Cambudgie skrev:
Det räcker med att någon slutar uppdatera sin app och då gäller det att samla på sig gamla telefoner, jailbreaka dem och se till att man kan köra gammalt OS på dessa så att man kan installera dom gammla osupporterade apparna.
Därför väljer man produkter som inte behöver någon specifik app. Zigbee-prylar t ex parar man ihop med sitt Zigbee-nät så dyker dom upp i den controller man kör för tillfället.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Måste man ha en Hubb till dom flesta system? Och vad händer om den lägger av eller bara krågar lite?
 
Bjor Bjor skrev:
Måste man ha en Hubb till dom flesta system? Och vad händer om den lägger av eller bara krågar lite?
Jag kan bara tala för z-wave. Där används enbart hubben för att styra scener, voice styrning osv

Edit: och för att styra enheten via appen såklart
 
Redigerat:
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Är det ingen som kör Telldus prylar längre? Såg att en ny hub ska släppas, men den verkar rejält försenad. Har kört Telldus länge hemma, främst för styrning av belysning och diverse tempsensorer. Men nu tittar jag på något vettigt till landet, och då känner jag mig inte lika sugen på Telldus längre.
 
S Soma67 skrev:
Är det ingen som kör Telldus prylar längre? Såg att en ny hub ska släppas, men den verkar rejält försenad. Har kört Telldus länge hemma, främst för styrning av belysning och diverse tempsensorer. Men nu tittar jag på något vettigt till landet, och då känner jag mig inte lika sugen på Telldus längre.
Telldus saker är ju helt OK, men inte mer. Stora problem iom att många av protokollen är oackade. Telldus själva börjar ju byta teknologi också...
...men på 433MHz ligger ju fortfarande de bästa termometrarna. Det finns inga riktigt bra prisvärda för svenskt klimat med annan teknik tyvärr...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
S Soma67 skrev:
Är det ingen som kör Telldus prylar längre? Såg att en ny hub ska släppas, men den verkar rejält försenad. Har kört Telldus länge hemma, främst för styrning av belysning och diverse tempsensorer. Men nu tittar jag på något vettigt till landet, och då känner jag mig inte lika sugen på Telldus längre.
Har 5 st. Telldus' system i drift. Det har uppenbart varit en del förändringar företaget. Grundarna i Lund har lämnat, kanske någon schism om fortsatt utveckling.
Tror inte det lär hända så mycket mer med bef. system. Å andra sidan rullar grejorna på bra och uppfyller åtminstone mina krav, till en kostnad nära noll kronor.

I dagarna har deras "Flow-GW" rejält försenad släppts. Den bygger på Bluetooth och styr deras ljuskällor, inget som direkt kan ersätta en Tellstick Net/Znet.

Ytterligare en GW är annonserad, men det lär ta tid innan den dyker upp, i och med detta slutar dom att ha stöd för 433.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Plejd är såvitt jag vet instängt, skulle plejd tappa intresset eller konka så riskerar prylarna att sluta funka, det finns ingen tredje part som kan ta över.

Wiser ska vara öppet, vilket bör innebära att det kan drivas vidare.

Har du förresten kikat nått på Shelly?
Också öppet, och billigare prissatt. Kör det själv och styr via home assistant.
Har väldigt svårt att tro att plejd kommer kursa, ett bolag som är värderat till runt 2 miljarder på börsen och som ständigt utvecklar nya produkter.

Som elektriker så använder vi plejd överlägset
 
  • Gilla
Pipedream
  • Laddar…
A Anders Wilhelmsson1 skrev:
Har väldigt svårt att tro att plejd kommer kursa,
När respektive företag hade sin storhetstid var det nog få som trodde att exempelvis Blockbuster, Onoff, Expert, Panaxia, Lehman Brothers eller Enron skulle komma att gå i konkurs.
 
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
A Anders Wilhelmsson1 skrev:
Har väldigt svårt att tro att plejd kommer kursa, ett bolag som är värderat till runt 2 miljarder på börsen och som ständigt utvecklar nya produkter.

Som elektriker så använder vi plejd överlägset
Knappast konkursa, men det kan bli utdaterat och krympa i mängden produkter och support med tiden. Vi har sett många företag genom tiderna som plötsligt tappat ett stort börsvärde då de inte längre anses vara relevanta.

Som jag och många andra skrivit tidigare, Plejd är väldigt bra på det det kan, men det är mycket det systemet inte kan också. Det är inget hemautomatiseringssystem utan ett system för fjärrstyrning och till viss del automatisering av i huvudsak belysning. Är det detta man vill ha så är Plejd jättebra.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.