Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
13th Marine 13th Marine skrev:
Plejd är såvitt jag vet instängt, skulle plejd tappa intresset eller konka så riskerar prylarna att sluta funka, det finns ingen tredje part som kan ta över.

Wiser ska vara öppet, vilket bör innebära att det kan drivas vidare.

Har du förresten kikat nått på Shelly?
Också öppet, och billigare prissatt. Kör det själv och styr via home assistant.
Kolla på Vadsbo Kasambi. Bäst på marknaden
 
Nissens Nissens skrev:
Jag styr även mitt värmesystem med Plejd, vilket enligt många Plejdhaters i trådarna här säger är omöjligt… men i verkligheten är det väldigt enkelt. ;)
Du har fortfarande inte berättat vad du styr och hur. Att slå av eller på värmen med Plej-appen är inte samma sak som att styra värmesystemet...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Kolla på Vadsbo Kasambi. Bäst på marknaden
På vilket sätt då? :)
 
Kikade in på systemet, verkar vara instängt där man på sin höjd kan styra det från Home assistant via deras servrar, vilket är ett stort Nej från mig.
 
  • Gilla
linusstaf
  • Laddar…
R
M masterjohn skrev:
Måste du säga så, jag hade ju nästan bestämt mig så säger du att det är såhär.. ;)

Hur är det med rörelsesensorer, de får du koppla till en puck då eller finns det batteridrivna som man kan sätta lite här och var? Vilka funkar med Plejd?
De har inte stöd för några sensorer alls egentligen. Det nissens pratar om är att koppla externa sensorer på ingångar på plejds puckar och de fungerar då som en knapp (av/på). Det finns alltså ingen möjlighet till att läsa av exempelvis temperaturer eller ljusstyrka bara om det är över eller under en fast gräns.

Det går alltså åt en puck och en tredjepartssensor för att lösa det med plejd. Batteridrivna sensorer kan du glömma.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Plejd är såvitt jag vet instängt, skulle plejd tappa intresset eller konka så riskerar prylarna att sluta funka, det finns ingen tredje part som kan ta över.

Wiser ska vara öppet, vilket bör innebära att det kan drivas vidare.

Har du förresten kikat nått på Shelly?
Också öppet, och billigare prissatt. Kör det själv och styr via home assistant.
Valde plejd när jag installerade första vändan. Fördelar. Stabilt och tryggt och inget behov av nån central komponent. Bra support, enkel app.
Nackdelar: ingen mätning av strömförbrukning. Behöver en gateway för att nås från internet.
Nu har jag testat shelly pluggar för att mäta ström, och det funkar väldigt bra. Shelly har också fördelen att man slipper kravet på central kontroller, men går på wifi och man får således internet access per default. Hade nog valt shelly idag om jag installerat i nytt hus
 
  • Gilla
anden7606 och 2 till
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Det låter precis som mitt dilemma. Hur upplever du Wiser efter att ha kört ett halvår nu?? Skulle du gjort samma val igen? Kör du Wiser rätt igenom, Gateway och App eller någon annan hub?
Kör GW och Wiser app, ett par dimmerpuckar och ett par smartpluggs till fönsterbelysning.
På väg att installeras (inköpt) ligger vägguttag, och rörelsesensor. Köptes in under Black week, men ej ännu monterat.

Jag har inte haft några större bekymmer med systemet, mer än att ledlampan som satt i taket i dotterns rum ej var dimbar, vilket ledde till lite konstiga fenomen när man dimrade den. Men det var en extern felkälla.

Ja, jag hade gjort samma val igen, med den tid jag är beredd att investera i att få det att fungera.

Kan inte säga att det gör ett bättre eller sämre jobb än vad Plejd hade gjort. Prismässigt så är det sak samma mellan dessa två också.
 
  • Gilla
masterjohn
  • Laddar…
Min elektriker (en kompis) som jobbar mycket med automatiseringssystem väljer i sin tur inget av dessa systemen när han bygger hemma. Han använder Shelly istället. Till kunderna använder han Plejd för att den är enklast att komma igång med för noviser och för att den är stabil, men han tycker att den är alldeles för begränsad både rörande funktionalitet och utbyggnad.

Han har installerat Wiser också, men precis som Malmbergs lösnings så gillar han inte inlåsningen som detta ger. Med Malmbergs har han dessutom varit med om att han behövt åka ut och byta puckar för att de inte längre stöds i en ny mjukvaruversion av appen och gatewayen.

Jag väljer Zigbee-baserade system då jag tycker att de erbjuder störst flexibilitet. Jag kan tänka mig delar av Wisers sortiment, men bara om de stöds i större ekosystem så som Homey eller Smartthings (ja, de stöds i de mer nördiga systemen, det vet jag). Men jag skulle aldrig välja Wisers gateway.

Smaken är som baken, men jag skulle hålla mig till saker som går att köra mer öppet och då väljer jag Wiser av dessa två, men jag hade helst valt något annat med ZigBee.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Jag kör en controller som klarar både z wave och Zigbee (och nexus om så önskas) bästa från två världar. Dock har jag bara fibaro z-wave i mitt nätverk. Skulle aldrig välja så instängda lösningar som Plejd. De har ju inte möjlighet styra gardiner
 
  • Gilla
NyByggareSthlm och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör en controller som klarar både z wave och Zigbee (och nexus om så önskas) bästa från två världar. Dock har jag bara fibaro z-wave i mitt nätverk. Skulle aldrig välja så instängda lösningar som Plejd. De har ju inte möjlighet styra gardiner
Eller styra garageport, öppna/stänga fönster, mäta elförbrukning, styra elpannan, övervakar robotklipparen osv osv osv osv osv...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser Plejd lite som Sonos, och då kan tyvärr sånahär saker hända:
[länk]
Fast det är ju inte så de slutar funka bara för de slutar uppdatera:rofl: saker som har sämre hårdvara blir svårare å dyrare att uppdatera till senaste. Så lite orättvist att hänga ut Sonos när det borde vara alla…
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Fast det är ju inte så de slutar funka bara för de slutar uppdatera:rofl: saker som har sämre hårdvara blir svårare å dyrare att uppdatera till senaste. Så lite orättvist att hänga ut Sonos när det borde vara alla…
Skillnaden är att Sonos är såvitt jag vet inlåst, jag kan inte styra den från en annan central lösning som kan hantera olika generationer prylar.

Jag är fullt insatt i hur elektroniksvängen funkar, kan också vara därför jag förespråkar öppna lösningar då entuasiaster kan lösa många problem som företag inte ser lönsamhet i.
 
  • Gilla
  • Älska
Mattias_Jo1 och 3 till
  • Laddar…
Vad kan man köra med för Controler om det ändå skall vara enkelt?? Tänker att om man kör Wiser, Hue och Ikea så är alla Zigbee men ändå stängda verkar det som...?
 
M masterjohn skrev:
Vad kan man köra med för Controler om det ändå skall vara enkelt?? Tänker att om man kör Wiser, Hue och Ikea så är alla Zigbee men ändå stängda verkar det som...?
Alla dessa fungerar exempelvis på Smartthings. Även om Smartthings har sina issues så är det fortfarande den lösning jag hänvisar nybörjare till, detta då den är lätt att komma igång med och har stor kompabilitet till en rätt låg prislapp. Dessutom finns en stor community som utvecklar drivrutiner, även om den fått börja om till viss del då man bytt arkitketur i systemet efter att Samsung sålde det.

Jag använder Smartthings till det som min familjär inblandad i, medan jag använder Domoticz för det som kräver lite mer handpåläggning och programmering. Jag flyttar dock över allt mer upp till Smartthings, det jag främst saknar där är grafer för olika temperaturer, laddstate mm. Grafer är fruktansvärt dåligt i Smartthings, men det har tidigare funnits add-ons innan arkitekturfärändringen. Det lär komma tillbaka igen snart. Dessutom har Google och Smartthings annonserat ett tight samarbete framöver.
 
M masterjohn skrev:
Vad kan man köra med för Controler om det ändå skall vara enkelt?? Tänker att om man kör Wiser, Hue och Ikea så är alla Zigbee men ändå stängda verkar det som...?
Spendera en kväll med homeassistant.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.