Hej

Har en ek köks bords skiva som är massiv.
6 cm tjock
Skivans storlek är 205 cm x 106 cm.

Skivan har stått i ett kall garage utan ben monterade i 2 år och har nu blivit missfärgat och även slagit sig lite.
Skivan skevar 1,5 cm
Skevheten borde lösa sig om jag vänder bordet upp o ner samt lägger lite tyngder på bordet.

Missfärgningen verkar vara tuffare att lösa eller så har jag för klena maskiner?

Började slipa med Oscillerande slipmaskin med 120 papper.
Alltså efter 1 minut på samma fläck ser man inte att jag har slipat något.
Bytte till 60 papper och nästan samma resultat, inget händer.
Ek måste vara väldigt hårt.

Vad ska man ha för slipmaskin och slip papper?
 
Mot slagningen skulle jag börja med att ta in den inomhus någon vecka eller två och se om det går bort av sig själv.
För att få bort det missfärgade ytskiktet kan kanske en elhyvel vara användbar.
 
S
Skevheten får du plana bort tror jag? Å med det löser du även missfärgningen förmodligen
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Lade några fälgar på bordet så kommer det nog räta ut sig.
Räcker inte det här kan man skruva på några reglar och dra det rätt kanske?
Bordet väger kring 80 kg. Bildäck på träplatta, smutsig betonggolv i bakgrund, verkstads inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra bilhjul med aluminiumfälgar på en träpall i ett smutsigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S SvanteC skrev:
Skevheten får du plana bort tror jag? Å med det löser du även missfärgningen förmodligen
Aha, så du tror inte att det rätar sig på annat vis?
Blir ju en del att ta bort annars.
 
S
S stefan.stor skrev:
Aha, så du tror inte att det rätar sig på annat vis?
Blir ju en del att ta bort annars.
Jag är blott en amatör men den kommer böja tillbaka sig.

Alternativet är att fräsa in U-profiler undertill i stål som skruvas på plats =)
 
S SvanteC skrev:
Jag är blott en amatör men den kommer böja tillbaka sig.

Alternativet är att fräsa in U-profiler undertill i stål som skruvas på plats =)
Jag det böjer nog tillbaka sig på något vis annars var u profiler ett bra tips.

Får kolla hur en planhyvel fungerar då slipningen inte gav något alls.
 
Lycka till med däcken.
Själv skulle jag sågat den i strimlor, flyttat om och limmat ihop den igen
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Lycka till med däcken.
Själv skulle jag sågat den i strimlor, flyttat om och limmat ihop den igen
Har tyvärr inte den kunskapen
 
Skivan är fuktigare på ovansidan som den ligger på bilden. Ställ den sidan mot ett element så kan den bli mindre kupig.
När jag renoverar bord så klyver jag på mitten så bitarna går genom planhyveln och sedan limmas den ihop igen. Planhyvlingen får bitarna än rakare och det som inte går slipa bort försvinner.

Putsa till skarven, renkapa ändarna och behandla BÅDE UNDERSIDA OCH ÖVERSIDA med olja, lack eller vax.

Protte
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
J
Jag förstår inte riktigt angreppssättet på denna skiva.

Först är det ju bra att du säger vad den ska användas till. Ska den tillexempel vara i ett vanligt kök är det väl lämpligast att du tar in den i rumstemperatur för acklimatisering först.

Ska tilläggas att jag inte är en expert på detta men känns rimligt att bearbeta skivan i motsvarande inomhusklimat den ska befinna sig i.
 
Redigerat:
J Jerald Stuartson skrev:
Jag förstår inte riktigt angreppssättet på denna skiva.

Först är det ju bra att du säger vad den ska användas till. Ska den tillexempel vara i ett vanligt kök är det väl lämpligast att du tar in den i rumstemperatur för acklimatisering först.

Ska tilläggas att jag inte är en expert på detta men känns rimligt att bearbeta skivan i motsvarande inomhusklimat den ska befinna sig i.
Jo, skivan ska vara i köket med ben på som nu är avmontetade sedan en tid tillbaks då den tar mindre plats utan ben.
Har 24 grader med golv värme i det garaget skivan befinner sig i nu.
Tidigare stod skivan i ett kallgarage som jag har.
 
A
Om du prompt måste ha den på golvet, så tycker jag du ska vända på den om du har golvvärme. Hjulen kan skippa oavsett.
 
mowatom skrev:
Om du prompt måste ha den på golvet, så tycker jag du ska vända på den om du har golvvärme. Hjulen kan skippa oavsett.
Jaha, men hjulen hjälper till o trycka bort skevheten tänkte jag.
Är jag fel ute?
 
A
S stefan.stor skrev:
Jaha, men hjulen hjälper till o trycka bort skevheten tänkte jag.
Är jag fel ute?
Det sköter sig själv (förmodligen) när den sidan torkar till lite. Trä har en egen vilja, och den kan vara mkt bestämd;)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.