P Pin skrev:
BMW tar lite mer:
[bild] [bild]
Och ska bromsar mm ingå så ännu dyrare:

[bild]

Det får bli en i7 nästa gång så man slipper det här.
Det är väl inte avskräckande dyrt ändå?

/Krille
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag hörde en snubbe på radion som var involverad i solpaneler. Han menade att ett elbilsbatteri är final när kapaciteten gått ner till 80%. Då menade han att batterierna var perfekta att ha som lagringsbatterier för solel. Vem skulle acceptera att byta motor var 5-7:e år i en vanlig bil? Elbilen är ett resursslöseri med nuvarande batteriteknik där bristmetaller används.

Nu när vi har elpriser som slår i taket, även på sommaren och ingen ljusning är i sikte i närtid så borde elbilen förbjudas. Varför ska vi öka elförbrukningen när elen inte räcker till? På detta ska det betalas ut elstöd vilket blir en subvention för den som åker elbil eftersom laddningen drar upp elförbrukningen och ger ett högre stöd än utan elbil.
Det kan ju t.o.m vara så att man blivit utan elstöd om man inte behövt ladda sin elbil.
Elbilen är definitivt inte bra för klimatet som många verkar tro.
Ja man borde fråga ansvariga politiker hur tänkte då dom ville eletrifiera fordonsflottan och samtidigt "förstöra" Sverige energiproduktion.

man borde även om dom skulle göra det igen nu med facit i hand.
 
G Greger_08 skrev:
Ja man borde fråga ansvariga politiker hur tänkte då dom ville eletrifiera fordonsflottan och samtidigt "förstöra" Sverige energiproduktion.

man borde även om dom skulle göra det igen nu med facit i hand.
Allt man hör och läser är sant, jag lovar! Den som är mest påläst vet mest, Ni som är skeptiska kan ju försöka läsa på hur Sveriges elsystem egentligen fungerar innan ni går i mål totalt…
 
  • Gilla
Webgurun och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det är väl inte avskräckande dyrt ändå?

/Krille
Nej inte avskräckande men det får läggas i vågskålen när jag jämför.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag sänkte min totala förbrukning med 2000 kWh i år om jag ligger på samma snitt som resten av månaden. På detta betalar jag 12538 kronor MER på året MEEEEER.
Och jag får "tillbaka" sketna 7000 kr.

Jag tycker vi ska förbjuda spabad, pooler, elektriska gräsklippare, elektriska trädgårdsmaskiner, direktverkande eluppvärmning, och tycker även vi ska förbjuda verket i karlshamn.........
Pooler vet jag inte. Jag har en och värmer den med solfångare. Den el den drar består i en vanlig värmecirkulationspump. Om det är för mycket så får vi förbjuda alla vattenburna värmesystem då dessa kräver en sådan.
 
R RogerHql skrev:
i

Jag tror nog att eftermarknaden kommer att krympa.
Driftsäkerheten är för hög på elbilar, framför allt på grund av kraftigt förenklad drivlina.
Den relativt tunga fossil-motorn ersätts av en betydligt lättare, enklare och effektivare elmotor. Växellådan försvinner också pga elmotorns överlägsna vridmoment/varvtals-karakteristik..
Och batteriet väger inget?
 
G Guzzen1 skrev:
Och batteriet väger inget?
Nej, det vet väl alla!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
sunnis
Hur många elbilsägare här skulle välja gå tillbaka till en fossilbil?

Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.

Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.

Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Webgurun och 4 till
  • Laddar…
Har inte elbilens vikt varit uppe förr, vill minnas att vi då konstaterade att personbilarnas slitage på vägarna är försumbara om man jämför med den tunga trafiken, vi snackar en faktor tusen om det inte var mer.

80% förlust på batteriet är väl inte så vanligt heller, det kan man se på de tidiga teslorna. Till exempelvis Leaf så går det att byta enskilda trasiga celler och få nytt liv i bilen (såg någon som gjorde det själv på en Prius med för den delen).

Som vanligt en massa gissningar från elbilsskeptiker...
 
  • Gilla
Webgurun och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
sunnis sunnis skrev:
Hur många elbilsägare här skulle välja gå tillbaka till en fossilbil?

Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.

Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.

Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?

Vi har en el och en fossil. Tyvärr måste jag åka dieselknarren med den sjukt dryga DSG-lådan eftersom det är min tjänstebil. Har en i4 på beställning och det ska bli så sjukt skönt att slippa fossilbilen. Tyvärr är det beräknad leverans till midsommar :cry:
 
  • Gilla
karny889 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag sänkte min totala förbrukning med 2000 kWh i år om jag ligger på samma snitt som resten av månaden. På detta betalar jag 12538 kronor MER på året MEEEEER.
Och jag får "tillbaka" sketna 7000 kr.

Jag tycker vi ska förbjuda spabad, pooler, elektriska gräsklippare, elektriska trädgårdsmaskiner, direktverkande eluppvärmning, och tycker även vi ska förbjuda verket i karlshamn.........
Vad mer ska vi förbjuda? Folk som har två hus? Eller att ha långt till jobbet, det kräver också energi. För att inte tala om tunnelbanan!!! Förbjud bara!!!!
 
  • Gilla
Rkarlsson och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Hur många elbilsägare här skulle välja gå tillbaka till en fossilbil?

Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.

Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.

Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?
Elbilar har definitivt många kvalitéer som fossilbilar inte har. Precis som att Audi för mig har kvalitéer som en Kia inte har.

Ska dock erkänna att de kvalitéerna är mest känslomässiga och jag kan inte ens lura mig själv att en Audi är så mycket "bättre" än en Kia att det motiverar prisskillnaden om man bara ser det helt objektivt.

På samma sätt byter jag säkert till en Audi e-tron eller Tesla inom några år - trots att jag vet att jag inte kan räkna hem de extra 300 kkr rent ekonomiskt :)

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Inga modern bensinbilar drar 1 l/mil utan snarare 0,7 l/mil
Det ska jag omedelbart berätta för min bil. :rolleyes:
 
  • Haha
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Min Volvo D3 är specad till 0,37L/mil på landsväg. Sommar och 70-väg så har jag lyckats med det. Nu ligger den på 0,45 med mestadels 80/100-väg.
Vad du än gör, skaffa aldrig elbil.

Jag gjorde det och ångrade mig något så förjävlit
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.