1 445 767 läst · 23 878 svar
1446k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja man borde fråga ansvariga politiker hur tänkte då dom ville eletrifiera fordonsflottan och samtidigt "förstöra" Sverige energiproduktion.G Guzzen1 skrev:Jag hörde en snubbe på radion som var involverad i solpaneler. Han menade att ett elbilsbatteri är final när kapaciteten gått ner till 80%. Då menade han att batterierna var perfekta att ha som lagringsbatterier för solel. Vem skulle acceptera att byta motor var 5-7:e år i en vanlig bil? Elbilen är ett resursslöseri med nuvarande batteriteknik där bristmetaller används.
Nu när vi har elpriser som slår i taket, även på sommaren och ingen ljusning är i sikte i närtid så borde elbilen förbjudas. Varför ska vi öka elförbrukningen när elen inte räcker till? På detta ska det betalas ut elstöd vilket blir en subvention för den som åker elbil eftersom laddningen drar upp elförbrukningen och ger ett högre stöd än utan elbil.
Det kan ju t.o.m vara så att man blivit utan elstöd om man inte behövt ladda sin elbil.
Elbilen är definitivt inte bra för klimatet som många verkar tro.
man borde även om dom skulle göra det igen nu med facit i hand.
Allt man hör och läser är sant, jag lovar! Den som är mest påläst vet mest, Ni som är skeptiska kan ju försöka läsa på hur Sveriges elsystem egentligen fungerar innan ni går i mål totalt…G Greger_08 skrev:
Pooler vet jag inte. Jag har en och värmer den med solfångare. Den el den drar består i en vanlig värmecirkulationspump. Om det är för mycket så får vi förbjuda alla vattenburna värmesystem då dessa kräver en sådan.R Rkarlsson skrev:Jag sänkte min totala förbrukning med 2000 kWh i år om jag ligger på samma snitt som resten av månaden. På detta betalar jag 12538 kronor MER på året MEEEEER.
Och jag får "tillbaka" sketna 7000 kr.
Jag tycker vi ska förbjuda spabad, pooler, elektriska gräsklippare, elektriska trädgårdsmaskiner, direktverkande eluppvärmning, och tycker även vi ska förbjuda verket i karlshamn.........
Och batteriet väger inget?R RogerHql skrev:i
Jag tror nog att eftermarknaden kommer att krympa.
Driftsäkerheten är för hög på elbilar, framför allt på grund av kraftigt förenklad drivlina.
Den relativt tunga fossil-motorn ersätts av en betydligt lättare, enklare och effektivare elmotor. Växellådan försvinner också pga elmotorns överlägsna vridmoment/varvtals-karakteristik..
Hur många elbilsägare här skulle välja gå tillbaka till en fossilbil?
Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.
Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.
Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?
Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.
Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.
Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 642 inlägg
Har inte elbilens vikt varit uppe förr, vill minnas att vi då konstaterade att personbilarnas slitage på vägarna är försumbara om man jämför med den tunga trafiken, vi snackar en faktor tusen om det inte var mer.
80% förlust på batteriet är väl inte så vanligt heller, det kan man se på de tidiga teslorna. Till exempelvis Leaf så går det att byta enskilda trasiga celler och få nytt liv i bilen (såg någon som gjorde det själv på en Prius med för den delen).
Som vanligt en massa gissningar från elbilsskeptiker...
80% förlust på batteriet är väl inte så vanligt heller, det kan man se på de tidiga teslorna. Till exempelvis Leaf så går det att byta enskilda trasiga celler och få nytt liv i bilen (såg någon som gjorde det själv på en Prius med för den delen).
Som vanligt en massa gissningar från elbilsskeptiker...
Schweizarna verkar ha insett att satsningen på elbilar inte är så bra i rådande energikris. Prat om eventuella förbud för laddning och att elbilar bara ska få användas för läkarbesök och liknande.
https://www.dagensps.se/motor/schweiz-kan-komma-att-forbjuda-elbilar/
https://www.dagensps.se/motor/schweiz-kan-komma-att-forbjuda-elbilar/
sunnis skrev:Hur många elbilsägare här skulle välja gå tillbaka till en fossilbil?
Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.
Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.
Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?
Vi har en el och en fossil. Tyvärr måste jag åka dieselknarren med den sjukt dryga DSG-lådan eftersom det är min tjänstebil. Har en i4 på beställning och det ska bli så sjukt skönt att slippa fossilbilen. Tyvärr är det beräknad leverans till midsommar
Vad mer ska vi förbjuda? Folk som har två hus? Eller att ha långt till jobbet, det kräver också energi. För att inte tala om tunnelbanan!!! Förbjud bara!!!!R Rkarlsson skrev:Jag sänkte min totala förbrukning med 2000 kWh i år om jag ligger på samma snitt som resten av månaden. På detta betalar jag 12538 kronor MER på året MEEEEER.
Och jag får "tillbaka" sketna 7000 kr.
Jag tycker vi ska förbjuda spabad, pooler, elektriska gräsklippare, elektriska trädgårdsmaskiner, direktverkande eluppvärmning, och tycker även vi ska förbjuda verket i karlshamn.........
Elbilar har definitivt många kvalitéer som fossilbilar inte har. Precis som att Audi för mig har kvalitéer som en Kia inte har.sunnis skrev:Hur många elbilsägare här skulle välja gå tillbaka till en fossilbil?
Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.
Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.
Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?
Ska dock erkänna att de kvalitéerna är mest känslomässiga och jag kan inte ens lura mig själv att en Audi är så mycket "bättre" än en Kia att det motiverar prisskillnaden om man bara ser det helt objektivt.
På samma sätt byter jag säkert till en Audi e-tron eller Tesla inom några år - trots att jag vet att jag inte kan räkna hem de extra 300 kkr rent ekonomiskt
/Krille